AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #1 Skrevet 30. juli 2018 Hvor lang er saksbehandlingstiden på søknad av forlengelse av AAP? Jeg har et vedtak på AAP som går ut 31. august. For noen måneder siden tok jeg kontakt med saksbehandleren min i NAV og spurte han når vi burde sende inn søknad og jeg fikk da til svar at han ville innkalle til et møte i god tid før vedtaket mitt gikk ut der vi skulle ordne dette og sende inn en søknad. Etter dette glemte jeg av det og kom ikke på det igjen før forrige uke, da sendte jeg melding til saksbehandleren min via NAV siden. Jeg fikk svar fra en annen saksbehandler ved NAV kontoret som svarte at saksbehandleren min var på ferie nå, men at hun mente at det var tidsnok at vi sendte inn søknaden når han var tilbake fra ferie. Jeg fikk tid for møte hos han for å gjøre dette 15. august. Det jeg er redd for er at dette er alt for kort tid til at de rekker å behandle søknaden til september og at jeg må gå i lang tid uten inntekt. Noen som har erfaring eller kan noe om dette? Og hva gjør jeg dersom det tar lang tid for NAV å behandle søknaden? Jeg har ikke så mye på sparekontoen at jeg klarer meg noe særlig lenge uten pengene fra NAV dessverre. Anonymkode: df178...948
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #2 Skrevet 31. juli 2018 Du søker ikke om forlengelse av aap. nav forvaltning forlenger aap når det foreligger en gyldig aktivitetsplan som saksbehandleren din lager og du godkjenner. Er det kort tid til aap utløper blir saken din prioritert. Du kan trygt slappe av, det er saksbehandleren din som ordner dette for deg. Ta deg en øl og nyt finværet. Anonymkode: 2e882...863
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #3 Skrevet 31. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du søker ikke om forlengelse av aap. nav forvaltning forlenger aap når det foreligger en gyldig aktivitetsplan som saksbehandleren din lager og du godkjenner. Er det kort tid til aap utløper blir saken din prioritert. Du kan trygt slappe av, det er saksbehandleren din som ordner dette for deg. Ta deg en øl og nyt finværet. Anonymkode: 2e882...863 Åh, nå ble jeg lettet! Takk! Vet du noe om når jeg mest sannsynlig vil få nytt brev om vedtak? Jeg har ikke en gyldig aktivitetsplan akkurat for øyeblikket da jeg ikke skal begynne i arbeidspraksis før 20. august, dette på grunn av at bedriften jeg skal i praksis i ikke hadde mulighet til å ta inn noen i ferien. Jeg har dog nettopp fullført ett tiltak/aktivitet knyttet opp mot avklaring om det skulle ha noe å si. Jeg sjekket nettopp hvilken dato jeg mottok det forrige brevet jeg fikk om forlengelse av AAP. Det brevet mottok jeg 2. august og vedtaket mitt gikk da ut 30. september. Betyr ikke det at jeg burde ha mottatt det nye vedtaket for i år allerede (typ rundt 2. juli) med tanke på at vedtaket går ut i august? Eller er dette noe som varierer? Anonymkode: df178...948
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #4 Skrevet 31. juli 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Åh, nå ble jeg lettet! Takk! Vet du noe om når jeg mest sannsynlig vil få nytt brev om vedtak? Jeg har ikke en gyldig aktivitetsplan akkurat for øyeblikket da jeg ikke skal begynne i arbeidspraksis før 20. august, dette på grunn av at bedriften jeg skal i praksis i ikke hadde mulighet til å ta inn noen i ferien. Jeg har dog nettopp fullført ett tiltak/aktivitet knyttet opp mot avklaring om det skulle ha noe å si. Jeg sjekket nettopp hvilken dato jeg mottok det forrige brevet jeg fikk om forlengelse av AAP. Det brevet mottok jeg 2. august og vedtaket mitt gikk da ut 30. september. Betyr ikke det at jeg burde ha mottatt det nye vedtaket for i år allerede (typ rundt 2. juli) med tanke på at vedtaket går ut i august? Eller er dette noe som varierer? Anonymkode: df178...948 IKKE stol blindt på folk på nettet, TS! Plutselig står du helt uten inntekt. Det er mange som står uten penger nå fordi de ikke innså at det til syvende og sist er DERES oppgave å ta ansvar og følge med på dette. Ja, det skal i teorien skje automatisk. Men i ren praksis er det noe helt annerledes som foregår. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med NAV/veileder. Og i allefall ikke ta en anonym bruker på et forum sitt ord for det. En telefon. 5 minutter. Eventuelt send inn et brev på din side eller i den dialogsaken i aktivitetsplanen. Gjør det selv den tjenesten at du gjør dette FØR du nyter sola og tar den ølen... Anonymkode: f6163...a2f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #5 Skrevet 31. juli 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du søker ikke om forlengelse av aap. nav forvaltning forlenger aap når det foreligger en gyldig aktivitetsplan som saksbehandleren din lager og du godkjenner. Er det kort tid til aap utløper blir saken din prioritert. Du kan trygt slappe av, det er saksbehandleren din som ordner dette for deg. Ta deg en øl og nyt finværet. Anonymkode: 2e882...863 Dette er feil! Jeg og flere andre har stått uten inntekt i flere uker. Man må virkelig passe på og stå på selv. Og vær ute i GOD tid. Anonymkode: c54c4...5aa
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #6 Skrevet 31. juli 2018 Ok, takk for svar dere to over her, jeg skal snakke med saksbehandleren min om det så snart han er tilbake fra ferie, håper på det beste. Anonymkode: df178...948
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #7 Skrevet 31. juli 2018 NAV-veileder i ferie her Der har kommet enkelte endringer i forbindelse med lovendringene 01.01.18. Den kanskje viktigste er at AAP nå er tre år, ned fra fire. Informasjonen vi får i kontoret er at for de som allerede var inne i et AAP-løp er det fortsatt fire år som gjelder - det vil si at om du har gått tre år skal du ha krav på ett til dersom du fortsatt fyller vilkårene. Dersom det er slik saken din står er ikke forlengelse av AAP noe du søker om. Det finnes ikke et søknadsskjema som heter "Søknad om forlengelse av AAP". Dersom saken er klar, der er en plan, da forlenger Forvaltning vedtaket uten at lokalkontoret blir informert. Tidvis en kilde til forvirring for oss, spesielt med brukere som ikke leser posten sin. Dersom det skulle mangle noe før forlenging kan skje, tar Forvaltning kontakt med kontoret. All kontakt skjer med kontoret, ikke hver enkelt saksbehandler, slik at saker ikke skal bli liggende. Selv om de skulle bli sendt til en saksbehandler, er de synlige for hele kontoret frem til saken er løst. Kontoret blir da bedt om å oppdatere aktivitetsplan, oppdatere AEV, eller kommentere om forlenging er aktuelt. Alt dette skjer vanligvis uten at bruker merker det - ihvertfall om man har hatt den oppfølgingen man skal. Det var vedtak under og opp til fire år. Over fire år har jeg ikke erfaring med ennå, men jeg vet at de fleste får avslag i mitt fylke. Jeg har to saker nå i august og september, kan bli første gang vi må si "Vi vet at du ikke er frisk, ikke klarer å jobbe, men nå har det gått fire år og du har ikke rett på mer tid." Dette er hovedtrekkene slik jeg kjenner dem og slik mitt fylke jobber. Jeg ville derimot ikke antatt at det stemmer overalt og alltid, det gjør jeg aldri på jobb. Om saksbehandleren sier at det er god tid så skal man kunne stole på det, men jeg ville gitt deg en forklaring, som den ovenfor, slik at du forsto hvorfor man har god tid. //Tilfeldig anonym person på nett som hevder å være saksbehandler i NAV på ferie (og hadde lovet seg selv å holde seg unna disse trådene de to ukene jeg har fri!) Anonymkode: fa6fc...198
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå