AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #1 Skrevet 29. juli 2018 Jeg misbruker sovemedisin og beroligende piller (imovane, zoplikon og sobril) i form av og ta over anbefalt dose flere ganger om dagen og jeg er redd et snart ikke er noen vei tilbake. Det er fastlegen min og min behandler i psykiatrien som skriver ut reseptene på disse medikamentene til meg. Hva burde jeg gjøre? Jeg ønsker helst ikke å be om hjelp fra fastlegen eller psykiateren da jeg er redd jeg ikke vil få utlevert noen av pillene lenger. Jeg trenger dem desperat og klarer virkelig ikke å sove eller å være rolig uten å ta de. Anonymkode: 18e9c...81a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #2 Skrevet 29. juli 2018 Da bør du innlegges for å slutte på dem med hjelp. Reagerer familie eller venner? Kjører du bil? Det går an å slutte. Du vil få et bedre liv uten piller. Anonymkode: 24a05...09a
Mellifluous Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 Sliter litt med samme greia. Apodorm og valium her. Føler smerten din.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 Snakk med fastlegen din så seponerer dere pillebruken din sammen. Mye bedre å være ærlig, det viser at du har selvrefleksjon og kontroll. Om du ikke sier noe og du fortsetter å misbruke vil de tilslutt kutte resepten over natta. De vil legge merke til misbruket ditt. Du er nå faktisk definert som narkoman. Anonymkode: 5f965...77a 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da bør du innlegges for å slutte på dem med hjelp. Reagerer familie eller venner? Kjører du bil? Det går an å slutte. Du vil få et bedre liv uten piller. Anonymkode: 24a05...09a Ja, en innleggelse for å få hjelp til å slutte hadde kanskje vært det beste alternativet. Familie og venner reagerer ikke så vidt jeg har fått inntrykk av, de har i alle fall ikke sagt noe til meg om det. Jeg kjører ikke bil. Anonymkode: 18e9c...81a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 2 minutter siden, Mellifluous skrev: Sliter litt med samme greia. Apodorm og valium her. Føler smerten din. Leit. Har du noen planer om å slutte og såfall hvilken måte tenker du å gjøre det på? Anonymkode: 18e9c...81a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med fastlegen din så seponerer dere pillebruken din sammen. Mye bedre å være ærlig, det viser at du har selvrefleksjon og kontroll. Om du ikke sier noe og du fortsetter å misbruke vil de tilslutt kutte resepten over natta. De vil legge merke til misbruket ditt. Du er nå faktisk definert som narkoman. Anonymkode: 5f965...77a Ja, jeg vurderer å gjøre det, men er ikke helt sikker. Hvordan tenker du at de vil legge merke til at jeg misbruker pillene som de gir meg? Anonymkode: 18e9c...81a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 De vil merke misbruket pga de vil merke et overforbruk da du vil komme til å måtte fornye reseptene før du egentlig skal. Hyppigere intervall mellom reseptfornyelse vil få varsellampene til å blinke hos legen, og du risikerer at han ikke fornyer reseptene dine. Noe som vil bli skikkelig kjipt for deg Du bør ta tak i dette nå før det går for langt. Begynn med å holde deg innenfor anbefalt dosering Anonymkode: 067dc...e6b 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #9 Skrevet 29. juli 2018 Du nærer angsten din ved å ta sånne piller. Og det kommer til å bli verre. Du må bestemme deg for å slutte. Skriv ned punkter på et ark med f.eks et mål du har i livet UTEN piller, og jobb derifra. Begynn imorgen :) Anonymkode: 135e5...2ee 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #10 Skrevet 29. juli 2018 Husk: dette kan ødelegge både lever og nyrer på sikt. Du må lære deg til å bli glad i deg selv, for dette er selvdestruktivt. Gjør bare gode ting for deg selv. Skriv dagbok hver dag. Anonymkode: 135e5...2ee 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg misbruker sovemedisin og beroligende piller (imovane, zoplikon og sobril) i form av og ta over anbefalt dose flere ganger om dagen og jeg er redd et snart ikke er noen vei tilbake. Det er fastlegen min og min behandler i psykiatrien som skriver ut reseptene på disse medikamentene til meg. Hva burde jeg gjøre? Jeg ønsker helst ikke å be om hjelp fra fastlegen eller psykiateren da jeg er redd jeg ikke vil få utlevert noen av pillene lenger. Jeg trenger dem desperat og klarer virkelig ikke å sove eller å være rolig uten å ta de. Anonymkode: 18e9c...81a Du burde være ærlig og legge fram problemet for fastlegen. Du vil få hjelp til å slutte og du vil klare det! Det er et mye bedre liv uten å være avhengig av piller. Snakk med legen! Anonymkode: b7fcf...c41
Mellifluous Skrevet 29. juli 2018 #12 Skrevet 29. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leit. Har du noen planer om å slutte og såfall hvilken måte tenker du å gjøre det på? Anonymkode: 18e9c...81a For øyeblikket har jeg ikke planer om å slutte, går gjennom en tøff periode og er ganske så sikker på at jeg ikke klarer meg uten dem. Så vidt jeg vet er teamet rundt meg enige (dog vet de ikke at jeg bruker mer enn avtalt). Jeg gruer meg til den dagen jeg må stå på bare bein, men jeg ønsker å slutte selv. Om det viser seg å bli for vanskelig går jeg til legen og ber om en nedtrappingsplan, det er bedre enn å slite med de forferdelige abstinensene man får om man bråslutter.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #13 Skrevet 29. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vurderer å gjøre det, men er ikke helt sikker. Hvordan tenker du at de vil legge merke til at jeg misbruker pillene som de gir meg? Anonymkode: 18e9c...81a Det ser de fordi du får for mange resepter skrive ut. Som ett eksempel Får du en resept som skal vare en mnd så er det forventet at ingen pniller blir hentet før etter ca en mnd igjen. Henter du pillene feks hver 14 dag over tid derimot så vil det legges merke til siden du er tom mye fortere enn du skal være. Leger går regelmessig igjennom resepter på b-preparater fordi de kan få skikkelig trøbbel om de skriver ut for mye. Anonymkode: 5f965...77a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #14 Skrevet 29. juli 2018 1 minutt siden, Mellifluous skrev: For øyeblikket har jeg ikke planer om å slutte, går gjennom en tøff periode og er ganske så sikker på at jeg ikke klarer meg uten dem. Så vidt jeg vet er teamet rundt meg enige (dog vet de ikke at jeg bruker mer enn avtalt). Jeg gruer meg til den dagen jeg må stå på bare bein, men jeg ønsker å slutte selv. Om det viser seg å bli for vanskelig går jeg til legen og ber om en nedtrappingsplan, det er bedre enn å slite med de forferdelige abstinensene man får om man bråslutter. Du er jo avhengig da. Hvis du har den tankegangen at du ikke klarer å slutte så tror hjernen det. Du må fremsnakke deg selv. Si jo dette klarer jeg. Selv om livet er tøft så er det også bra. Man må ikke leve i mørket. Håper du ber om hjelp før det blir verre. Jo mer piller du tar jo verre. Til slutt kan du havne på gata. Anonymkode: 24a05...09a 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #15 Skrevet 29. juli 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: De vil merke misbruket pga de vil merke et overforbruk da du vil komme til å måtte fornye reseptene før du egentlig skal. Hyppigere intervall mellom reseptfornyelse vil få varsellampene til å blinke hos legen, og du risikerer at han ikke fornyer reseptene dine. Noe som vil bli skikkelig kjipt for deg Du bør ta tak i dette nå før det går for langt. Begynn med å holde deg innenfor anbefalt dosering Anonymkode: 067dc...e6b Det er jo sant, det hadde jeg ikke tenkt over. Anonymkode: 18e9c...81a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #16 Skrevet 29. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk: dette kan ødelegge både lever og nyrer på sikt. Du må lære deg til å bli glad i deg selv, for dette er selvdestruktivt. Gjør bare gode ting for deg selv. Skriv dagbok hver dag. Anonymkode: 135e5...2ee Takk for tips, skal prøve å skrive ned tankene og følelsene mine, har tro på at det kan hjelpe meg. Anonymkode: 18e9c...81a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #17 Skrevet 29. juli 2018 9 minutter siden, Mellifluous skrev: For øyeblikket har jeg ikke planer om å slutte, går gjennom en tøff periode og er ganske så sikker på at jeg ikke klarer meg uten dem. Så vidt jeg vet er teamet rundt meg enige (dog vet de ikke at jeg bruker mer enn avtalt). Jeg gruer meg til den dagen jeg må stå på bare bein, men jeg ønsker å slutte selv. Om det viser seg å bli for vanskelig går jeg til legen og ber om en nedtrappingsplan, det er bedre enn å slite med de forferdelige abstinensene man får om man bråslutter. Det skjønner jeg veldig godt. Det å spise piller blir på en måte som en støtte og en krykke og også den eneste måten man har å komme seg gjennom dagen og livet på dessverre. Anonymkode: 18e9c...81a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #18 Skrevet 29. juli 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips, skal prøve å skrive ned tankene og følelsene mine, har tro på at det kan hjelpe meg. Anonymkode: 18e9c...81a Godt å høre. Ta babysteps, hver dag. Skriv ned noe du har gjort som du er fornøyd med. Kna være en liten ting, bare f.eks som at du gikk deg en tur, for det fremmer helsa di, det hjelper også kjipe tanker. En annen ting jeg også vil anbefale deg, er å skrive ned f.eks 5 punkter hver kveld hva du er takknemlig over. Det kan være noe så enkelt som at du har tak over hodet ( endel mennesker har ikke det, særlig i andre land ), en egenskap du selv er fornøyd med ( f.eks hvis du er musikalsk ), hvis du har noen du er glade i, et kjæledyr, hvis du har et fint klesplagg du liker godt, en god duft/parfyme, gi deg selv komplimenter, tenk at hver dag er ulik og kan være fine, tenk at det finnes bare en av deg osv. Jo mer du gjør dette, jo mer vil du se at du har alltid noe å være taknemlig for, det er der du har fokusset ditt, ikke på hva du evt ikke har, ikke strekker til etc. Anonymkode: 135e5...2ee 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #19 Skrevet 29. juli 2018 Sovemedisiner er avhengighetsdannende og ødelegger søvnen, så jo fortere du slutter jo bedre er det så kroppen får muligheten til å produsere søvn på egenhånd. Dessuten bør du bli trøtt av all sobrilen så sovemedisin bør kunne utgå på noen uker. Sobril er benzodiasepiner og veldig avhengighetsdannende, men ikke verre enn at det er fullt mulig å bli kvitt avhengigheten. Om du så må ta babysteps, dvs skjære en tablett i 4 eller 8 og ta bort en mikroskopisk bit annenhver dag feks. Nå syntes du sikkert at dette hørtes lett ut for meg å si. Jeg sier ikke at du slipper unna å ta kampen, men at med små steg og små delmål kommer du unna dette på egen hånd. Og ja jeg bruker sobril og har prøvd sovemedisiner, men har ikke avhengighet. Og som en liten inspirasjon for deg til å bli kvitt avhengigheten: kan aldri tenke meg at noen ser om jeg tar 10 mg sobril på en dag. (Tar forøvrig ikke hver dag) , men du skal være sikker på at de som har et snev av kunnskap om medisiner ser at du er rusa på sobril i øynene dine. Man skal ganske lavt i dose for at dette ikke syntes. Jeg hadde sett det. Folk rundt deg som ikke vet mye om rus, vil se at du er rusa på noe, men ikke på hva. Anonymkode: 57b44...326 1
Gjest Mass Skrevet 29. juli 2018 #20 Skrevet 29. juli 2018 (endret) 2 timer siden, Mellifluous skrev: For øyeblikket har jeg ikke planer om å slutte, går gjennom en tøff periode og er ganske så sikker på at jeg ikke klarer meg uten dem. Så vidt jeg vet er teamet rundt meg enige (dog vet de ikke at jeg bruker mer enn avtalt). Jeg gruer meg til den dagen jeg må stå på bare bein, men jeg ønsker å slutte selv. Om det viser seg å bli for vanskelig går jeg til legen og ber om en nedtrappingsplan, det er bedre enn å slite med de forferdelige abstinensene man får om man bråslutter. Dette er hovedgrunnen til at jeg er sterkt imot medisinering. Du utsetter fremfor å stå i det og jobbe deg gjennom det. Da går du glipp av en enorm mestringsfølelse det gir å mestre psykisk smerte. Og medisinene gjør at du slipper å håndtere det som er tøft. For nå. Men igjen, dette utsetter du ved bruk av medisiner. For medisinene fjerner ikke det som er uutholdelig for deg. Endret 29. juli 2018 av Mass
Anbefalte innlegg