AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #1 Skrevet 29. juli 2018 Skal ringe lege i morgen altså, men lurer på om noen her har erfaring. Far fikk påvist kreft og satt på cellegift denne uken, jeg er gravid i uke 28, han fikk beskjed om å ikke klemme gravide. Hvorfor? Dråpesmitte? Jeg er jo masse med ham nå og tenker jo på klemming - hva annet enn dråpesmitte kan dette gjelde? Anonymkode: e36ab...16a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #2 Skrevet 29. juli 2018 Det er nok andre veien hensynet går. Imunforsvaret blir ødelagt av gifta. Anonymkode: 0fa53...2bc 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 At cellegiften skilles ut i kroppsvæskene, feks svetten. Det har ikke noe med dråpesmitte å gjøre. Anonymkode: f6ecd...d8f 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 Har du laget to tråder med likt innhold og ulikt emne? Har gitt deg et utfyllende svarni den andre tråden. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1209376-graviditet-og-cellegift/ Anonymkode: 7d1ba...573 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du laget to tråder med likt innhold og ulikt emne? Har gitt deg et utfyllende svarni den andre tråden. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1209376-graviditet-og-cellegift/ Anonymkode: 7d1ba...573 Ja, beklager - var usikker på hvor man legger ut slikt, så ble litt dobbelt. Har lest det utfyllende svaret og skal ringe Kreftforeningen i morgen. Tusen takk for det gode svaret ditt. Anonymkode: e36ab...16a 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nok andre veien hensynet går. Imunforsvaret blir ødelagt av gifta. Anonymkode: 0fa53...2bc Immunforsvaret er lavest dag7-10, De 3 første dagene etter cellegift må du skylle ned i wc 2 ganger ,og ikke ha sex uten kondom,skift sengeklær 3 dagen . Tok cellegift i fjor😒 Anonymkode: 31292...cfa
sonush Skrevet 30. juli 2018 #7 Skrevet 30. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal ringe lege i morgen altså, men lurer på om noen her har erfaring. Far fikk påvist kreft og satt på cellegift denne uken, jeg er gravid i uke 28, han fikk beskjed om å ikke klemme gravide. Hvorfor? Dråpesmitte? Jeg er jo masse med ham nå og tenker jo på klemming - hva annet enn dråpesmitte kan dette gjelde? Anonymkode: e36ab...16a Det er bra du skal ringe kreftforeningen for de sitter jo på mye informasjon. På min jobb så har ikke gravide pleiere cellegift pasienter de første 3 dagene etter kur. Kroppen skiller ut via kroppsvæsker, altså urin, avføring, spytt, svette. Dette gjelder både direkte kontakt med pasienten, og gjennom aerosoler i lufta. Dette gjelder kun i 3 dager fra kuren. Dette anbefales uansett når det brukes det hjemme, så bør tingene som har vært i direkte kontakt med ovenstående pakkes inn ordentlig før det hives. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nok andre veien hensynet går. Imunforsvaret blir ødelagt av gifta. Anonymkode: 0fa53...2bc Hensynet taes ift pasienten selvsagt, men det betyr ikke at de rundt (eks pleiere) skal gjøre det på sin egen bekostning. De skal passe på seg selv, mens de passer på pasienten.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #8 Skrevet 30. juli 2018 Det er fordi at de første tre dagene etter cellegiftkur spesielt så svetter pasienten ut cellegift fra kroppen. Dette setter seg da i klær og på sengetøy, og det er derfor du ikke bør ha for mye nærkontakt eller skifte på sengen til denne personen, og dette gjelder spesielt når man er gravid. Han må også trekke ned toalettet to ganger etter han har tisset de første tre dagene etter hver kur Anonymkode: ff6fc...7af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå