Gå til innhold

Hva er det dårlig selvtillit kommer av egentlig? Det kan ikke bare være påført! Det virker jo som man er født med disse tingene!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo stort sett de samme som har selvtillit hele tiden da. Jeg var et over snittet stille, sjenert og tilbaketrukket barn. Og er fremdeles den som er stille, sjenert og tilbaktrukket! Er en voksen dame på 27 nå. 

De som hadde selvtillit som barn er de som fremdeles har det. Jeg opplevde også ofte å være en av "de dårlige" på skolen. Jeg var aldri den som var aærlig flink i noe. Er i dag vanlig ansatt, men kunne ikke hatt noen sjefsstilling. Så jeg har jobber som tenåringer kan takle. Skjønner ikke hvordan folk klarer å bli advokat, lege, politi, adm.direktør osv!! Jeg kunne ikke startet egen kafe en gang. 

Søsteren min får mer kjeft enn hva vi andre søskene har fått i barndommen. Jeg husker jeg tok meg veldig nær av kritikk, mens hun bare går videre og fremdeles er rampete. Hun tar veldig mye avgjørelser selv og er veldig selvstendig for alderen. Hun blir alltid lederen der hun kommer. 

Hva er det med oss som er født "taper"? Det må jo være noe som ikke er like bra utviklet i hjernen vår? Jeg har ikke hatt kæreste en gang fordi jeg ikke finnes god nok. 

Anonymkode: 1fd9a...b9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen er født for å lede. noen er født for å følge. Det er naturen.

Alle kan ikke være alpha

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo stort sett de samme som har selvtillit hele tiden da. Jeg var et over snittet stille, sjenert og tilbaketrukket barn. Og er fremdeles den som er stille, sjenert og tilbaktrukket! Er en voksen dame på 27 nå. 

De som hadde selvtillit som barn er de som fremdeles har det. Jeg opplevde også ofte å være en av "de dårlige" på skolen. Jeg var aldri den som var aærlig flink i noe. Er i dag vanlig ansatt, men kunne ikke hatt noen sjefsstilling. Så jeg har jobber som tenåringer kan takle. Skjønner ikke hvordan folk klarer å bli advokat, lege, politi, adm.direktør osv!! Jeg kunne ikke startet egen kafe en gang. 

Søsteren min får mer kjeft enn hva vi andre søskene har fått i barndommen. Jeg husker jeg tok meg veldig nær av kritikk, mens hun bare går videre og fremdeles er rampete. Hun tar veldig mye avgjørelser selv og er veldig selvstendig for alderen. Hun blir alltid lederen der hun kommer. 

Hva er det med oss som er født "taper"? Det må jo være noe som ikke er like bra utviklet i hjernen vår? Jeg har ikke hatt kæreste en gang fordi jeg ikke finnes god nok. 

Anonymkode: 1fd9a...b9a

For å si noe aller først: selvtillit kan man mangle selv om man overhodet ikke er stille. 

Søsteren din fikk mye kjeft, men sikkert fordi hun var for kreativ. Kreativitet er en glimrende kvalitet i arbeidslivet, og nyskapningen den gir, vil gi selvtillit. Å skape gir selvtillit. 

Vi er et resultat av arv og miljø. Kanskje er du en rolig person fra naturens side, men mangelen på selvtillit er mangel på å bli hørt/lyttet til,bli løftet opp og frem og å bli respektert som barn. Noen, altså foreldrene dine først og fremst, men også lærere skulle fått frem at du er viktig. At alle er viktige. 

Så er det svært viktig med samspillet du har hatt med jevnaldrende. Er du stille, kan du lett bli overkjørt og andre kan pådytte deg meningene sine. 

Nå vet ikke jeg hvordan din oppvekst har vært.

Jeg har heller ingen selvtillit. 

Og nå venter jeg spent på en bok jeg har bestillt: kunsten å si nei. Av Jesper Juul

Anonymkode: 75c94...265

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...