Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 43 år og prøver i et år uten hell. Syklusen var 28 til punkt å prikke frem til for 6 mnd siden da ble de forkortet til 21-25 dager. Eggløsninger rundt dag 10. Har ikke merket typiske eggløsningsmerter tidligere i år foruten siste 2 sykluser. Da var det slik jeg husker dem. Denne syklusen gikk jeg igang med å smøre meg med Progesta Care og Wild Yam. Først 2 ganger daglig, må 4 ganger daglig (ha en smule desperat her.. 🙄 Var til utredning helt i starten av denne syklusen og fikk svar på blodprøven at AMH var 1,3. Normalt men lavt. Legen har skrevet ut en enkel kur med Femar som jeg skal starte med neste syklus, for så ta 2 mnd pause før evn ny. 

Så hva er oddsene da med å lykkes med en så lav AMH og hvor mye vil en enkel kur Femar hjelpe? 

Håper noen kan dele erfaringer her 🙂

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har AMH under en og måtte bruke eggdonor. Er i uke 24 nå, etter 8 år som prøver. Er 37 år nå. 

Anonymkode: 3b1a9...2fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan prøverør privat være et alternativ? Jeg hadde nok vurdert det da klokken tikker😜 Masse lykke til, en på barselgruppa mi fikk første barn som 45 åring. De fikk hjelp i utlandet.

Anonymkode: 400e3...53f

Skrevet

Hei! Jeg er 33 år og har AMH på 0,9! Siden jeg er såpass "ung" er det enda håp. AMH alene har ingenting å si. 

Jeg har egg hver syklus! Dette sjekker vi med blodprøver (pluss eggposen på ultralyd) 

har tatt både gen og dna tester for å utelukke annen sykdom. Ikke noe galt med meg, bare at jeg har få egg. Kvaliteten på disse vet vi ikke da jeg bruker inseminasjon. Dette gjør jeg privat. 

Men har fått time offentlig ! Og det betyr at de også mener det er håp for meg ☺️👍🏽

Vanskelig å si noe om oddsen! Du får smøre deg med tålmodighet. Ta alle tester du kan ta. Så bare håpe og prøve ! 

Masse lykke til !

Skrevet

Takker for svar 🙂

Fikk snakket med legensekretæren i dag, der har vært en misforståelse. AMH verdien står på 3,6 normalt men lavt. 

Så det var jo bedre, om ikke topp ratio. Hvor mye hjelper dette mon tro? Hun kunne selvsagt ikke besvare det. Andre som vet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være den som bringer dårlige nyheter eller være en gledesdreper, men er du klar over at en kvinne i praksis er steril ti år før hun kommer i overgangsalderen? Det vil si at dersom din overgangsalder kommer når du er 52-53, noe som her helt normalt, så er du steril nå.

Jeg ble ikke gravid som 38 åring da vi prøvde på nr to i halvannet år. Ga opp å prøve mer da. Senere viste det seg at jeg kom i overgangsalderen da jeg var 46. Så jeg var altså allerede steril da vi prøvde på nummer to.

Anonymkode: 1b7a4...fd2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

https://tidsskriftet.no/2008/02/er-befolkningens-fruktbarhet-endret

"Kvinners reproduktive periode antas å vare fra menarke til menopause, og gjennomsnittlig menopausealder er 51 år. Men studier indikerer at en kvinne i de siste ti år før menopause faktisk er steril. Det vil si at få kvinner vil kunne bli gravide etter 41 år."

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er de andre prøvene dine da? Eggkvalitet er viktigere enn kvantitet, FSH bør f.eks være lav. 

Jeg var 44 sist jeg ble gravid, hadde AMH under 1 men de andre verdiene var fine. Ble gravid med IVF, forsøkte først tre kurer med Pergotime (noe lignende Femar) uten å bli gravid. På de to første kurene fikk jeg ikke engang eggløsning (sjekket hos gynekolog).

Om det ikke går med Femar i løpet av et par runder hadde jeg gått for IVF om jeg var deg. 

Anonymkode: ec22f...143

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Kvinners reproduktive periode antas å vare fra menarke til menopause, og gjennomsnittlig menopausealder er 51 år. Men studier indikerer at en kvinne i de siste ti år før menopause faktisk er steril. Det vil si at få kvinner vil kunne bli gravide etter 41 år."

Det er jo trist lesing tatt i betraktning at mange i dag velger å få barn sendt i livet.. 

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er de andre prøvene dine da? Eggkvalitet er viktigere enn kvantitet, FSH bør f.eks være lav. 

Jeg var 44 sist jeg ble gravid, hadde AMH under 1 men de andre verdiene var fine. Ble gravid med IVF, forsøkte først tre kurer med Pergotime (noe lignende Femar) uten å bli gravid. På de to første kurene fikk jeg ikke engang eggløsning (sjekket hos gynekolog).

Om det ikke går med Femar i løpet av et par runder hadde jeg gått for IVF om jeg var deg. 

Anonymkode: ec22f...143

Gyn nevnte IVF men at jeg kanskje ville få nei siden jeg hadde 3 barn fra før. Vil jo helst klare det uten hjelp, men det skjer kanskje ikke. Håper i det lengste selvsagt. Resten av prøveresultatene ble ikke lest opp, jeg var jo kun oppsatt på AMH resultatene... 🙄 Er fremdeles på ferie slik at jeg ikke får sett det svart på hvit før jeg kommer hjem. Skal oppdatere resultatet da. 

Har IKM i morgen og frem til søndag. Ustabile sykluser.. Krysser fingrene. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemte ikke på min mormor som fikk tvillinger da hun var 38 år og var i overgangsalderen da hun var i starten av 40 årene. Jeg selv fikk siste da jeg var 37 og er nå 38 år og håper på et siste barn og kan ikke tror at jeg plutselig er steril nå, men vet jo at fruktbarheten daler med årene... Det er store individuelle forskjeller ute å går☺️

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemte ikke på min mormor som fikk tvillinger da hun var 38 år og var i overgangsalderen da hun var i starten av 40 årene. Jeg selv fikk siste da jeg var 37 og er nå 38 år og håper på et siste barn og kan ikke tror at jeg plutselig er steril nå, men vet jo at fruktbarheten daler med årene... Det er store individuelle forskjeller ute å går☺️

Det er sant, det sa gyn også. At jeg hadde 3,6 kunne fort endre seg. Og vi er alle forskjellige 🙂. Den kan dale neste mnd eller om 2 år, ingen vet. 

Krysser fingrene for deg også, håper lykken smiler til deg og meg 😊

• Liker 3
Skrevet

Husk at kvinner kan ha skyhøy amh med masse masse egg! Men alle er dårlig kvalitet (som nevnt over her) vi trenger kun 1 gullegg!

veien blir nok lenger for oss med lav AMH, men så lenge du har egg, så er sjansen der. 

Som sagt, min AMH er målt til 0,9... har kun hatt en inseminering pga veldig ustabile sykluser. Så tok klinikken ferie. Starter opp igjen til uken med nye runder. Men vi har sett at jeg har egg ☺️♥️ 

Prøv sålenge set er håp og du/dere orker. 

Husk å ta vare på forholdet i all prøvingen ♥️😘

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Ms.Utålmodig skrev:

Gyn nevnte IVF men at jeg kanskje ville få nei siden jeg hadde 3 barn fra før. Vil jo helst klare det uten hjelp, men det skjer kanskje ikke. Håper i det lengste selvsagt. Resten av prøveresultatene ble ikke lest opp, jeg var jo kun oppsatt på AMH resultatene... 🙄 Er fremdeles på ferie slik at jeg ikke får sett det svart på hvit før jeg kommer hjem. Skal oppdatere resultatet da. 

Har IKM i morgen og frem til søndag. Ustabile sykluser.. Krysser fingrene. 

Du må jo ta det privat i utlandet. Her i landet er du for gammel og siden du mest sannsynlig må bruke eggdonasjon er det jo uansett ikke lovlig her i Norge.

Anonymkode: 9c87d...87c

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, Alvildeivf skrev:

Husk at kvinner kan ha skyhøy amh med masse masse egg! Men alle er dårlig kvalitet (som nevnt over her) vi trenger kun 1 gullegg!

veien blir nok lenger for oss med lav AMH, men så lenge du har egg, så er sjansen der. 

Som sagt, min AMH er målt til 0,9... har kun hatt en inseminering pga veldig ustabile sykluser. Så tok klinikken ferie. Starter opp igjen til uken med nye runder. Men vi har sett at jeg har egg ☺️♥️ 

Prøv sålenge set er håp og du/dere orker. 

Husk å ta vare på forholdet i all prøvingen ♥️😘

Det er sant, og egg har jeg enn så lenge. Han skal få tatt en spermtest til uken sånn at det ikke står og faller på det. Vi tok en hjemmetest som viste i øvre sjiktet, men sier jo ingenting om kvaliteten. Alt må sjekkes ut. 

Håper at du får full klaff og at spiren sitter 😉😊

Fremdeles ingen tegn til tante rød her, mens murringene jeg har hatt for et par dager siden er borte (bank i bordet). Ingen kviser heller. Pleier jo å ha det. Ikke har jeg vært higen på å teste, vanligvis i 100 etter 8DPO. Denne gangen lot jeg testene bli liggende igjen hjemme da vi reiste på ferie 🤭. Håper det betyr noe da, kan jo være lov å håpe 😁👍🏻

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Ms.Utålmodig skrev:

Det er sant, og egg har jeg enn så lenge. Han skal få tatt en spermtest til uken sånn at det ikke står og faller på det. Vi tok en hjemmetest som viste i øvre sjiktet, men sier jo ingenting om kvaliteten. Alt må sjekkes ut. 

Håper at du får full klaff og at spiren sitter 😉😊

Fremdeles ingen tegn til tante rød her, mens murringene jeg har hatt for et par dager siden er borte (bank i bordet). Ingen kviser heller. Pleier jo å ha det. Ikke har jeg vært higen på å teste, vanligvis i 100 etter 8DPO. Denne gangen lot jeg testene bli liggende igjen hjemme da vi reiste på ferie 🤭. Håper det betyr noe da, kan jo være lov å håpe 😁👍🏻

Man kan jo bli gal av all denne ventingen 🙄 selv sitter jeg på stranda med tante rød på dag nr 3 😪 så begynner med EL testing på lørdag ! Håper den ikke kommer tidlig denne gangen , da første inseminasjon kan skje tirsdag 🤞🏽🤞🏽🤞🏽

Alle de tegnene også wr vanskelig å lese! Jeg hadde murringer i magen fra inseminasjonsdagen til mensen kom dag 14 😟🙄 

Skrevet
På 2.8.2018 den 12.45, Alvildeivf skrev:

Man kan jo bli gal av all denne ventingen 🙄 selv sitter jeg på stranda med tante rød på dag nr 3 😪 så begynner med EL testing på lørdag ! Håper den ikke kommer tidlig denne gangen , da første inseminasjon kan skje tirsdag 🤞🏽🤞🏽🤞🏽

Alle de tegnene også wr vanskelig å lese! Jeg hadde murringer i magen fra inseminasjonsdagen til mensen kom dag 14 😟🙄 

Får vel si at jeg har joinet deg da. TR kom jo selvsagt i dag 😢 hadde troen denne mnd.. Og all smøringa til ingen nytte.. Mnd etter mnd, nederlag på nederlag. Det er ekstra sårt for meg, men ønsker ikke å gå inn på det akkurat her og nå. Lyspunktet nå er Femarkur, kanskje bare kanskje kan det hjelpe. En annen ting jeg har tenkt og reagert på (når du er inne på EL testing) er at jeg har en veldig bratt LH kurve. Drev med temping for endel år siden, da var den litt lenger enn det EL testen viser. Kjøpte en pakke med 10stk digital (rosa) de 2 mest fertile dagene og en med dobbel hormon (lilla) 4 mest fertile dagene denne syklusen som var. Begynte dag.5 som vanlig. Første vil jo alltid vise negativ etter hva jeg har lest meg fram til. Tester 2 ganger daglig da jeg vet at jeg faktisk kan misse om jeg kun tester en. Dag.9 testet jeg formiddag (rosa) den var Neg, kl 18.testet jeg med (lilla) den viste max fertilitet 🧐 WHAT?? Hva skjedde med 4dager før? Dag. 10 kl. 14 viste den Neg (rosa), prøvde den lilla ut på ettermiddagen men den viser smil i 2dager ved max fertilitet så det hjalp meg jo fint lite... 

Fra mitt ståsted tyder det bratt kurve, men kan det være noe annet? Jeg hadde EL smerter osv dag. 10 med rosa på papiret (tyder ekstra fertil) 🤨 Hadde jeg ikke eggløsning? At kroppen min bare var luremus uten å ha meg med på laget?

Nå er jeg bare deppis, tar meg en appelsin & hibiskus cider med god samvittigheten. Den er forresten nydelig 👍🏻😁

Ønsker deg all lykke på tirsdag 🤞🤞🤞❤️ 

• Liker 1
Skrevet (endret)
35 minutter siden, Ms.Utålmodig skrev:

Får vel si at jeg har joinet deg da. TR kom jo selvsagt i dag 😢 hadde troen denne mnd.. Og all smøringa til ingen nytte.. Mnd etter mnd, nederlag på nederlag. Det er ekstra sårt for meg, men ønsker ikke å gå inn på det akkurat her og nå. Lyspunktet nå er Femarkur, kanskje bare kanskje kan det hjelpe. En annen ting jeg har tenkt og reagert på (når du er inne på EL testing) er at jeg har en veldig bratt LH kurve. Drev med temping for endel år siden, da var den litt lenger enn det EL testen viser. Kjøpte en pakke med 10stk digital (rosa) de 2 mest fertile dagene og en med dobbel hormon (lilla) 4 mest fertile dagene denne syklusen som var. Begynte dag.5 som vanlig. Første vil jo alltid vise negativ etter hva jeg har lest meg fram til. Tester 2 ganger daglig da jeg vet at jeg faktisk kan misse om jeg kun tester en. Dag.9 testet jeg formiddag (rosa) den var Neg, kl 18.testet jeg med (lilla) den viste max fertilitet 🧐 WHAT?? Hva skjedde med 4dager før? Dag. 10 kl. 14 viste den Neg (rosa), prøvde den lilla ut på ettermiddagen men den viser smil i 2dager ved max fertilitet så det hjalp meg jo fint lite... 

Fra mitt ståsted tyder det bratt kurve, men kan det være noe annet? Jeg hadde EL smerter osv dag. 10 med rosa på papiret (tyder ekstra fertil) 🤨 Hadde jeg ikke eggløsning? At kroppen min bare var luremus uten å ha meg med på laget?

Nå er jeg bare deppis, tar meg en appelsin & hibiskus cider med god samvittigheten. Den er forresten nydelig 👍🏻😁

Vet ikke om jeg skjønner helt hva du lurer på? Tempet du? Eventuelt kan det godt være kroppen ikke fikk til EL første gangen? Da jeg testet etter EL viste det seg at jeg har positive tester 3 dager på rad. Jeg håpte at jeg var ekstra fruktbar etter SA i juli, men den gang ei. Jeg er begynnt å spotte i dag 14 dpo, så begynner nok snart å blø!👹😜 Det eneste jeg er glad kroppen min alt er i rute igjen, selv om EL kom senere enn normalt da men. Krysser fingrene for at vi alle snart har en spire som gror i magen🙏🏻 Btw, jeg ble gravid syklusen etter en runde med dobbelkur med Femar i 2016👍🏻😀 (vet ikke om det hadde noe å si for min del da men)

Endret av frk.Sanna
  • Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Ms.Utålmodig skrev:

Kos deg med cider og slapp av og nyt ferien ! Skjønner hvor vanskelig det er å prøve å være positiv ! 😪😪

jeg tester også både morgen og kveld ! ☺️👌🏽

Skrevet
14 minutter siden, Alvildeivf skrev:

Kos deg med cider og slapp av og nyt ferien ! Skjønner hvor vanskelig det er å prøve å være positiv ! 😪😪

jeg tester også både morgen og kveld ! ☺️👌🏽

Takker for det og ønsker deg lykke til med testingen 🥂😁👍🏻

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...