AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #1 Skrevet 30. juli 2018 Er de det? Jeg har prøvd å søke litt på hva utlandets beboere synes om Norge. Alt er bra: utenom at det er for dyrt. De fleste turister (fra type Amerika-kontinentet) lever jo nesten mer sparsommelig enn studenter her hjemme pr. norske kronepris. Det jeg derimot ser er mange kinesiske turister gå innom Luxury Street ved Steen og Strøm i Oslo, der de først bruker noen titalls lapper på YSL, deretter LV og til slutt kanskje Burberry. Blir ikke turistene sjokkert av at de eneste med LV-veske rundt Karl Johans-område, er dem selv: men resten av Norge går i HM-klær? Er det slik at alle kinesiske turister: er de upper-upper-overclass-upperclass rike i verdensmålestokk? Anonymkode: 7420e...32b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #2 Skrevet 30. juli 2018 Siden det er 1 milliard kinesere så vil de som da kommer til Norge ofte være av de med litt penger i banken, derav stort forbruk og ofte synlig merkevare. Anonymkode: fee58...d0d 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #3 Skrevet 31. juli 2018 Men jeg syns det er så mange. Og uhøflige er de også. De bare går rett fram på gaten, selv om jeg står stillestående; og regelrett går over meg. Det er lov å tenke: ''åja: der står det 5 folk og prater; da kanskje vi må gå rundt''. Men neida: her er alle nordmenn til bare for turistenes skyld: selvfølgelig må vi la oss tråkke ned når de absolutt vil gå rett fram uten å se seg for. Sniking i køer og oppførsel på kollektivtransporten er egne kapitler jeg bør skrive bok om. Anonymkode: 7420e...32b 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #4 Skrevet 31. juli 2018 Kinesiske turister er et kapittel for seg selv. Anonymkode: 5b59e...8a5 4
Gjest catalula Skrevet 31. juli 2018 #5 Skrevet 31. juli 2018 De er som små maskiner som ikke enser deg på gata. De er helt i sin egen verden. Veldig snålt. Da jeg tok dfds I sommer var det 90% kinesere der. Jeg fikk helt panikk inne på tax-free fordi de gikk rundt på autopilot uten å bry seg om at det var andre der. Høylytte var de også! Ble helt utslitt etterpå jeg 😂😂😂
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #6 Skrevet 31. juli 2018 For de som faktisk har vært i Kina er det faktisk ikke noe rart med de kjøper. Forklaringen er slående enkel og todelt. Luksusartiklene finnes ikke i Kina. De som finnes er priset langt over norske utsalgspriser. Rike kinesere reiser altså til Norge for å kjøpe merkevarer som vi reiser til Sverige får å handle matvarer. Anonymkode: e3ece...e30 3
T-Rex Skrevet 31. juli 2018 #7 Skrevet 31. juli 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: For de som faktisk har vært i Kina er det faktisk ikke noe rart med de kjøper. Forklaringen er slående enkel og todelt. Luksusartiklene finnes ikke i Kina. De som finnes er priset langt over norske utsalgspriser. Rike kinesere reiser altså til Norge for å kjøpe merkevarer som vi reiser til Sverige får å handle matvarer. Anonymkode: e3ece...e30 Jo da, det gjør de. Men siden prisene på dyre merkevarer er noenlunde like verden over, lønner det seg å kjøpe sånt skattefritt (Tax-Free).
Kjetil E Skrevet 31. juli 2018 #8 Skrevet 31. juli 2018 1 time siden, T-Rex skrev: Jo da, det gjør de. Men siden prisene på dyre merkevarer er noenlunde like verden over, lønner det seg å kjøpe sånt skattefritt (Tax-Free). Men regner med at kinesere som handler varer når de er på tur til Norge, kan som alle andre utenlandske tilreisende handle taxfree på varer de tar med seg hjem.
T-Rex Skrevet 31. juli 2018 #9 Skrevet 31. juli 2018 38 minutter siden, Kjetil E said: Men regner med at kinesere som handler varer når de er på tur til Norge, kan som alle andre utenlandske tilreisende handle taxfree på varer de tar med seg hjem. Ja, det er jo det de gjør. Helt lovlig og greit. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #10 Skrevet 1. august 2018 På 31.7.2018 den 13.49, AnonymBruker skrev: Men jeg syns det er så mange. Og uhøflige er de også. De bare går rett fram på gaten, selv om jeg står stillestående; og regelrett går over meg. Det er lov å tenke: ''åja: der står det 5 folk og prater; da kanskje vi må gå rundt''. Men neida: her er alle nordmenn til bare for turistenes skyld: selvfølgelig må vi la oss tråkke ned når de absolutt vil gå rett fram uten å se seg for. Sniking i køer og oppførsel på kollektivtransporten er egne kapitler jeg bør skrive bok om. Anonymkode: 7420e...32b Har bare opplevd høflige kinesere og japanere. Nordmenn derimot... Anonymkode: d5963...dde 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #11 Skrevet 1. august 2018 Kjent sak det, kinesere og andre kjøper slike luksusartikler f.eks i Norge, da de er mye billigere her. Jeg har flere ganger de siste årene vært i Paris, og der stod kinesiske foreldre med sine tenåringer/ungdommer/unge voksne på fortauet utenforbi om det var LV eller Burberry eller Rolex eller hva nå enn, poserte "barna" med posen til butikken med LV eller hva nå enn stor over posen, mens foreldre tok bilder, så nye bilder med den nye veska eller klokka, poserende på fortauet, foreldre tok bilder. Dette foregår hver gang jeg har vært i Paris, og det er like ja, morsomt eller kvalmende hver gang. Anonymkode: 66a15...db2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #12 Skrevet 1. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Kjent sak det, kinesere og andre kjøper slike luksusartikler f.eks i Norge, da de er mye billigere her. Jeg har flere ganger de siste årene vært i Paris, og der stod kinesiske foreldre med sine tenåringer/ungdommer/unge voksne på fortauet utenforbi om det var LV eller Burberry eller Rolex eller hva nå enn, poserte "barna" med posen til butikken med LV eller hva nå enn stor over posen, mens foreldre tok bilder, så nye bilder med den nye veska eller klokka, poserende på fortauet, foreldre tok bilder. Dette foregår hver gang jeg har vært i Paris, og det er like ja, morsomt eller kvalmende hver gang. Anonymkode: 66a15...db2 Helt enig, ja. Hvem bryr seg egentlig? Pr. norsk målestokk tilhører jeg overklassen/upperclass: og jeg handler ikke på LV og poster det på Insta. Min teori er mer at middelklassen og arbeiderklassen tar opp forbrukslån for å kjøpe LV, fordi de tror det er slik de rike lever. Secret: de rike flasher ikke rikdom. De trenger det ikke. Anonymkode: 7420e...32b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #13 Skrevet 1. august 2018 Har selv en stor kapital og formue. Jeg handler ikke merkevarer, men merket at endel mennesker går hus forbi for å kjøpe seg slikt. Men tror ikke rike folk trenger å "bevise" noe som helst, det blir helt feil da vi er rik. Anonymkode: 1cfa4...dd8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #14 Skrevet 1. august 2018 Nordmenn er av utlendinger, særlig svensker, omtalt som nyrike uten klasse. Klasse kan ikke kjøpes for penger. Nå omtales kinesere på samme måte. Av de som selv ble omtalt som nyrike og vulgære. Verden er en evig runddans. Anonymkode: e3ece...e30 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #15 Skrevet 1. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjent sak det, kinesere og andre kjøper slike luksusartikler f.eks i Norge, da de er mye billigere her. Jeg har flere ganger de siste årene vært i Paris, og der stod kinesiske foreldre med sine tenåringer/ungdommer/unge voksne på fortauet utenforbi om det var LV eller Burberry eller Rolex eller hva nå enn, poserte "barna" med posen til butikken med LV eller hva nå enn stor over posen, mens foreldre tok bilder, så nye bilder med den nye veska eller klokka, poserende på fortauet, foreldre tok bilder. Dette foregår hver gang jeg har vært i Paris, og det er like ja, morsomt eller kvalmende hver gang. Anonymkode: 66a15...db2 Trengs ikke dyre varer for at kinesere skal ta 1000 bilder. De stiller seg opp foran ALT for å ta 20 bilder av samme motiv. Mange kinesere er nyrike, og det er nok derfor de kjøper massevis av luksusvarer på ferie. Uheldigvis kommer de også i enormt store flokker. Anonymkode: 5b59e...8a5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #16 Skrevet 1. august 2018 Vi har stått i kø bak disse kineserne ved Global Blue på Gardermoen. Det tok laaaaang tid. De hadde bunkevis med kvitteringer. Usikker på akkurat hvorfor det er, men de får jo momsen på disse varene tilbake i hvert fall. Anonymkode: c3eb0...de4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #17 Skrevet 1. august 2018 Jepp: forstår lite greien med at de skal ta bilder av absolutt alt. Vet nå ikke om en brygge er en turistattraksjon, men jaja. Alltid gøy også å se forskjellen i disiplinen deres: vi nordmenn går på rødt lys, og gjerne også spurter over veien hvis vi såvidt rekker det: uavhengig av om det er en politibil på rutinetur, eller brannbil i full fart, mens kinesere venter til det blir grønn mann, om man så ikke ser en bil hverken ene eller andre veien på 2-3 minutter. Kulturelle forskjeller? Anonymkode: 7420e...32b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #18 Skrevet 1. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jepp: forstår lite greien med at de skal ta bilder av absolutt alt. Vet nå ikke om en brygge er en turistattraksjon, men jaja. Alltid gøy også å se forskjellen i disiplinen deres: vi nordmenn går på rødt lys, og gjerne også spurter over veien hvis vi såvidt rekker det: uavhengig av om det er en politibil på rutinetur, eller brannbil i full fart, mens kinesere venter til det blir grønn mann, om man så ikke ser en bil hverken ene eller andre veien på 2-3 minutter. Kulturelle forskjeller? Anonymkode: 7420e...32b Du skal faktisk ikke lenger enn til Danmark før det er fy-fy å gå på rød mann selv om det ikke er biler der. Anonymkode: 5b59e...8a5
Skilpadden Skrevet 1. august 2018 #19 Skrevet 1. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Du skal faktisk ikke lenger enn til Danmark før det er fy-fy å gå på rød mann selv om det ikke er biler der. Anonymkode: 5b59e...8a5 Derfor de ser stygt på meg her i utlandet når jeg krysser gaten på rød mann fordi jeg ikke skjønner hvorfor vi skal vente da jeg ser veien er helt trygg for å krysses🤷🏻♀️
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #20 Skrevet 1. august 2018 3 minutter siden, Skilpadden skrev: Derfor de ser stygt på meg her i utlandet når jeg krysser gaten på rød mann fordi jeg ikke skjønner hvorfor vi skal vente da jeg ser veien er helt trygg for å krysses🤷🏻♀️ Bare hold deg til denne enkle regelen: rødt: stå! grønt: gå! Anonymkode: 5b59e...8a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå