Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger sårt litt hjelp, ettersom alle jeg kontakter av både studiesteder og samordna ikke klarer å gi meg konkrete svar på det jeg lurer på! Kort fortalt; har fullført 1. året av en bachelorgrad og bestemte meg for å søke om overflytting til et annet studiested pga trivsel, lærere osv. Altså ønsket jeg å bytte universitet etter 1. året var fullført. Hørte i vinter med Samordna om hvordan jeg går frem og fikk beskjed om å søke studie i samordna og når jeg da evt får tilbud om studieplass søker jeg overflytting over til 2.året. 

Har fått tilbud på det studiestedet jeg ønsket, takket ja og sendte så mail om dette med å søke meg over til 2.året. Får nå beskjed at jeg blir 1.års student og kan søke fritak for de emnene jeg har hatt. Dersom jeg får fritak for alle emnene, mener de da at jeg blir flyttet opp til 2. studieår? Eller mener de bare at jeg slipper å ta eksamenene, men likevel blir værende i 1.studieår?

Synes det er forferdelig rart hvis de tror noen er villige til å starte helt på nytt på nøyaktig samme studie bare på et nytt sted....

Hjelp!

Anonymkode: a22db...5ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Studieløpene er jo ikke lagt opp nøyaktig likt på de ulike skolene, så du må se over hva slags fag de har på førsteåret på den nye skolen, og sammenlikne med de emnene du har. Dersom du har alle så kan du søke om å begynne på andreåret, men dersom den nye skolen  har emner du ikke har tatt må du ta disse før du kan gå videre.

Anonymkode: f31fc...d8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger veldig av faget. Innenfor noen fag må man gå om igjen fordi skolene er så ulike, for andre fag flyttes du bare opp. 

Anonymkode: 5ec4f...01a

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det viktige er jo hvilke emner du slipper, hvilket år man er inne i er underordnet i høyere utdanning ettersom det er emnene som styrer din hverdag. Får du fritak for alle emner, så vil du kanskje bli formelt definert som 1. års student av det nye studiestedet, men vil for alle praktiske formål være en andreårsstudent ettersom du kan ta emner som de andre andreårstudentene tar (som kanskje bygger på emnene du har fritak for siden du har tatt dem der du har studert til nå), og vil da heller ikke bruke noe lenger tid enn de andre i utgangspunktet. 

Så det kommer an på hvor mange emner du får fritak for. 

Anonymkode: c2194...a6e

AnonymBruker
Skrevet

TS her,

Okei, jeg har sammenlignet emneplanene og læringsutbyttene, og det ser ut som jeg mest sannsynlig får godkjent (fritak for) 4 av totalt 6 emner på det studiet. Vil dette si at jeg tar de resterende 2 emnene sammen med førsteårsstudentene, og så kan jeg velge hvor mange emner jeg vil ta med 2. års  studentene? Og kan jeg da bli ferdig med bachelorgraden min i 2020, slik jeg hadde dersom jeg bare fortsatte på det opprinnelige studiestedet mitt? Er kjedelig å bruke 1 år lengre på å bli ferdig utdannet liksom.. 

AnonymBruker
Skrevet

Det som vil skje er at du tar alle de 1. klasse-fagene som i løpet av året, og ettersom du får fritak fra en del fag så vil du kunne fylle tomrommet med fag fra 2. klasse. Selv om det kan bli tungt så råder jeg deg til å ta alle fagene fra 2. klasse ettersom du vil ende opp med å risikere å studere 1 semester ekstra dersom du ikke gjør det.. Om du tar alle fagene fra 2. klasse så er du garantert å komme inn på 3. klasse og du vil da ende opp med et normalt studieløp.

Anonymkode: 30670...151

Skrevet

Dersom du ikke får alle emnene godkjent kan du jo ta noen skippertak med ekstra fag noen semester så slipper du et ekstra år. Ta kontakt med rådgiver på ditt nye studiested så får du hjelp til å sette opp en studieplan :)

Skrevet

Du kan eventuelt ta de to 1 års emnene parallelt med 2 års emnene. Det er litt tøft, men da blir du ferdig. På skolen min er det to bachelor løp som har noen fag felles og andre fag separat og en del der går begge løpene og tar to emner samtidig og vil da sitte igjen med to bachelorgrader etter 3 år. Det er litt tilpasning, og noe av det obligatoriske må de gjennomføre på fritiden, men skolen er veldig flinke til å tilrettelegge for disse. 

Jeg tror det beste vil være å bare starte skoleåret og huke tak i rådgiver på dag 1 og få en avklaring på hva som skjer. Rådgiver på aktuelt studiested har nok mye bedre peiling på hvordan du kan gå frem og finne løsninger en det noen her på forumet har, og personlig oppmøte gir gjerne mye bedre og raskere svar en pr mail. 

AnonymBruker
Skrevet

TS

Ja skei, da forstår jeg litt bedre. Da har jeg nok fått litt feil info av andre studieansvarlige tidligere, ettersom jeg forstod det som at alle emnene mine kom til å bli godkjent, noe jeg ser nå at de ikke gjør.. tenkte bare at dersom det blir så "tungvindt" som det jeg hører nå, kunne jeg tatt en tlf til mitt forrige studiested og bedt om å få skoleplassen tilbake, og bare droppet hele overflyttingen .. huff, skulle ikke være lett dette 😐

AnonymBruker
Skrevet

Syns du bør snakke med rådgiver på nytt studiested først, de vet hva du kan få uttelling for av de fagene du har fra før. Jeg har selv fått fritak i mange fag på min bachelor fordi jeg har en annen bachelor fra før med fag som overlapper selv om de ikke er helt like. Kanskje får du uttelling for mer enn du tror. 

Anonymkode: 177a3...61c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...