Gå til innhold

Parkett som knirker

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har akkurat flyttet inn i splitter ny leilighet, dvs nybygg. Parketten knirker noe innmari, og det er veldig irriterendes. Jeg har sagt fra om dette, men får beskjed om at det pga klimaet, dvs fuktighet. Er dette riktig? De sier det vil bedre seg til sommeren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Har akkurat flyttet inn i splitter ny leilighet' date=' dvs nybygg. Parketten knirker noe innmari, og det er veldig irriterendes. Jeg har sagt fra om dette, men får beskjed om at det pga klimaet, dvs fuktighet. Er dette riktig? De sier det vil bedre seg til sommeren....[/quote']

Jeg vil råde deg til å reklamere skriftlig på dette. Da har du noe å vise til når det viser seg at knirken ikke gir seg til sommeren. Be dem også om å komme på befaring for å "se" på knirken, og få dem til å (skriftlig) bekrefte at knirken er tilstede.

Stol ikke på noe som er muntlig.

Jeg kan vanskelig forstå at dette ikke skyldes at platene i etasjeskillet er lagt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar. De har vært hos meg og sett på dette. De har prøvd å fikse på det ved å løfte litt på en list eller noe sånt med en slags skrutrekker eller hva vet jeg. Det hjelper litt akkurat der og da, men det dukker opp igjen, dette gjelder flere steder i leiligheten. Føler at det ikke hjelper å klage, for de sier bare at det har med fuktighet å gjøre, dvs klimaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som jeg skrev...Du må få dette skriftlig, ellers så kommer du ingen vei senere.

Bare det å si at knirk skyldes fuktighet er jo helt på jordet - det er en grense for hvor fuktige materialer man kan bruke i en bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis det er etasjeskiller av tre, kan det være platene under parketten som ikke er montert riktig. Med tanke på skruing og liming. Det kan også være at parketten er montert for tett imot vegger eller dører. Parketten knirker bare hvis underlaget ikke er plant nok, slik at det blir svikt i den. Hvis den har vært utsatt for fuktbelastning, vil du kunne se det ved å legge et vater eller liknende over skjøtene og se om de topper seg.

Men entrepenør og leverandør av gulvet er ansvarlige for produktet, avhengig av årsaken. Det vil nok ikke bli borte igjen av seg selv.

Forlang å få dette utbedret, du ville vel ikke kjøpt en splitter ny bil med ulyder i motoren med håp om at det skulle bli borte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være 1-års-befaring etter at du har bodd der i 1 år (logisk...). Da har det jo gått en sommer, så får du se. Knirk skal du ikke akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har bodd der noen måneder, og det var et års befaring nå, altså 1 år siden blokka ble bygget. Da jeg kommenterte dette ordnet de det liksom med den skrutrekker-greia (løfta opp en list eller noe..) og skrev ikke noe om dette på befaringsskjemaet. Tok det opp igjen nå når de var hos meg igjen for å fikse noe annet, og da sa de at det var pga været/klimaet, og at det var bare sånn..

Så hva skriver jeg i et evt brev som jeg skal sende dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

At det knirker.

ja, jeg skjønner jo at jeg må skrive det, men kan jeg begrunne klagen min med at det ikke er mulig at parketten påvirkes av årstiden og klimaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ja, jeg skjønner jo at jeg må skrive det, men kan jeg begrunne klagen min med at det ikke er mulig at parketten påvirkes av årstiden og klimaet?

Skriv at du tidligere muntlig har påpekt at det knirker. Så kan du skrive hva de har brukt som "unnskyldning" for knirkingen - for så å be dem om å bekrefte dette skriftlig. Så får du ta det fra der.

Jeg hadde sendt klagen rekommandert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva med å ta kontakt med tidligere beboer og hør om hans/hennes erfaring?

Ehh...tidligere beboer i splitter ny leilighet? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...