AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #1 Skrevet 30. juli 2018 Hei Skal begynne på sykepleiestudiet og driver å undersøker hvilke bøker jeg bør skaffe meg. Utifra det som står på skolens nettsider er det disse bøkene jeg trenger til obligatorisk pensum. - Grunnleggende sykepleie 1-3 - Helse- og omsorgsrett (Jus og etikk) - Kommunikasjon i relasjoner : personorientering, samhandling, etikk - Omtanke : en innføring i sykepleiens etikk - Smittevern i helsetjenesten - Ernæring : mer enn mat og drikke - Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer - Syk mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin - Praktisk medikamentregning : dose, styrke, mengde - Legemiddelhåndtering - Frisk : cellebiologi, anatomi og fysiologi Ser på diverse salgsgrupper på Facebook at mange selger flere bøker jeg ikke fant i pensumlisten. Har jeg gått glipp av noe eller er det bøker man kan kjøpe "frivillig"? Er det noe vits å stresse med å kjøpe bøker før studiestart eller får man utdelt noe mer info om dette ved studiestart? Anonymkode: b3e11...9f9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #2 Skrevet 30. juli 2018 Det kommer nok an på studiestedet. Der jeg studerer var det forventet at vi hadde skaffet oss bøkene før forelesningene startet, og også satt oss inn i bøkene. Første året kjøpte jeg bare det som sto på pensumlisten. Nå når jeg begynner på andre året føler jeg at jeg har fått en litt bedre forståelse for hva jeg kommer til å trenge av bøker, og kjøper derfor også noen som ikke står på pensumlisten. Jeg studerer ikke sykepleie, men antar at det ikke nødvendigvis har noe å si. Anonymkode: ee67d...a40
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #3 Skrevet 30. juli 2018 Pensumlisten kan endre seg hvert år, så bøkene du ikke fant på listen kan være bøker de ikke bruker i år. Anonymkode: 803f9...ec2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #4 Skrevet 30. juli 2018 Ikkje kjøp bøker brukt. Ser mamge selger bøker som er utdatert. Kjøp for hvert emne/blokk, for pensumlista endrer seg mange ganger i året. Anonymkode: 3987b...10b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #5 Skrevet 30. juli 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikkje kjøp bøker brukt. Ser mamge selger bøker som er utdatert. Kjøp for hvert emne/blokk, for pensumlista endrer seg mange ganger i året. Anonymkode: 3987b...10b Det gjør da ingenting å kjøpe bøker brukt så lenge man passer på at det er de rette bøkene, ev at man vet at forskjellene på utgavene er minimale. Anonymkode: ee67d...a40 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #6 Skrevet 30. juli 2018 Ser at studiestedet har skrevet 2016 utg, mens de fleste nå selger jo 2014 utg brukt.. hvor store forskjelle er det snakk om her? Anonymkode: b3e11...9f9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #7 Skrevet 30. juli 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser at studiestedet har skrevet 2016 utg, mens de fleste nå selger jo 2014 utg brukt.. hvor store forskjelle er det snakk om her? Anonymkode: b3e11...9f9 Kommer helt an på boken. Anonymkode: ee67d...a40
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #8 Skrevet 30. juli 2018 Jeg kjøpte alle bøkene som sto på pensumlisten ny første året på sykepleier. Fullstendig bortkastet. Var ikke store forskjellene på bøkene som var noen år gammel. Man får også lånt bøker på universitets biblioteket. Anonymkode: 1967f...414 2
Serafin Skrevet 31. juli 2018 #9 Skrevet 31. juli 2018 På 30.7.2018 den 18.36, AnonymBruker skrev: Hei Skal begynne på sykepleiestudiet og driver å undersøker hvilke bøker jeg bør skaffe meg. Utifra det som står på skolens nettsider er det disse bøkene jeg trenger til obligatorisk pensum. - Grunnleggende sykepleie 1-3 - Helse- og omsorgsrett (Jus og etikk) - Kommunikasjon i relasjoner : personorientering, samhandling, etikk - Omtanke : en innføring i sykepleiens etikk - Smittevern i helsetjenesten - Ernæring : mer enn mat og drikke - Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer - Syk mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin - Praktisk medikamentregning : dose, styrke, mengde - Legemiddelhåndtering - Frisk : cellebiologi, anatomi og fysiologi Ser på diverse salgsgrupper på Facebook at mange selger flere bøker jeg ikke fant i pensumlisten. Har jeg gått glipp av noe eller er det bøker man kan kjøpe "frivillig"? Er det noe vits å stresse med å kjøpe bøker før studiestart eller får man utdelt noe mer info om dette ved studiestart? Anonymkode: b3e11...9f9 Har studert sykepleie og kan si at alle disse bøkene er viktige bøker gjennom hele studiet. Den eneste boka jeg angrer på å ha kjøpt er boka om ernæring. Den fikk jeg aldri bruk for.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #10 Skrevet 31. juli 2018 På 30.7.2018 den 19.16, AnonymBruker skrev: Det gjør da ingenting å kjøpe bøker brukt så lenge man passer på at det er de rette bøkene, ev at man vet at forskjellene på utgavene er minimale. Anonymkode: ee67d...a40 Det vet man ikke før studiet er godt i gang. Å kjøpe før emneansvarlig har gitt info om hvilke bøker som gjelder er dumt. Anonymkode: 3987b...10b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #11 Skrevet 31. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det vet man ikke før studiet er godt i gang. Å kjøpe før emneansvarlig har gitt info om hvilke bøker som gjelder er dumt. Anonymkode: 3987b...10b Det gjør man vel. De fleste studiesteder har pensumlister liggende på nett. Hvis ikke kunne jo ikke folk kjøpt pensum før studiestart uansett. Det har ikke noe å si om de er brukt eller ny. Anonymkode: ee67d...a40 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #12 Skrevet 31. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det gjør man vel. De fleste studiesteder har pensumlister liggende på nett. Hvis ikke kunne jo ikke folk kjøpt pensum før studiestart uansett. Det har ikke noe å si om de er brukt eller ny. Anonymkode: ee67d...a40 Har i hvertfall sett 20+ kjøpe utdaterte bøker nå i sommer på salgssider. Det er de samme bøkene jeg brukte for et år siden. Men mulig skolene våre har totalt ulikt opplegg. Anonymkode: 3987b...10b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #14 Skrevet 31. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har i hvertfall sett 20+ kjøpe utdaterte bøker nå i sommer på salgssider. Det er de samme bøkene jeg brukte for et år siden. Men mulig skolene våre har totalt ulikt opplegg. Anonymkode: 3987b...10b Skjønner ikke helt hva du mener med dette? Anonymkode: ee67d...a40 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå