AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #21 Skrevet 1. august 2018 Dette må være en trolletråd, ingen er så uopplyste. Anonymkode: 77ff2...2d1 11
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #22 Skrevet 1. august 2018 7 timer siden, gjest:) skrev: Altså, om du hadde fått kjøpe av søskenbarnet ditt på avbetaling, så er det akkurat det samme som å ta opp lån. Da hadde du lånt av søskenbarnet ditt i stedet for av banken. Men det hadde ikke blitt registrert noe sted, og derfor ikke gitt meg problemer senere. Jeg vil helller ta opp lån til den dagen jeg kjøper hus/leilighet Anonymkode: f1505...88b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #23 Skrevet 2. august 2018 On 8/1/2018 at 4:32 PM, AnonymBruker said: Men det hadde ikke blitt registrert noe sted, og derfor ikke gitt meg problemer senere. Jeg vil helller ta opp lån til den dagen jeg kjøper hus/leilighet Anonymkode: f1505...88b Så om du skal ta opp boliglån senere, så syns du det er greit å lyve til banken og la være å oppgi at du har et privat lån til søskenbarnet ditt? Anonymkode: eaf17...980 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #24 Skrevet 2. august 2018 Ganske vanlig å ha billån eller ta opp lån for å kjøpe bil da. Så lenge du betaler avdragene når du skal vil det jo ikke gi deg noen problemer? 90-talls generasjonen altså 😥. Anonymkode: 42174...47e 5
penny_ Skrevet 3. august 2018 #25 Skrevet 3. august 2018 Man kjøper ikke bil på avbetaling hos privatpersoner med mindre det er veldig nære familiemedlemmer som foreldre f.eks. 4
LoneWolf Skrevet 3. august 2018 #26 Skrevet 3. august 2018 On 7/30/2018 at 7:22 AM, AnonymBruker said: Hei! Jeg skal kjøre opp nå i høst, og etter hvert kjøpe bil. Søskenbarnet mitt skal kjøpe seg en større bil fordi de har fått barn, og har sagt at jeg kan få kjøpe deres ganske billig. Jeg har fått sett alle papirene som viser service og kontroller, og jeg var med på verkstedet og fikk en ca verdivurdering av dem som jobbet der. Han har fortalt meg hvilke reparasjoner som er gjort, deler som er skiftet, og fortalt meg om en liten kjent feil som man må være obs på. De har tilbudt meg å kjøpe den for 10 000 mindre enn den er verdt. Men, det som gjør at jeg er redd for at han prøver å lure meg er betalingen. Han sier at jeg ikke får betale i avdrag, men må betale han alt med en gang! Jeg går på folkehøgskole... Jeg får mer i stipend og lønn enn jeg bruker, så jeg kan betale noen tusen hver mnd, men han insisterer på å fange alt med en gang. Men jeg vet at når han kjøpte denne bilen, så hadde ikke han så mye penger heller, så foreldrene tok opp lån, og så har han betalt tilbake til dem hver mnd. Men dette lar ha ikke meg få lov til! Jeg har sagt at jeg ikke vil ta opp lån, men han mener at "det er sånn det er å være voksen" og at alle kan få et så lite lån. Nå har han gitt meg to uker på å bestemme meg men jeg vet ikke. Er han bare dum og frekk, eller prøver han å lure meg? Anonymkode: f1505...88b Du er ikke rent lite frekk heller! Her får du tilbud om å få bilen 10.000 kroner billigere, så en 40.000 kroners bil til 30.000 og du kaller han for dum og frekk!?!? Du fortjener ikke hans generøsitet! Makan til bortskjemt unge, nei faktisk, drittunge skal man lete lenge etter! 18
solmåneogstjerner Skrevet 3. august 2018 #27 Skrevet 3. august 2018 På 31.7.2018 den 21.49, AnonymBruker skrev: 30 000, egentlig verdt ca 40. Jeg vil ikke ta opp lån, så da får det bare være. Det skal da faktisk ikke ligge på meg å sørge for at han har råd til ny bil? Anonymkode: f1505...88b Men du mener at det ligger på HAM å sørge for at DU har råd til ny bil? Jeg nekter å tro at dette er reelt. 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #28 Skrevet 3. august 2018 Poenget er at om jeg tar opp billån nå, så minsker jeg sjansene mine for boliglån senere. Det er ikke det at jeg ikke klarer å betjene et lån, og et evt billån ville vært nedbetalt lenge før jeg en dag skal kjøpe bolig. Men det vil jo bli registrert at jeg har hatt lån tidligere, og det er det jeg vil unngå. Om han da ikke vil selge meg bilen, så greit nok. Da fortsetter jeg heller å spare, til jeg kan kjøpe meg en bil uten å ta lån. Men takk for alle svarene deres! Tydelig at det er normalt å ta lån 😕 Anonymkode: f1505...88b
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #29 Skrevet 3. august 2018 For å få det klart: Det er ikke normalt å ha lån på bil sånn sett, mange fornuftige husstander kjøper bruktbil kontant. Det som er unormalt i ditt tilfelle er å få et godt tilbud som presenteres på mistenkelig vis. Du får ikke deg selv til å fremstå som spesielt hyggelig eller økonomisk fornuftig. Det er vel det som mange her reagerer på, og kanskje noe du kan ta med deg videre. Anonymkode: a4cb2...ce8 4
Mistymya Skrevet 3. august 2018 #30 Skrevet 3. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at om jeg tar opp billån nå, så minsker jeg sjansene mine for boliglån senere. Det er ikke det at jeg ikke klarer å betjene et lån, og et evt billån ville vært nedbetalt lenge før jeg en dag skal kjøpe bolig. Men det vil jo bli registrert at jeg har hatt lån tidligere, og det er det jeg vil unngå. Om han da ikke vil selge meg bilen, så greit nok. Da fortsetter jeg heller å spare, til jeg kan kjøpe meg en bil uten å ta lån. Men takk for alle svarene deres! Tydelig at det er normalt å ta lån 😕 Anonymkode: f1505...88b Det minsker ikke sjansene dine for boliglån om du har hatt billån tidligere. Så lenge du har betalt i tide og ikke misligholdt lånet, vil det telle positivt. 7
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #31 Skrevet 4. august 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at om jeg tar opp billån nå, så minsker jeg sjansene mine for boliglån senere. Det er ikke det at jeg ikke klarer å betjene et lån, og et evt billån ville vært nedbetalt lenge før jeg en dag skal kjøpe bolig. Men det vil jo bli registrert at jeg har hatt lån tidligere, og det er det jeg vil unngå. Om han da ikke vil selge meg bilen, så greit nok. Da fortsetter jeg heller å spare, til jeg kan kjøpe meg en bil uten å ta lån. Men takk for alle svarene deres! Tydelig at det er normalt å ta lån 😕 Anonymkode: f1505...88b Unnskyld at jeg sier det rett ut, men du har virkelig ikke skjønt noenting av hvordan virkelighetens verden fungerer økonomisk. Anonymkode: 17a92...803 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #32 Skrevet 4. august 2018 21 timer siden, Mistymya skrev: Det minsker ikke sjansene dine for boliglån om du har hatt billån tidligere. Så lenge du har betalt i tide og ikke misligholdt lånet, vil det telle positivt. Ikke? For det var det vi lærte på ungdomsskolen... At man ikke måtte ta lån til bil, forbruk eller studielån, fordi det viste at man ikke gadd å spare. Det eneste som var greit var til hus/leilighet, fordi det var så dyrt. Og at hvis man hadde hatt lån før, så var det mye vanskeligere å få lån til hus, og at banken da måtte ha mye mer egenkapital osv. Derfor har jeg aldri hatt lån, men jobbet masse i stedet. Vi lærte også å aldri ha kredittkort, og alltid betale kontant eller med kort i stedet for å få faktura hvis man fikk valget.. Anonymkode: f1505...88b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #33 Skrevet 4. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke? For det var det vi lærte på ungdomsskolen... At man ikke måtte ta lån til bil, forbruk eller studielån, fordi det viste at man ikke gadd å spare. Det eneste som var greit var til hus/leilighet, fordi det var så dyrt. Og at hvis man hadde hatt lån før, så var det mye vanskeligere å få lån til hus, og at banken da måtte ha mye mer egenkapital osv. Derfor har jeg aldri hatt lån, men jobbet masse i stedet. Vi lærte også å aldri ha kredittkort, og alltid betale kontant eller med kort i stedet for å få faktura hvis man fikk valget.. Anonymkode: f1505...88b Det med forbrukslån og kredittkort er helt riktig, det bør man holde seg unna, i allefall å komme i en situasjon hvor du får renter på kredittkort. Men et billån som er nedbetalt vil ingen bry seg om når du tar boliglån. Har du et stor billån på et par hundre tusen når du søker huslån så vil det trekke i negativ retning, for det gjør at du allerede har bundet opp penger til nedbetaling av lån hver måned. Men et lite billån som er nedbetalt har ikke noe å si. Jeg er forresten økonom. Studielån er ikke noe problem så lenge det er knyttet til en utdannelse du har fullført. Ja, det trekker også ned lånebeløpet du kan få til bolig, men at dere skal ha lært på ungdomsskolen at man skal holde seg unna studielån høres helt snålt ut. Det er det beste lånet man kan ha (ingen renter eller nedbetaling før du er ferdig student), og de fleste kommer seg ikke gjennom universitets- eller høyskolestudier uten. Ingen lån som er ferdig nedbetalt vil gjøre det vanskelig å få huslån. Men har du gjeld når du søker huslån, så får du selvfølgelig låne mindre (150 000 i studiegjeld påvirker totalt lånebeløp for eksempel). Anonymkode: b1c32...59e 6
Gjest Bøff Eløff Skrevet 4. august 2018 #34 Skrevet 4. august 2018 Er ungdommen virkelig så uopplyst?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #35 Skrevet 4. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det med forbrukslån og kredittkort er helt riktig, det bør man holde seg unna, i allefall å komme i en situasjon hvor du får renter på kredittkort. Men et billån som er nedbetalt vil ingen bry seg om når du tar boliglån. Har du et stor billån på et par hundre tusen når du søker huslån så vil det trekke i negativ retning, for det gjør at du allerede har bundet opp penger til nedbetaling av lån hver måned. Men et lite billån som er nedbetalt har ikke noe å si. Jeg er forresten økonom. Studielån er ikke noe problem så lenge det er knyttet til en utdannelse du har fullført. Ja, det trekker også ned lånebeløpet du kan få til bolig, men at dere skal ha lært på ungdomsskolen at man skal holde seg unna studielån høres helt snålt ut. Det er det beste lånet man kan ha (ingen renter eller nedbetaling før du er ferdig student), og de fleste kommer seg ikke gjennom universitets- eller høyskolestudier uten. Ingen lån som er ferdig nedbetalt vil gjøre det vanskelig å få huslån. Men har du gjeld når du søker huslån, så får du selvfølgelig låne mindre (150 000 i studiegjeld påvirker totalt lånebeløp for eksempel). Anonymkode: b1c32...59e Hmm, så rart! Jeg vet at vi skulle lære om lån og sånt på vgs også, men da hadde vi vikar og så film i stedet. Læreren på ungdomsskolen pensjonerte seg det året. Har ikke studielån, men jobber 60% på siden av skolen (kundebehandlingschat, så får sitte på internatet og jobbe). Så om jeg tar lån på 30 000, og betaler det ned raskt, så kan jeg likevel få lån til bolig med vanlig egenkapital? Læreren snakket om minst 40% hvis man hadde hatt lån før... Anonymkode: f1505...88b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #36 Skrevet 4. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm, så rart! Jeg vet at vi skulle lære om lån og sånt på vgs også, men da hadde vi vikar og så film i stedet. Læreren på ungdomsskolen pensjonerte seg det året. Har ikke studielån, men jobber 60% på siden av skolen (kundebehandlingschat, så får sitte på internatet og jobbe). Så om jeg tar lån på 30 000, og betaler det ned raskt, så kan jeg likevel få lån til bolig med vanlig egenkapital? Læreren snakket om minst 40% hvis man hadde hatt lån før... Anonymkode: f1505...88b Herlighet, hva er dette for noen vranglære? Jeg skjønner ikke hva de har drevet med. Når du skal låne penger til leilighet, så ser banken på hele din økonomi. Selvfølgelig er det aller best å ikke ha noen lån, og billån er ikke egentlig et kjempebra lån å ha fordi det er ofte høy rente. Men det er mye bedre med billån enn forbrukslån, du har lånt for å kjøpe en bil og ikke for å sløse pengene bort. Men husk: Det å ha en bil (selv uten billån) vil bety at du får låne mindre til hus, fordi bil er dyrt i drift med verkstedutgifter, forsikring osv. Et enkelt regnestykke: Du skal kjøpe en leilighet til 1 million. Det betyr du må ha 150 000 i egenkapital pga 15%-regelen. Du trenger å låne 850 000. Banken ser på inntekten din, og finner ut at max lån du kan ha er for eksempel 900 000. Hvis du har 150 000 i billån så trekker de fra det, og da kan du bare låne 750 000, og får ikke lån til hus. Sånn sett så kan du si du «trenger høyere egenkapital» hvis du har billån, for i dette tilfellet så måtte du hatt 250 000 i egenkapital. Men det er bare hvis du kjøper en leilighet som ligger helt på grensa ift hva du har råd til. Hvis du i eksempelet ovenfor kunne lånt 1,5 millioner totalt på din inntekt, så er ikke det billånet noe stress. Da låner banken deg 850 000, og du spytter inn din egenkapital på 150 000 og billånet har ikke noe å si. Som jeg sa i stad; et ferdig nedbetalt billån vil ikke ha noen betydning den dagen du evt skal søke huslån. Anonymkode: b1c32...59e 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #37 Skrevet 4. august 2018 Så det dere sier er: - Det er ikke farlig med billån, så lenge det er nedbetalt kan man få boliglån senere. - Det er normalt å låne til bil - Læreren var en dust ? Anonymkode: f1505...88b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #38 Skrevet 4. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så det dere sier er: - Det er ikke farlig med billån, så lenge det er nedbetalt kan man få boliglån senere. - Det er normalt å låne til bil - Læreren var en dust ? Anonymkode: f1505...88b Ja, ja og ja. Angående spørsmål 2: Billån er ofte dyrt, så det smarteste økonomisk er å spare opp før du kjøper bil. Men det er mange som låner til bil, jeg har gjort det sjøl til tross for at jeg har solid og romslig økonomi. Anonymkode: b1c32...59e 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #39 Skrevet 4. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, ja og ja. Angående spørsmål 2: Billån er ofte dyrt, så det smarteste økonomisk er å spare opp før du kjøper bil. Men det er mange som låner til bil, jeg har gjort det sjøl til tross for at jeg har solid og romslig økonomi. Anonymkode: b1c32...59e Ok, det ble kanskje litt uklart, men jeg er enig med deg på den første. Ikke farlig med nedbetalt billån 😀 Anonymkode: b1c32...59e 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #40 Skrevet 4. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ja og ja. Angående spørsmål 2: Billån er ofte dyrt, så det smarteste økonomisk er å spare opp før du kjøper bil. Men det er mange som låner til bil, jeg har gjort det sjøl til tross for at jeg har solid og romslig økonomi. Anonymkode: b1c32...59e Herregud, takk! Da har jeg vært HELT ute å kjøre da! (høhø, pun) Ringer søskenbarnet mitt med èn gang og håper han ikke har solgt den enda!! Anonymkode: f1505...88b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå