AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #1 Skrevet 29. juli 2018 Skal ringe legen i morgen, men lurer på om noen her har erfaring. Far fikk kreft og går på heftig kur cellegift og fikk beskjed om at han ikke kunne klemme gravide. Alt skjedde denne uken, så alt er nytt og veldig trist og skremmende. Jeg er 28 uker på vei og er jo masse hos ham nå, «ikke klemme» men hvorfor? Dråpesmitte? Da burde han jo fått beskjed om dette og ikke bare klemming. Anonymkode: bff2c...255
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #2 Skrevet 29. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal ringe legen i morgen, men lurer på om noen her har erfaring. Far fikk kreft og går på heftig kur cellegift og fikk beskjed om at han ikke kunne klemme gravide. Alt skjedde denne uken, så alt er nytt og veldig trist og skremmende. Jeg er 28 uker på vei og er jo masse hos ham nå, «ikke klemme» men hvorfor? Dråpesmitte? Da burde han jo fått beskjed om dette og ikke bare klemming. Anonymkode: bff2c...255 Fikk ikke du/han skriv med deg fra sykehuset angående cellegift? De to første døgnene etter at noen har fått cellegift intravenøst, så utskilles cellegiften gjennom uring, svette og ellers aller kroppens væsker. Ved klemming så blir andre utsatt for cellegift, derfor skal -> les bør man ikke klemme noen som har fått cellegift de første 48 timene etter at cellegiften er gitt intravenøst. Ved sex er det anbefalt kondom, og det er anbefalt å skifte sengetøy, klær og håndklær samt dusje etter 48 timer fordi da er mesteparten av cellegiftvæsken ferdig utskilt, i følge det skrivet jeg har fått. I tillegg er det viktig å huske på at personer på cellegift har dårlig imunforsvar og derfor ikke skal utsettes for smitte. Er du i tvil så skal pasienten ha en kontaktperson på sykehuset. Kreftforeningen er også flinke til å svare på generelle spørsmål. Anonymkode: 6f620...ce7 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk ikke du/han skriv med deg fra sykehuset angående cellegift? De to første døgnene etter at noen har fått cellegift intravenøst, så utskilles cellegiften gjennom uring, svette og ellers aller kroppens væsker. Ved klemming så blir andre utsatt for cellegift, derfor skal -> les bør man ikke klemme noen som har fått cellegift de første 48 timene etter at cellegiften er gitt intravenøst. Ved sex er det anbefalt kondom, og det er anbefalt å skifte sengetøy, klær og håndklær samt dusje etter 48 timer fordi da er mesteparten av cellegiftvæsken ferdig utskilt, i følge det skrivet jeg har fått. I tillegg er det viktig å huske på at personer på cellegift har dårlig imunforsvar og derfor ikke skal utsettes for smitte. Er du i tvil så skal pasienten ha en kontaktperson på sykehuset. Kreftforeningen er også flinke til å svare på generelle spørsmål. Anonymkode: 6f620...ce7 Tusen takk for svar. det hele er nytt for oss alle og siden dette er aggressiv kreft med kort levetid hos pasient er vi alle (spesielt foreldrene mine) litt i sjokk. Derfor skal jeg kontakte lege i morgen. Eller Kreftforeningen - takk for tips der, de har kanskje nok å gjøre på sykehus om ikke folk ringer og bruker dem som opplysningskanal. Anonymkode: bff2c...255
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 Som gravid skal du helst ikke være borti noe som har hatt med cellegift å gjøre. Har en venninne som er sykepleier, og når hun var gravid fikk hun ikke være på medisinrommet i det hele tatt når det skulle blandes cellegift! Som en skriver, det er mye medisiner i pasientens blod, svette, urin, avføring etc - og selv små mengder kan være skadelig for fosteret. Ta kontakt med kreftforeningen, kreftsykepleier i kommunen eller noe slikt i morgen, så får dere mye god informasjon! Noen store kreftavdelinger har også en slags samtalepoliklinikk hvor hele familien kan møtes og snakke med en erfaren kreftsykepleier Utrolig trist å høre om din far Anonymkode: 74a01...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 Jeg hadde en lærer som advarte oss studenter om å komme for nær da han kom til å være radioaktiv i noen dager. Kan tenke meg at det kanskje er noe lignende ... kanskje... 🤔🤔 Anonymkode: ecee0...5e8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som gravid skal du helst ikke være borti noe som har hatt med cellegift å gjøre. Har en venninne som er sykepleier, og når hun var gravid fikk hun ikke være på medisinrommet i det hele tatt når det skulle blandes cellegift! Som en skriver, det er mye medisiner i pasientens blod, svette, urin, avføring etc - og selv små mengder kan være skadelig for fosteret. Ta kontakt med kreftforeningen, kreftsykepleier i kommunen eller noe slikt i morgen, så får dere mye god informasjon! Noen store kreftavdelinger har også en slags samtalepoliklinikk hvor hele familien kan møtes og snakke med en erfaren kreftsykepleier Utrolig trist å høre om din far Anonymkode: 74a01...4fe Takk for svar, det er litt mye på en gang, så mye å ta innover seg nå. skal ringe Kreftforeningen i morgen. Regner med god hjelp der. Takk for det Anonymkode: bff2c...255
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en lærer som advarte oss studenter om å komme for nær da han kom til å være radioaktiv i noen dager. Kan tenke meg at det kanskje er noe lignende ... kanskje... 🤔🤔 Anonymkode: ecee0...5e8 Hørtes spesielt ut... ingenting radioaktivt i cellegift? Anonymkode: bff2c...255
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørtes spesielt ut... ingenting radioaktivt i cellegift? Anonymkode: bff2c...255 Det kan kanskje ha vert strålebehandling han hadde fått kanskje... tenkte bare jeg kunne dele taken men hadde selv ringt inn å spurt om hvorfor Anonymkode: ecee0...5e8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #9 Skrevet 29. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan kanskje ha vert strålebehandling han hadde fått kanskje... tenkte bare jeg kunne dele taken men hadde selv ringt inn å spurt om hvorfor Anonymkode: ecee0...5e8 Faren min sin kreft er så ille at han ikke får stråling. Kun cellegift. Anonymkode: bff2c...255
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #10 Skrevet 29. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Faren min sin kreft er så ille at han ikke får stråling. Kun cellegift. Anonymkode: bff2c...255 Celllegift er jo veldig virksomt ,Det gis først for å krympe kreften ,og så stråling for å være på den sikre siden, Anonymkode: 51073...a4c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 Jobber som sykepleier i en avdeling hvor vi ofte har pasienter som får kur, men vi blander ikke kuren og gir den heller ikke, de «bare» ligger hos oss før og etter. Men retningslinjene våre sier at gravide ikke skal ha kontakt med pasienten eller håndtere avfall (urin, avføring, oppkast, tekstiler) fra dem i 48 timer etter kur. Har fått samme beskjed som pårørende til kreftpasient som var innlagt på et annet sykehus enn hvor jeg jobber. Anonymkode: 041b0...e7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå