Gå til innhold

Ønsker innsyn i en dom, men er ikke direkte part i saken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

"Når det gjelder straffesaker, kan du ha rett til innsyn om dommen ikke er eldre enn fem år (er den eldre, kan du likevel spørre). For å ha rett til innsyn i dommen, må du på en eller annen måte identifisere rettsavgjørelsen (hvem var involvert, tidspunkt, hva rettssaken gjaldt)."

https://www.domstol.no/no/elektronisk-pressemappe/offentlighet-i-rettspleien/

Jeg vet navn på alle involverte, hva det handlet om og utfall. Det jeg ikke vet er nøyaktig tidspunkt, og jeg er usikker på hvor rettsaken ble ført.

Har en rett til å være anonym når ber om innsyn?

Anonymkode: b869a...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Når det gjelder straffesaker, kan du ha rett til innsyn om dommen ikke er eldre enn fem år (er den eldre, kan du likevel spørre). For å ha rett til innsyn i dommen, må du på en eller annen måte identifisere rettsavgjørelsen (hvem var involvert, tidspunkt, hva rettssaken gjaldt)."

https://www.domstol.no/no/elektronisk-pressemappe/offentlighet-i-rettspleien/

Jeg vet navn på alle involverte, hva det handlet om og utfall. Det jeg ikke vet er nøyaktig tidspunkt, og jeg er usikker på hvor rettsaken ble ført.

Har en rett til å være anonym når ber om innsyn?

:hoho:

hvordan tror du systemet fungerer? Anonym kan du bare glemme om du får innsyn er en annen skål, tingretten/domstolen vurderer når de får en begrunnet søknad om innsyn fra deg.

Anonymkode: 6231d...2dd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:hoho:

hvordan tror du systemet fungerer? Anonym kan du bare glemme om du får innsyn er en annen skål, tingretten/domstolen vurderer når de får en begrunnet søknad om innsyn fra deg.

Er dette noe du vet eller noe du bare tror?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke være anonym, nei. 

Anonymkode: 799f0...76b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke være anonym, nei. 

Anonymkode: 799f0...76b

Hvordan søkes det? Finner ikke noe skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kontakt domstolen.

Anonymkode: 26ee1...80a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Send en mail til domstolen som hadde saken. Du trenger ikke skrive noen begrunnelse. Dommer er offentlige. Men du må kunne identifisere saken på et vis, du kan ikke skrive «jeg ber om innsyn i alle dommene som finnes på Ole Olesen». Du kan for eksempel skrive «jeg ber om innsyn i saken mot Ole Olesen fra 2016». 

Anonymkode: e0207...975

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Send en mail til domstolen som hadde saken. Du trenger ikke skrive noen begrunnelse. Dommer er offentlige. Men du må kunne identifisere saken på et vis, du kan ikke skrive «jeg ber om innsyn i alle dommene som finnes på Ole Olesen». Du kan for eksempel skrive «jeg ber om innsyn i saken mot Ole Olesen fra 2016». 

Innsyn i *dommen mente jeg, ikke saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring domstolen og be om kopi av dommen. Oppgi partene, de kan søke i systemet sitt. 

Problemet er egentlig bare hvem du skal ringe. Finnes jo ganske mange tingretter (om det var denne instansen saken gikk for). Du kan i hvert fall begynne med å ringe tingrettene i nærheten av der partene bor. 

Opprett en fiktiv e-postkonto med fiktivt navn. 

Anonymkode: c1de2...9d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring domstolen og be om kopi av dommen. Oppgi partene, de kan søke i systemet sitt. 

Problemet er egentlig bare hvem du skal ringe. Finnes jo ganske mange tingretter (om det var denne instansen saken gikk for). Du kan i hvert fall begynne med å ringe tingrettene i nærheten av der partene bor. 

Kan jeg ikke sende mail i stedet for å ringe? Jeg ønsker elektronisk kopi. Hadde i så fall tenkt å bruke fiktivt navn, ja.

Det er en av to tingretter, så jeg tenkte å kontakte den ene først og så den andre hvis den første er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil jo ikke få innsyn om man bruker fiktivt navn da.... 

Ellers kan jo hvem som helst be om innsyn i hva som helst. 

Anonymkode: 4ffe5...6c7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av oss vet og ikke minst har erfart langt mer enn andre. Jeg sitter ikke på forumetmog bruker tid på ting jeg tror jeg vet hvordan fungerer. 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ett brev, eller en mail. Forklarer hva du ønsker innsyn i og hvorfor. I tillegg må du oppgi hvolken tilknytning du har til saken. Straffesaker, bv saker, og andre saker der hensynet til privatlivets fred veier tungt der får du ikke innsyn uten å være part. Og parter har advokat som gir dem innsyn....

Rent nyskjerrige personer skal ikke med loven i hånd kunne snoke i andres private forhold. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil jo ikke få innsyn om man bruker fiktivt navn da.... 

Ellers kan jo hvem som helst be om innsyn i hva som helst. 

Anonymkode: 4ffe5...6c7

Dommen må sannsynligvis hentes og ts må legitimere seg, 

Men en straffesak så skal ts ha en meget god grunn for å få innsyn utrn å være part i saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Generelt sett kan en be om innsyn anonymt. Det er ingen regler i offentlighetsloven om at man må oppgi navn. Om man f.eks. ber om innsyn i dokumenter gjennom eInnsyn så er det bare å bruke en e-postadresse som ikke avslører navnet ditt. Men om det fungerer på samme måte når man ber om innsyn i dommer, det vet jeg ikke. Om dokumentene inneholder noe som er taushetsbelagt så vil selvsagt dokumentene bli sladdet. 

Anonymkode: 84ac3...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Generelt sett kan en be om innsyn anonymt. Det er ingen regler i offentlighetsloven om at man må oppgi navn. Om man f.eks. ber om innsyn i dokumenter gjennom eInnsyn så er det bare å bruke en e-postadresse som ikke avslører navnet ditt. Men om det fungerer på samme måte når man ber om innsyn i dommer, det vet jeg ikke. Om dokumentene inneholder noe som er taushetsbelagt så vil selvsagt dokumentene bli sladdet. 

Det kan jeg med 100 % sikkerhet svare deg at ikke er mulig med dommer, og i særdeleshetnikke med en strafferettsdom.

Utrolig hvor mye rart folk kan svare, uten å ha snurring på hva de besvarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dommen må sannsynligvis hentes og ts må legitimere seg, 

Men en straffesak så skal ts ha en meget god grunn for å få innsyn utrn å være part i saken.

Domstol.no skriver jo selv på sine egne nettsider: "Når det gjelder straffesaker, kan du ha rett til innsyn om dommen ikke er eldre enn fem år (er den eldre, kan du likevel spørre). For å ha rett til innsyn i dommen, må du på en eller annen måte identifisere rettsavgjørelsen (hvem var involvert, tidspunkt, hva rettssaken gjaldt). " (Link i HI)

Dommen er ikke eldre enn fem år, jeg vet navn på begge parter, jeg vet nøyaktig hva det handlet om og jeg vet hvilken straff den dømte fikk.

Det står ingenting om at man skal ha "en meget god grunn" for å få innsyn uten å være part i saken, så hvor du tar dette fra vet jeg ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Enkelte dommer, feks. barnevern og barnefordeling, er unntatt offentligheten 

Anonymkode: 2bc3a...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forresten en straffesak det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan jeg med 100 % sikkerhet svare deg at ikke er mulig med dommer, og i særdeleshetnikke med en strafferettsdom.

Utrolig hvor mye rart folk kan svare, uten å ha snurring på hva de besvarer. 

Dersom du leser svaret mitt så står det klart og tydelig at jeg ikke vet hvordan dette fungerer med dommer. Men med alle andre dokumenter i det offentlige så kan man be om innsyn helt anonymt. Det er ingen krav om at man må legitimere seg eller si hva man heter - man kan likegjerne være bosatt i kina, og ha rett til like mye innsyn som enhver annen nordmann. Selvsagt blir dokumentene sladdet dersom de inneholder noe som er taushetsbelagt, men man får likevel innsyn i resten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...