Roci Skrevet 30. juli 2018 #1 Skrevet 30. juli 2018 Siden jeg begynte å trene styrke for et par år siden, har favorittøvelsene mine vært knebøy og markløft. Nå har jeg imidlertid fått bruskslitasje i det ene kneet, slik at disse øvelsene er blitt vanskelig å gjennomføre pga. smerter. Strak markløft og beinpress i maskin går greit, det samme gjelder hip thrust og liggende lårcurl. Jeg føler imidlertid at jeg ikke får helt samme effekt av disse øvelsene, er det noen som har tips til andre gode styrkeøvelser for beina der knærne ikke belastes direkte?
PetrovaFire Skrevet 30. juli 2018 #2 Skrevet 30. juli 2018 Tren "alternativ" styrketrening: tung sykling, slyngetrening, bruk strikk (fraspark) er noe av det jeg kommer på
Roci Skrevet 30. juli 2018 Forfatter #3 Skrevet 30. juli 2018 1 time siden, PetrovaFire skrev: Tren "alternativ" styrketrening: tung sykling, slyngetrening, bruk strikk (fraspark) er noe av det jeg kommer på Takk for forslag! Slyngetrening var et bra tips 1
Roci Skrevet 30. juli 2018 Forfatter #5 Skrevet 30. juli 2018 1 minutt siden, Trollmora skrev: Får du smerter under all form for knebøy? Ja, etter en stund får jeg det, spesielt hvis jeg bruker vekter. Har vært på ortopedisk klinikk og fått vite at det ikke er farlig og at jeg må trene opp muskulaturen rundt kneet, men jeg blir jo hemmet av smertene.
Trollmora Skrevet 30. juli 2018 #6 Skrevet 30. juli 2018 Akkurat nå, Roci skrev: Ja, etter en stund får jeg det, spesielt hvis jeg bruker vekter. Har vært på ortopedisk klinikk og fått vite at det ikke er farlig og at jeg må trene opp muskulaturen rundt kneet, men jeg blir jo hemmet av smertene. Kan du eventuelt ta goblet squats I opptreningsperioden? De er jo ikke så tunge og belastningen på kneet ikke på samme mate føler jeg. og ved markløft - prøv Sumo.
Roci Skrevet 30. juli 2018 Forfatter #7 Skrevet 30. juli 2018 5 minutter siden, Trollmora skrev: Kan du eventuelt ta goblet squats I opptreningsperioden? De er jo ikke så tunge og belastningen på kneet ikke på samme mate føler jeg. og ved markløft - prøv Sumo. Litt usikker på goblet squat vil fungere, da smertene er mer framtredende om jeg får skarpere vinkel på kneet enn 90 grader. Men sumo markløft skal jeg absolutt gi et forsøk! Takk for tips
Trollmora Skrevet 30. juli 2018 #8 Skrevet 30. juli 2018 5 minutter siden, Roci skrev: Litt usikker på goblet squat vil fungere, da smertene er mer framtredende om jeg får skarpere vinkel på kneet enn 90 grader. Men sumo markløft skal jeg absolutt gi et forsøk! Takk for tips Har du bokser tilgjengelig? I så fall kan du stå på boksene og fest KB eller DB I et belte og la denne gå ned mellom boksene mens du star oppå.... (Skjønner du hva jeg mener?) Gå så ned til 90 grader og ikke lengre (eller kjenn på smertene)
Roci Skrevet 30. juli 2018 Forfatter #9 Skrevet 30. juli 2018 4 minutter siden, Trollmora skrev: Har du bokser tilgjengelig? I så fall kan du stå på boksene og fest KB eller DB I et belte og la denne gå ned mellom boksene mens du star oppå.... (Skjønner du hva jeg mener?) Gå så ned til 90 grader og ikke lengre (eller kjenn på smertene) Ja, skjønner hva du mener Trener på treningssenter så det er stepkasser der. Igjen - takk
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #10 Skrevet 30. juli 2018 Kanskje Bulgarske utfall kan fungere? Anonymkode: e5e67...e66
Roci Skrevet 31. juli 2018 Forfatter #11 Skrevet 31. juli 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje Bulgarske utfall kan fungere? Anonymkode: e5e67...e66 Ja, det går bra så lenge jeg ikke går dypere enn 90 grader med det vonde kneet
studerende Skrevet 31. juli 2018 #12 Skrevet 31. juli 2018 Bulgarske utfall, glute bridge, hamstring curl (i slynge), ettbeins strakmark, eksentriske knebøy uten vekt og ettbeins knebøy (evt. med støtte) burde funke.
Roci Skrevet 31. juli 2018 Forfatter #13 Skrevet 31. juli 2018 1 time siden, studerende skrev: Bulgarske utfall, glute bridge, hamstring curl (i slynge), ettbeins strakmark, eksentriske knebøy uten vekt og ettbeins knebøy (evt. med støtte) burde funke. Takk for fine forslag til øvelser
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #14 Skrevet 31. juli 2018 På 30.7.2018 den 11.23, Roci skrev: Siden jeg begynte å trene styrke for et par år siden, har favorittøvelsene mine vært knebøy og markløft. Nå har jeg imidlertid fått bruskslitasje i det ene kneet, slik at disse øvelsene er blitt vanskelig å gjennomføre pga. smerter. Strak markløft og beinpress i maskin går greit, det samme gjelder hip thrust og liggende lårcurl. Jeg føler imidlertid at jeg ikke får helt samme effekt av disse øvelsene, er det noen som har tips til andre gode styrkeøvelser for beina der knærne ikke belastes direkte? Skal knærne dine holde resten av livet så bør du få en fysioterapeut til å hjelpe deg med øvelser du kan gjøre uten å forverre skaden. Ellers er sykling og svømming/vannaktiviteter det som sliter minst. Anonymkode: c62a8...c08
Roci Skrevet 31. juli 2018 Forfatter #15 Skrevet 31. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal knærne dine holde resten av livet så bør du få en fysioterapeut til å hjelpe deg med øvelser du kan gjøre uten å forverre skaden. Ellers er sykling og svømming/vannaktiviteter det som sliter minst. Anonymkode: c62a8...c08 Ja, du har nok rett. Liker hverken sykling eller svømming (svømmer bare i Syden, hater svømmehaller), men må vel bare bite i det sure eplet - helsa kommer først! Er heldigvis bare det ene kneet, da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå