Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg vurderer å kjøpe min første bolig og leie den ut uten å bo i den selv. Jeg bor hos min samboer som eier leilighet og trives godt med det, men jeg kunne tenke meg å eie min egen leilighet. Vil dette være lønnsomt? Jeg har prøvd å lese og sette meg inn i dette selv, men finner bare informasjon om det å leie ut bolig nr 2.

takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kommer an på så mye.

Om det blir lønnsomt kommer antakeligvis mest an på hvilken vei boligprisene har gått frem til du skal selge.

Om du ikke bor der selv så blir det omtrent som å leie ut bolig nummer 2, selv om du bare eier én bolig.

Mer spesifikt - hva lurer du på?

Mitt råd ville være å sette opp et regneark med:

-kjøpspris (utfra dette får du beregnet hvor stort lån du trenger om det er gjennomførbart)
-rente (denne vil være hovedkostnaden din)
-avdrag (dette vil være det som mest påvirker likviditeten din)
-andre utgifter (blir overslag, men slikt som vedlikehold, forsikring, kommnunale avgifter etc)

Utfra dette kan du og regne ut hvilke fradrag du vil få.

På andre siden har du inntekt - hva kan du regne med å få i leie?

Om du setter opp dette regnearket kan du "leke" med tallen og se hva du behøver for å gå i null og hva du "tåler" av stigende rente og uteblitt  leie (feks om det står tomt en periode) og hvilken buffer du trenger.

Så må du huske på ev. dokumentavgift ved kjøp og salgsutgifter ved salg. Det er ikke utenkelig at den dagen du og samboeren din skal kjøpe noe større sammen vil du måtte selge leiligheten - om det er 2 år til er det nok ikke tiden for å kjøpe noe eget nå. Da vil meglerkostander og dokumentavgift telle desto mer negavitivt på regnestykket enn om du skal eie den på ubestemt tid.

Endret av ekkoet
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Oslo er det slik at det du kan leie ut en leilighet for, er mindre enn det du har av utgifter til lån, fellesutgifter og oppussing/vedlikehold (hvis du belåner leiligheten 85%). Så i praksis blir dette en form for pensjonssparing, det er IKKE en "gratis inntekt".

Ifølge enkelte her på forumet, er situasjonen en annen andre steder. Du bør regne på det.

Anonymkode: b834a...3d1

Skrevet

Mitt beste tips: kjøp selveier! :laugh:

Skrevet

Jeg har tenkt samme tanken, men da jeg satte opp et fullstendig regnestykke i Excel gikk det ikke opp... Dvs jeg måtte tatt en utleiepris som ligger langt over normalen i «mitt» område for å gå i pluss. De som leier ut her omkring har kjøpt leiligheten/huset på et tidspunkt der prisene var lavere, og de har allerede betalt ned en god del. 

Utleieprisene følger ikke boligprisene i så stor grad at det alltid lønner seg å kjøpe. Unntaket er hvis du finner et meget billig hus i et område med høye leiepriser, eller hvis du har råd til noe stort som kan bygges om til flere mindre enheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...