Gå til innhold

Spillalternativ til fortnite

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 10 år som er glad i å spille PlayStation. Ser at gutta spiller mye fortnite, men jeg er ikke glad i at så unge gutter spiller skytespill. Men det blir vanskelig å si nei når alle (og det faktisk betyr alle) andre får lov. 

Men finnes det noen andre kule eventyrspill til PlayStation jeg kunne introdusert ham for? 

Anonymkode: 0e365...c09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ratchet & clank, minecraft, lego avangers, plant vs zombies.. Dette er noen av de spillene både jeg og gutta mine på 8 og 19 spiller. Men nå er det fortnite som står øverst på lista, og det er ikke mye forskjell på plant vs zombies som har 6 årsgrense, mot fortnite. Den eneste forskjellen, er at i plants er det zombier, blod og gørr, altså mye «verre» enn i fortnite, der karakterene som blir truffet bare forsvinner, og grafikken mye mindre virkelighetstro. Skyting er det i alle playstation spill på et eller annet vis, selv om det jo er mer uskyldig å skyte ut legobrikker som knerter skurkene... Du skjønner sikkert at jeg synes 10 åringen din bør få lov til å spille😅

Anonymkode: bc58a...7f9

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ratchet & clank, minecraft, lego avangers, plant vs zombies.. Dette er noen av de spillene både jeg og gutta mine på 8 og 19 spiller. Men nå er det fortnite som står øverst på lista, og det er ikke mye forskjell på plant vs zombies som har 6 årsgrense, mot fortnite. Den eneste forskjellen, er at i plants er det zombier, blod og gørr, altså mye «verre» enn i fortnite, der karakterene som blir truffet bare forsvinner, og grafikken mye mindre virkelighetstro. Skyting er det i alle playstation spill på et eller annet vis, selv om det jo er mer uskyldig å skyte ut legobrikker som knerter skurkene... Du skjønner sikkert at jeg synes 10 åringen din bør få lov til å spille😅

Anonymkode: bc58a...7f9

Du ser ikke forskjellen på å skyte på en plante og å skyte ned et annet menneske? :roll: 

Anonymkode: 8e4a5...915

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke forskjellen på å skyte på en plante og å skyte ned et annet menneske? :roll: 

Anonymkode: 8e4a5...915

Man bruker plantene til å skyte zombiene, som tross alt er "humanoids", men likevel. Men det at alle spill inneholder skyting er uansett feil; det åpenbare som alle mulige sport- og bilspill som Fifa, eller andre spill man kanskje ikke har hørt om - f.eks. "Journey", som er veldig morsomt og ikke inneholder skyting eller vold i det hele tatt.

Nintendo har også mange gode spill som handler mer om problemløsning og utforskning, selv om de også inneholder former for "tegneserievold". Det er mange Super Mario-spill jeg har hørt er morsomme og bra, og Zelda-serien synes jeg personlig har noen av de beste spillene som er laget. 

Til TS - ta en titt på denne listen eller bare søk på noe sånt som "non violent video games" eller "best PS4 games for kids" så finner du sikkert masse forslag. For eksempel:

https://www.businessinsider.com/the-12-best-non-violent-relaxing-games-2016-6?r=US&IR=T

Men hvis han bare er vant med pvp/onlinespill som Fortnite er det kanskje vanskelig å få han interresert i andre typer spill? Dere kan jo lese anmeldelser sammen, se trailere, kanskje du til og med kan prøve noen av spillene med han så det blir lettere for han å komme seg inn i det.

Anonymkode: c7d8f...0a5

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 10 år som er glad i å spille PlayStation. Ser at gutta spiller mye fortnite, men jeg er ikke glad i at så unge gutter spiller skytespill. Men det blir vanskelig å si nei når alle (og det faktisk betyr alle) andre får lov. 

Men finnes det noen andre kule eventyrspill til PlayStation jeg kunne introdusert ham for? 

Dette er egentlig ikke svar på det du spør om, men jeg vil komme med et lite innspill likevel. Håper det er Ok :) 

Ja Fortnite er et skytespill. Og jeg er egentlig enig med deg i at det ikke er ok for gutter på 10. Jeg er mamma til en som 11-åring og jeg ser at Fortnite er så utrolig mye mer enn det. 

Det sosiale og felleskapet de har der, har også en verdi. Og der avtaler de hva de skal gjøre i helgene, overnatting, hva som har skjedd på skolen, de ler seg i hjel og spiller strategisk sammen. Man må ikke undervurdere det heller... 

i vår klasse er det et kun et par stykker som ikke spiller og de faller litt utenfor når alle har avtalt å møtes i skolen eller på kunstgresset. Det er synd, men sånn er det. 

Jeg har ikke noe godt svar til deg dessverre. Det er ikke lett å stå i kampen alene. Nå er de gamle nok om 1-2 år her, så jeg sa ja sammen med resten som holdt igjen. For meg handlet det om at jeg måtte vike på egne prinsipper, for at min gutt skulle være glad og en del av et fellesskap. 

Beste tanker til deg 😘

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det hjelper å introdusere han for andre spill. Det handler ikke bare om at sønnen din liker Fortnite, men at han ønsker å spille med vennene sine.   Om sønnen din elsker fotball og alle guttene i klassen spiller fotball  så  kommer han neppe til å ønske å begynne med langrenn bare fordi du synes det er en kulere sport.

Anonymkode: 7cae0...e52

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Addie skrev:

Dette er egentlig ikke svar på det du spør om, men jeg vil komme med et lite innspill likevel. Håper det er Ok :) 

Ja Fortnite er et skytespill. Og jeg er egentlig enig med deg i at det ikke er ok for gutter på 10. Jeg er mamma til en som 11-åring og jeg ser at Fortnite er så utrolig mye mer enn det. 

Det sosiale og felleskapet de har der, har også en verdi. Og der avtaler de hva de skal gjøre i helgene, overnatting, hva som har skjedd på skolen, de ler seg i hjel og spiller strategisk sammen. Man må ikke undervurdere det heller... 

i vår klasse er det et kun et par stykker som ikke spiller og de faller litt utenfor når alle har avtalt å møtes i skolen eller på kunstgresset. Det er synd, men sånn er det. 

Jeg har ikke noe godt svar til deg dessverre. Det er ikke lett å stå i kampen alene. Nå er de gamle nok om 1-2 år her, så jeg sa ja sammen med resten som holdt igjen. For meg handlet det om at jeg måtte vike på egne prinsipper, for at min gutt skulle være glad og en del av et fellesskap. 

Beste tanker til deg 😘

Det du skriver her er grunnen til at han fikk det på tross av mine prinsipper... hadde bare håper jeg kunne finne noen kule alternativ, som kanskje flere ville hengt seg på 😉 Zelda og Super-Mario er typen spill jeg tenker på. Utrolig rart at det bare er Nintendo som har klart å utvikle den type spill...?

men takk for tips og innspill! Håper det er en døgnflue som går over, og at vi snart er tilbake på FIFA igjen!

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her er grunnen til at han fikk det på tross av mine prinsipper... hadde bare håper jeg kunne finne noen kule alternativ, som kanskje flere ville hengt seg på 😉 Zelda og Super-Mario er typen spill jeg tenker på. Utrolig rart at det bare er Nintendo som har klart å utvikle den type spill...?

men takk for tips og innspill! Håper det er en døgnflue som går over, og at vi snart er tilbake på FIFA igjen!

DET håper jeg også! :) FIFA var jo så poppis en stund. Kommer vel en ny versjon nå i oktober igjen. Vi får holde ut. 

Jeg misforsto og trodde han ikke hadde det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er "alle andre får lov" en unnskyldning til å la barnet få skyte og drepe mennesker på skjermen? Eliminere alle, som målet er. Det er kvalmt og skremmende at foreldre lar dette skje.

Anonymkode: 8e936...2ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Få han interessert i pokemon go - mulig det er flere i omkretsen som er også ivrig og da kan dere ta mange turer sammen for å fange.  Har noen tenåringer som har blitt interessert i dette igjen. 

Anonymkode: 9c2db...b82

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er "alle andre får lov" en unnskyldning til å la barnet få skyte og drepe mennesker på skjermen? Eliminere alle, som målet er. Det er kvalmt og skremmende at foreldre lar dette skje.

Det er et spill. Dagens barn/ungdom forstår dette så mye bedre enn treige gamle foreldre som ikke har verken vokst opp med det eller hatt det som interesse.

Anonymkode: 5058c...07d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få han interessert i pokemon go - mulig det er flere i omkretsen som er også ivrig og da kan dere ta mange turer sammen for å fange.  Har noen tenåringer som har blitt interessert i dette igjen. 

Anonymkode: 9c2db...b82

Det ene utelukker ikke det andre. Man kan like flere typer spill samtidig.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Chill..... mine søskenbarn er født med både tastatur og TV-spill på fanget, de har alle som en spilt de fleste voldelige spill man kan finne. Å gjett hva, ingen av de er voldelige eller farlige på noen som helst måte fordi foreldrene dems gjorde jobben sin og lærte dem forskjell på rett og galt, og TV-spill vs virkelighet.

Anonymkode: 9fd06...fb5

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ene utelukker ikke det andre. Man kan like flere typer spill samtidig.

hva? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Chill..... mine søskenbarn er født med både tastatur og TV-spill på fanget, de har alle som en spilt de fleste voldelige spill man kan finne. Å gjett hva, ingen av de er voldelige eller farlige på noen som helst måte fordi foreldrene dems gjorde jobben sin og lærte dem forskjell på rett og galt, og TV-spill vs virkelighet.

So what? Det er aldersgrense på disse spillene, og grunner til at disse grensene er satt!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud... Da jeg var 10 år spilte jeg gta. Alle vnnene mine gjorde også det. Kjedelig å be barnet spille lego bare fordi det er «bedre» når ingen andre interesserer seg for det. 

Barna kan jo se fortnite på youtube selv om de ikke spiller det, eller se på andre som spiller det uten at du som forelder vet det. La ungene ha det gøy.

Anonymkode: 5ee73...ff4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

So what? Det er aldersgrense på disse spillene, og grunner til at disse grensene er satt!

Jadi, jadi, jada.

AnonymBruker
Skrevet

Igjen. Chill. Det er lov å tenke litt sjøl. Aldersgrensene er anbefalt, og ikke lovfestet. Foreldre kan selv velge å la barn spille hva enn de måtte ønske. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Igjen. Chill. Det er lov å tenke litt sjøl. Aldersgrensene er anbefalt, og ikke lovfestet. Foreldre kan selv velge å la barn spille hva enn de måtte ønske. 

Ja, og da bør man muligens tenke også og ikke bare la barna spille hva enn de måtte ønske. 

• Liker 1
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet (endret)

For det første, idéen om at "skytespill" = "dårlig/usunt/uheldig" er intellektuelt latskap. Som med mye annet, så kommer også dette an på konteksten. Jeg kan ikke se at Fortnite er et spill som forherliger vold noe mer enn hva det å leke cowboy og indianer forherliger vold. Det er ikke volden som er i fokus, og ikke er det spesielt grafisk heller. Det er et lagspill som handler om strategi og skills. At man løper rundt og skyter hverandre er sånn sett underordnet. Man kunne byttet våpnene til vannpistoler, og det ville ikke utgjort noen forskjell. Det er uansett ikke noe verre enn det unger på den alderen klarer å finne opp helt selv i sin egen fantasi. 

Men så finnes det andre spill (ikke nødvendigvis "skytespill" en gang) som er mer grafiske, med mer "gjenkjennelige" mennesker, kanskje til og med en viss type mennesker, russere, arabere. Og hvor brutal vold er fremstilt som noe "kult". Sånne ting er sikkert greit å utsette til en er mindre påvirkelig. Uansett hvilke type spill det er snakk om, bør spilling begrenses i så ung alder. Selv som voksen merker jeg at det gjør noe med konsentrasjonen min for en stund dersom jeg har sittet mye med et spill, så det kan umulig være sunt for en hjerne i fysisk utvikling, og det skulle overraske meg dersom ikke skjermtid generelt hadde noe å gjøre med konsentrasjonsvansker. 

Så ja til at han får spille Fortnite, men med nokså heftige begrensinger på spilling generelt.

Endret av HerrBæsjerumpehull

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...