AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #41 Skrevet 4. august 2018 Men pytagoras og kvadratroten av X i andre, det var det viktig å lære 🙄 Anonymkode: f1505...88b 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #42 Skrevet 4. august 2018 På 31.7.2018 den 21.49, AnonymBruker skrev: 30 000, egentlig verdt ca 40. Jeg vil ikke ta opp lån, så da får det bare være. Det skal da faktisk ikke ligge på meg å sørge for at han har råd til ny bil? Anonymkode: f1505...88b Wow - kanskje like greit at han får selge den til noen andre, ja. Da får han jo også riktig pris for den. Anonymkode: 2b996...bc2 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #43 Skrevet 4. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, takk! Da har jeg vært HELT ute å kjøre da! (høhø, pun) Ringer søskenbarnet mitt med èn gang og håper han ikke har solgt den enda!! Anonymkode: f1505...88b En liten siste advarsel fra økonomen. Det er dyrt med bil! Og en bil til 30-40 000 er antagelig såpass gammel at ting kan skje. Jeg har en 10 år gammel bil (verdt 50 000) som denne sommeren har røket på 11 000 i verkstedregning, og i tillegg har aircondition gått i stykker som vil koste 16 000 å reparere. Jeg dropper reparasjon av aircon for jeg føler ikke det er verdt det på denne bilen. Men det viser at gamle og billige biler er ganske utsatt for kostnader. Så du må ta høyde for verkstedutgifter med en sånn bil. Kanskje er du superheldig og får et par billige år, eller kanskje får du det ikke. Anonymkode: b1c32...59e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #44 Skrevet 4. august 2018 Blir så glad når KG funker sånn her og noen faktisk lærer noe nytt her inne, av folk som gidder ta seg tiden. Syns mange gir deg litt for mye tyn for å være ung og ikke vite alt. Lykke til videre Anonymkode: 1d6e8...67e 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #45 Skrevet 4. august 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: En liten siste advarsel fra økonomen. Det er dyrt med bil! Og en bil til 30-40 000 er antagelig såpass gammel at ting kan skje. Jeg har en 10 år gammel bil (verdt 50 000) som denne sommeren har røket på 11 000 i verkstedregning, og i tillegg har aircondition gått i stykker som vil koste 16 000 å reparere. Jeg dropper reparasjon av aircon for jeg føler ikke det er verdt det på denne bilen. Men det viser at gamle og billige biler er ganske utsatt for kostnader. Så du må ta høyde for verkstedutgifter med en sånn bil. Kanskje er du superheldig og får et par billige år, eller kanskje får du det ikke. Anonymkode: b1c32...59e Takk for gode tips! Jeg prøvde en sånn lånekalkulator nå, og det sto at man burde betale ned så raskt som mulig, og maks iløpetav den tiden man planla å ha bilen. Jeg klarer det greit med 2 år - høres det realistisk ut? ift til mye feil osv på de to årene? Bilen er fra 2005, har kjørt 110 000 km, og søskenbarnet mitt har fikset en del på den. Nye b remseklosser og drivaksel bla. Det som sto i fare for å "ryke" først var visst frontruta sa de på verkstedet. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir så glad når KG funker sånn her og noen faktisk lærer noe nytt her inne, av folk som gidder ta seg tiden. Syns mange gir deg litt for mye tyn for å være ung og ikke vite alt. Lykke til videre Anonymkode: 1d6e8...67e Ja, takk til alle som har forklart meg! Økonomen - du er super! Men nå skjønner jeg at folk var litt krasse i svarene sine da! For jeg var jo helt sikker på at det jeg hadde lært var rett, så jeg ser jo at jeg var veldig bestemt (og dum) Sorry folkens, men tusen tusen takk for at noen har lært meg noe nytt! Anonymkode: f1505...88b 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #46 Skrevet 4. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode tips! Jeg prøvde en sånn lånekalkulator nå, og det sto at man burde betale ned så raskt som mulig, og maks iløpetav den tiden man planla å ha bilen. Jeg klarer det greit med 2 år - høres det realistisk ut? ift til mye feil osv på de to årene? Bilen er fra 2005, har kjørt 110 000 km, og søskenbarnet mitt har fikset en del på den. Nye b remseklosser og drivaksel bla. Det som sto i fare for å "ryke" først var visst frontruta sa de på verkstedet. Ja, takk til alle som har forklart meg! Økonomen - du er super! Men nå skjønner jeg at folk var litt krasse i svarene sine da! For jeg var jo helt sikker på at det jeg hadde lært var rett, så jeg ser jo at jeg var veldig bestemt (og dum) Sorry folkens, men tusen tusen takk for at noen har lært meg noe nytt! Anonymkode: f1505...88b Hyggelig å kunne hjelpe. Synes to år er bra med nedbetaling, bli ferdig så snart som mulig. Men du må ha noen ekstra penger tilgjengelig til reparasjoner også. Du kan være heldig og slippe unna med null kr, men du kan også måtte ut med 20 000. Det er ikke sånn at jeg synes det er spesielt smart at folk med dårlig råd tar opp lån og kjøper gamle biler, det er et sjansespill. Det viktigste for meg å få frem her var å korrigere misforståelsene rundt hva det betyr å ha billån osv. Dersom du klarer deg uten bil, så er det absolutt smartest, sånn økonomisk sett. Anonymkode: b1c32...59e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #47 Skrevet 4. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode tips! Jeg prøvde en sånn lånekalkulator nå, og det sto at man burde betale ned så raskt som mulig, og maks iløpetav den tiden man planla å ha bilen. Jeg klarer det greit med 2 år - høres det realistisk ut? ift til mye feil osv på de to årene? Bilen er fra 2005, har kjørt 110 000 km, og søskenbarnet mitt har fikset en del på den. Nye b remseklosser og drivaksel bla. Det som sto i fare for å "ryke" først var visst frontruta sa de på verkstedet. Ja, takk til alle som har forklart meg! Økonomen - du er super! Men nå skjønner jeg at folk var litt krasse i svarene sine da! For jeg var jo helt sikker på at det jeg hadde lært var rett, så jeg ser jo at jeg var veldig bestemt (og dum)Sorry folkens, men tusen tusen takk for at noen har lært meg noe nytt! Anonymkode: f1505...88b Jeg sier også sorry. Du kan overføre alt jeg har sagt om/til deg til læreren din ... Det er jo ganske naturlig å tro at det man lærer på skolen om sånne ting faktisk stemmer. Anonymkode: 17a92...803
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #48 Skrevet 4. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke? For det var det vi lærte på ungdomsskolen... At man ikke måtte ta lån til bil, forbruk eller studielån, fordi det viste at man ikke gadd å spare. Det eneste som var greit var til hus/leilighet, fordi det var så dyrt. Og at hvis man hadde hatt lån før, så var det mye vanskeligere å få lån til hus, og at banken da måtte ha mye mer egenkapital osv. Derfor har jeg aldri hatt lån, men jobbet masse i stedet. Vi lærte også å aldri ha kredittkort, og alltid betale kontant eller med kort i stedet for å få faktura hvis man fikk valget.. Anonymkode: f1505...88b Angående studielån så er det faktisk dumt å ikke ta det. Fordi lånet er rentefritt mens man tar utdanning, så tjener man på det om man velger studielån, setter det på høyrentekonto, og så betaler ned igjen studielånet etter man er ferdig med utdanningen. Anonymkode: 3b60b...3c8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå