Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber turnus natt og har en del feriedager til gode. Jeg MÅ ta ut ferien i år og har fått innvilget ferie 7 dager i en av de kommende månedene. Dette er jo dager når jeg opprinnelig er satt opp på jobb. 

Det sjefen min har gjort nå er å omrokkere på vaktlisten så jeg har fått fri de dagene jeg skal, men jeg har blitt satt opp på andre dager samme måned for den som skal ta mine vakter mens jeg er på ferie. 

Er dette egentlig lov? Er det isåfall noen som har noe lovverk her så jeg kan gi beskjed til sjefen? Sjefen er veldig ung og jeg er relativt sikker på at dette ikke er lov, eller tar jeg helt feil?

Anonymkode: e2217...37b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har en trunus dere alt har fått, med datoer frem til sommeren er over?  Da skal du føge den og alle ekstravakter blir jo da i tillegg til din faste stilling. Man kan ikke endre turnus uten å først gi beskjed i god tid. For hvis du har fri og ikke ferie de dagene du først fikk ferie, så hadde jeg sagt at du skal ha ferie når du har vakter. 

Ta kontakt med fagforbundet. 

Anonymkode: 50e8a...709

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en fastsatt turnus ja. Jeg synes det var veldig spesielt at jeg fikk innvilget ferie, men like etter ble satt opp på andre vakter så min ferieuke skulle gå opp i opp med at sjefen slapp å jobbe selv etc. 

Skal ta kontakt med fagforbundet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lov selvfølgelig! 

Anonymkode: b5e95...b2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jeg forstått det rett, at du har fått innvilget feriedager, men satt opp senere for å jobbe de inn igjen?

Det er i såfall helt ulovlig, og i tillegg  etiskt feil som bare det! Håper det er av uvitenhet at sjefen handlet slik. Det må uansett rettes opp i. 

Anonymkode: d2859...268

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg forstått det rett, at du har fått innvilget feriedager, men satt opp senere for å jobbe de inn igjen?

Det er i såfall helt ulovlig, og i tillegg  etiskt feil som bare det! Håper det er av uvitenhet at sjefen handlet slik. Det må uansett rettes opp i. 

Anonymkode: d2859...268

Ja, si at jeg eks. har fått innvilget ferie 1-8 september når jeg egentlig skulle ha jobbet. Jeg har deretter blitt satt opp eks. 10-15 september som egentlig er mine fridager. 

Er det noen som har lovverk å vise til her? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei dette er tull. Du skal selvsagt har fri den uken MED lønn og fri den uken du HAR fri også. Ingen jobber inn ferien sin. Man blir jo trekt i lønn.

Anonymkode: 56ccc...85b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette går under arbeidsgivers styringsrett.

Du har fått ferie når du har bedt om det. Og siden det er behov, er du satt opp på det som normalt ville vært turnusfri dager. Hvis du hadde ønsket fri den perioden burde du tatt ut lenger, sammenhengende ferie.

Anonymkode: 62ad0...f92

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått ferie når du har bedt om det. Og siden det er behov, er du satt opp på det som normalt ville vært turnusfri dager. Hvis du hadde ønsket fri den perioden burde du tatt ut lenger, sammenhengende ferie.

Nå skal de dagene man har ferie også telle i stillingsprosenten. Så da vil TS jobbe mye mer enn stillingsprosenten utgjør i september. Så det kan faktisk ikke sjefen gjøre, de kan forandre turnuser. Men hvis TS pga sjefen har endret turnus, egentlig har friuke når ferien er, så vil ts enda ha de feridagene tilgode, da man regner ferie utifra prosent. Og man MÅ si i fra om endringer i turnus

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da skal det ikke trekkes feriedager når vaktene har blitt fjernet, og det står fri på de dagene. I tillegg har ts blitt satt opp på vakter etter "ferien" der h*n egentlig hadde fri. Dette er rett og slett svindel av arbeidsgiver. 

Anonymkode: a953a...3ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men da bør du vel få overtidsbetalt for de vaktene du skal jobbe når du egentlig har turnusfri? 

Anonymkode: d77fe...ad2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de kan gjøre det sånn. Spørs på jobb og hvor mye de trenger deg osv, om det er en hektisk periode når det er for få ansatte. 

Ferie må du avtale med sjefen om lenge før han lager arbeidsliste (btw), da kan du ta opp dette neste år før han lager listene. At du ikke vil ha noe mellomrom (fordi du skal reise en del og da ødelegger det for deg og muligheten til å reise i ferien), så får han finne ferie som passer til arbeidstiden. 

Anonymkode: c67eb...4de

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de kan gjøre det sånn. Spørs på jobb og hvor mye de trenger deg osv, om det er en hektisk periode når det er for få ansatte. 

Ferie må du avtale med sjefen om lenge før han lager arbeidsliste (btw), da kan du ta opp dette neste år før han lager listene. At du ikke vil ha noe mellomrom (fordi du skal reise en del og da ødelegger det for deg og muligheten til å reise i ferien), så får han finne ferie som passer til arbeidstiden. 

Anonymkode: c67eb...4de

Nei, de kan ikke bare gjøre slik. Når man har fått en turnus, følger ma  den, frem til oppsigelse av turnus. Vi har krav på forutsigbar hverdag. En sjef MÅ informere om endring i turnus og en turnus er gyldig i den perioden den er oppgitt for. Hos oss går sommerturnus til 1 september. Da skal vi ha nye turnus UTEN endringer, da turnusen ikke er oppsagt. Er kun ferier og sommervikarer som forsvinner da. Som regel blir turnus sagt opp 1 gang pr år, da gjøres endringer i arbeidstid for de fleste.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg er organisert og har sendt henvendelse til min fagforening. Om det er lov, er det selvsagt i orden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...