Gå til innhold

dere som har laminatgulv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg har hørt at laminat i huset kan være litt kald om vinteren. Dere som har laminat har dere gulvvarme også itillegg? Eller bruker dere tøfler for å holde dere varm?

Anonymkode: c4e6b...9a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke spesielt kaldt med laminat. Har ikke gulvvarme.

Anonymkode: d42b0...583

AnonymBruker
Skrevet

Aldri merket at laminat er noe kaldere enn andre typer gulv.

Anonymkode: 7cfa7...675

Skrevet

Flyttet inn i et hus en gang som hadde laminatgulv på soverom og parkett i resten av huset. Det var der påtakelig forskjell når man gikk fra parkett og inn på lsminat. Laminat kjentes mye kaldere ut.  Etter det har jeg aldri ville hatt laminatgulv noen steder. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig at laminaten er kaldere. Men hvor mye det har å si, kommer også veldig an på hva som er under. Er det en annen leilighet eller et oppvarmet oppholdsrom under, så er det ikke så ille. Er det kjeller eller rett ned i grunnen så er det verre og da bør man kanskje tenke på varme under

Selv la jeg parkett i stuen, vinyl i gangen og planlegger laminat på soverom.

Anonymkode: f6da7...560

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at laminaten er kaldere. Men hvor mye det har å si, kommer også veldig an på hva som er under. Er det en annen leilighet eller et oppvarmet oppholdsrom under, så er det ikke så ille. Er det kjeller eller rett ned i grunnen så er det verre og da bør man kanskje tenke på varme under

Selv la jeg parkett i stuen, vinyl i gangen og planlegger laminat på soverom.

Takk fornat du svarte. Jeg har en 4 roms leilighet på første etasje. Det er ingen ting under leiligheten. Ingen kjeller heller. Har parkett i boligen. Da vi kjøpte leiligheten for 4 år siden var det flere som mente at det kommer til være kaldt inne om vinteren. Men vi har aldri opplevd noe kulde inne. Det er 2 ovn i stua som er på hele tiden. 

Parketten vi har er over 10 år gammel. Den er fortsatt fin i alle soverom. Men er litt slitt og en del riper på parketten som er i stue og kjøkkenet. Så vi  tenker å gå over til laminat siden vi venter barn nå. Og har hørt at laminat er bedre med små barn i huset når det gjelder leketøy + søling av drikke og sånt...men jeg blir litt usikker når jeg hører at laminat er kaldere enn parkett 😞 hva om gulvvarme under?blir det dyrt?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kaldkjeller rett under laminaten i stua, til og med kun isolert med sagflis fra 60tallet. Er ikke kaldt der. Kaldere betyr jo ikke kaldt. 

Anonymkode: d42b0...583

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir nok dyrere med laminat og gulvvarme, enn parkett uten gulvvarme. Gulvvarme koster jo sitt per kvadrat som man må legge på kvadratmeterprisen, i tillegg til at det kreves elektriker for å legge det.

Men er det det som skal til for å få et gulv som varer så er det kanskje verdt de ekstra kronene. Ellers må det jo kanskje taes opp igjen etter noen år. Eventuelt, hvis ikke parketten er veldig slitt, så kan det kanskje være lurt å vente til barnet har vokst litt før gulvet skiftes?

Skrevet

Har gått på gulv hvor var parkett, og laminat lagt oppå etterpå, men ingen forskjell på det. Har laminat i gang/stue/soverom men det er ikke kaldt å gå på. Har uoppvarma kjeller under.

I de tilfellene hvor det ER kaldt, så er det kaldt uansett hva du har.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk fornat du svarte. Jeg har en 4 roms leilighet på første etasje. Det er ingen ting under leiligheten. Ingen kjeller heller. Har parkett i boligen. Da vi kjøpte leiligheten for 4 år siden var det flere som mente at det kommer til være kaldt inne om vinteren. Men vi har aldri opplevd noe kulde inne. Det er 2 ovn i stua som er på hele tiden. 

Parketten vi har er over 10 år gammel. Den er fortsatt fin i alle soverom. Men er litt slitt og en del riper på parketten som er i stue og kjøkkenet. Så vi  tenker å gå over til laminat siden vi venter barn nå. Og har hørt at laminat er bedre med små barn i huset når det gjelder leketøy + søling av drikke og sånt...men jeg blir litt usikker når jeg hører at laminat er kaldere enn parkett 😞 hva om gulvvarme under?blir det dyrt?

Ts

Du fikk jo mange gode svar i den andre tråden din om oppussing. Hvorfor lage enda en tråd?

Anonymkode: a858c...a8b

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk jo mange gode svar i den andre tråden din om oppussing. Hvorfor lage enda en tråd?

Anonymkode: a858c...a8b

Er det bare lov å lage én tråd da? Jeg lager og gjerne forskjellige tråder dersom jeg har et litt mer spesifikt spørsmål oppi det større bildet. Det blir gjerne ryddigere slik for andre som skal svare også.

Ellers synes jeg at laminatgulv med grov tekstur (som skal immitere litt grovkuttet treverk) føles mindre kald enn vanlig klassisk "trestavs"-laminat med helt blank overflate. Husk at det som får gulvet til å føles kaldt, er ikke temperaturen i seg selv, men hvor god kontakt gulvet har med bena til å lede bort varmen, samt hvor godt materialet leder bort og sprer varmen til omgivelsene. Det er derfor en gjenstand av metall alltid føles kaldere enn en treplanke selv om de har nøyaktig samme temperatur.

Skrevet

Vi har høytrykkslaminat med varmematter under, pga hund, barn og kalde gulv. Det fungerer helt utmerket, men det kostet jo litt. Det går stadig en kule varmt hjemme hos oss, og der vi tidligere ville hatt store merker i parketten, ser vi nå knapt slitasje. Det å slippe å bekymre seg når noe går i gulvet er verdt hver krone.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Sportiva skrev:

Vi har høytrykkslaminat med varmematter under, pga hund, barn og kalde gulv. Det fungerer helt utmerket, men det kostet jo litt. Det går stadig en kule varmt hjemme hos oss, og der vi tidligere ville hatt store merker i parketten, ser vi nå knapt slitasje. Det å slippe å bekymre seg når noe går i gulvet er verdt hver krone.

Kan du fortelle litt mer om høytrykkslaminat og varmematter under. Det er  noe jeg ikke har hørt før

AnonymBruker
Skrevet

Vi har parkett i stua og laminat i resten av huset. Merker ikke noen stor forskjell egentlig. Vi har råkjeller under, så det kommer ikke noen varme under. Føles ikke kaldt, som at jeg må ha på tøfler-kaldt. Helt greit å gå på. Tåler mye mer enn parketten også. 

Anonymkode: 9a49b...289

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...