AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #1 Skrevet 31. juli 2018 Er dette lovlig? Jeg fikk varsel om at huseier skulle selge huset og derfor måtte kontrakten sies opp ( med 3 mnd. oppsigelse, slik det står i kontrakten.) så gikk nok salgsprosessen litt kjappere enn forventet, og de nye som skal overta huset fikk en overtakelse før min oppsigelsestid er ute. De nye eierne vil ha meg ut på dagen og sier at det ikke er deres problem hvilken avtale jeg har gjort med gammel eier og at de ikke har inngått noen kontrakt med meg. De skal pusse opp og har et stramt tidsskjema og vil ha meg ut NÅ. Hva gjør jeg!? Jeg har ingen sted å bo Anonymkode: 675e3...03a
Gjest Rocka69 Skrevet 31. juli 2018 #2 Skrevet 31. juli 2018 Tror ikke det nei. Kontrakten som forrige eier har inngått følger med. Ta kontakt med Jussbuss eller en advokat.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #3 Skrevet 31. juli 2018 Akkurat nå, Rocka69 skrev: Tror ikke det nei. Kontrakten som forrige eier har inngått følger med. Ta kontakt med Jussbuss eller en advokat. Hvordan kan den følge med? Ny huseier sier at han ikke har noen avtale med meg, og at han ikke er ansvarlig for en kontrakt andre har undertegnet på. ts Anonymkode: 675e3...03a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #4 Skrevet 31. juli 2018 De overtok hus med leieboet. Så nei de kan ikke kaste deg ut. De kjøpte med leieboer, så lenge du har godtatt oppsigelsen så kan du ikke bli noende utover oppsigelsestiden. Anonymkode: cb50b...6ae 44
Gjest Senil Skrevet 31. juli 2018 #5 Skrevet 31. juli 2018 https://boligmentoren.no/salg-bolig-leietaker/
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #6 Skrevet 31. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: De overtok hus med leieboet. Så nei de kan ikke kaste deg ut. De kjøpte med leieboer, så lenge du har godtatt oppsigelsen så kan du ikke bli noende utover oppsigelsestiden. Anonymkode: cb50b...6ae Jeg vet ikke om de var klar over det/ informert om det. De påstår det ikke stod noe om leietaker i annonsen da huset ble solgt. Det kan kanskje stemme, da gammel huseier kanskje ikke trodde huset skulle bli solgt så fort? Jeg har prøvd å ta det opp med gammel huseier, men er ganske konfliktsky, og sender alt over til de nye eierne. ts Anonymkode: 675e3...03a
Skilpadden Skrevet 31. juli 2018 #7 Skrevet 31. juli 2018 En av de må da kompensere med å gi deg 3 måneder den leien du betaler der, eller finne et annet sted med den prisen. De har ikke lov til å kaste deg ut. Og hvis de kaster deg ut med tvang hadde jeg ringt politiet. Her har du loven på din side. 31
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #8 Skrevet 31. juli 2018 1 minutt siden, Skilpadden skrev: En av de må da kompensere med å gi deg 3 måneder den leien du betaler der, eller finne et annet sted med den prisen. De har ikke lov til å kaste deg ut. Og hvis de kaster deg ut med tvang hadde jeg ringt politiet. Her har du loven på din side. Det er bare 1,5 måneder igjen av oppsigelsestiden, og det kan jo være at jeg er heldig og finner noe nytt veldig snart, men dette føles veldig ubehagelig. men hva hvis forrige huseier virkelig ikke har opplyst om at jeg bor her? Hvis han trodde at jeg skulle ha flyttet innen overtakelse, og ikke har informert ny kjøper? ts Anonymkode: 675e3...03a
Tvist Skrevet 31. juli 2018 #9 Skrevet 31. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare 1,5 måneder igjen av oppsigelsestiden, og det kan jo være at jeg er heldig og finner noe nytt veldig snart, men dette føles veldig ubehagelig. men hva hvis forrige huseier virkelig ikke har opplyst om at jeg bor her? Hvis han trodde at jeg skulle ha flyttet innen overtakelse, og ikke har informert ny kjøper? ts Anonymkode: 675e3...03a Hva de trodde eller ikke tridde er ikke ditt problem, din avtale er at du kan bo der. 45
Splittbinders Skrevet 31. juli 2018 #10 Skrevet 31. juli 2018 Hvis selger ikke har opplyst om at huset har leietaker er jo dette strengt tatt ikke ditt problem. Det BLIR jo ditt problem på mange måter, men her må kjøper gå til selger og klage - altså som en mangel. Du har en kontrakt som er den du forholder deg til. 29
Skilpadden Skrevet 31. juli 2018 #11 Skrevet 31. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er bare 1,5 måneder igjen av oppsigelsestiden, og det kan jo være at jeg er heldig og finner noe nytt veldig snart, men dette føles veldig ubehagelig. men hva hvis forrige huseier virkelig ikke har opplyst om at jeg bor her? Hvis han trodde at jeg skulle ha flyttet innen overtakelse, og ikke har informert ny kjøper? ts Anonymkode: 675e3...03a Uansett hva har du tegnet en kontrakt med eier A. Om eier A har forlatt huset til B uten å informere B at du bor der, er det B og A sitt problem. Kontakten DIN tilsier at om verden går under har du fortsatt krav til å bo der ut oppsigelsestiden. Så ikke tenk på hva de sier. Det får de ordne opp i selv. Håper uansett du finner no du trives bedre med!😘 29
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #12 Skrevet 31. juli 2018 Du har lov å bå der ut oppsigelsestiden, du får si til de nye husvertene at de må klage til selger om de ikke ble informert om dette. Det er ikke noe mer du kan gjøre, da du ikke har funnet ny bolig enda. Man kan selvsagt ikke kaste ut folk på dagen selv om man har kjøpt. Å ha forutsigbarhet og muligheten til å finne en ny bolig er viktig for alle. Anonymkode: b0ab8...354 17
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #13 Skrevet 31. juli 2018 Utrolig at det er så mange møkkafolk rundt omkring, uten hverken kjennskap eller omtenksomhet rundt lover og regler, og manglende evne og vilje til å sette seg inn i det. Men sånn har samfunnet altså blitt, så da må man ta konsekvensen av det og være motstridende selv. Sett deg på bakbeina, protester skriftlig der du henviser til lovverket og at en leieavtale mellom en gammel huseier og en leietaker, også vil gjelde for ny eier. I dette kan du påpeke at du har sagt opp leieavtalen da gammel eier fortsatt eide boligen, så oppsigelsestiden i den samme leieavtalen gjelder også mellom deg og nye eier. Hvis h*n ikke gir seg på det og forsøker å kaste deg ut "på dagen", så sender du ny formell klage, der du påpeker at forsøk på selvtekt vil bli møtt med anmeldelse til politi. Alternativt kan du tilby huseier at vedkommende finner en ny bolig i samme område på dagen, der h*n betale leiekostnaden ut oppsigelsestiden din. For det er nemlig det et utleieransvar innebærer, man kan ikke bare kaste ut folk på dagen som om man disponerer den utleide delen av boligen selv. Når man leier ut har man frasagt seg disposisjonsrett over alt man leier ut i hele leieperioden, inkludert oppsigelsestiden. Om gammel eier ikke har opplyst om at det er leietaker der, så ber du ny eier kontakte gammel utleier og evt. melde inn en mangel. Det er ikke ditt problem, det er mellom gammel og ny eier. Anonymkode: d9eb2...fc6 26
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #14 Skrevet 31. juli 2018 Selv om du har rett til å bo der ut oppsigesestiden, er det ikke bedre for deg å forsøk eå finne ny bolig litt kjapt? Det blir neppe noen hyggelige uker når du bor et sted eierne ikke vil ha deg, vil tro det er i din interesse å flytte ett annet sted også. De kan jo begynne å rivee rundt ørene på deg, å bo i byggestøy er ingen god opplevelse. Anonymkode: 1c581...110 1
puppi Skrevet 31. juli 2018 #15 Skrevet 31. juli 2018 Kjære TS, her har du dessverre med folk å gjøre, som tror at hvis de bare turer på sterkt nok, så får/har dem rett. Dette må du ikke gi deg på. 12
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #16 Skrevet 31. juli 2018 Juridisk er både flytting og oppussing oppsigelsesgrunn. Men oppsigelsestid gjelder uansett. Det er selgers ansvar å informere om denne typen heftelser med boligen i prospekt. 1) Du ringer gammel eier. Du spør om dette ble opplyst, og hvilken avtale som er gjort med ny eier. 2) Du ringer ny eier, og informerer om lovverk, og avtale med gammel eier. Har ikke gammel eier opplyst om dette er det en sak mellom selger og kjøper. Du sier samtidig at du forstår deres situasjon, og selvfølgelig flytter så snart du finner en ny bolig. Dialog er veldig viktig for å sikre et godt forhold ut leieperioden, så slipper du å gå rundt og ha det vondt hver dag. Plasser ansvar der det hører hjemme, få frem at du er i en veldig vanskelig situasjon, samtidig som du juridisk har alt ditt på det rene. Anonymkode: b88dd...807 12
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #17 Skrevet 31. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Juridisk er både flytting og oppussing oppsigelsesgrunn. Men oppsigelsestid gjelder uansett. Det er selgers ansvar å informere om denne typen heftelser med boligen i prospekt. 1) Du ringer gammel eier. Du spør om dette ble opplyst, og hvilken avtale som er gjort med ny eier. 2) Du ringer ny eier, og informerer om lovverk, og avtale med gammel eier. Har ikke gammel eier opplyst om dette er det en sak mellom selger og kjøper. Du sier samtidig at du forstår deres situasjon, og selvfølgelig flytter så snart du finner en ny bolig. Dialog er veldig viktig for å sikre et godt forhold ut leieperioden, så slipper du å gå rundt og ha det vondt hver dag. Plasser ansvar der det hører hjemme, få frem at du er i en veldig vanskelig situasjon, samtidig som du juridisk har alt ditt på det rene. Anonymkode: b88dd...807 Hvorfor skal TS kaste bort tiden sin på dette? Dette er ikke TS sitt problem. TS skal bare forholde seg til sin kontrakt, dvs at hun når har 1.5 mnd igjen av oppsigelsestiden og informere de nye eierne om dette. Det er opp til de nye eierene og ta dette videre med den forrige eieren av huset. Anonymkode: 3a00a...4a7 20
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #18 Skrevet 31. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Selv om du har rett til å bo der ut oppsigesestiden, er det ikke bedre for deg å forsøk eå finne ny bolig litt kjapt? Det blir neppe noen hyggelige uker når du bor et sted eierne ikke vil ha deg, vil tro det er i din interesse å flytte ett annet sted også. De kan jo begynne å rivee rundt ørene på deg, å bo i byggestøy er ingen god opplevelse. Anonymkode: 1c581...110 Men hun faktisk betaler leie for oppsigelstiden- noe faktisk den gammel huseieren burde overfører til den nye huseieren! Nå har gammel huseieren fått pengene sine og prøve å avskrive ansvar. Ikke være tafatt ts- her er sjansen for deg å stå opp for deg selv! Hvis ikke du klare det, få pappaen din på banen. Anonymkode: a223f...787 7
Gjest Overrasket Skrevet 31. juli 2018 #19 Skrevet 31. juli 2018 Jeg er enig med noen over, men personlig hadde jeg skrevet brev, ikke ringt. Det hadde blitt ca. cånn her: Til: Unnasluntrende forrige eier, Sinna ny idioteier Vedr: Min resterende oppsigelsestid som jeg har som intensjon å oppfylle Viser til tidligere kommunikasjon om min oppsigelsestid. Jeg vil herved påpeke at min oppsigelsestid, 1,5 måneder gjenstående pt., er ukrenkelig selv ved eiendomsoverdragelse. Dette endres ikke av at Sinna ny idioteier påstar å ha blitt gitt mangelfull informasjon om leieforholdet. For å vise fleksibilitet og minnelighet kan jeg vurdere å flytte tidligere dersom jeg kompenseres for det, f.eks. ved at en eller begge av dere finner en erstatningsbolig til meg. Hvem som har ansvar for det og hvem som bærer den økonomiske risikoen må bli et tema som dere blir enige om uten min innblanding. Dersom jeg ikke hører noe innen månedens utgang, regner jeg med at jeg skal forbli boende i nåværende bolig frem til oppsigelsestidens utløp, den ... Hilsen, Forbanna leietager som tar oksen ved hornene og sloss for egne rettigheter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #20 Skrevet 31. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal TS kaste bort tiden sin på dette? Dette er ikke TS sitt problem. TS skal bare forholde seg til sin kontrakt, dvs at hun når har 1.5 mnd igjen av oppsigelsestiden og informere de nye eierne om dette. Det er opp til de nye eierene og ta dette videre med den forrige eieren av huset. Anonymkode: 3a00a...4a7 Situasjonen nå er i alle fall ikke god. TS feil eller ikke, det er hun som sitter med en klump i magen. En telefon kan føre til to ting 1) god dialog, forståelse, og at eier går på selger i stedet 2) at eier er urimelig, og TS er akkurat like langt. Selvfølgelig er brev et alternativ. Men fordelen med muntlig dialog er at det blir mer personlig og at man oftere møter forståelse direkte. Om en telefon ender i scenario 2 ville jeg selvfølgelig sendt brev. Anonymkode: b88dd...807 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå