AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #1 Skrevet 29. juli 2018 Hva gjør dere som har fått påvist skjeggkre i huset? Hvilke tiltak har dere gjort/ gjør dere i hverdagen? Jeg blir gal av dette, er helt nytt for meg og støvsuger flere ganger daglig, vasker klær som bare det, dusjer hver eneste dag alle fire i huset (og har alltid gjort det!) Tenk om ingen vil besøke oss/ ha besøk av oss pga «smittte». De er jo helt umulig å bli kvitt de krypa! Føler meg så urenslig og ekkel!!! Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, føles som de er overalt...!!! Anonymkode: 3515d...deb 1
penny_ Skrevet 29. juli 2018 #2 Skrevet 29. juli 2018 Kontakt skadedyrfirma. Alt av tekstiler og møbler må nok fryses og boligen må saneres.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 Dette har ingenting med «møkkete» å gjøre, på samme måte som hvis man har veggedyr. Dere kontakter så klart skadedyrfirma. Anonymkode: 45879...4e1 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 Selvfølgelig skal de kontaktes og jammen håper jeg det blir tiltak som tar alle som en, men jeg mener hvordan håndtere det psykiske på en god måte mens de krypene er her...!!!! Anonymkode: 3515d...deb
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør dere som har fått påvist skjeggkre i huset? Hvilke tiltak har dere gjort/ gjør dere i hverdagen? Jeg blir gal av dette, er helt nytt for meg og støvsuger flere ganger daglig, vasker klær som bare det, dusjer hver eneste dag alle fire i huset (og har alltid gjort det!) Tenk om ingen vil besøke oss/ ha besøk av oss pga «smittte». De er jo helt umulig å bli kvitt de krypa! Føler meg så urenslig og ekkel!!! Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, føles som de er overalt...!!! Anonymkode: 3515d...deb Det er en måte å utrydde sølvkre og skjeggkre på, strupe fukt tilgangen til krypene. Støvsuger du uten å kaste støvsugerposen etter hver runde med støvsugeren, så ligger krypene i posen og formerer seg inntil de kruper ut igjen den veien de kom inn. Anonymkode: c712d...9bd 4
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 Skjeggkre er også Guds skapninger, så vær en hyrde for også dem. Ta vare på dem, sørg for at de har det de trenger av mat og vann. Vær der for dem når de trenger noen å snakke med, og de vil også være der for deg når du trenger noen å snakke med. Det er jo uansett ikke sånn at de gjør noe galt.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 Jeg tror jeg hadde flytta. Hadde ikke orket å levd i en leilighet med skjeggkre. 😨 Anonymkode: d3825...1c0
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 Hadde vi hatt mulighet til å flytte, hadde vi gjort det. MEN vi har nettopp kjøpt dette huset og er veldig godt fornøyde, med unntak av at vi kort tid etter kjøp har oppdaget krypene. Det er også tap ved å selge et hus som man vet det er skadedyr i. Og å bare flytte lar seg ikke naturligvis gjøres for oss som har helt gjennomsnittlig inntekt, og akkurat har kjøpt hus. Nei, vi så dem ikke da vi var på visning (de er nattdyr og ser dem skjeldent på dagen), nei, selger har ikke oppgitt kjennskap til skadedyr i egenerklæringen. De er ikke beskrevet i salgsoppgaven. Nei, vi har dem ikke med fra vår leilighet. Har ikke sett en eneste en noen gang FØR kort tid etter vi flyttet inn. Alt det praktiske og den prosessen går sin gang, men jeg har ikke kontroll på hvor de krypene er og jeg blir tullerusk av det! Anonymkode: 3515d...deb 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #9 Skrevet 29. juli 2018 Det hjelper i alle fall ikke å dusje mye. De elsker jo fukt. Prøv heller å minimer fukt. Ha på varmekabler på bad, tørk opp alt vann osv. Anonymkode: 20838...9c7 8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #10 Skrevet 29. juli 2018 Pr. I dag finnes det ingen måte å bli kvitt dem på. Men det er fullt mulig å holde bestanden nede på et minimum og et absolutt levelig nivå. Eksperter sier det bare er tidsspørsmål før disse krypene er vanlig i de fleste boliger. De er ikke skadelige, og kan sånn sett sammenlignes med fluer og edderkopper. Dessverre har mediene, i et godt samarbeid med skadedyrfirmaer og advokater klart å hause dette voldsomt opp. Advokater gjør nå store penger på saker der det er kjøpt bolig med skjeggkre. Anonymkode: 92162...525 6
moho Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 De er jo virkelig helt ufarlige, skjønner ikke panikken. Hadde det vært veggdyr hadde jeg skjønt oppstyret. Støvsug daglig og legg posen i fryseren når støvsugeren ikke er i bruk så holder du mengden på et minimum. Oppbevar papirer i tette plastkasser. 4
Stian82 Skrevet 29. juli 2018 #12 Skrevet 29. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde vi hatt mulighet til å flytte, hadde vi gjort det. MEN vi har nettopp kjøpt dette huset og er veldig godt fornøyde, med unntak av at vi kort tid etter kjøp har oppdaget krypene. Det er også tap ved å selge et hus som man vet det er skadedyr i. Og å bare flytte lar seg ikke naturligvis gjøres for oss som har helt gjennomsnittlig inntekt, og akkurat har kjøpt hus. Nei, vi så dem ikke da vi var på visning (de er nattdyr og ser dem skjeldent på dagen), nei, selger har ikke oppgitt kjennskap til skadedyr i egenerklæringen. De er ikke beskrevet i salgsoppgaven. Nei, vi har dem ikke med fra vår leilighet. Har ikke sett en eneste en noen gang FØR kort tid etter vi flyttet inn. Alt det praktiske og den prosessen går sin gang, men jeg har ikke kontroll på hvor de krypene er og jeg blir tullerusk av det! Anonymkode: 3515d...deb Hei. Skjønner deg godt. Har du tegnet forsikring når du kjøpte? isåfall melde den inn fort som f#$@ . Men det er en kamp som tar lang tid. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #13 Skrevet 29. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pr. I dag finnes det ingen måte å bli kvitt dem på. Men det er fullt mulig å holde bestanden nede på et minimum og et absolutt levelig nivå. Eksperter sier det bare er tidsspørsmål før disse krypene er vanlig i de fleste boliger. De er ikke skadelige, og kan sånn sett sammenlignes med fluer og edderkopper. Dessverre har mediene, i et godt samarbeid med skadedyrfirmaer og advokater klart å hause dette voldsomt opp. Advokater gjør nå store penger på saker der det er kjøpt bolig med skjeggkre. Anonymkode: 92162...525 Du er dårlig oppdatert. Det finnes såvisst måter å få skjeggkre ut av huset på. Ta deg en titt på forbrukerinspektørenes program fra senhøstes 2017. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde vi hatt mulighet til å flytte, hadde vi gjort det. MEN vi har nettopp kjøpt dette huset og er veldig godt fornøyde, med unntak av at vi kort tid etter kjøp har oppdaget krypene. Det er også tap ved å selge et hus som man vet det er skadedyr i. Og å bare flytte lar seg ikke naturligvis gjøres for oss som har helt gjennomsnittlig inntekt, og akkurat har kjøpt hus. Nei, vi så dem ikke da vi var på visning (de er nattdyr og ser dem skjeldent på dagen), nei, selger har ikke oppgitt kjennskap til skadedyr i egenerklæringen. De er ikke beskrevet i salgsoppgaven. Nei, vi har dem ikke med fra vår leilighet. Har ikke sett en eneste en noen gang FØR kort tid etter vi flyttet inn. Alt det praktiske og den prosessen går sin gang, men jeg har ikke kontroll på hvor de krypene er og jeg blir tullerusk av det! Anonymkode: 3515d...deb Har krypene vært der fra dere flyttet inn, så er saken ein eierskiftetvist. Skadedyrfirmaene av den seriøste typen vet hvordan skjeggkre skal utryddes. Anonymkode: c712d...9bd 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #14 Skrevet 29. juli 2018 Akkurat nå, Macaroni skrev: De er jo virkelig helt ufarlige, skjønner ikke panikken. Hadde det vært veggdyr hadde jeg skjønt oppstyret. Støvsug daglig og legg posen i fryseren når støvsugeren ikke er i bruk så holder du mengden på et minimum. Oppbevar papirer i tette plastkasser. Ufarlig ja. Men psykisk terror, ja. Men de former seg som et helvete. Veggdyr kan du bli kvitt. Koster peng men kvitt de blir du. Disse skjeggkrene derimot er verre med. De er inni vegger og de miste smutthull. Og støvsuge inni veggen blir vanskeli. Anonymkode: 1518d...434
moho Skrevet 29. juli 2018 #15 Skrevet 29. juli 2018 (endret) Du vil ha tips til hvordan du kan leve med dem? Punkt en til å forsone seg med det er jo at de er ufarlige. Og de spiser ikke opp huset ditt, eller deg. Det testes stadig nye metoder for å bli kvitt dem og etter min erfaring er Anticimex det skadedyrfirmaet med mest erfaring så langt. De holder på med intensivt arbeid på en del store biblioteker blant annet. Endret 29. juli 2018 av Macaroni 6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #16 Skrevet 29. juli 2018 Jeg blir trist av slike tråder. Psykiske problemer av noen helt ufarlige kryp.. Vi har fjernet oss så sykt langt fra naturen, vi friker ut av uskyldige insekter og bruker hele livet på å rive opp løvetann fra den striglede plenen.. Vi har denne planeten til låns. Anonymkode: 200f3...ffc 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #17 Skrevet 30. juli 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er dårlig oppdatert. Det finnes såvisst måter å få skjeggkre ut av huset på. Ta deg en titt på forbrukerinspektørenes program fra senhøstes 2017. Har krypene vært der fra dere flyttet inn, så er saken ein eierskiftetvist. Skadedyrfirmaene av den seriøste typen vet hvordan skjeggkre skal utryddes. Anonymkode: c712d...9bd Jeg så det programmet, og der sier jo ekspertene nettopp det at de ikke (enda) har funnet metoder for å UTRYDDE skjeggkre. Skjønner ikke hvor du har det fra at det er mulig å utrydde skjeggkre. Det var riktignok et par som ble intervjuet som påstod at de hadde utryddet skjeggkre fra sin bolig, men for å vite at de er utryddet må boligen være fri for skjeggkre i 2-3 år. Det kan nemlig ta så lang tid fra egg blir lagt til man ser dem..... Også i dette programmet ble det uttalt av eksperter at disse krypene må vi høyst sannsynlig bare innfinne oss med å ha i våre boliger i fremtiden, og at det heller ikke er verdens undergang. Og skulle de klare å finne metoder for å utrydde de effektivt på, så er det jo enda bedre. Anonymkode: 92162...525 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #18 Skrevet 30. juli 2018 Så et par på fellesbadet i kollektivet mitt, men har ikke sett de igjen etter at varmekablene ble skrudd opp. Anonymkode: be787...0c5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #19 Skrevet 30. juli 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ufarlig ja. Men psykisk terror, ja. Men de former seg som et helvete. Veggdyr kan du bli kvitt. Koster peng men kvitt de blir du. Disse skjeggkrene derimot er verre med. De er inni vegger og de miste smutthull. Og støvsuge inni veggen blir vanskeli. Anonymkode: 1518d...434 De formerer seg IKKE som et helvete, hver hunn leggee ETT egg i året ca. Og det tar ca ett år flr nytt sjeggkre er kjønnsmodent og legger ett nytt egg. Så på to år har to sjeggkre blitt til 4... Anonymkode: af48c...352 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #20 Skrevet 30. juli 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: De formerer seg IKKE som et helvete, hver hunn leggee ETT egg i året ca. Og det tar ca ett år flr nytt sjeggkre er kjønnsmodent og legger ett nytt egg. Så på to år har to sjeggkre blitt til 4... Anonymkode: af48c...352 Nei, de legger rundt 50 egg i året. https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/smadyr-andre/skjeggkre/ Anonymkode: be787...0c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå