Gå til innhold

Endelig kommet meg ned på 3-sifret matbudsjett!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter mange måneder med justering, nedskjæring og mer justering, så klarte jeg forrige måned å leve på 970,- i mat!

Endelig :) Da får jeg heller lagt penger inn i boligen, slik at jeg blir gjeldsfri når jeg er 29! 

Hvor mye har du kuttet ned ditt matbudsjett i det siste? Husk at det alltid er mulig å spare inn mer, der du ikke trodde det var mulig.

Anonymkode: d504a...576

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager lever du av?? 

Anonymkode: d9917...5fb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe mål om å bruke minst mulig på mat. Jeg er glad i mat, og så lenge det ikke blir alt for mye i mnd er det mer enn greit for meg å leve slik. Bruker ca 2000kr. 

Anonymkode: 3a792...ff4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du kuttet ned ditt matbudsjett i det siste? Husk at det alltid er mulig å spare inn mer, der du ikke trodde det var mulig.

Jeg kutter hele tiden, ved å spise stort sett bare matvarer til 1/2 pris.

Anonymkode: 874fb...a1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange måneder med justering, nedskjæring og mer justering, så klarte jeg forrige måned å leve på 970,- i mat!

Endelig :) Da får jeg heller lagt penger inn i boligen, slik at jeg blir gjeldsfri når jeg er 29! 

Snakker du nå bare om mat, eller mat + husholdningsartikler?

Jeg har kuttet ned fra ca 12000 til 9000 kr mnd for mat og husholdningsartikler til 4.  Å kutte mer enn det ser jeg ikke hensikten med akkurat nå, men skal vel klare å kutte med en ekstra tusenlapp eller to hvis det kniper.

Anonymkode: 659ce...a4c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å spare inn penger på mat, frukt og grønt er noe jeg ikke gjør. Derimot sparer jeg mye på å ikke drikke alkohol, ikke shoppe klær og sminke, sykle dit jeg skal etc. 

Anonymkode: 76811...cb8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe problem å ha et tosifret eller til og med ensifret matbudsjett, det er bare å finne seg en mann som betaler

Anonymkode: 671ba...d86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du når du lever med et så lavt matbudsjett, TS?

Anonymkode: a2ee2...36e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen på et matbudsjett på 1000,- i månden og 2000,- i måneden er ikke mer enn 12 000,- i året. Jeg lever på 2000,- selv, og synes jeg lever veldig godt med det, men hadde aldri orket å spare 12 000,- i året på å leve på 1000,- i måneden.

Anonymkode: a6dbf...890

• Liker 3
Skrevet

Mat er så grunnleggende for både helse og velvære at det er ren idioti å prøve å spare så mye som mulig på det med mindre man har ekstremt lite penger!

• Liker 6
Skrevet

Så gjerrig gidder jeg ikke bli, at matbudsjettet ender med at jeg lever på støvdotter og luft.

Man lever bare en gang og det skal være litt godt å leve, og man skal kose seg med maten man spiser. Det skal SMAKE GODT! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Håper du bare gjør det der en liten stund. Det greit å lære seg å leve sparsommelig. Har man et dårlig økonomisk fundament, kan man gjøre dette for en periode. Når man igjen unner seg litt mer, greier man å strekke hver krone mye lenger.

"Live like no one else, so that later you can live like no one else." -Dave Ramsey

Anonymkode: ffc25...8ef

Skrevet
1 hour ago, Million said:

Så gjerrig gidder jeg ikke bli, at matbudsjettet ender med at jeg lever på støvdotter og luft.

Man lever bare en gang og det skal være litt godt å leve, og man skal kose seg med maten man spiser. Det skal SMAKE GODT! 

Enig.

Jeg har bodd i kollektiv og var den som holdt budsjettet og hadde oversikt. Vi var fem personer, pluss minus, hadde alltid mel, bakevarer og basisvarer. Jeg spiste ikke så mye, og gikk ned i vekt, men elsket å lage mat. 

Etter nesten to mnd. sa jeg at det koster hver av oss 170 kroner. Han ene glodde rart på meg og sutret, jeg ba han flytte hjem til mora si hvis han ikke trivdes. Alle var fri til å kjøpe den maten de selv ville og merke den, men kjøleskapet var aldri tomt og vi laget middag nesten daglig, omtrent fem dager i uka eller oftere. Og vi bakte brød. 

Det er lenge siden, men vi sparte egentlig ikke noe på da heller, alle fikk stå for sitt eget snop og sine sære vaner. Det var kun en som klaget når jeg la frem hva jeg hadde lagt ut. De andre syntes jeg hadde gjort fornuftige innkjøp og valg. Det var bare menn i kollektivet og de var takknemlige for at det alltid var mat i kjøleskap og fryser f.eks når de kom hjem på natten. Og nei, vi bodde ikke på landet, vi leide en bolig som hadde utsikt over hele Oslofjorden og vel så det. Men vi hadde en fordel av storhusholdning og laget også vegetarmat. 

Men når jeg skrev overfor at jeg ikke spiste så mye, kan det være at ts har samme problemet som jeg hadde den gang? 

• Liker 1
Skrevet

Så flink du har vært 😄 
Jeg har levd for rundt tusenlappen siden jeg flyttet ut, og har laget middag stort sett hver dag, så at man lever på brødsmuler er ikke helt riktig. 
*Spise mye frukt og grønt. Bananer er gull verdt som mellommåltid
*Yoghurt kan være ganske billig.
*Egg er også mettende og næringsrik mat. Har gått mye i eggerøre og omeletter. Kjenner man noen med høner kan man kanskje få til en avtale på billige egg fra glade høner.
*Fp-brød til 7 kr som skjæres opp og fryses ned kan brukes til både krutonger i salater, arme riddere, toast osv.
*Bake ting selv. Pizzaboller, matmuffins, grove vafler, fylte horn osv.
*Før jeg kuttet ut kjøtt gikk det mye i kyllingkjøttdeig og strimlet svinekjøtt
*Ris, poteter og grov pasta er godt tilbehør som er billig og metter
*Laste ned mattilbud-appen og å være prisbevisst. Mye som er på tilbud som er billigere til fullpris på for eksempel kiwi.
*Kjøpe ting fra halv-pris hyllen som man er sikker på at vil bli brukt
*Alltid spise opp restemat

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så supert at TS oppretter tråden, men ikke gidder å svare noe mer når h*n får konkrete spørsmål. Sånne TSer elsker jeg... ironi.. 🤮

Anonymkode: a10eb...159

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser ris, egg, billige tilbudsvarer og dumpsterdiver en del.

Sjekker også søppelkassene her jeg bor, der det kan være en del. I tillegg hender det også jeg drar innom Frelsesarmeens matudeling

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser ris, egg, billige tilbudsvarer og dumpsterdiver en del.

Sjekker også søppelkassene her jeg bor, der det kan være en del. I tillegg hender det også jeg drar innom Frelsesarmeens matudeling

Så den justeringen du skryter av er å gå på Frelsesarmeen og få gratis mat? At du ikke skammer deg. Den hjelpen er for de som virkelig trenger det og ikke for de som vil nedbetale gjelda si litt før planlagt. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

slik at jeg blir gjeldsfri når jeg er 29! 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg hender det også jeg drar innom Frelsesarmeens matudeling

Enig med Veslefrikk. Få gratis mat hos Frelsesarmeen for å bli tidlig gjeldfri er smålig. 

Anonymkode: 90982...633

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...