AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #1 Skrevet 30. juli 2018 Hei! Jeg skal kjøre opp nå i høst, og etter hvert kjøpe bil. Søskenbarnet mitt skal kjøpe seg en større bil fordi de har fått barn, og har sagt at jeg kan få kjøpe deres ganske billig. Jeg har fått sett alle papirene som viser service og kontroller, og jeg var med på verkstedet og fikk en ca verdivurdering av dem som jobbet der. Han har fortalt meg hvilke reparasjoner som er gjort, deler som er skiftet, og fortalt meg om en liten kjent feil som man må være obs på. De har tilbudt meg å kjøpe den for 10 000 mindre enn den er verdt. Men, det som gjør at jeg er redd for at han prøver å lure meg er betalingen. Han sier at jeg ikke får betale i avdrag, men må betale han alt med en gang! Jeg går på folkehøgskole... Jeg får mer i stipend og lønn enn jeg bruker, så jeg kan betale noen tusen hver mnd, men han insisterer på å fange alt med en gang. Men jeg vet at når han kjøpte denne bilen, så hadde ikke han så mye penger heller, så foreldrene tok opp lån, og så har han betalt tilbake til dem hver mnd. Men dette lar ha ikke meg få lov til! Jeg har sagt at jeg ikke vil ta opp lån, men han mener at "det er sånn det er å være voksen" og at alle kan få et så lite lån. Nå har han gitt meg to uker på å bestemme meg men jeg vet ikke. Er han bare dum og frekk, eller prøver han å lure meg? Anonymkode: f1505...88b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #2 Skrevet 30. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal kjøre opp nå i høst, og etter hvert kjøpe bil. Søskenbarnet mitt skal kjøpe seg en større bil fordi de har fått barn, og har sagt at jeg kan få kjøpe deres ganske billig. Jeg har fått sett alle papirene som viser service og kontroller, og jeg var med på verkstedet og fikk en ca verdivurdering av dem som jobbet der. Han har fortalt meg hvilke reparasjoner som er gjort, deler som er skiftet, og fortalt meg om en liten kjent feil som man må være obs på. De har tilbudt meg å kjøpe den for 10 000 mindre enn den er verdt. Men, det som gjør at jeg er redd for at han prøver å lure meg er betalingen. Han sier at jeg ikke får betale i avdrag, men må betale han alt med en gang! Jeg går på folkehøgskole... Jeg får mer i stipend og lønn enn jeg bruker, så jeg kan betale noen tusen hver mnd, men han insisterer på å fange alt med en gang. Men jeg vet at når han kjøpte denne bilen, så hadde ikke han så mye penger heller, så foreldrene tok opp lån, og så har han betalt tilbake til dem hver mnd. Men dette lar ha ikke meg få lov til! Jeg har sagt at jeg ikke vil ta opp lån, men han mener at "det er sånn det er å være voksen" og at alle kan få et så lite lån. Nå har han gitt meg to uker på å bestemme meg men jeg vet ikke. Er han bare dum og frekk, eller prøver han å lure meg? Anonymkode: f1505...88b Det er ikke vanlig å få kjøpe bil på avbetaling! Hvis man ikke har hele salgssummen, så låner man, enten billån via bank med pant i bilen, forbrukslån via bank, eller privat lån av feks. familie. Så betaler man tilbake i avdrag til den man har lånt penger av, IKKE den man kjøper bilen av Anonymkode: 3b60b...3c8 29
Apis Skrevet 30. juli 2018 #3 Skrevet 30. juli 2018 Han trenger sikkert disse pengene, når han skal betale for sin nye bil, slik hadde jeg tenkt 11
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #4 Skrevet 30. juli 2018 Jeg har kjøpt og solgt en del biler i løpet av mitt liv, og ikke engang mine egne barn hadde fått kjøpe min gamle bil på avbetaling. Jeg skal ha hele summen før ny eier får bilen, hvor vedkommende får pengene fra er ikke min sak. Det er slik det fungerer med kjøp og salg. Det er ingen som prøver å lure deg, men hadde du kommet for å kjøpe bil av meg og sagt at du ville betale litt hver måned, hadde jeg gått ut fra at du prøvde å lure meg. Anonymkode: 61562...404 19
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #5 Skrevet 30. juli 2018 Ok. Da får han selge den til noen andre. Anonymkode: f1505...88b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #6 Skrevet 30. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal kjøre opp nå i høst, og etter hvert kjøpe bil. Søskenbarnet mitt skal kjøpe seg en større bil fordi de har fått barn, og har sagt at jeg kan få kjøpe deres ganske billig. Jeg har fått sett alle papirene som viser service og kontroller, og jeg var med på verkstedet og fikk en ca verdivurdering av dem som jobbet der. Han har fortalt meg hvilke reparasjoner som er gjort, deler som er skiftet, og fortalt meg om en liten kjent feil som man må være obs på. De har tilbudt meg å kjøpe den for 10 000 mindre enn den er verdt. Men, det som gjør at jeg er redd for at han prøver å lure meg er betalingen. Han sier at jeg ikke får betale i avdrag, men må betale han alt med en gang! Jeg går på folkehøgskole... Jeg får mer i stipend og lønn enn jeg bruker, så jeg kan betale noen tusen hver mnd, men han insisterer på å fange alt med en gang. Men jeg vet at når han kjøpte denne bilen, så hadde ikke han så mye penger heller, så foreldrene tok opp lån, og så har han betalt tilbake til dem hver mnd. Men dette lar ha ikke meg få lov til! Jeg har sagt at jeg ikke vil ta opp lån, men han mener at "det er sånn det er å være voksen" og at alle kan få et så lite lån. Nå har han gitt meg to uker på å bestemme meg men jeg vet ikke. Er han bare dum og frekk, eller prøver han å lure meg? Anonymkode: f1505...88b Du er ikke lite frekk! Hva tror du han er? En vandrende bank? Såklart skal han ha pengene sine før du får bilen! Hvor tror du han henter penger til ny bil? Jo, det er nok fra pengene han får av deg for den gamle bilen, pluss sparepenger eller lån. Det er ikke selgers ansvar hvor kjøper henter penger fra! Utrolig generøst av han og gi deg to uker på å bestemme deg. Hos meg ville du fått to timer, take it or leave it. Anonymkode: bc953...da6 17
_Mayhem_ Skrevet 30. juli 2018 #7 Skrevet 30. juli 2018 Man betaler hele summen når man kjøper en bil med en gang. Avbetaling får du gjøre til banken din om du må ta opp lån. 6
accobra Skrevet 30. juli 2018 #8 Skrevet 30. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Da får han selge den til noen andre. Anonymkode: f1505...88b Hvor mye koster bilen? Jeg har noen ganger gjort opp salgssummen på vegne av bekjente som skal kjøpe bil, og så har disse betalt meg avdragsvis etterpå.
BMW 5-serie 535D Skrevet 31. juli 2018 #9 Skrevet 31. juli 2018 Jeg vil tro at et søskenbarn ikke vil lure sitt eget søskenbarn. Det er mye tryggere å kjøpe bil av de man kjenner enn de man ikke kjenner, der kan man fort bli lurt. Han har også slått av 10k skriver du så vil jeg si du bør benytte deg av denne muligheten om du liker og vil ha bilen 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #10 Skrevet 31. juli 2018 Man kjøper jo ikke biler av private folk på avbetaling. Hvis du vil ha en avbetalingsmodell. Så tar du opp et forbrukslån og betaler en fast sum hver mnd. Men da skal de ha renter av dette og du må regne med at bilen til slutt blir 1/3 del dyrere. Anonymkode: f0951...d49 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #11 Skrevet 31. juli 2018 Selv om han betalte avdrag på sin bil den gangen han kjøpte den, så fikk jo selger hele summen for bilen med en gang, siden foteldrene hans vsr greie å låne for ham. Det er jo ikke vanlig å la folk betale avdrag når man selger noe privat. Kjøp hos forhandler isteden, så får du billån, og kan betale i avdrag. Ulempen er jo at det blir mye dyrere. Tror det ville lønne seg mer å kjøpe søskenbarnet ditt sin bil for lånte penger. Anonymkode: 81505...0f3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #12 Skrevet 31. juli 2018 På 30.7.2018 den 11.54, marcus- skrev: Hvor mye koster bilen? Jeg har noen ganger gjort opp salgssummen på vegne av bekjente som skal kjøpe bil, og så har disse betalt meg avdragsvis etterpå. 30 000, egentlig verdt ca 40. Jeg vil ikke ta opp lån, så da får det bare være. Det skal da faktisk ikke ligge på meg å sørge for at han har råd til ny bil? Anonymkode: f1505...88b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #13 Skrevet 31. juli 2018 59 minutter siden, AnonymBruker said: 30 000, egentlig verdt ca 40. Jeg vil ikke ta opp lån, så da får det bare være. Det skal da faktisk ikke ligge på meg å sørge for at han har råd til ny bil? Anonymkode: f1505...88b Herregud. Jeg nekter å tro at du har klart å bestå førerprøven. Gud hjelp oss alle. Anonymkode: 0941a...33f 20
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #14 Skrevet 31. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: 30 000, egentlig verdt ca 40. Jeg vil ikke ta opp lån, så da får det bare være. Det skal da faktisk ikke ligge på meg å sørge for at han har råd til ny bil? Anonymkode: f1505...88b Så i stedet synes du han skal finansiere ditt bilkjøp? Det er ikke sånn verden fungerer. Her går du faktisk glipp av et godt og sikkert bilkjøp fordi du mangler kunnskap om den virkelige verden, og har helt urealistiske forventninger. Anonymkode: 17a92...803 21
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #15 Skrevet 31. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: 30 000, egentlig verdt ca 40. Jeg vil ikke ta opp lån, så da får det bare være. Det skal da faktisk ikke ligge på meg å sørge for at han har råd til ny bil? Anonymkode: f1505...88b Det er ditt ansvar å betale for noe du ønsker å kjøpe! Herregud. Ta et hint, les hvor mange her inne som mener du tar feil. Anonymkode: 85528...268 9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #16 Skrevet 31. juli 2018 Da får han heller selge bilen til noen som kan betale for den. Så kan han få seg en ny. Anonymkode: f0951...d49 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #17 Skrevet 31. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får han heller selge bilen til noen som kan betale for den. Så kan han få seg en ny. Anonymkode: f0951...d49 Og så fortsetter du å lete etter noen som vil godta avbetaling? Lykke til, sier bare jeg. Synes du gjør noe dumt nå. Anonymkode: e8184...44a 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #18 Skrevet 31. juli 2018 Dessuten, hva er forskjellen på å ha nedbetaling med søskenbarnet ditt og nedbetaling med banken? Renta? Tough shit, velkommen til det virkelige livet. Anonymkode: e8184...44a 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #19 Skrevet 1. august 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Og så fortsetter du å lete etter noen som vil godta avbetaling? Lykke til, sier bare jeg. Synes du gjør noe dumt nå. Anonymkode: e8184...44a Ikke jeg som svarte set du siterte. Men ja, eller jeg venter til jeg har spart opp nok penger selv, og kjøper en bil da Så slipper jeg lån. Anonymkode: f1505...88b
gjest:) Skrevet 1. august 2018 #20 Skrevet 1. august 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: 30 000, egentlig verdt ca 40. Jeg vil ikke ta opp lån, så da får det bare være. Det skal da faktisk ikke ligge på meg å sørge for at han har råd til ny bil? Anonymkode: f1505...88b Altså, om du hadde fått kjøpe av søskenbarnet ditt på avbetaling, så er det akkurat det samme som å ta opp lån. Da hadde du lånt av søskenbarnet ditt i stedet for av banken. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå