AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #1 Skrevet 29. juli 2018 Heisann ja dere så vell tittelen å forsto hvilken diagnose jeg har. Jeg har den i veldig lav grad og klarer meg ganske bra egentlig har få problemer og forstår det meste, unntatt kjærlighetsliv hehe. Problemet mitt er jeg har en jeg var sammen med ca en mnd så ble d slutt åsså hadde vi ikke kontakt åsså tok jeg kontakt igjen fordi jeg tenkte vi kan vel være venner men jeg hadde alltid i bakhode at jeg håpet det skulle gå fint å vi kunne bli i lag igjen. Vi snakket mye om sex som er normalt siden jeg er ung er over 18 år til de så lurte. Å jeg tolket kanskje viss vi er litt sånn benefits en liten stund så kanskje vi kunne bli sammen igjen. Men så forsto jeg mer og mer at det ikke kom kanskje ikke bli det så jeg forsto at jeg måtte ta avslutte før vi ble venner med benefits , (jeg er ikke så flink å forklare skriftelig hehe) men tilbake til poenget mitt er at han håpet vi kunne være venner osv men jeg sa at vi er for forskjellige og jeg klarer ikke bare være venner med benefits så mitt spørsmål er med tanke på diagnosen min klarer jeg ikke å ha han som en venn med benefits på grunn av diagnosen min? Jeg er klar over jenter med min diagnose leter etter seriøse forhold det vet jeg men med tanke på at jeg fått bekreftet av psykolog at jeg har meget lav grad av diagnosen min. Er det liksom en asperger ting og at jeg må bare akseptere at jeg takler ikke slik? Takk for alle svar så kommer Anonymkode: d3245...a79
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #2 Skrevet 30. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Heisann ja dere så vell tittelen å forsto hvilken diagnose jeg har. Jeg har den i veldig lav grad og klarer meg ganske bra egentlig har få problemer og forstår det meste, unntatt kjærlighetsliv hehe. Problemet mitt er jeg har en jeg var sammen med ca en mnd så ble d slutt åsså hadde vi ikke kontakt åsså tok jeg kontakt igjen fordi jeg tenkte vi kan vel være venner men jeg hadde alltid i bakhode at jeg håpet det skulle gå fint å vi kunne bli i lag igjen. Vi snakket mye om sex som er normalt siden jeg er ung er over 18 år til de så lurte. Å jeg tolket kanskje viss vi er litt sånn benefits en liten stund så kanskje vi kunne bli sammen igjen. Men så forsto jeg mer og mer at det ikke kom kanskje ikke bli det så jeg forsto at jeg måtte ta avslutte før vi ble venner med benefits , (jeg er ikke så flink å forklare skriftelig hehe) men tilbake til poenget mitt er at han håpet vi kunne være venner osv men jeg sa at vi er for forskjellige og jeg klarer ikke bare være venner med benefits så mitt spørsmål er med tanke på diagnosen min klarer jeg ikke å ha han som en venn med benefits på grunn av diagnosen min? Jeg er klar over jenter med min diagnose leter etter seriøse forhold det vet jeg men med tanke på at jeg fått bekreftet av psykolog at jeg har meget lav grad av diagnosen min. Er det liksom en asperger ting og at jeg må bare akseptere at jeg takler ikke slik? Takk for alle svar så kommer Anonymkode: d3245...a79 Dette høres ut som en tulletråd. Det finnes ingen "mild grad" av asperger. Enten så har du alle symptomene eller så har du ikke diagnosen og er feildiagnostisert (mange leger bare setter en diagnose for å bli kvitt pasienten fortest mulig). Du høres ikke særlig påvirka ut siden du klarer forhold bra. Mennesker med asperger klarer ikke å ha en kjæreste, venner og ihvertfalll ikke noen samboer.. Anonymkode: 3f82f...731 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #3 Skrevet 30. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som en tulletråd. Det finnes ingen "mild grad" av asperger. Enten så har du alle symptomene eller så har du ikke diagnosen og er feildiagnostisert (mange leger bare setter en diagnose for å bli kvitt pasienten fortest mulig). Du høres ikke særlig påvirka ut siden du klarer forhold bra. Mennesker med asperger klarer ikke å ha en kjæreste, venner og ihvertfalll ikke noen samboer.. Anonymkode: 3f82f...731 Klart det finnes ulik grad av Aspergers. Har selv en sønn med Aspergers som har fått diagnosen , men som har relativt lite preg i forhold til andre jeg har møtt. Sønnen min bor for seg selv, har kjæreste og studerer ingeniørfag. Anonymkode: 2b96d...e6c 9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #4 Skrevet 30. juli 2018 Det er mange som ikke liker å ha sex med noen de ikke er kjæreste med, det er ganske normalt for mange mennesker. Mange som aldri har hatt tilfeldig sex/ one night stands heller. 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette høres ut som en tulletråd. Det finnes ingen "mild grad" av asperger. Enten så har du alle symptomene eller så har du ikke diagnosen og er feildiagnostisert (mange leger bare setter en diagnose for å bli kvitt pasienten fortest mulig). Du høres ikke særlig påvirka ut siden du klarer forhold bra. Mennesker med asperger klarer ikke å ha en kjæreste, venner og ihvertfalll ikke noen samboer.. Anonymkode: 3f82f...731 Finnes psykologer som forteller pasientene sine at de har en mild grad, evt at det finnes de som er hardere rammet. Ikke noe galt i det. Noen er hardere rammet når enn andre når de får en depresjondiagnose også At mennesker med asperger ikke klarer ha kjæreste eller venner er bare tåpelig. Til og med mennesker med IQ under 70 kan finne seg kjæreste og ha venner. Jeg har jobbet med mennesker med diverse funksjonshemninger, og de har alltid venner, og noen få har kjærester. Aspergere er jo gjennomsnittlige intelligente, så ingen grunn til at de ikke er i stand til å ha venner og kjærester. Så lenge man finner noen med felles interesser og der man passer sammen, så går det helt fint. Anonymkode: a669f...477 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #5 Skrevet 30. juli 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Heisann ja dere så vell tittelen å forsto hvilken diagnose jeg har. Jeg har den i veldig lav grad og klarer meg ganske bra egentlig har få problemer og forstår det meste, unntatt kjærlighetsliv hehe. Problemet mitt er jeg har en jeg var sammen med ca en mnd så ble d slutt åsså hadde vi ikke kontakt åsså tok jeg kontakt igjen fordi jeg tenkte vi kan vel være venner men jeg hadde alltid i bakhode at jeg håpet det skulle gå fint å vi kunne bli i lag igjen. Vi snakket mye om sex som er normalt siden jeg er ung er over 18 år til de så lurte. Å jeg tolket kanskje viss vi er litt sånn benefits en liten stund så kanskje vi kunne bli sammen igjen. Men så forsto jeg mer og mer at det ikke kom kanskje ikke bli det så jeg forsto at jeg måtte ta avslutte før vi ble venner med benefits , (jeg er ikke så flink å forklare skriftelig hehe) men tilbake til poenget mitt er at han håpet vi kunne være venner osv men jeg sa at vi er for forskjellige og jeg klarer ikke bare være venner med benefits så mitt spørsmål er med tanke på diagnosen min klarer jeg ikke å ha han som en venn med benefits på grunn av diagnosen min? Jeg er klar over jenter med min diagnose leter etter seriøse forhold det vet jeg men med tanke på at jeg fått bekreftet av psykolog at jeg har meget lav grad av diagnosen min. Er det liksom en asperger ting og at jeg må bare akseptere at jeg takler ikke slik? Takk for alle svar så kommer Anonymkode: d3245...a79 Jeg kan ha en friend with benefits, men jeg blir nok mer lei meg og frustrert enn nevrotypikere når det blir slutt og har lett for å oppføre meg tåpelig, så jeg unngår det. Anonymkode: c719b...325
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #6 Skrevet 30. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som en tulletråd. Det finnes ingen "mild grad" av asperger. Enten så har du alle symptomene eller så har du ikke diagnosen og er feildiagnostisert (mange leger bare setter en diagnose for å bli kvitt pasienten fortest mulig). Du høres ikke særlig påvirka ut siden du klarer forhold bra. Mennesker med asperger klarer ikke å ha en kjæreste, venner og ihvertfalll ikke noen samboer.. Anonymkode: 3f82f...731 Det er ikke sant. Mennesker med asperger har problemer med det sosiale samspillet mellom mennesker, men det betyr ikke at de ikke kan ha forhold til andre mennesker, enten det er venner eller kjærester. Jeg har asperger, har et barn med asperger, så jeg har faktisk hatt en kjæreste. Har imidlertid ingen venner. Det er forskjellige grader av asperger, det er forskjell på hvor sterke symptomene er og hvilke som er mest fremtredende. Anonymkode: e40cf...dcd 7
Slowdive Skrevet 30. juli 2018 #7 Skrevet 30. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som en tulletråd. Det finnes ingen "mild grad" av asperger. Enten så har du alle symptomene eller så har du ikke diagnosen og er feildiagnostisert (mange leger bare setter en diagnose for å bli kvitt pasienten fortest mulig). Du høres ikke særlig påvirka ut siden du klarer forhold bra. Mennesker med asperger klarer ikke å ha en kjæreste, venner og ihvertfalll ikke noen samboer.. Anonymkode: 3f82f...731 Selvfølgelig gjør det det. Har en i familien min som har en mild grad av asperger. Han fungerer relativ greit, men ikke like bra i vennskap/forhold som oss "nevrotypiske". Han har jo selvsagt vansker med å fortså sosiale koder osv enn de fleste andre, men han klarer seg veldig bra. 1
Tockit Skrevet 30. juli 2018 #8 Skrevet 30. juli 2018 Jeg har også Aspergers, heldigvis ikke på et høyt nivå. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #9 Skrevet 30. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som en tulletråd. Det finnes ingen "mild grad" av asperger. Enten så har du alle symptomene eller så har du ikke diagnosen og er feildiagnostisert (mange leger bare setter en diagnose for å bli kvitt pasienten fortest mulig). Du høres ikke særlig påvirka ut siden du klarer forhold bra. Mennesker med asperger klarer ikke å ha en kjæreste, venner og ihvertfalll ikke noen samboer.. Anonymkode: 3f82f...731 Slutt å spre de kunnskapsløse fordommene dine. Dummeste jeg har lest hittil i dag. Anonymkode: 23f23...101 9
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #10 Skrevet 1. august 2018 Beklager å bumpe, men vil legge til at 27% av aspergerne er i forhold, så det er mulig, men mye mindre vanlig enn for "normale" folk der er det 68% som er i forhold. Dette er tall fra 100 aspergere som deltok på møte arrangert av autismeforeningen, http://www.glennesenter.no/wp-content/uploads/2018/07/Helse-og-livskvalitet-hos-voksne-med-Asperger-syndrom_Tønsberg-2018-HO.pdf Noen er rammet hardere enn andre, det er mange aspekter en kan ha problemer med innenfor spekteret en regner som autisme problemer, noen har problemer med noen andre med mange og i ulik grad, derfor er ikke alle med asperger like hardt rammet selv med samme diagnose, og selv om de ville vært rammet like hardt vil personligheten avgjøre en del og føre til forskjellige utfall selv om sykdommen hypotetisk sett var lik for alle, også fysisk utseende og oppvekstmiljø og tilfeldigheter vil medføre store forskjeller selv for "like" personer personlighetsmessigt. Dette til orientering Anonymkode: ecb8f...425 3
Måbarefåsiat... Skrevet 1. august 2018 #11 Skrevet 1. august 2018 On 7/30/2018 at 8:02 AM, AnonymBruker said: Klart det finnes ulik grad av Aspergers. Har selv en sønn med Aspergers som har fått diagnosen , men som har relativt lite preg i forhold til andre jeg har møtt. Sønnen min bor for seg selv, har kjæreste og studerer ingeniørfag. Anonymkode: 2b96d...e6c Sånn er det. Jeg kjenner flere og noen er klart dårligere eller bedre fungerende enn andre. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #12 Skrevet 1. august 2018 På 30.7.2018 den 6.06, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som en tulletråd. Det finnes ingen "mild grad" av asperger. Enten så har du alle symptomene eller så har du ikke diagnosen og er feildiagnostisert (mange leger bare setter en diagnose for å bli kvitt pasienten fortest mulig). Du høres ikke særlig påvirka ut siden du klarer forhold bra. Mennesker med asperger klarer ikke å ha en kjæreste, venner og ihvertfalll ikke noen samboer.. Anonymkode: 3f82f...731 At leger setter diagnoser for å bli kvitt pasienten må være tull! De tjener jo på å ha pasienter! Og jo, man kan ha aspergers light. Jeg er der. Har ikke resultatene enda da det ble ferie rett etter jeg tok diagnosetesten. Med as light mener vi en person med mange trekk men ikke oppfyller kravene nok til særbehandling. Jeg kjenner meg igjen i Ts og lurer selv på om problemer i kjærlighetslivet er et problem. Jeg er 26 og jomfru, aldri hatt kjæreste. Jeg går bare og er hemmelig forelsket. Anonymkode: 48496...b84 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #13 Skrevet 1. august 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: At leger setter diagnoser for å bli kvitt pasienten må være tull! De tjener jo på å ha pasienter! Og jo, man kan ha aspergers light. Jeg er der. Har ikke resultatene enda da det ble ferie rett etter jeg tok diagnosetesten. Med as light mener vi en person med mange trekk men ikke oppfyller kravene nok til særbehandling. Jeg kjenner meg igjen i Ts og lurer selv på om problemer i kjærlighetslivet er et problem. Jeg er 26 og jomfru, aldri hatt kjæreste. Jeg går bare og er hemmelig forelsket. Anonymkode: 48496...b84 Enten har man diagnosen eller så har man ikke diagnosen. Hva mener du med særbehandling? Anonymkode: d59f4...447
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #14 Skrevet 1. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten har man diagnosen eller så har man ikke diagnosen. Hva mener du med særbehandling? Anonymkode: d59f4...447 At man har krav på støtte og tilrettelegging. Anonymkode: 48496...b84
Tockit Skrevet 1. august 2018 #15 Skrevet 1. august 2018 På 30.7.2018 den 6.06, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som en tulletråd. Det finnes ingen "mild grad" av asperger. Enten så har du alle symptomene eller så har du ikke diagnosen og er feildiagnostisert (mange leger bare setter en diagnose for å bli kvitt pasienten fortest mulig). Du høres ikke særlig påvirka ut siden du klarer forhold bra. Mennesker med asperger klarer ikke å ha en kjæreste, venner og ihvertfalll ikke noen samboer.. Anonymkode: 3f82f...731 Jeg har samboer, hva er det du snakker om? 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #16 Skrevet 2. august 2018 Aspergers skal fjernes som egen diagnose i neste utgave, siden Aspergers er en autismediagnose, og autisme er et spekter. Aspergers ligger som oftest i den høyere fungerende delen av spekteret, men innenfor dette er det naturligvis også varierende grader av funksjon. Anonymkode: 64bde...425
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #17 Skrevet 2. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Aspergers skal fjernes som egen diagnose i neste utgave, siden Aspergers er en autismediagnose, og autisme er et spekter. Aspergers ligger som oftest i den høyere fungerende delen av spekteret, men innenfor dette er det naturligvis også varierende grader av funksjon. Anonymkode: 64bde...425 Kilder til dette Anonymkode: e9afd...618
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #18 Skrevet 2. august 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kilder til dette Anonymkode: e9afd...618 Diagnosen er foreslått fjernet fra dsm5, og slått sammen med andre autismediagnoser. Google: https://www.google.no/search?q=asperger's+removed+from+dsm&oq=aspberger+remowed&aqs=chrome.1.69i57j0l3.10970j0j4&client=ms-android-sonymobile&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8 https://forskning.no/menneskekroppen-hjernen-sykdommer-barn-og-ungdom/2012/05/aspergers-syndrom-forsvinner Anonymkode: 64378...928
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #19 Skrevet 2. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager å bumpe, men vil legge til at 27% av aspergerne er i forhold, så det er mulig, men mye mindre vanlig enn for "normale" folk der er det 68% som er i forhold. Dette er tall fra 100 aspergere som deltok på møte arrangert av autismeforeningen, http://www.glennesenter.no/wp-content/uploads/2018/07/Helse-og-livskvalitet-hos-voksne-med-Asperger-syndrom_Tønsberg-2018-HO.pdf Noen er rammet hardere enn andre, det er mange aspekter en kan ha problemer med innenfor spekteret en regner som autisme problemer, noen har problemer med noen andre med mange og i ulik grad, derfor er ikke alle med asperger like hardt rammet selv med samme diagnose, og selv om de ville vært rammet like hardt vil personligheten avgjøre en del og føre til forskjellige utfall selv om sykdommen hypotetisk sett var lik for alle, også fysisk utseende og oppvekstmiljø og tilfeldigheter vil medføre store forskjeller selv for "like" personer personlighetsmessigt. Dette til orientering Anonymkode: ecb8f...425 Her må man jo også ta forbehold om at de tallene du presenterer sannsyneligvis i realieteten er mye lavere da de som er hardest rammet av asperger syndrom mest sansynelig aldri hadde kommet på et slikt "autismetreff" Anonymkode: 3f82f...731 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #20 Skrevet 3. august 2018 On 8/2/2018 at 2:52 PM, AnonymBruker said: Her må man jo også ta forbehold om at de tallene du presenterer sannsyneligvis i realieteten er mye lavere da de som er hardest rammet av asperger syndrom mest sansynelig aldri hadde kommet på et slikt "autismetreff" Anonymkode: 3f82f...731 Det kan nok stemme. Anonymkode: be369...f83 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå