Gå til innhold

Reise med andre som plutselig blir syke - hva er rett/galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

ganske nylig opplevde jeg følgende. En nær person ville bli med på en hyttetur hvor vi leide hytte for en utvidet familietur. Vi fant derfor en hytte med rom nok til alle og booket. Et par dager før ble vedkommende syk og krevde da at jeg skulle betale tilbake vedkommendes andel av hytteoppholdet. Er det greit?? Fra mitt ståsted er summen uinteressant, men det prinsipielle viktig. Jeg ga beskjed at vedkommende kunne forsøk å bruke sin reiseforsinkring, men fikk ikke noe svar, så antakelsen er at vedkommende nok ikke har det. Og kanskje er det ikke mulig å bruke det siden vedkommende overførte penger direkte til meg. Det er uansett ikke poenget. Hva mener dere er greit eller ikke med dette?  For de som må ha en sum så er beløp det er snakk om 1700 NOK. Sure penger, men ikke en formue. Vi hadde uansett gjennomført hytteturen. Det hadde aldri falt meg inn å be om å få penger tilbake fra en slik tur selv, og det er nok årsaken til at jeg lurer på hva andre mener er rett eller galt. Jeg kommer nok til å betale disse tilbake, men må innrømme at jeg er skeptisk til å la vedkommende være med en annen gang. Kjør debatt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En nær person? Jeg syntes det er litt frekt gjort. Skjønner jo hvis man blir syk og ikke kan delta, at det er surt å betale for andres ferie men... At han/hun ikke har reiseforsikring er jo ikke ditt problem. Jeg syntes dere kunne blitt enige om at du betalte tilbake halvparten (ikke din feil, ikke hans/hennes heller). Er jo litt dårlig gjort at du må bruke mer penger enn avtalt fordi vedkommende plutselig blir syk...

• Liker 3
Skrevet

Selvsagt skal ikke du betale for at denne personen ble syk. Det blir jo helt feil. Dersom du hadde funnet noen andre som kunne ''overta'' vedkommendes plass, hadde det blitt noe annet - men du skal ikke betale ekstra for et tomt rom. Personen måtte tatt kontakt med sitt forsikringsselskap. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg ville aldri bedt om penger tilbake. Og jeg hadde blitt veldig forundret hvis jeg var deg og fikk spørsmål om om å betale tilbake. 

Seriøst? Hvorfor skal du straffes økonomisk fordi noen trekker seg? Grunnen spiller ikke så stor rolle 

Endret av Addie
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Personen har booket et rom i en hytte, og må betale eller få igjen på sin forsikring. Du har jo kvittering for hele kjøpet om personen trenger dokumentasjon.

Anonymkode: 86d7d...c69

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener de egentlig at du skal betale de tilbake? Du har vel betalt for din egen del, og så skal du liksom betale for dem i tillegg? Det er jo ikke din skyld at de ble syke og ikke kan dra. Ville ikke falt meg inn å be reisefølge betale tilbake min del dersom jeg ble syk og ikke kunne dratt. Jeg ville ikke betalt tilbake om jeg var deg. 

Anonymkode: d5f3b...35f

• Liker 5
Skrevet

Naturligvis må den som blir syk fremdeles betale sin del for oppholdet. Man booker jo gjerne hytte ut i fra hvor mange man blir, og større hytter er dyrere. Dersom noen blir syke så skal ikke de som drar betale ekstra for å sitte med soverom de ikke har bruk for (unntaket er om du hadde funnet noen andre til å bli med istedenfor personen som blir syk, men det passer seg sjelden på kort varsel).

• Liker 7
Skrevet

Vedkommende må muligens også ha dokumentasjon fra lege for å få igjen på reiseforsikring..? Dokumentasjon på at vedkommende er for syk til å reise. Det må man jo på chartertur 🤔 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg syntes ikke du skal betale for det, med mindre alle som skal være med har avtalt at kun de som blir med betaler. Men i så fall skal jo ikke et frafall dekkes av kun deg, men alle som er med i fellesskap. 

Det vanlige er at man betaler for seg selv, og så må man enten dekke tapet selv eller tar det på reiseforsikring hvis man likevel ikke kan dra. Hadde hun betalt for et hotellrom eller en flybillett, så måtte hun jo ha tatt tapet selv eller på reiseforsikring. Syntes det er rimelig frekt å forvente at du betaler tilbake, særlig siden dere antakeligvis har leid en større hytte med tanke på at flere skulle være med. 

Anonymkode: 8c205...3af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Mass skrev:

Vedkommende må muligens også ha dokumentasjon fra lege for å få igjen på reiseforsikring..? Dokumentasjon på at vedkommende er for syk til å reise. Det må man jo på chartertur 🤔 

Ikke nødvendigvis. Her skulle samboer reise på tur. Men da vannet mitt gikk mange uker før tiden ønsket han ikke lengre og dra. 

Han ringte bare til forsikringsselskapet, forklarte situasjonen og hvor mye mener det var snakk om ( bestillingen av reisen er som i din situasjon hørt av en annen)

De trengte aldri og få noe bekreftelse fra hverken meg eller lege. De utbetalte bare den summen som han hadde oppgitt, fikk også beskjed om at bekreftelsen på utgiftene måtte vi ha i 2 år i tilfelle det skulle komme kontroll. 

Med en så positiv opplevelse så bytter ikke vi selskap med det første 😊

Anonymkode: 9473e...bf1

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Her skulle samboer reise på tur. Men da vannet mitt gikk mange uker før tiden ønsket han ikke lengre og dra. 

Han ringte bare til forsikringsselskapet, forklarte situasjonen og hvor mye mener det var snakk om ( bestillingen av reisen er som i din situasjon hørt av en annen)

De trengte aldri og få noe bekreftelse fra hverken meg eller lege. De utbetalte bare den summen som han hadde oppgitt, fikk også beskjed om at bekreftelsen på utgiftene måtte vi ha i 2 år i tilfelle det skulle komme kontroll. 

Med en så positiv opplevelse så bytter ikke vi selskap med det første 😊

Anonymkode: 9473e...bf1

Så greit! Det må jeg si var et fleksibelt forsikringsselskap. Skjønner godt at dere vil beholde med en slike service ☺ 

AnonymBruker
Skrevet

I prinsippet burde hun betale beløpet selv. Men kan det være slik at dere i gjengen ville bestilt denne hytta uansett om hun ikke var påmeldt? Da ville jo denne summen ha blitt delt på dere andre. Hvis dere ville ha bestilt den hytta uansett uten henne, så kan det jo være en løsning at dere som dro nå spleiser på de 1700. Jeg synes absolutt ikke du skal betale det alene fra din lomme.

Anonymkode: 0876a...cf3

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personen har booket et rom i en hytte, og må betale eller få igjen på sin forsikring. Du har jo kvittering for hele kjøpet om personen trenger dokumentasjon.

Anonymkode: 86d7d...c69

Ingen forsikring dekker denne typen "opplegg". Det som derimot kan dekke er om personen har brukt kredittkort til å betale sin venn for oppholdet. 

Eller dersom ts haddebetalt hele hytteprisen med sitt kredittkort, da hadde hun fått refusjon for personen som ble syk eventuelt for hele familien dersom alle unnlot å reise. Bare å bruke reklamasjonsskjemaet til kredittkortselskapet. 

42 minutter siden, moonmood skrev:

Hei,

ganske nylig opplevde jeg følgende. En nær person ville bli med på en hyttetur hvor vi leide hytte for en utvidet familietur. Vi fant derfor en hytte med rom nok til alle og booket. Et par dager før ble vedkommende syk og krevde da at jeg skulle betale tilbake vedkommendes andel av hytteoppholdet. Er det greit?? Fra mitt ståsted er summen uinteressant, men det prinsipielle viktig. Jeg ga beskjed at vedkommende kunne forsøk å bruke sin reiseforsinkring, men fikk ikke noe svar, så antakelsen er at vedkommende nok ikke har det. Og kanskje er det ikke mulig å bruke det siden vedkommende overførte penger direkte til meg. Det er uansett ikke poenget. Hva mener dere er greit eller ikke med dette?  For de som må ha en sum så er beløp det er snakk om 1700 NOK. Sure penger, men ikke en formue. Vi hadde uansett gjennomført hytteturen. Det hadde aldri falt meg inn å be om å få penger tilbake fra en slik tur selv, og det er nok årsaken til at jeg lurer på hva andre mener er rett eller galt. Jeg kommer nok til å betale disse tilbake, men må innrømme at jeg er skeptisk til å la vedkommende være med en annen gang. Kjør debatt!

Denne setningen får meg til å stusse på om saken er reel eller en tenkt situasjon. 

Anonymkode: 6b632...b22

AnonymBruker
Skrevet

Vel, nå valgte ikke hun å bli syk heller da. Synes det blir feil at hun må betale. De kommer jo til å ha hytten uansett og uten henne får dere jo mye mer plass og luksus. 

Anonymkode: f25ad...8b0

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, nå valgte ikke hun å bli syk heller da. Synes det blir feil at hun må betale. De kommer jo til å ha hytten uansett og uten henne får dere jo mye mer plass og luksus. 

Nei nei nei, det var jo fordi hun elget seg innpå slik at ts måtte bestille større hytte.

Det naturlige for meg var at om jeg ble syk under rådende omstendigheter så hadde jeg betalt min andel tvert....Hallo! 1700.- er jo peanuts 🙄

Anonymkode: f8261...c6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frekk type. Først ber han om å få bli med, dere fikser plass..så trekker han seg OG skal ha tilbake pengene? Sett at dere hadde leid en villa i Portugal i 3 uker, 10000kr på hver. Skulle dere betalt han ut da og? Det er jo virkelig ikke ditt problem at han er blitt syk! Så sant denne nære personen er sønnen din så er jo dette helt dust. Tenk å gå rundt i livet med sånne forventninger🙈 

Anonymkode: e80cc...183

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at man kan bli syk er noe man må ta i betraktning uansett hva man melder seg på, om det så er et kurs, ukentlig trening eller ferie. Derfor man anbefales reiseforsikring på dyrere reiser. I dette tilfellet er der leid en større hytte for å få plass til personen som nå er syk, da dette ikke er noe som dekkes av reiseforsikring så må man dekke av egen lomme. Nå er det i dette tilfellet kun snakk om 1700 kroner,  et hus i Italia eller fjellhytte i påskeferien kunne ha blitt mye dyrere. Synes man det er for surt,  så får man la være å planlegge for slike turer da sykdom eller andre ting kan oppstå.

Mye mer plass og luksus på de andre  fordi en annen person ikke blir med er også en kraftig overdrivelse 😂

Luksusen er den samme, og samboer og jeg legger oss ikke akkurat på to soverom istedenfor et bare fordi vi plutselig får ekstra plass.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mere plass og luksus ja, omg. Blir som den naboen som festet og burte så ingen fikk sove. Det var helt ok for han var jo på jobb 14 dager i strekk av og til og da var det jo stille....

Anonymkode: d91c2...317

Skrevet

Takk for feedback. Jeg endte med å betale tilbake uten å ta noen dialog rundt dette. Vi ville nok leid et annet sted om ikke vedkommende skulle være med og da hadde det muligens blitt rimeligere. Når vi først hadde et ekstra rom så brukte vi dette til barna så det fikk bruksverdi. Men, jeg vil nok være mer reservert til å ta med vedkommende ved neste korsvei... case closed.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...