Gå til innhold

Datter (10) klager over sår rumpe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dattera mi på 10 har klagd over sår rumpe i flere uker nå... Jeg får så vondt av henne! Hun vet hvor viktig det er å ha god hygiene, men jeg har mine mistanker om at hun er en smule uhygienisk. Såvidt jeg vet dusjer hun annenhver dag. Noen som vet hva dette kan komme av? Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 88062...35d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ditt barn, så kanskje du skal ta en part om hygiene?? Hvordan man vasker seg skikkelig og tørker seg etter toalettbesøk? 

Anonymkode: 6e0c9...982

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun tørker seg for hardt med grovt dopapir.

Anonymkode: daaca...b71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å faktisk ha mer oversikt over hygienen og tørkerutinene hennes? Bor dere i samme hus? Hun er 10, ikke 15.

Anonymkode: caac9...8a5

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun ikke tørker seg godt nok etter dobesøk? Evt at dere bruker et papir som er for hardt? Eller kanskje hun ikke dusjer seg godt nok slik at det er igjen svette og avføringspartikler? Du må snakke med ungen din.

Anonymkode: 963b8...696

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dattera mi på 10 har klagd over sår rumpe i flere uker nå... Jeg får så vondt av henne! Hun vet hvor viktig det er å ha god hygiene, men jeg har mine mistanker om at hun er en smule uhygienisk. Såvidt jeg vet dusjer hun annenhver dag. Noen som vet hva dette kan komme av? Hva kan jeg gjøre?

Har du så lite oversikt over ungen?? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har du fortalt henne at hun kan bruke klut med såpe på når hun vasker seg i dusjen? Ofte lettere å komme til og få vasket seg skikkelig da, om man synes det er ekkelt med fingre. 

Anonymkode: b1af7...e5d

AnonymBruker
Skrevet

Har hun løs avføring? Da kan det være sår pga. dårlig hygiene.

Har hun forstoppelse? Da kan det være vondt pga. vanskeligheter med å gå på do.

Anonymkode: 28b37...49d

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke rimelig at du kikker på rumpen hennes for å se hvordan huden ser ut? Om det er tegn til eksem, rifter i endetarmsåpningen eller andre ting? Evt la fastlegen gjøre det.. Siden hun har vært plaget i flere uker går det vel neppe over av seg selv. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har allerede tatt opp det med hygiene, men jeg bør nok ta det opp en gang til. Tror hun slurver litt når hun dusjer/tørker seg... Hun har klagd over løs avføring også, men det er en liten stund siden.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, isbjørnungen skrev:

Er det ikke rimelig at du kikker på rumpen hennes for å se hvordan huden ser ut? Om det er tegn til eksem, rifter i endetarmsåpningen eller andre ting? Evt la fastlegen gjøre det.. Siden hun har vært plaget i flere uker går det vel neppe over av seg selv. 

Kikka på det i stad... Så ut som eksem, bør nok ta det opp med fastlegen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri utelukk overgrep. Sjekk det ut en gang for mye heller en gang for lite.

Anonymkode: a7eec...584

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du så lite oversikt over ungen?? 

Tenkte jeg og...🙄

Anonymkode: 37219...58c

Skrevet

Kan det  være barnemark? Kan fort føre til kløe og sårhet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede tatt opp det med hygiene, men jeg bør nok ta det opp en gang til. Tror hun slurver litt når hun dusjer/tørker seg... Hun har klagd over løs avføring også, men det er en liten stund siden.

Du kan aldri ta opp ting en gang for mye med barn, det gjelder det meste, jeg måtte mase om dette i et par år før det satt 😉 Gå nøye gjennom hygiene-rutinene hennes med henne, forklar og les gjerne litt om temaet sammen, f.eks på sengen da man ofte har lettere for å nå gjennom med viktige ting, som barn kanskje synes er kjedelig å høre på, på sengekanten. Ha kontroll på ofte hun dusjer, og følg litt med på hvor ofte hun går på do (hvis legen vil vite dette, og for å minne henne på det dere har snakket om). Jeg har f.eks måtte minne min på håndvask ganske lenge, og nå blir det endelig husket hver gang 😜 Spør hvordan magen hennes er, engasjer deg og noter deg ting som ikke går over eller skjer oftere enn normalt. Og ta en tur til legen. Du kan også ta en tur til legen uten barnet først, for å snakke hvis det er noe som blir pinlig for henne å høre på. Da får du selvfølgelig en time i barnets navn, så det koster heller ikke noe. Du kan heller komme tilbake med henne for en evt undersøkelse og nødvendige prøver, uten å si til henne det du har sagt til legen som vil gjøre at hun vegrer seg og blir flau. Du kan også snakke med helsesøster på skolen, de er veldig flinke til å håndtere slikt og kan hjelpe og veilede henne på en diskret og pedagogisk måte ☺️ I tillegg bør du kanskje kjøpe mykere toalettpapir, f.eks Lambi, hvis du kjøper billig og grovt toalettpapir 🙂

Anonymkode: 37219...58c

AnonymBruker
Skrevet

Åssen dopapir bruker du? Har du tilfeldigvis bytta merke i den senere tid?

Her er vi minst to stykker i familien, som reagerer på både billig-merker, og sånne sekker med dopapir som idrettslag selger. Klør bare mer og mer - også tørker en seg enda grundigere, også blir det bare enda mer irritert og sårt.... 😕 Bytta til Lambi - og vips ble kløen og utslettet vekke :tommel:

Anonymkode: bd6d8...6fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En tiåring er et barn som skal lære hygiene, ikke bli påminnet og ha ansvar for det selv. 

Men en tiåring kan og skal kunne dusje selv. Det betyr ikke at man lar humla suse. Man sier fra at nå må du dusje, pusse tenner eller vaske hender. Og det er også greit å være med barnet jevnlig under dusj og tannpuss i denne alderen for å påse at (de med langt hår) vasker håret ordentlig, intimvasker seg riktig, pusser heksene godt osv. 

Det skal læres og øves på, og ansvaret er på foreldrene. 

Anonymkode: b1d5b...a72

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jekslene ble til heksene, gitt. Ordbok på telefonen gjør rare ting. 

Anonymkode: b1d5b...a72

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun har fått eksem, må jo dette behandles i første omgang. Å bedre hygienen hjelper jo ikke før eksemet er behandlet. Gå på apoteket og få en krem for dette.

Anonymkode: 6770b...7cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sopp eller eksem pga svette. Det har vært jævlig varmt.

Anonymkode: 42fe3...405

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...