AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #1 Skrevet 30. juli 2018 Man hører stadig om at den nålevende unge generasjonen blir pensjonstapere. Jeg har blitt rådet til å begynne pensjonssparingen allerede nå (som 24-åring), ettersom et lite månedlig beløp gjennom et langt liv kan ende opp i en ganske god sum. I den forbindelse lurer jeg på om dere har noen anbefalinger på hvordan det bør gjøres? Jeg er student og har ikke flust av penger, så tenker kun å sette av typ en 100-lapp i måneden. Bør jeg velge stor, middels eller lav risiko? Banken min er en liten lokalbank, bør jeg heller opprette pensjonssparingskonto i DnB? Anonymkode: 2f42c...ced
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #3 Skrevet 30. juli 2018 Høy risiko pga lang horisont. Hør med banken din. Anonymkode: f671d...c68 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #4 Skrevet 30. juli 2018 Indeksfond, enten innenfor IPS eller ASK. Anonymkode: e3260...6a1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #5 Skrevet 30. juli 2018 Se tips og linker til andre tråder i denne tråden Anonymkode: e3260...6a1
Grønt blad Skrevet 30. juli 2018 #6 Skrevet 30. juli 2018 Du bør spare i indeksfond da det koster minst penger. Aktivt forvaltede aksjefond klarer over tid ikke å slå et indeksfond. Dersom banken din ikke tilbyr indeksfond, kan du kjøpe det hos f.eks. DNB eller KLP (Aksjeverden). Å sette alt i aksjefond er høy risiko, men på lang sikt er det likevel ikke så høy risiko. Jeg er litt eldre enn deg, og all pensjonssparingen min skjer i indeksfond. Når du passerer 55 år kan du flytte litt og litt over til sparing med lavere risiko. 1
Gjest GiftMann38 Skrevet 30. juli 2018 #7 Skrevet 30. juli 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Man hører stadig om at den nålevende unge generasjonen blir pensjonstapere. Jeg har blitt rådet til å begynne pensjonssparingen allerede nå (som 24-åring), ettersom et lite månedlig beløp gjennom et langt liv kan ende opp i en ganske god sum. I den forbindelse lurer jeg på om dere har noen anbefalinger på hvordan det bør gjøres? Jeg er student og har ikke flust av penger, så tenker kun å sette av typ en 100-lapp i måneden. Bør jeg velge stor, middels eller lav risiko? Banken min er en liten lokalbank, bør jeg heller opprette pensjonssparingskonto i DnB? Anonymkode: 2f42c...ced Skal du sette inn såpass lit PR måned: Nordnet superfond. Aksjefond som følger indeksen i Norge, Sverige , Danmark og finland(du kan velge). Fullstendig kostnadsfrie fond. Sett inn så mye du kan og ha et 20-40 års perspektiv. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #8 Skrevet 30. juli 2018 Du kommer ikke langt med 100 kr/måneden, jeg ville heller satset på boligsparing i første omgang. Hvis du betaler skatt så sørg for å få utnyttet BSUen. Anonymkode: fb312...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #9 Skrevet 30. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Du kommer ikke langt med 100 kr/måneden, jeg ville heller satset på boligsparing i første omgang. Hvis du betaler skatt så sørg for å få utnyttet BSUen. Anonymkode: fb312...5f5 Enig. Prioriter å spare penger på BSU dersom du har skattbar inntekt. Dersom du har penger til overs å ha utnyttet sksttefordelen på BSU og ønsker å spare mer, så anbefaler jeg indeksfond. Bruk det som heter aksjespsarekonto eller aksjekonto/aksje og fondskonto. IPS ville jeg unngått nå (det ikke gunstig dersom man ikke har nok skattbar inntekt til å utnytte skattefradraget man får, og pengene er låst minimum til du fyller 67 år.) Anonymkode: 21e46...244 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #10 Skrevet 31. juli 2018 15 hours ago, Grønt blad said: Du bør spare i indeksfond da det koster minst penger. Aktivt forvaltede aksjefond klarer over tid ikke å slå et indeksfond. Du har så rett så rett! Dette er jo absolutt opp til deg å bestemme! Historisk gir ingen garanti for nåtids. Jeg er der at jeg investerer i høyrisiko: tar ut all avkastning etter 1 år (kun avkastningen) å investerer det videre i Index. Det blir fort MYE mer penger av det, raskere. Men jaja... det er nå bare mitt tilfelle, ja Anonymkode: 516c7...c23
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #11 Skrevet 31. juli 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Man hører stadig om at den nålevende unge generasjonen blir pensjonstapere. Jeg har blitt rådet til å begynne pensjonssparingen allerede nå (som 24-åring), ettersom et lite månedlig beløp gjennom et langt liv kan ende opp i en ganske god sum. I den forbindelse lurer jeg på om dere har noen anbefalinger på hvordan det bør gjøres? Jeg er student og har ikke flust av penger, så tenker kun å sette av typ en 100-lapp i måneden. Bør jeg velge stor, middels eller lav risiko? Banken min er en liten lokalbank, bør jeg heller opprette pensjonssparingskonto i DnB? Anonymkode: 2f42c...ced Etter at du har fyllt opp BSU kontoen, kan du spare i aksjefond, velg et globalt indeksfond, evt et nordisk / norsk i tillegg - sjekk nordnett eller KLP . Du er ung og har tiden på din side så gå for 100% aksjer. Jeg er 45 - er fortsatt på 100% aksjer, men vil nok endre litt på det om en 10 års tid. Anonymkode: 2d972...503
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #12 Skrevet 31. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er der at jeg investerer i høyrisiko: tar ut all avkastning etter 1 år (kun avkastningen) å investerer det videre i Index. Det blir fort MYE mer penger av det, raskere. Men jaja... det er nå bare mitt tilfelle, ja Anonymkode: 516c7...c23 All avkastning fra hva? fra et aktivt forvalta fond? eller trader du ? Anonymkode: 2d972...503
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #13 Skrevet 31. juli 2018 Jeg ser på pensjonssparing som en todelt prosess. 1) sikre formue/bolig 2) sikre utbetalinger som pensjonist. Som student, og de første årene i arbeidslivet, fokuserte jeg derfor alt på boligsparing. Jeg kjøpte leilighet tidlig, kjøpte meg opp, og sparte gjennom å betale ned ekstra på boliglånet. Avkastningen på bolig i form av verdistigning har vært mye mer enn annen sparing kunne by på. Det er ingen hast i 20 årene, heller ikke i 30 årene, såfremt man er flink til å spare og bygge verdier. Jeg begynte først å spare 1 000 i måneden i pensjonssparing i midt i 30 årene. Da var BSU kontoen full (skal inn i boliglånet før eller senere), aksjesparekontoen velfylt, og jeg bodde veldig godt med 40% belåningsgrad. Anonymkode: 15af5...ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå