AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #1 Skrevet 30. juli 2018 Leier en leilighet i en boligblokk, som består av både utleie- og selveierleligheter. Min utleier er et av landsdelens største firma innenfor bolig og utleie, så det er her ikke snakk om at jeg leier av en enkel privatperson. Det har nylig flyttet en nabo fra helvete, som ikke gjør noenting annet enn å bryte husordensreglene. Det går nærmest ikke an å oppholde seg i leiligheten min når det pågår som verst. Jeg til nå sendt 2 skriftlige klager til utleier, som de har videresendt til styret. Etter første henvendelse fikk naboen advarsel fra styret, og jeg regner med at han vil få en til snart. Ved siste henvendelse til utleier, påpekte jeg at de, i følge leiekontrakten, har ansvar for at ro og orden opprettholdes i eiendommen. Til dette fikk jeg til svar at det var ingenting de kunne gjøre siden det var snakk om en selveierleilighet, utenom å overbringe problemet til styret i sameiet. Så spørsmålet mitt er hva jeg kan kreve av utleier. I følge leiekontrakten er jo dette en mangel, siden det ikke er ro og orden i eiendommen. Kan jeg f. eks. kreve at de gjør mer for å løse situasjonen og legger mer press på styret? Eller kreve avslag i leien for den perioden ro ikke opprettholdes. Det er som sagt snakk om et stort firma, med flere utleieleiligheter i samme bygg, så jeg antar at de har en ganske stor påvirkningskraft. Jeg synes ikke at de gjør nok for å løse situasjonen, men er ikke sikker på hva jeg kan kreve av dem. Anonymkode: 01806...495
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #2 Skrevet 30. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leier en leilighet i en boligblokk, som består av både utleie- og selveierleligheter. Min utleier er et av landsdelens største firma innenfor bolig og utleie, så det er her ikke snakk om at jeg leier av en enkel privatperson. Det har nylig flyttet en nabo fra helvete, som ikke gjør noenting annet enn å bryte husordensreglene. Det går nærmest ikke an å oppholde seg i leiligheten min når det pågår som verst. Jeg til nå sendt 2 skriftlige klager til utleier, som de har videresendt til styret. Etter første henvendelse fikk naboen advarsel fra styret, og jeg regner med at han vil få en til snart. Ved siste henvendelse til utleier, påpekte jeg at de, i følge leiekontrakten, har ansvar for at ro og orden opprettholdes i eiendommen. Til dette fikk jeg til svar at det var ingenting de kunne gjøre siden det var snakk om en selveierleilighet, utenom å overbringe problemet til styret i sameiet. Så spørsmålet mitt er hva jeg kan kreve av utleier. I følge leiekontrakten er jo dette en mangel, siden det ikke er ro og orden i eiendommen. Kan jeg f. eks. kreve at de gjør mer for å løse situasjonen og legger mer press på styret? Eller kreve avslag i leien for den perioden ro ikke opprettholdes. Det er som sagt snakk om et stort firma, med flere utleieleiligheter i samme bygg, så jeg antar at de har en ganske stor påvirkningskraft. Jeg synes ikke at de gjør nok for å løse situasjonen, men er ikke sikker på hva jeg kan kreve av dem. Anonymkode: 01806...495 Du griper saken helt feil an. Din utleier, eller utleieren til bråkeleiligheten, er ikke ansvarlig for at husordensreglene følges, detber sameiestyrets ansvar. Det er dit du må klage. Anonymkode: 151c3...1d3 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #3 Skrevet 31. juli 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du griper saken helt feil an. Din utleier, eller utleieren til bråkeleiligheten, er ikke ansvarlig for at husordensreglene følges, detber sameiestyrets ansvar. Det er dit du må klage. Anonymkode: 151c3...1d3 Hva betyr da dette? Utleier plikter å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Dette betyr at utleier ikke skal sette i gang eller tillate forstyrrende virksomhet, og at han må gripe inn dersom andre brukere oppfører seg forstyrrende overfor leietaker. Anonymkode: 01806...495 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #4 Skrevet 31. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hva betyr da dette? Utleier plikter å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Dette betyr at utleier ikke skal sette i gang eller tillate forstyrrende virksomhet, og at han må gripe inn dersom andre brukere oppfører seg forstyrrende overfor leietaker. Anonymkode: 01806...495 Det medfører at han har ansvar for alle han leier ut til. Så enkelt er det. Han kan ikke styre andre folk sine eiendommer, selv om du skulle ønske det. Anonymkode: 049f9...4fe 4
Gjest GiftMann38 Skrevet 31. juli 2018 #5 Skrevet 31. juli 2018 18 hours ago, AnonymBruker said: Du griper saken helt feil an. Din utleier, eller utleieren til bråkeleiligheten, er ikke ansvarlig for at husordensreglene følges, detber sameiestyrets ansvar. Det er dit du må klage. Anonymkode: 151c3...1d3 Jo, den som leier ut er ansvarlig for at den som leier leiligheten forholder seg til husreglene i bygården. Styret kan kreve at utleieren hever leieforholdet i såfall. Dersom bråkmakeren eier leiligheten selv så er det en sak for styre, med prosess med sikte på tvangssalg i verste fall.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #6 Skrevet 31. juli 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr da dette? Utleier plikter å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Dette betyr at utleier ikke skal sette i gang eller tillate forstyrrende virksomhet, og at han må gripe inn dersom andre brukere oppfører seg forstyrrende overfor leietaker. Anonymkode: 01806...495 Det betyr ganske enkelt at du må lese husordensreglene for sameiet, og hva som er styrets ansvar. Styret i et sameie eller et brl er å anse som "eier" av hele huset når det kommer til husorden/husbråk. Kontakt advokat dersom du ikke forstår noe så enkelt. Anonymkode: 151c3...1d3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #7 Skrevet 31. juli 2018 50 minutter siden, GiftMann38 skrev: Jo, den som leier ut er ansvarlig for at den som leier leiligheten forholder seg til husreglene i bygården. Styret kan kreve at utleieren hever leieforholdet i såfall. Dersom bråkmakeren eier leiligheten selv så er det en sak for styre, med prosess med sikte på tvangssalg i verste fall. Les det du har skrevet en gang til. Du retter på meg og skriver det samme på nytt...... Anonymkode: 151c3...1d3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #8 Skrevet 31. juli 2018 Når naboen fra helvete eier sin leilighet skal det MYE til for at styret kan få den personen kastet ut av sameiet. Det smarteste er bare flytte og se om du an løsrive deg fra leie-kontrakten på dagen f.eks, pga bråket i bygget. Anonymkode: 86b29...84f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå