Gå til innhold

Barnehagestart, hva trenger man

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lille mi begynner i barnehagen nå i august. Hun er 1,5. Jeg har ikke fått liste fra barnehagen om utstyr. Men har lest litt på nett. Likevel er jeg så usikker på hva jeg trenger. Jeg har ikke kjøpt noenting og tilvenning starter neste tirsdag. Kjøper jeg inn etterhvert? Trenger jeg ha med noe første dag? Hva trenger jeg nå til høsten? En vanntett dress? Eller regntøy? Begge deler? Hvilken jakke? Eneste jakkene hun har nå er strikkejakker eller en høst-/vårjakke fra mini a ture. Er den bra nok? Eller ville dere ikke brukt den i barnehagen? Glidelås bak. Av sko har vi et par sko fra Ecco og et fra Nike. Ellers sandaler og Cherrox. Hun har ikke regntøy, og kun en vinterdress fra Wheat og en vår-/høstdress fra Wheat, men sistnevnte har blitt for liten i løpet av sommeren. 

Når skal vi ha med det som skal være liggende, og hva bør vi ha liggende? Bleier, våtservietter, bodyer, strømpebukser, varm genser, bukse, sokker, tøfler? 

Hva bør vi kjøpe inn, og hvilket merke? Føler meg helt lost, men jeg kommer vel inn i det etterhvert..

Anonymkode: 3328a...3d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 

- Softshelldress

- Regntøy

- Vinterdress når vinteren starter

- Joggesko,overgangssko, støvler og vintersko

- 3 komplette skift i bhg, fra oktober er det ull. 

- Ull mellomlag, også ett skift i bhg med dette.

- Ekstra luer, votter, sokker og evt halv vinterstid. Vi bruker bare kivat halslue på vinter, så har en ekstra slik.

Jakke har han sjeldent eller aldri brukt i bhg. Da bruker de ull tøy eller regntøy. Matboks og flakse kan det være behov for, men dette ville jeg avventet til etter start. Hos oss har de tutekopper til de minste

• Liker 1
Skrevet

Mitt begynner nå på mandag. Jeg kjøpte bare regnsett og gummistøvler som han ikke brukte tidligere. Jeg tenker slik at han har jo inne- og uteklær for nå. Hvis jeg ser at klærne ikke rekker å tørke, så kjøper jeg flere plagg. Ellers kjøper jeg ved behov.

AnonymBruker
Skrevet

Softshell dress (tynn dress, reima eller name it sine er fine)

Ull og fleece (både joha, janus, skogstad og reflex har mye bra)

Tykk dress (vi sverker til didrikson)

Regntøy

Skifteklær 

Ellers får du nok en liste fra barnehagen ved oppstart om hva de ønsker du har med :)

Anonymkode: 9b107...2a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utetøy etter vær, skiftetøy, regntøy, matboks og sekk, evt tøfler. Du trenger ikke stresse med vintertøy ennå.

Anonymkode: 21284...8c8

AnonymBruker
Skrevet

Tøfler er det ingen som bruker i vår barnehage, så det kommer vel an på om det er varme i gulvet. 

Ellers anbefaler jeg å kjøpe ulltøy brukt for barnehagebruk. Blåbærsmoothie og annen mat som setter permanente flekker serveres hyppig. 

Anonymkode: dedc1...3f1

Skrevet

Et lite tips herfra er å ha liggende et ark med navnelapper/klistrelapper i hylla i bhg. Det er så ofte man kommer med noe som man har glemt og merke, da er det veldig fort gjort å bare klistre på en lapp. 

Lykke til me oppstart 😊

AnonymBruker
Skrevet

Mine har:

- Parkdress (eventuelt softshell). Foret dress til vinteren. Vi liker merker som Helly Hansen, reima, Skogstad. Ofte på tilbud hos coop obs, Xxl og barnihagen.no (reima til 50% ofte!!) og tror Skogstad nå selger fjorårets vinterkolleksjon til 40-50%.

- Skalljakke og bukse med seler. Foret bukse og dunjakke til vinteren. Samme merker som over.

- Tynnere jakke og bukse (picnic sett fra Skogstad).

- Todelt regntøy. Vi har vært fornøyde med Reflex (ofte billig hos barnas hus), Stormberg og didrikson. Kjøper aldri foret regntøy da det bruker en evighet på å tørke.

- Pannebånd, tynne luer, sydvest, tynne bomullshansker/votter og regnvotter, (til vinteren tykkere i ull/strikk), polvotter og hestravotter med strikka vott inni.

- Mellomlag i fleece fra april/mai til september, deretter ull og strikka klær. Alltid to sett i bhg. Kjøper ofte Skogstad, Vikafjell og janus.

- Tre sett skiftetøy med bukse og genser, fire-fem par sokker, fem truser til de som har slutta med bleie, tre sett skiftetøy ut fra sesong (t-skjorte, shorts og eller/kjole på sommeren, ull på vinteren).

- Joggesko og sandaler på sommeren, halvhøye Goretex sko fra april-oktober, høye vintersko fra oktober ca, dockboots når det er kjøligere, gummistøvler på sommeren. Skoringen har to for en på høsten når de får inn vinterkolleksjonen, Xxl pleier også ha gode tilbud. Skinntøfler eller sandaler til innebruk om bhg ønsker det, vår bruker det ikke.

- Bleier og eventuelt salver/kremer du vil de skal bruke. Vår bhg står for våtservietter og har sinksalve. Jeg har levert med annen salve som vi liker bedre og potetmel for å pudre med. Solkrem på sommeren.

- Drikkeflaske og matboks hvis dere må ha med mat selv, eventuelt termos hvis de skal ha med varm drikke på turdag. 

- Sekk eller annen oppbevaring til tøyet. Ville bare sett an hvilken gardeobeløsning de har først. Og merk ALT med navnelapper.

Første dagen trenger du jo ikke ha all verden med deg. Ville hatt klart en dress, regntøy, skiftetøy og sko. Klær i bhg blir ofte godt brukt, flekkete osv., så ville ikke sendt med «fine» jakker og klær du er redd for kan bli ødelagte. De bør kles praktisk og komfortabelt med god bevegelsesfrihet. Yttertøy bør holde de varme og tørre. Lykke til med barnehagestart :)

Anonymkode: ce8cb...b95

Skrevet

For å unngå at tynt ulltøy går i stykker med en gang kan du ta en vanlig bomullsgenser over, så holder ullen seg fin selvom det blir litt søl

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame og svar til dette

Perelandra, mod. 

Skrevet
46 minutter siden, Diamant20 skrev:

For å unngå at tynt ulltøy går i stykker med en gang kan du ta en vanlig bomullsgenser over, så holder ullen seg fin selvom det blir litt søl

Og ungen blir dritvarm inne.... 

Skrevet
2 timer siden, Dorey skrev:

Og ungen blir dritvarm inne.... 

Det gikk fint med vår, tynne topper som langermede t-skjorter. Ofte brukte vi kun ullbody, og valgte helst mørkere farger med litt mønster mtp flekker.

AnonymBruker
Skrevet

Pakket barnehagetingene til min sønn på 2,5 år i går. Han har gått i bhg ett år, begynner på storbarns avd nå.. Er mitt tredje barn i bhg.

Jeg pakket:

Tynn utedress fra Reflex, har også en softshelldress fra Name it som blir tatt med når det blir litt kjøligere

Todelt regndress fra Reflex, blir muligens byttet ut med hel regndress hvis våt høst.

Fleecejakke og bukse, vurderte også tynn ulldress, men valgte å drøye med denne.

Tynn bomullslue, tykkere strikket bomullslue, pannebånd, solhatt.

Regnvotter u/for

Gummistøvler fra Viking

Viking Goretex joggesko(har på seg disse til og fra)

Tynn vindjakke og collagejakke, tar med softshelljakke hvis kjøligere.

Til skiftekurven: to bodyer med lang arm, tynn ultrøye, to bukser, en t-skjorte, en shorts, 3 par sokker.

Solkrem

Ull blir tatt med fra ca midten av september, men avhenger av vær og temperatur. Trengs gjerne fordi det er så vått, ikke nødvendigvis pga kaldt.

Innesko blir ikke brukt, kun i brannvernuka vi får beskjed om å ta med(pga brannøvelse). Jeg har prøvd å bruke på alle mine, men de har aldri på seg når de blir hentet, så da gidder jeg ikke stresse med det jeg heller.

Får alle målitder, så matboks og drikkeflaske trengs ikke for vår del.

Til vinteren har jeg så langt kjøpt Reima vinterdress, Viking Goretex vintersko, Dock Boots.

Jeg foretrekker Reima, Reflex og Name it som yttertøy. Legger mye vekt på komfort og vanntetthet.

Av sko syns jeg Viking har god kvalitet, prøvd litt forskjellig opp i gjennom, men lite kan måle seg med kvaliteten til Viking.

Jeg handler mye på salg gjennom hele året, så det blir ikke en formue selv om jeg kjøper merkeklær. Inneklærne kjøper jeg på kjedebutikker, gjerne på salg.

Bor på Nordvestlandet, så vi har mye vått og kjølig vær og klærne må tilpasses det.

Anonymkode: b6e70...282

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger

- Paracet

- kloramfenikol

- antibac

- lusemiddel

- fryser med god plass (til dyner, puter osv)

- ekstra feriedager (sykt barnedagene er borte på et vipps)

- noe å dekke til sofaen til med mot spy og diaré 

Anonymkode: affb3...bac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger

- Paracet

- kloramfenikol

- antibac

- lusemiddel

- fryser med god plass (til dyner, puter osv)

- ekstra feriedager (sykt barnedagene er borte på et vipps)

- noe å dekke til sofaen til med mot spy og diaré 

Har 3 barn, eldste er 10 år, yngste 2,5.

Har så langt aldri brukt opp sykedagene.

Hatt spysyken i hus en gang(slik at vi alle ble smittet).

Ene barnet har hatt øyekatarr en gang(fikk forøvrig ikke behandling for det, det ble helst ikke behandlet fikk vi beskjed om). Gikk over på 3 dager.

Aldri hatt lus i hus

Ungene er forkjølet max en gang i året, feber går det lenger mellom hver gang de har

Vi er nok max heldige ja, var mer et innspill på at det trenger ikke være så ille med barnehagebarn heller.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ene barnet har hatt øyekatarr en gang(fikk forøvrig ikke behandling for det, det ble helst ikke behandlet fikk vi beskjed om). Gikk over på 3 dager.

Aldri hatt lus i hus

Ungene er forkjølet max en gang i året, feber går det lenger mellom hver gang de har

Vi er nok max heldige ja, var mer et innspill på at det trenger ikke være så ille med barnehagebarn heller.

Kan det ha noe med å ikke forstå en spøk? 😂

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hatt lus i hus

Da vil jeg tro dere hører til den sjeldne gruppen. "Alle" jeg kjenner med barn hadde passet under innlegget til anonym selv om det nok var skrevet med glimt i øyet.

Anonymkode: f8fcf...a31

Skrevet

- parkdress 

- regntøy 

- jeg har en jakke til henne som jeg henter og leverer i, lar dress og regntøy ligge igjen i barnehagen. 

- innesko/skinntøfler (vår barnehage bruker alltid), goretex joggesko/overgangssko og støvler. Vintersko når den tid kommer. 

- skiftetøy, her har det egentlig holdt å ha tre strømpebukser og tre bodyer liggende, ender alltid opp i bare det når jeg henter uansett. 

- caps nå i finværet, lue, hals, evt balaclava, votter (flere par), regnvotter. Noen synes det er kjekt med sydvest til dagene det regner, så unngår du at lua blir så våt. 

- mellomlag, enten ull eller fleece. Feks strikkajakke og bukse. 

- bleier, solkrem, sinksalve, kuldekrem.

- vogn å sove i med pose. 

Ville bare kjøpt ettersom de trenger ting. Men det blir jo fort høst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...