Gå til innhold

Besteforeldre og barn med forskjellig livssyn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har et annet livssyn enn deres foreldre, hvordan gjør dere det med egne barn? 

Tenker dersom deres foreldre har et livssyn, og du et annet livssyn som du og ektefelle/partner oppdrar barnet deres i, hvordan gjør dere det med besteforeldre som mener noe annet? Gjelder mat, alkohol, feiringer, tro..alt egentlig.. 

Forteller dere foreldrene deres at "vi har dette livssynet vi oppdrar barnet vårt i, sånn gjør vi det", eller hvordan gjør dere det?

I vårt tilfelle har vi helt ulike meninger, og det blir litt vanskelig i fremtiden hvis de ikke skal respektere det vi har ønsket når det gjelder barnet vårt.. 

(Dette er ikke et spørsmål om hva dere synes om å oppdra barna til en tro, men hvordan man gjør det om man har et annet livssyn enn egne foreldre. Jeg snakker om livssyn og ikke bare religion)

Anonymkode: df2fc...200

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kultur som kommer av livssyn og religion synes jeg er viktig at barn lærer og respekterer. Har man eksempelvis foreldre med forskjellig livssyn, er jo dette naturlignok noe også barnet blir en del av. Å både være med og oppleve  eksempelvis "norsk jul", med kirkebesøk og jesus og julenissen og alt det der, i tillegg til feks Eid, ramadan eller hanuka må jo være oppskriften på et menneske som klarer å se alle med åpenhet.

Har man/er man foreldre med forskjellig livssyn må nok dette snakkes mye om, og det handler nok mye om respekt for begges kulturarv også, og her er det, som du ts skriver, også andre familiemedlemmer involvert. Jeg har flere i min fjerne familie som ikke fikk konfirmasjonsgave av bestemor fordi h'n valgte borgelig konfirmasjon. Lite man kan gjøre med gammel tradisjonelt syn, uansett hvilket livssyn man har.

Jeg mener ja til kultur - ja til å lære begge livssyn/religioner - og å respektere de som er veldig sterk i troen uten at man er det selv.

Anonymkode: f726f...718

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man respekterer hverandre. Og man har også toleranse i forhold til hverandre, og setter opp noen felles kjøreregler. 

Er barnebarnet vegetarianer skal selvfølgelig besteforeldre respektere dette, men foreldre bør sende med mat og gi instrukser, og ikke kreve at besteforeldrene legger mye tid og penger ned i dette. 

Er besteforeldrene kristne bør ikke tro prakkes på barnet. Men barnet har ikke vondt av å være med på å be for maten, eller være med i kirken en søndag. Og ikke-kristne foreldre skal ikke snakke negativt om besteforeldrenes tro. 

Man forventer ikke alkohol i et avholdshjem. Og som avholds skal man respektere at det drikkes i andre hjem. 

Respekteres ikke foreldrenes ønsker i en slik situasjon bør kontakten begrenses. 

Anonymkode: c0a42...d03

• Liker 7
Skrevet

Synes barnet skal få innsyn i begge religionene jeg, og at barnet selv skal få lov til å velge hvilken religion det vil ha når barnet er gammelt nok. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man lærer jo barna om hva besteforeldrene har av tro og livssyn, og så det dere har av tro og livssyn. Så er det viktig at alle respekterer hverandre.

Jeg er ateist, sønnen min på 11 år, tror på Gud og er kristen. Han har jo hatt religion på skolen, og er veldig klar på at han er kristen. Dette må jo jeg respektere, og ønsker han å konfirmere seg i kirken, så skal han selvfølgelig få lov til det.

Anonymkode: d9434...83b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og innspill! 

Jeg tror ikke jeg kommer til å gjennomgå feiringer som ikke er en del av mitt livssyn f.eks konfirmasjon, men da er barnet såpass gammelt at hun klarer å ta slike avgjørelser selv.. 

Vi kommer selvfølgelig til å lære barnet vårt om alle livssyn, særlig besteforeldrene sine pga de er så nære.. 

Jeg føler vi er ganske åpne, men det kjennes trist at mine foreldre ikke respekterer reglene (enkle ting hun ikke får spise/drikke) som gjelder datteren vår. Særlig når vi har blitt med på deres feiringer selvom vi ikke er komfortable med det.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man lærer jo barna om hva besteforeldrene har av tro og livssyn, og så det dere har av tro og livssyn. Så er det viktig at alle respekterer hverandre.

Jeg er ateist, sønnen min på 11 år, tror på Gud og er kristen. Han har jo hatt religion på skolen, og er veldig klar på at han er kristen. Dette må jo jeg respektere, og ønsker han å konfirmere seg i kirken, så skal han selvfølgelig få lov til det.

Anonymkode: d9434...83b

Det står jeg respekt av♡ 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det begrenser barnet i forhold til andre barn/voksne eller tradisjoner/feiringer så syns jeg dere burde tenke litt over det. Dere skal ikke prakke slikt over på barnet er nå min mening. 

Anonymkode: b8369...109

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min onkel 'konverterte' til en annen religion og oppdrar nå en familie under et annet livssyn. Det er ikke noe drastisk endring, han og familien lever veldig vanlig men feirer blant annet ikke jul, dåp.. Men hans eldste barn har valgt å ikke følge foreldrenes livssyn og er ateist. De lar ham og han deltar likevel i deres høytider og i blant med oss når vi feirer jul. 

De tropper opp med barn og pent kledde og synger salmer høflig når det er dåp eller begravelse for andre i familien. Og vi har blitt invitert med i høytider som de feirer og da har jeg tatt med mine barn, forklart hva vi feirer og de har deltatt like respektfullt. 

Besteforeldrene mine likeså. 

Det er ganske harmonisk. 

Anonymkode: 61beb...90e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det begrenser barnet i forhold til andre barn/voksne eller tradisjoner/feiringer så syns jeg dere burde tenke litt over det. Dere skal ikke prakke slikt over på barnet er nå min mening. 

Anonymkode: b8369...109

Nei, de fleste vi kjenner har samme livssyn, og er ikke noe begrensning. Men hva som er påprakking og oppdragelse er ganske relativt. 

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor er jehovas vitne og det er en religion jeg ikke har så veldig mye til overs til da jeg syntes de rett og slett behandler sine medmennesker dårlig! Flere for eksempel støtte ut svigermor og sluttet å snakke med henne når barna hennes meldte seg ut og mente at hun hadde sviktet som mamma fordi hennes barn som da var tenåringer ikke ville være med lenger.

Svigermor har prøvd å prakke religionen sin på de større barnebarna, skremmer de om verdens undergang, tar de med på møter, sender «gaver» i posten med hefter om jehovas vitne og legger med godis... jeg har gitt streng beskjed om at har nulltoleranse til dette! Hun kan fortelle at hun tror på noe annet enn oss, men der stopper det. Jeg orker ikke at barna skal ha mareritt og være redd for å miste mamma og pappa fordi vi ikke har valgt den «rette veien»

Hun kommer ikke i bursdager eller feirer jul, men de får fortsatt gaver av mannen hennes så barna merker ikke stort til dette. 

Anonymkode: 55447...4f0

AnonymBruker
Skrevet

Det blir vel bare et problem hvis en av partene er ekstrem? Jeg og mannen er ateister, meldt oss ut av den norske kirke og har ikke døpt sønnen vår. Min familie er kristne, og de må gjerne fortelle om det de tror på til sønnen vår. Vi sier bare at "mormor tror sånn, men mamma og pappa tror ikke det er sånn, men ingen av oss kan vite det helt sikkert, så du kan finne ut selv hva du vil tro". Eller noe i den duren. Og vi drar alle i barnedåp, konfirmasjoner og bryllup i kirka når vi blir invitert til det.

Selvsagt, hadde noen av dem sagt noe sånt som "Gjør som jeg sier ellers kommer du til helvete!" så hadde vi ikke godtatt det, men sånne mennesker bør ikke være rundt barn uansett.

Anonymkode: 2d9b0...e4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du, ts, kunne ha vært mere konkret. Hvilke ulikheter dreier dette seg egentlig om?

Anonymkode: 52ce5...8da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal ikke barnet deres kunne spise vanlig? Det kan da ikke være noe problem at barnet spiser det som blir servert sålenge det ikke er allergisk?

Anonymkode: 6c4d6...f3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal ikke barnet deres kunne spise vanlig? Det kan da ikke være noe problem at barnet spiser det som blir servert sålenge det ikke er allergisk?

Anonymkode: 6c4d6...f3c

TS sier jo ingenting om hva det egentlig dreier seg om. Et svevende innlegg.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS sier jo ingenting om hva det egentlig dreier seg om. Et svevende innlegg.

Jeg skrev om harmonisk familie over. Det dreier det seg om ateist/typisk norsk kristen/jøder i samme setting. Som betyr at vi må tenke litt på type kjøtt og slakt. Og det er helt greit. 

Anonymkode: 61beb...90e

AnonymBruker
Skrevet

Det dreier seg om noen typer kjøtt vi ikke spiser, og noen feiringer vi ikke har felles. Hennes besteforeldre prøver å droppe reglene fordi de ikke liker dem. 

Problemet er at vi har droppet mye for å møtes på halvveien 

TS. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har et annet livssyn enn deres foreldre, hvordan gjør dere det med egne barn? 

Tenker dersom deres foreldre har et livssyn, og du et annet livssyn som du og ektefelle/partner oppdrar barnet deres i, hvordan gjør dere det med besteforeldre som mener noe annet? Gjelder mat, alkohol, feiringer, tro..alt egentlig.. 

Forteller dere foreldrene deres at "vi har dette livssynet vi oppdrar barnet vårt i, sånn gjør vi det", eller hvordan gjør dere det?

I vårt tilfelle har vi helt ulike meninger, og det blir litt vanskelig i fremtiden hvis de ikke skal respektere det vi har ønsket når det gjelder barnet vårt.. 

(Dette er ikke et spørsmål om hva dere synes om å oppdra barna til en tro, men hvordan man gjør det om man har et annet livssyn enn egne foreldre. Jeg snakker om livssyn og ikke bare religion)

Barna mine får ikke møte mine foreldre, selvom jeg skulle ønske at de kunne. Mine foreldre er muslimer og jeg er en agnostiker. Så de hadde etter beste evne prøvd å få barna mine med på muslimske skikker osv. fordi de føler at det er deres plikt som muslimer.

Anonymkode: 0ea08...f8e

Skrevet

Regner med ts har konvertert til islam, og at barnet hennes dermed ikke får spise pølser, skinke, svinestek, bacon etc. Skjønner at dette kan virke vanskelig for besteforeldrene, som kanskje har et tradisjonelt norsk kosthold. Kanskje ønsker også ts at alt kjøtt skal være halal, og da begynner det å bli vanskelig!

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, tirben skrev:

Regner med ts har konvertert til islam, og at barnet hennes dermed ikke får spise pølser, skinke, svinestek, bacon etc. Skjønner at dette kan virke vanskelig for besteforeldrene, som kanskje har et tradisjonelt norsk kosthold. Kanskje ønsker også ts at alt kjøtt skal være halal, og da begynner det å bli vanskelig!

Javel, så du er synsk du da?

Anonymkode: 0ea08...f8e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...