Gå til innhold

Burde jeg sende melding og si unnskyld?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg var kjip mot en klassekamerat da vi var yngre. Jeg husker jeg slang kjipe kommentarer ofte, og jeg har dårlig samvittighet for den dag idag. Vet ikke i hvilken grad det påvirket h*n, men har lyst til å sende en melding hvor jeg sier unnskyld. 

Er det greit? Det er 20 år siden, men kommentarer kan såre..er redd de var i overkant stygge 

Anonymkode: 36d07...db8

Videoannonse
Annonse
Gjest Stella Rose
Skrevet

La det ligge, du vil bare rippe opp gamle sår.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan godt si unnskyld hvis det vil gi deg ro i sjelen. Har hørt mange solskinnshistorier om at "mobbere" beklager i senere tid og "offeret" setter som regel stor pris på det. Det er viktig for dem å vite at du angrer på det du har gjort.

Anonymkode: 58908...428

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan godt si unnskyld hvis det vil gi deg ro i sjelen. Har hørt mange solskinnshistorier om at "mobbere" beklager i senere tid og "offeret" setter som regel stor pris på det. Det er viktig for dem å vite at du angrer på det du har gjort.

Anonymkode: 58908...428

Jeg føler at poenget med å si unnskyld, er ikke å lette på min egen samvittighet, men heller erkjenne at jeg begikk urett mot en uskyldig person, og det var galt, og jeg angrer, og at jeg ønsker ham alt godt i livet.. Jeg ønsker å unnskylde meg for alle de negative tankene han må ha hatt pga meg, og håper at ting er bedre idag.. Men jeg veit jo ikke om han engang tok seg nært av det (var frekk i kjeften hver dag)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Flere av mine mobbere har kommet i etterkant for å si beklager. 
Godt jeg har kommet meg såpass langt i livet at jeg klarte å flire de rett i ansiktet å be de ryke å reise. 

Anonymkode: 8d9a4...bdb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt jeg har kommet meg såpass langt i livet at jeg klarte å flire de rett i ansiktet å be de ryke å reise. 

Bra for deg. Kanskje ikke vits da..:)

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at poenget med å si unnskyld, er ikke å lette på min egen samvittighet, men heller erkjenne at jeg begikk urett mot en uskyldig person, og det var galt, og jeg angrer, og at jeg ønsker ham alt godt i livet.. Jeg ønsker å unnskylde meg for alle de negative tankene han må ha hatt pga meg, og håper at ting er bedre idag.. Men jeg veit jo ikke om han engang tok seg nært av det (var frekk i kjeften hver dag)

Du kan jo skrive det som du nevner her. At du angrer på oppførselen din. Men hvilken tilbakemelding du får er uvisst. Du må nesten se det an.

Gjest andysowhat
Skrevet (endret)

Vet du hva?

en frekkskjit som lider av sine egne dårlige holdninger har strengt tatt ikke forandret seg. Gjør det som er ment godt. Prøv å være noe positivt. Gjør det som du mener er best, og sats på at det er bra nok! Ikke ligg i skyggen av dine tidligere dårlige handlinger. Reis deg opp fra skyggen og ta ansvar for en bedre fremtid. 

Gjør det du mener er positivt, hver bedre enn den du var i går, ta kontroll over situasjonen og gjør det du tror er best. Ikke sitt å undre om dette er riktig eller ikke. 

Spør du meg, så er det å gå og møte frykten din det beste du kan gjøre. Ja, du feiler kanskje og det kommer til å være dritt flaut og kanskje du til og med for kjeft for å lage en ubehagelig situasjon. Men det forandrer ikke det faktum at du prøver å gjøre det motsatte av det du har gjort før og prøver å bli bedre.

Mennesker som velger å prøve å reise seg opp av skyggen av sitt tidligere liv... jeg kan ikke tenke meg noe som jeg syns er mer ærefullt, respektfullt, modig, vanskelig eller smertefullt. Det at du nå tenker å ta ansvar for den urett du har gjort mot andre. Vet du hva jeg har ikke ord for deg. 

Lykke til! 

Endret av andysowhat
Skrevet

Jeg ville satt pris på det, så om dette er noe du ønsker å gjøre så synes jeg du skal det. Hva galt kan komme ut av en beklagelse? ☺️ 

• Liker 3
Gjest supernova_87
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det vitner om å ha kommet særlig langt å flire noen som ektefølt ber om unnskyldning rett opp i ansiktet. Høres tvert i mot ut som å holde fast i gammelt nag. 

TS, jeg vet at jeg hadde satt pris på det. Å høre at personene selv har innsett at de oppførte seg dritt og at de forstår at deres ord kunne ødelegge, for for min del så har mobbingen vært med på å ødelegge livet mitt (i alle fall frem til nå). Jeg synes at selv om mobberne var barn så er de ansvarlige. Og at de tar det ansvaret og beklager ville jeg satt pris på. Om noen derimot møter deg med hånflir og stygge kommentarer så er det deres problem. Du har tilbudt en beklagelse. Tilgivelse er opp til den andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri godtatt en beklagelse så de fikk lettet sin dårlige samvittighet, tenk på de som ble ødelagt for livet av mobbing. Da skal mobberen også få ødelege seg med å gå rundt med dårlig samvittighet resten av livet.

Dere aner ikke hvor mange som blir mobbet grovt under hele oppveksten, samt i arbeidslivet. Altfor lite fokus på mobbing i arbeidslivet, problemet er nok like stort der som på skole.

Anonymkode: df8b8...720

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke trykke de ned, man si at du ikke godtar en beklagelse. "hvorfor skal jeg det? du ødela jo mitt liv. den dårlige samvittigheten skal du få kjenne på resten av livet".

Gjest andysowhat
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Trenger ikke trykke de ned, man si at du ikke godtar en beklagelse. "hvorfor skal jeg det? du ødela jo mitt liv. den dårlige samvittigheten skal du få kjenne på resten av livet".

Eye for an eye, tooth for a tooth. So shall the eternal circle of pain continue for eternity.

Det er viktig å ta igjen, i forhold til å gjøre folk bevist på hva de har gjort galt. Menne ja, det stemmer at det kan bli litt smør på flesk.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Rainstorm skrev:

Jeg synes ikke det vitner om å ha kommet særlig langt å flire noen som ektefølt ber om unnskyldning rett opp i ansiktet. Høres tvert i mot ut som å holde fast i gammelt nag. 

TS, jeg vet at jeg hadde satt pris på det. Å høre at personene selv har innsett at de oppførte seg dritt og at de forstår at deres ord kunne ødelegge, for for min del så har mobbingen vært med på å ødelegge livet mitt (i alle fall frem til nå). Jeg synes at selv om mobberne var barn så er de ansvarlige. Og at de tar det ansvaret og beklager ville jeg satt pris på. Om noen derimot møter deg med hånflir og stygge kommentarer så er det deres problem. Du har tilbudt en beklagelse. Tilgivelse er opp til den andre. 

Hvis du fikk store deler av livet ditt ødelagt av mobbere, så er det kanskje ikke så lett å gå så langt som å akseptere det ved og anerkjenne en unnskyldning. Du sier unnskyld ikke bare fordi du vil vise at du er lei deg, men fordi du ønsker forlatelse for den urett som er gjort deg. Et enkelt ord eller et par setninger endrer ikke årevis med mobbing, utfrysning, lureri, stalking, hærverk og vold. 

Anonymkode: dcf55...e1c

AnonymBruker
Skrevet
På 30.7.2018 den 12.19, AnonymBruker skrev:

Men dette er jo nettopp bevis på at du ikke er kommet deg videre i livet...

Anonymkode: a2848...e76

• Liker 5
Skrevet

Dere som mener at mobbeofferet ikke har rett til en negativ reaksjon; hva med mordere? Voldtektsmenn? Pedofile? Skal de også pakkes inn og beskyttes for konsekvensen for sine handlinger? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du skal la vedkommende være i fred og ikke ta kontakt for å lette din egen samvittighet. For det er jo egentlig først og fremst det dette handler om. 

Anonymkode: 6ea92...aa2

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg ville satt veldig pris på at gutten som ertet og plaget meg store deler av barneskolen ba om unnskyldning. 

Skrevet

Hadde noen av mine mobbere prøvd å si unnskyld til meg i dag så vet jeg ikke om jeg hadde klart å akseptere den unnskyldningen. De påførte meg mange sår som tok tid å lege. Man kan velge å legge den tiden bak seg, slik jeg har gjort. Den tiden er forbi, og jeg synes ikke det er verdt å rippe opp i det.

På den annen side finnes det kanskje tidligere mobbere som "lider" av dårlig samvittighet og som ønsker å gjøre opp for seg på et vis. Da kan man jo vurdere om man skal synes synd på de tidligere mobberne som nå har dårlig samvittighet. Om man skal gi det en sjanse dersom de ønsker å si unnskyld. Enten mobberne gjør det eller ikke, og enten ofrene godtar det eller ikke, vil ofrene alltid ha arr i sjela. Jeg vil ikke nødvendigvis si at jeg synes synd på en mobber. Men en del mobbere har sine problemer som gjør at de leter etter ofre. Dette kan f.eks. være barneverns-barn, eller barn som har det vanskelig hjemme pga andre ting som f.eks. ste-familier, andre i familien som har psykiske problemer. Disse mobberne har da ofte psykiske problemer og tilpasningsvansker og leter etter noen de kan mobbe. Etter hvert oppdaget jeg at dette var tilfelle med en av mine mobbere, og det ga straks oppførselen hennes mer mening for meg. Vet at det høres rart ut, men sånn er det. Plutselig forsto jeg henne så mye bedre, selv om det hun gjorde var fullstendig uakseptabelt. Hun burde fått mer hjelp til å takle situasjonen sin, men det fikk hun aldri. Hun ville være bestevenninna mi selv om hun mobbet meg som fy, og jeg som følge av det sa tilbake at jeg hatet henne.

Hvis jeg treffer mine tidligere mobbere i dag er det flere jeg kan stoppe opp og snakke med som om vi skulle vært gamle venner. Er det normalt? De har aldri sagt unnskyld. Skal jeg akseptere en form for "unnskyldning" i at de velger å stoppe opp og prate med meg på den måten? Det som skjedde de årene vi gikk på skolen sammen blir jo aldri nevnt med ett ord. 

Gjest supernova_87
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du fikk store deler av livet ditt ødelagt av mobbere, så er det kanskje ikke så lett å gå så langt som å akseptere det ved og anerkjenne en unnskyldning. Du sier unnskyld ikke bare fordi du vil vise at du er lei deg, men fordi du ønsker forlatelse for den urett som er gjort deg. Et enkelt ord eller et par setninger endrer ikke årevis med mobbing, utfrysning, lureri, stalking, hærverk og vold. 

Anonymkode: dcf55...e1c

Nei, det gjør det ikke. Men jeg synes det er langt bedre enn ingenting. Jeg ville satt pris på det. Jeg vet ikke om jeg ville tilgitt da ingen av mine mobbere har bedt om unnskyldning eller tilgivelse, men jeg ville satt pris på det. En skikkelig unnskyldning er ikke bare et ord eller en setning, det er anger og en anerkjennelse av at det man gjorde var galt. Etter mange år der jeg følte at det eneste som var feil var MEG, ville en slik anerkjennelse også fra andre enn meg selv, behandlerene mine og familien min vært godt. 

Det var barn som mobbet meg grovt. At jeg har blitt skadet frem til den dag i dag er en konsekvens, men nå er det mitt ansvar å gjøre til at jeg ikke er skadet for resten av livet. Kanskje håpet om at psykisk lidelse ikke skal bli hele mitt liv nettopp gjør at jeg klarer å se en unnskyldning som noe ekte og godt heller enn en anledning til å si fuck you til mobberne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...