Gå til innhold

Fosterhjem i en alder av 21/22?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg kan bli plassert i fosterhjem når jeg er så "gammel"? Har jeg da flere rettigheter, som å velge mine fosterforeldre?

Saken er at jeg har vært under bv i mange herrens år, men var så sta og bestemt på å ikke få hjelp, fordi jeg da ikke tenkte jeg trengte det.

Nå i en alder av 22 innser jeg at jeg har mindre nettverk enn de fleste på min alder og foreldrene mine kan ikke bidra til noen ting.

De er ganske gamle og utslitte av det som har skjedd tidligere i barndommen min, så jeg vil helst ha noe nye foreldre som kan"guide" meg videre.

legger spesielt merke til dette da jeg har flere timer med psykolog og begynner å se på henne som en mor, ettersom min egen mor aldri var så interessert i å hjelpe meg.

Noen som har noe erfaring med dette? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Psykologen min er den eneste jeg har utenom kjæresten min...

Anonymkode: 5759e...eb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er voksen, så nei. Du kan heller prøve å få eldre venner.

Anonymkode: 4e35f...e50

• Liker 24
Skrevet

Hva med støttekontakt?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er voksen, så nei. Du kan heller prøve å få eldre venner.

Hvordan skal eldre venner bli en erstatning for foreldre? Det blir jo bare rart.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, caline said:

Hva med støttekontakt?

Fint forslag, men er ikke helt det jeg er ute etter. Har hatt støttekontakt før, men fikk aldri det sterke båndet som jeg har fått med min psykolog.

Skrevet

Nei. Du får ikke fosterhjem når man er voksen. Regner med at du fikk tilbud om ettervern når du var 18 som du takket nei til. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Just now, enirt said:

Nei. Du får ikke fosterhjem når man er voksen. Regner med at du fikk tilbud om ettervern når du var 18 som du takket nei til. 

Ja, men ble skrevet ut av bv rett før jeg ble 18. Vet du hva ettervernet går ut på og er det en slags aldersgrense på det? Noen unntak ift alder, eller pleier de å være strenge på det?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal eldre venner bli en erstatning for foreldre? Det blir jo bare rart.

Noen venner kan bli som en mor, noen som en far, andre som søsken. Er faktisk notmalt å få familære følelser for venner.

• Liker 7
Skrevet

Ettervern går ut på at barnevernet hjelper deg med leilighet og andre praktiske ting som å holde orden på livet. Passe på at du kommer deg på skole/jobb og generelt gjøre deg klar for voksenlivet. De kommer innom leiligheten en gang i uken for å se hvordan det går. Det var det jeg fikk beskjed om når jeg var under barnevernet. 

Jeg er 21 år nå og takket nei til ettervern. Du får ikke ettervern nå. Jeg fikk beskjed om at hvis man takker nei, så er man ute av barnevernets omsorg og kan ikke få ettervern hvis man ombestemmer seg. Jeg tror ettervern var fra 18-23 eller 18-25. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ettervern er opptil 23 år, så dessverre for sent for deg å få støtte derfra. Fosterhjem ville uansett ikke vært et alternativ. Delta på møteplasser for voksne og bli kjent med noen der.

Anonymkode: 081d0...826

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ettervern er opptil 23 år, så dessverre for sent for deg å få støtte derfra. Fosterhjem ville uansett ikke vært et alternativ. Delta på møteplasser for voksne og bli kjent med noen der.

Anonymkode: 081d0...826

Møteplasser for voksne? Kan du være litt spesifikk? Høres litt ut som en datingplass, hehe..

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig ingen andre alternativer? Gir barnevernet barnet opp med en gang barnet blir 18 år? For det høres litt sånn ut.

Hva gjør de diverse unge voksne med sine problemer som henger igjen fra barndommen da? Er de nødt til å gå videre og leve med det? Det må da finnes noen alternative, offentlige tjenester.

Ingen som tilfeldigvis vet om noen fosterhjemsorganisasjoner som blir drevet utenfor bv?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig ingen andre alternativer? Gir barnevernet barnet opp med en gang barnet blir 18 år? For det høres litt sånn ut.

Hva gjør de diverse unge voksne med sine problemer som henger igjen fra barndommen da? Er de nødt til å gå videre og leve med det? Det må da finnes noen alternative, offentlige tjenester.

Ingen som tilfeldigvis vet om noen fosterhjemsorganisasjoner som blir drevet utenfor bv?

Nei, det finnes ingen fosterhjemsorganisasjoner for voksne mennesker nei. Du skulle ha tenkt på dette før du takket nei til ettervern.

Anonymkode: 314d8...895

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Rødkors?

Eller skriv annonse på finn.no. noen har fått "besteforeldre" for sine barn der

Anonymkode: 8d1da...ab3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man jobber med sakene og går videre. Eneste mulighet hvis du ikke skal bli gammel og jitter lenge før din tid. Du er heldig å har psykolog, det er det mange som må vente årevis for å få.  Ingen får det bra uten å jobbe for det selv. Det tar tid, men man !å klare det selv, da det er kun du som skal leve med deg.

• Liker 14
Skrevet

Nei, fosterhjem er kun for barn. Men du kan søke om å bo i bemannet bolig, for eksempel :)

• Liker 4
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

De kastet deg jo ikke akkurat på sjøen så fort du ble 18, de tilbydde deg ekstra hjelp, men som voksen takket du nei til dette, så da anser de det som en voksen avgjørelse, og dermed skriver deg ut av systemet.

Du kan kanskje ta kontakt med frelsesarmeen eller røde kors, se om de har noen samlinger for voksne eller "livsmestrings"kurs osv ?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men ble skrevet ut av bv rett før jeg ble 18. Vet du hva ettervernet går ut på og er det en slags aldersgrense på det? Noen unntak ift alder, eller pleier de å være strenge på det?

Ettervern er maks et par år etter at man er nlitt myndig, og da får man oppfølging av BV ift å klare seg selv. Altså noe kontakt med en ansatt fra BV,

Anonymkode: 49aa6...8bd

• Liker 1
Skrevet

Du er voksen, og må klare deg selv slik som de fleste andre voksne gjør. Fosterhjem er for de under 18  

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...