AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #1 Del Skrevet 30. juli 2018 For en tid siden kjøpte jeg en leilighet som var fullt beboelig, men som var moden for litt oppgradering. Kjøkkenet var fra ca. 2012. Billigste sort IKEA-kjøkken, men fungerer helt fint. Badet var kanskje 8-9 år, det var nye baderomsmøbler og glassdører til dusjhjørnet, men fliser og slikt er nok 9-10 år gammelt. Det fungerer enn så lenge, så dette står uendret. Men i oppholdsrom var oppussingen ganske billig med enkel laminat, gamle vegger var f.eks. malt over med tidsriktige farger og slikt. Ellers hadde det vært gjort oppussing (av enda en tidligere eier) for kanskje 15 år siden, men det var ganske slitt. Parketten i stuen var begynt å mørkne en del og hadde mye hakk etter barn som hadde lekt. Mye av oppussingen som var gjort av forrige eiere før meg, var slurvete. Lister var dårlig kappet til, montert stygt med store gliper uten fuger. Der det var betong har de bare banket spikeren så langt de klarte før den bøyde seg inntil. Der de hadde malt hadde de ikke maskert, og hadde vært borti ting uten å tørke bort. Stikkontakter og brytere var gammeldagse og gulnet, og med malingsflekker av forskjellige farger etter årenes herjinger. Med andre ord så var leiligheten lys og grei og fullt beboelig, men alle de små detaljene var det mye slurv på og mye var gjort billig. Siden den gangen har jeg gjort litt forskjellig. Stuen er ribbet fra tak til gulv og lagt med nytt parkettgulv, vegger er pusset slett og malt, taket er malt, nye lister, skiftet de gamle umoderne stikkontaktene til nye. I tillegg har jeg pusset opp gangen. Også her ribbet alt. Den var med billig laminat som hadde begynt å svelle opp noen steder pga. våte sko og slikt. Har byttet til vinylgulv som skal tåle å bli vått, pusset og malt alle vegger, platet taket, og byttet alle dører og karmer i hele leiligheten til nye, samt listet disse opp igjen. Stuedøren er en ny dobbel dør med sprosset glass og ble ganske dyr, rundt 14000kr totalt med tilsetninger og listverk. Totalt har jeg sikkert brukt rundt 120.000kr i materiell så langt. Det jeg lurer på er om jeg kan forvente å få disse pengene igjen, og hvor mye en leilighet vil stige i verdi når man legger litt arbeid i den. Dette er kanskje litt sånt "hvor langt er er tau?" spørsmål. Men bare omtrent. Sett bort fra generell verdistigning. Dersom jeg kan forvente at den stiger "nok" til at det er vits i å få en offisiell verdivurdering mtp. lånerente og slikt, så vurderer jeg å få dette. Jeg har to soverom som jeg er fristet til å gå i gang med å modernisere. Bør gå kjapt og greit. Anonymkode: b7cd8...c0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #2 Del Skrevet 30. juli 2018 Bolig stiger merkelig mye ved oppussing. Veldig mange ønsker å kunne flytte rett inn, og veldig mange kan rett og slett ikke se for seg hvordan ting kan bli med litt innsats. Jeg har pusset opp og solgt to boliger. Tjent mye på det. Til og med fin styling hjelper på, selv om man tar møbler med seg. Men godfølelsen er viktig for folk. At de SER, på ordentlig, hvor fint det kan være. (Selv om de senere fyller med hummer og kanari de har.) Men det kommer selvfølgelig an på hvor mye det er å gå på, for å kunne oppnå makspris i det boligområde. Å bruke svært dyre materialer lønner seg sjelden. Jeg så en gang et utrolig dyrt design kjøkken i en leilighet i et heller billig område her i byen. Tviler på at de fikk igjen for den investeringen! Nå har jeg pusset opp for å bo. Lenge. Derfor har jeg brukt 1.1 mill, og hadde ikke så store ambisjoner om å øke verdien på bolig mer enn jeg investerte. Var fornøyd dersom verdiøkning samsvarte med utgiftene. Boligen økte likevel med 600000 kr mer enn investeringer. Dette er imidlertid et hus. Anonymkode: 7c423...886 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå