Gå til innhold

Du som hadde SA/MA, hadde du lave eller høye HCG verdier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gravid igjen etter en MA og er nervøs for å miste igjen. Så da lurer jeg på om hvordan var deres HCG verdier I begynnelsen av en gravitet der det ble MA/sa. 

Min var lav husker jeg de sa, men så ble vi overrasket at i uke 7 så var embryoen veldig fin og utviklet seg som den skulle. Men i uke 10 så fant vi ut at den hadde sluttet å utviklet seg i uke 8. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min HCG steg som normalt frem til uke 10, da sluttet hjerte å slå. 

Forstår bekymringen din, veldig godt. Jeg mistet 10 ganger før det gikk bra, og nå sitter jeg er med en aktiv krabat på 10 min ❤️ Jeg sier IKKE at du mister 10 ganger, kjære vene, for det er ekstremt og sjeldent. Men jeg lærte at det beste er å bare akseptere at kroppen og situasjonen blir som den blir uansett. Å både du og den lille har det best når du slapper av ☺️ 

Hvor langt er du på vei nå? Og gratulerer så masse ❤️😀

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde relativt lave HCG nivåer som endte i MA. 

Hadde i uke 5 HCG-nivå på 72 (Ble bedt om å komme tilbake en uke senere for kontroll - ettersom legen synes det var litt lavt).

I uke 6 HCG-nivå 812. Fastlegen min tolket dette som en fin stigning og så at det ikke var noe å bekymre seg for.

Begynte med småblødninger i uke 7. Bestilte tidlig UL privat i uke 8 fant ingen hjertelyd på denne. Fosteret hadde sluttet å utvikle seg. Også her ble det besluttet å ta en ny HCG med 2 dagers mellomrom. Da var det fortsatt stigning selvom fosteret hadde sluttet å utvikle seg gikk fra 1500 til 1700. Gynekologen var veldig tydelig på at dette var altfor lave verdier, men la mest fokus på at stigningen var for lav. Fikk beskjed om at dersom man var så langt på vei som meg på det tidspunktet (Ca. 9uker) bør verdiene i hvert fall være over 3000 - ellers var det lave sjangser for et vellykket svangerskap. 

Jeg ble jo selvfølgelig ganske oppheng i denne HCG-målingen, men da ga gynekologen meg klar beskjed om at HCG varierer EKSTREMT mye fra kvinne til kvinne og fra svangerskap til svangerskap. Det er ikke mengden HCG, men den eventuelle stigningen av HCG som er avgjørende. 

Så tror absolutt ikke du trenger å bekymre deg over lave nivåer så lenge du ikke opplever blødninger eller andre komplikasjoner. 

Gratulerer så mye,  og nyyyyt det! 😄 Håper jeg er i samme situasjon som deg snart igjen 🤞

Anonymkode: 0fc86...203

Skrevet
2 timer siden, Soulshine skrev:

Min HCG steg som normalt frem til uke 10, da sluttet hjerte å slå. 

Forstår bekymringen din, veldig godt. Jeg mistet 10 ganger før det gikk bra, og nå sitter jeg er med en aktiv krabat på 10 min ❤️ Jeg sier IKKE at du mister 10 ganger, kjære vene, for det er ekstremt og sjeldent. Men jeg lærte at det beste er å bare akseptere at kroppen og situasjonen blir som den blir uansett. Å både du og den lille har det best når du slapper av ☺️ 

Hvor langt er du på vei nå? Og gratulerer så masse ❤️😀

Hei. Takk for svaret. Håper dette går bra denne gangen. Jeg er 5 uker på vei. Og tok blodprøve hos legen påå mandag og skal ta en til på torsdag. Så håper jeg HCG er riktig denne gangen😊

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde relativt lave HCG nivåer som endte i MA. 

Hadde i uke 5 HCG-nivå på 72 (Ble bedt om å komme tilbake en uke senere for kontroll - ettersom legen synes det var litt lavt).

I uke 6 HCG-nivå 812. Fastlegen min tolket dette som en fin stigning og så at det ikke var noe å bekymre seg for.

Begynte med småblødninger i uke 7. Bestilte tidlig UL privat i uke 8 fant ingen hjertelyd på denne. Fosteret hadde sluttet å utvikle seg. Også her ble det besluttet å ta en ny HCG med 2 dagers mellomrom. Da var det fortsatt stigning selvom fosteret hadde sluttet å utvikle seg gikk fra 1500 til 1700. Gynekologen var veldig tydelig på at dette var altfor lave verdier, men la mest fokus på at stigningen var for lav. Fikk beskjed om at dersom man var så langt på vei som meg på det tidspunktet (Ca. 9uker) bør verdiene i hvert fall være over 3000 - ellers var det lave sjangser for et vellykket svangerskap. 

Jeg ble jo selvfølgelig ganske oppheng i denne HCG-målingen, men da ga gynekologen meg klar beskjed om at HCG varierer EKSTREMT mye fra kvinne til kvinne og fra svangerskap til svangerskap. Det er ikke mengden HCG, men den eventuelle stigningen av HCG som er avgjørende. 

Så tror absolutt ikke du trenger å bekymre deg over lave nivåer så lenge du ikke opplever blødninger eller andre komplikasjoner. 

Gratulerer så mye,  og nyyyyt det! 😄 Håper jeg er i samme situasjon som deg snart igjen 🤞

Takk for du tok deg tid til å svare. Jeg var hos legen på mandag og tok blodprøve. Når jeg spurte henne hva verdiene var, så sa hun at det er ingen mening å vite det enda. Det var først når jeg tar ny blodprøve på torsdag at de kan se stigningen og det var det som var riktig. 

Men jeg husker at stigningen ikke var helt på topp når jeg ble gravid i mai, og det endte opp med MA. 

Er det lenge siden du tok MA?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hollymolly skrev:

Takk for du tok deg tid til å svare. Jeg var hos legen på mandag og tok blodprøve. Når jeg spurte henne hva verdiene var, så sa hun at det er ingen mening å vite det enda. Det var først når jeg tar ny blodprøve på torsdag at de kan se stigningen og det var det som var riktig. 

Men jeg husker at stigningen ikke var helt på topp når jeg ble gravid i mai, og det endte opp med MA. 

Er det lenge siden du tok MA?

Alltid stressende når man ikke helt vet, og heller ikke vet 100% hva som er normalt eller hva man kan forvente seg. Krysser fingrene for at stigningen din er helt innenfor normalen denne gangen! 

Nei, det er ikke lenge siden, er nå 10 dager siden første blødningsdag etter jeg fikk en runde med cytotec. Så håper at jeg kan "hoppe i høyet" så raskt som mulig - er babysjuk 😅

Jeg hadde riktignok også veldig få symptomer, eller i hvert fall veldig milde symptomer. Når blødningene begynte i uke 7 skjønte jeg liksom at det var noe som ikke var som det skulle. I uke 6 tok jeg også en CB digital som fortsatt viste uke 2-3, for meg var det liksom en bekreftelse på at ting ikke var helt optimalt - selv om de testene selvfølgelig kan slå ut senere.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...