Gå til innhold

Hvordan velge hvilket soverom vi skal ha i nytt hus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to valg: 

1. Ganske kvadratisk, så passer godt til dobbeltseng. Stor skyvedørsgarderobe på tre meter. Plass til babyseng. Ligger rett over soverommet til tenåringen med alt det medfører. Kveldssol på vinduet. Ligger ut mot hagen, så vil høre lek fra ungene hvis man feks. hviler på dagtid. 

2. Langsmalt, så eneste plassen til dobbeltseng er med hodeenden rett ut fra under vinduet. Kun halvannen meter skyvedørsgarderobe (men plass til en til på en annen vegg). Ligger ikke vegg i vegg med noen av ungenes rom, derfor trenger vi ikke tenke på om noen hører oss. Ligger vegg i vegg med badet, og har også bad under seg, så vil nok høre når det toalettet brukes/dusj osv. Morgensol på vinduet. Ligger rett ved utgangsdøra, så vil høre når noen går inn eller ut. 

Hvilket ville dere valgt? Jeg heller mot alternativ 2, huset vi bor i nå er lytt, og det er veldig slitsomt å være redd for at tenåringen hører oss hele tiden. I tillegg så hører vi musikk når tenåringen har besøk og vi vil sove (feks i ferier). Huset vi skal flytte til er mindre lytt, men likevel hadde det vært godt å ikke bekymre seg for det. Får en baby om noen måneder, så viktig å kunne sove i fred litt både på dagtid og natt, derfor litt redd for bråk fra bad/utgangsdør på rom 2. Vi skal legge nytt belegg som vil gi litt lydisolering på begge rom. 

Vi må dessverre bestemme oss FØR vi flytter inn, pga organisering av flytting/maling. Så vi får ikke fullstendig sjekket hvor lytt noen av rommene er. Kan selvsagt bytte etterhvert, men det vil jo medføre ny malingstid og mye jobb. Håper å kunne ta et valg nå :) 

Anonymkode: 3c5cb...6b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt alternativ 2. pga sola. Jeg hadde kveldssol på vinduet mitt før, og det skal jeg ALDRI ha igjen! Da bygger jeg heller om hele huset, faktisk 😛 Var så drepende varmt når jeg skulle legge meg om sommeren, atte hjelp. 

Anonymkode: 69199...774

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde valgt alternativ 2. pga sola. Jeg hadde kveldssol på vinduet mitt før, og det skal jeg ALDRI ha igjen! Da bygger jeg heller om hele huset, faktisk 😛 Var så drepende varmt når jeg skulle legge meg om sommeren, atte hjelp. 

Anonymkode: 69199...774

Hvis du tar bort sola som kriterie, ville du fortsatt valgt alternativ 2? :) 

(Jeg er enig med deg med sola, har kveldssol nå, og det er grusomt... Men vi tenkte å kjøpe inn god utvendig solskjerming uansett neste år)

AnonymBruker
Skrevet

Nr 1.

Anonymkode: 98aa4...1ca

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært fint å lese begrunnelse også, så kanskje jeg får noen nye argumenter ovenfor meg selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt 1 og lagt til utvendig solskjerming. Høres ut som et bedre rom, du kommer til å bruke mye tid på soverommet i det neste året - om du ammer - og da er det greit å ha et større rom hvor du trives i. Nye hus er ikke lyte, det går nok greit. 

Anonymkode: e6a68...0bf

Skrevet

Nummer 1 med solskjerming. I vanligfall er jo ikke solvarme såå stor problem.... :P 

AnonymBruker
Skrevet

Takker så mye for svar, vi fikk dratt bort og testet lydnivået nå denne uken, og definitivt blir valget rom nummer 2. På rom nr 1 høres samtaler ned til rommet tenåringen skal ha. Rom nr 2 høres så og si ingenting. Det blir det som veier opp for oss, blir det mye babygråt så er det også fint at tenåringen får søvnen sin :) 

Var veldig stor forskjell, så for alles del er jeg sikker på at vi valgte rett nå :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville valgt 1 og lagt til utvendig solskjerming. Høres ut som et bedre rom, du kommer til å bruke mye tid på soverommet i det neste året - om du ammer - og da er det greit å ha et større rom hvor du trives i. Nye hus er ikke lyte, det går nok greit. 

Anonymkode: e6a68...0bf

Rommene er like store, bare ulikt utformet :) På rom nr 1 hadde vi fått ca 50 cm på hver side av dobbeltsengen. På rom nr 2 blir det en meter (men trangere ved fotenden). Og huset er ikke nytt, det er fra 80-tallet med lite isolasjon i veggene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...