Gå til innhold

Å være lærer, og forholde seg til innvandrerbarn..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min går på skole hvor det er et par innvandrerbarn, og det er veldig tydelig at guttene kan gjøre som de vil intil de når en viss alder. Jeg merker jo at mange innvandrere ikke har samme folkeskikken som vi har, men jeg ble ganske irritert når min lillesøster på 9 forteller st moren til denne innvandrergutten ba henne om å rydde etter ham?! Etter sønnen sin altså. 

Jeg ser ikke logikken i at guttene skal gjøre det de vil, mens jentene skal drive å rydde etter dem. Disse er faktisk ikke fra et muslimsk land heller.

Anonymkode: cb3f3...1c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i huleste gjorde ikke moren det? Håper ikke lillesøsteren din gjorde det!

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Potetjinta skrev:

Hvorfor i huleste gjorde ikke moren det? Håper ikke lillesøsteren din gjorde det!

Søsteren min er veldig utadvendt og tenker ikke så lett over at folk kan utnytte. Hun bare liker å ha ting å gjøre.

men hva er det med denne kulturen? 

Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min er veldig utadvendt og tenker ikke så lett over at folk kan utnytte. Hun bare liker å ha ting å gjøre.

Det er så mye rart med den kvinneundertrykkende kulturen at jeg ikke engang vet hvor jeg skal starte. Alt er bare galt:klaske: Helt sykt at en mor skal behandle et annet barn som en vaskehjelp etter sønnen bare fordi hun har innovertiss. :( 

Endret av Potetjinta
  • Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, Potetjinta skrev:

Det er så mye rart med den kvinneundertrykkende kulturen at jeg ikke engang vet hvor jeg skal starte. Alt er bare galt:klaske: Utrolig frekt å ikke respektere vår kultur, men selv behandle søsteren din som en vaskehjelp bare fordi hun har innovertiss.

Har du ikke tenkt over at det tilfeldigvis er frekk opptreden, og ikke har noe med hvor de kommer fra å gjøre? Dessuten hvordan vet du at alt som postes på Kvinneguiden er troverdig? 

• Liker 4
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min går på skole hvor det er et par innvandrerbarn, og det er veldig tydelig at guttene kan gjøre som de vil intil de når en viss alder. Jeg merker jo at mange innvandrere ikke har samme folkeskikken som vi har, men jeg ble ganske irritert når min lillesøster på 9 forteller st moren til denne innvandrergutten ba henne om å rydde etter ham?! Etter sønnen sin altså. 

Jeg ser ikke logikken i at guttene skal gjøre det de vil, mens jentene skal drive å rydde etter dem. Disse er faktisk ikke fra et muslimsk land heller.

Hva gjoer deg så sikker på at så daarlig folkeskikk ikke finnes også hos norske barn? Kanskje de finnes, men at du aldri har moett dem personlig? 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Mari Y skrev:

Har du ikke tenkt over at det tilfeldigvis er frekk opptreden, og ikke har noe med hvor de kommer fra å gjøre? Dessuten hvordan vet du at alt som postes på Kvinneguiden er troverdig? 

Har sett deg gå veldig i forsvarsmodus i altfor mange tråder som virker mindre troverdig enn denne, så troverdighetskorter er kanskje litt sent å komme med nå?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mari Y skrev:

Hva gjoer deg så sikker på at så daarlig folkeskikk ikke finnes også hos norske barn? Kanskje de finnes, men at du aldri har moett dem personlig? 

Omg, jo det finnes dårlig skikk blandt norske også, men det var nok pga kulturen at denne moren ba min søster rydde etter sønnen. Var noen andre som fortalte meg at det er pga kulturen, at gutter kan gjøre som dem vil, ikke bidra med noe hjemme, mens jentene må ta seg av vasking, rydding og ansvaret. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan nevne at jeg har besøkt et par muslimske land. Deriblandt Tyrkia og har blitt kjent med både kvinner og menn, og det er ikke slik at skikken der trenger å være så dårlig. De jeg kjenner der oppfører seg som folk slik som oss. Så jeg er ingen fremmedhater. Jeg synes muslimer gjennomgår alt for mye drittspredning her på kg, og generalisering. 

Men jeg har likevel øynene åpne for slike ting. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har jeg aldri opplevd. Hilsen lærer i 15 år på skoler med vesentlig innslag av innvandrerbarn.

Eller forresten, opplevde en gang at en norsk mor ba en gutt rydde etter hennes datter da hun hentet datteren for et eller annet.

Anonymkode: a55e7...211

• Liker 6
Skrevet (endret)
25 minutter siden, Potetjinta skrev:

Har sett deg gå veldig i forsvarsmodus i altfor mange tråder som virker mindre troverdig enn denne, så troverdighetskorter er kanskje litt sent å komme med nå?

Du kan jo ikke for alvor tro at alt det folk skriver her inne er sant? Hvordan vet du at hele historien ikke er oppdiktet? Det er vel ikke engang mulig aa vite så lenge hvem som helst kan skrive her inne. Tror du virkelig på alt sladder som serveres her inne, f eks? 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...og for å være helt ærlig trodde jeg faktisk Mari var et barn med en slik mor, ser jo nå at det er en annen en i denne tråden. 😄

Du vet jo ikke det heller. Ser du hvor dumt dette blir? 

Skrevet

Skjønner ikke helt tittelen mot innholdet? Hva hadde læreren med dette å gjøre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Emblja skrev:

Skjønner ikke helt tittelen mot innholdet? Hva hadde læreren med dette å gjøre?

Om det er slitsomt å være lærer og det å måtte lære norske skikker til innvandrerbarn. Hvordan takler de det når guttene oppfører seg som drittunger? Ber jentene rydde etter dem?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om det er slitsomt å være lærer og det å måtte lære norske skikker til innvandrerbarn. Hvordan takler de det når guttene oppfører seg som drittunger? Ber jentene rydde etter dem?

Og hvordan vet du at hele historien ikke engang stemmer, AB? Se rundt deg på KG og se hvor mye rart folk skriver. Som ikke norske barn også kan ha daarlig folkeskikk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en skole med mange innvandrerbarn fordi det er en mottaksskole. Jeg er ikke lærer eller pedagog, men er lei av å høre all finpraten om det multikulturelle, men at det ikke er lov å påpeke at det også er store utfordringer med det. Siden jeg jobber på en slik skole er jeg påpasselig med ordbruken, men jeg har mine tanker jeg ikke tør fronte utad.

Ja, innvandrerbarn fra ikke-vestlige land kan være svært utfordrende, og ikke bare guttene. Selv merker jeg at svært mange er frekke og har flere konflikter enn de norske. Så klart er det individuelle forskjeller, men det er ikke til å stikke under en stol at det er kulturer som er annerledes fra den norske.

Har opplevd å måtte mekle i konflikter som bunner i islamske regler. Ting som jeg som person ikke kan akseptere at noen mener, f.eks at to muslimske gutter krangler, hvor den ene parten er blitt uvenn med den andre, fordi den andre har fått kjæreste. Og ifølge islam var ikke det lov.

Da var det bare for meg å si; "nå er vi i Norge, og her velger vi selv. Om du ikke vil være venn med han er det ditt valg, men det er en veldig dum grunn til å ikke være venn med noen."

Vi skal akseptere alle livssyn og alt det der, men jeg kommer til å fronte alt som er norsk. Rett og slett fordi vi er i Norge, og jeg syns rett og slett ikke muslimske holdninger hører til i vårt samfunn.

Vi må lære opp barn til ha norske verdier, hvis disse innvandrerbarna faktisk skal tilpasse seg samfunnet vårt.

Det skal sies at mange barn har de rette verdiene og glir rett inn. 

Anonymkode: d34c4...402

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den er søppel på alle måter og slike ting tar 1000 år og fikse og, nei, vi nordmenn er ikke SÅ BRA at det liksom hjelper dem over natten. De liker sin egen kultur, slik vi liker vår. 

Det er anstrengende å late som at søppel har verdi. 

Anonymkode: 2453d...be0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Mari Y skrev:

Og hvordan vet du at hele historien ikke engang stemmer, AB? Se rundt deg på KG og se hvor mye rart folk skriver. Som ikke norske barn også kan ha daarlig folkeskikk

Min hatt den har 3 kanter, 3 kanter har min hatt, og har den ei 3 kanter så er det ei min hatt!

Du skulle holdt deg der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt ironisk at det tilfeldigvis sitter ei barneskolelærer oppe om natta rett etter at en viss person kommenterte. Som tilfeldigvis har opplevd det samme, bare omvendt. Sånn tilfeldigvis. Og at du ikke har «møtt» hun som skrev før deg.

Anonymkode: dc059...805

Ironisk? Tror du bruker feil ord.

Uansett er jeg ganske sikker på at jeg ikke er den eneste læreren som er oppe om natta i slutten av juli, jeg har tross alt fri.

Ser forøvrig en kommentar om at innvandrergutter ikke må hjelpe til hjenme for det er det jentene som må. Min erfaring er også annerledes der. Har hatt mat og helse i flere år og da er det de norske barna uavhengig av kjønn som utmerker seg som hjelpeløse fordi de ikke må hjelpe til hjemme. Motsatt må innvandrerbarn ofte hjelpe til hjemme uavhengig av kjønn. Tror forøvrig det henger sammen med blant annet størrelsen på barneflokken.

Jeg ser både sosiale og kulturelle utfordringer med en del innvandring i jobben min, men mye av det som påstås i denne tråden er svada.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er søppel på alle måter og slike ting tar 1000 år og fikse og, nei, vi nordmenn er ikke SÅ BRA at det liksom hjelper dem over natten. De liker sin egen kultur, slik vi liker vår. 

Det er anstrengende å late som at søppel har verdi. 

Kanskje litt fælt å si det høyt, men jeg tenker akkurat det samme.

Anonymkode: dc059...805

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...