AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #1 Del Skrevet 30. juli 2018 Jeg er 23 år og har fått kompresjonsbrudd i ryggen (vises på røntgen). Vet om bare eldre mennesker som har slike brudd. Jobber innen helse, og kommer stadig borti eldre damer som har "smerter i ryggen grunnet gamle kompresjonsbrudd", også uten at de har noen andre sykdommer/lidelser eller skader. Virker jo som at de går rundt med brudd som har oppstått for lenge siden og ikke tilhelet. Betyr dette at det ikke er sikkert slike brudd gror slik at man blir bra igjen? Sto at bruddet er stabilt, fikk smertestillende og beskjed om å bevege meg så mye jeg kan innen smertegrensen. Men har egentlig ikke så veldig mye smerter, så kan gjøre det meste bortsett fra tunge løft og brå bevegelser (kan f.eks. ikke spille fotball uten smerter). Anonymkode: e549b...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #2 Del Skrevet 30. juli 2018 Fikk kompresjonsbrudd i L3-L4 som 15-åring etter rideulykke. Fungerer helt greit i dag. Er snart 30 år. Viktig å holde seg i bevegelse, styrketrening, løfteteknikk på jobb (jobber innen helse) etc. Nevrolog regner med så lenge jeg holder det gående slik vil jeg ikke få problemer før jeg nærmer meg 70 år, da kan man kanskje gjøre en fusjon mellom virvlene for å stabilisere. Så mitt råd: tren, hold deg i bevegelse og tenk teknikk på jobb. Lykke til Anonymkode: e9392...827 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #3 Del Skrevet 30. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fikk kompresjonsbrudd i L3-L4 som 15-åring etter rideulykke. Fungerer helt greit i dag. Er snart 30 år. Viktig å holde seg i bevegelse, styrketrening, løfteteknikk på jobb (jobber innen helse) etc. Nevrolog regner med så lenge jeg holder det gående slik vil jeg ikke få problemer før jeg nærmer meg 70 år, da kan man kanskje gjøre en fusjon mellom virvlene for å stabilisere. Så mitt råd: tren, hold deg i bevegelse og tenk teknikk på jobb. Lykke til Anonymkode: e9392...827 Men er bruddet ditt grodd? Trodde alle brudd skulle gro, jeg? Kan du gjøre alle typer trening (f.eks. løping, sykling)? Virker jo ikke særlig okei å gå rundt med gamle brudd, særlig ikke når man er ung og aktiv. Anonymkode: e549b...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #4 Del Skrevet 31. juli 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Men er bruddet ditt grodd? Trodde alle brudd skulle gro, jeg? Kan du gjøre alle typer trening (f.eks. løping, sykling)? Virker jo ikke særlig okei å gå rundt med gamle brudd, særlig ikke når man er ung og aktiv. Anonymkode: e549b...f60 Ja, det har grodd. Men kompresjonsfrakturer (da blir ryggvirvelen presset sammen) blir aldri helt bra, de strekker seg ikke ut igjen. Dette vil påvirke nerver, muskler, sener etc resten av livet. Derfor er trening og bevegelse viktig. Anonymkode: e9392...827 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #5 Del Skrevet 31. juli 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det har grodd. Men kompresjonsfrakturer (da blir ryggvirvelen presset sammen) blir aldri helt bra, de strekker seg ikke ut igjen. Dette vil påvirke nerver, muskler, sener etc resten av livet. Derfor er trening og bevegelse viktig. Anonymkode: e9392...827 Åja, skjønner Men hvor lang tid tok det før det var grodd? Merket du noen forskjell mellom før og etter? Anonymkode: e549b...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #6 Del Skrevet 1. august 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Åja, skjønner Men hvor lang tid tok det før det var grodd? Merket du noen forskjell mellom før og etter? Anonymkode: e549b...f60 Oj, det tok lang tid... Nå tok ikke jeg noen kontrollbilder. Men vil si det tok mellom 8-12 mnd før jeg merket vesentlig forskjell. Før kunne jeg gjøre hva jeg ville uten å bekymre meg. Nå må jeg passe på løfteteknikk, ikke løpe på hardt underlag, løfting, bæring, tøying og bøying. Er litt hemmende i starten, men du finner teknikker og en ny hverdag, Anonymkode: e9392...827 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #7 Del Skrevet 1. august 2018 På 30.7.2018 den 21.50, AnonymBruker skrev: Men er bruddet ditt grodd? Trodde alle brudd skulle gro, jeg? Kan du gjøre alle typer trening (f.eks. løping, sykling)? Virker jo ikke særlig okei å gå rundt med gamle brudd, særlig ikke når man er ung og aktiv. Anonymkode: e549b...f60 Det er ikke slik at alle brudd gror, det avhenger av bruddet og hva man gjør mens bruddet gror. Det er også brudd som ikke gror slik som de skal, eller bruddet gror men at funksjonen blir endret. Kroppen er veldig flink til å reparere seg selv, men det er ikke alt som kan fikses eller bli som det var. Ryggvirvler er et godt eksempel. Som det blir sagt over så vil ikke en sammenslått virvel klare å "rette" seg helt ut igjen, og da blir mekanikken i ryggen endret. Anonymkode: 57852...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå