Gå til innhold

Hvordan foregård er utredning hos psykolog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregår en utredning hos psykolog? Må man selv be om å få en utredning?

Anonymkode: 2f7e2...99c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er så lette å lure så det er liten vits.

Anonymkode: 849f0...34a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, de pleier å gjøre det uten at en ber spesifikt om det. Det gjøres enten indirekte eller direkte, eller litt av begge deler. Det vil si at de noen ganger "baker" inn ulike spørsmål på en relativt naturlig måte i samtalen, der du selv ikke er bevist på at du også svarer på spørmål som kan gi dem en pekepinn om eventuell diagnose. Eller det veldig rett frem som at man svarer på masse spørsmål som de leser opp fra en mal. Men du kan selvfølgelig be dem utrede deg i forhold til noe spesifikt også, hvis du f.eks selv mistenker at du har en spesifikk diagnose. 

Anonymkode: d3642...11e

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er liten vits å gå dit hvis man skal lure dem. 

Anonymkode: d50bc...c37

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de pleier å gjøre det uten at en ber spesifikt om det. Det gjøres enten indirekte eller direkte, eller litt av begge deler. Det vil si at de noen ganger "baker" inn ulike spørsmål på en relativt naturlig måte i samtalen, der du selv ikke er bevist på at du også svarer på spørmål som kan gi dem en pekepinn om eventuell diagnose. Eller det veldig rett frem som at man svarer på masse spørsmål som de leser opp fra en mal. Men du kan selvfølgelig be dem utrede deg i forhold til noe spesifikt også, hvis du f.eks selv mistenker at du har en spesifikk diagnose. 

Ok, men ca hvor lang tid vil det ta, før de finner en diagnose?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men ca hvor lang tid vil det ta, før de finner en diagnose?

Da jeg ble utredet tok det ca 5 psykologtimer hvor vi gikk gjennom en svær bunke papirer. Psykologen kjente meg godt fra før fordi jeg hadde gått til han i ca 8 mnd før det ble satt i gang grundig utredning. Han hadde en formening om hvilken diagnose jeg ville få og hadde ganske rett siden han kjente meg godt, men det var jeg som ba om utredningen. 

Anonymkode: 4b41a...e40

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg ble utredet tok det ca 5 psykologtimer hvor vi gikk gjennom en svær bunke papirer. Psykologen kjente meg godt fra før fordi jeg hadde gått til han i ca 8 mnd før det ble satt i gang grundig utredning. Han hadde en formening om hvilken diagnose jeg ville få og hadde ganske rett siden han kjente meg godt, men det var jeg som ba om utredningen. 

Anonymkode: 4b41a...e40

Kan psykologen nekte å utrede meg ?

Skrevet

Gikk gjennom ørten papirer med masse spørsmål, første timen min hos psykeriateren tok nesten 3 timer. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Maestro skrev:

Gikk gjennom ørten papirer med masse spørsmål, første timen min hos psykeriateren tok nesten 3 timer. 

Hva er forskjellen med å gå til psykeriater kontra psykolog ?

Skrevet

En psykeriater har høyere utdanning, er lege, og kan skrive ut medisiner. :) En vanlig psykolog kan ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykolog er psykolog, og psykiater er lege med videreutdanning i psykiatri. Psykiatere er litt mer opptatt av å sette diagnoser/medisinering og bruker mer skjemaer (som regel). Hvis det bare er utredning du trenger, kan psykiater være en god idé. 

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk du en autismediagnose?

Anonymkode: 07597...d62

AnonymBruker
Skrevet

Gå til fastlege > si du ønsker henvisning og hvorfor (viktig at legen skriver ordentlig) > du får møte til sånn første time der dere snakker litt (vanligvis) > om dere rekker det begynner de kanskje med spørreskjema > iallefall på neste time så begynner de med spørreskjema. I noen tilfeller kan det være nødvendig å få opplysninger fra foreldre/lærere etc, og gjøre evnetester eller lignende.

Anonymkode: ca808...019

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Maestro skrev:

En psykeriater har høyere utdanning, er lege, og kan skrive ut medisiner. :) En vanlig psykolog kan ikke det. 

Ok, har mistanke om en personlighetsforstyrelse, da er kanskje psykriater et bedre valg?

Skrevet

Ok, har mistanke om en personlighetsforstyrelse, da er kanskje psykriater et bedre valg?

Absolutt! :) Gå til legen din og få en henvisning. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vanligvis medisineres ikke PF. Hva slags PF mistenker du? 

Psykiater brukes oftest til utredning av ADHD/ADD, bipolar og lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, vanligvis medisineres ikke PF. Hva slags PF mistenker du? 

Psykiater brukes oftest til utredning av ADHD/ADD, bipolar og lignende.

Paranoid, føler meg forfulgt når jeg er ute og er generelt veldig mistenksom.

AnonymBruker
Skrevet

Paranoid, føler meg forfulgt når jeg er ute og er generelt veldig mistenksom.

Såpass ja, da kan det vel også være du har schizofreni eller psykose. Kanskje like greit med psykiater ettersom det ikke nødvendig trenger å være en personlighetsforstyrrelse.

AnonymBruker
Skrevet

Såpass ja, da kan det vel også være du har schizofreni eller psykose. Kanskje like greit med psykiater ettersom det ikke nødvendig trenger å være en personlighetsforstyrrelse.

Men jeg har ikke stemmer i hode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...