AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #1 Skrevet 29. juli 2018 Hei! Jeg og min samboer har leid en leilighet for første gang som vi nå har flyttet ut av. Utleieren var veldig hyggelig, men lite til stedet fordi han jobbet offshore (noe som selvfølgelig var helt Ok) Jeg må legge til at denne leiligheten var møblert. Litt slitne møbler som man merket var brukt en stund før vi flyttet inn. (Dette var også selvsagt Ok) Vi er begge ganske konfliktskye så vi ville ikke "klage" eller virke smålig så vi sa ikke fra om hver minste lille ting. Det som er var at dusjen, eller dusjdøren i glass var litt vrien og få igjen + åpne, men det var den allerede fra første dagen. Så en dag falt den av hengselet helt ut av det blå når en av oss dusjet. ( mest sannsynlig fordi den var litt gammel, den ble brukt på en forsiktig måte og vi slo aldri igjen døren o.l) vi sa også ifra om dette til han vi leiet av og han synes det var dumt siden han skulle selge etter vi flyttet ut. Men vi dro fra leiligheten ( han jobbet så han kunne ikke komme å sjekke selv ). Nå nesten 3 uker etter sender han en melding om at det vil koste minst 4000-5000 kroner og ikke vil gi depositumet enda siden han har aldri leid ut før og vet ikke hvordan ting fungerer. (Første gang vi leiet også, så vi er også litt itvil) Familiene vår sier at dette ikke er noe vi i utgangspunktet skal betale i og med at vi ikke har ødelagt med vilje, men likevel burde sagt ifra deb dagen vi flytter inn... Noen som kan reglene angående slikt? Eller vet litt om jus med tanke på leieforhold? Vi har ikke svart på meldingen enda, men føler det er litt feil at vi skal betale for at den falt ned noe den mest sannsynlig hadde gjort uansett hvem som var der. Beklager for litt rotete tekst, men håper den er nogenlunde forståelig. Setter utrolig stor pris på svar! :) Anonymkode: 517b1...669
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #2 Skrevet 29. juli 2018 Uansett er det han som må bevise at det er dere som har ødelagt det, sånn at dere sier til banken at dere skal ha depositumet og så har han 5 uker eller noe sånt til å legge fram sin sak. Hvis han ikke får gjennomslag for at dette er noe dere skal betale så vil banken betale ut depositumet til dere. Anonymkode: 4f9f9...587 9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 Ville hørt med banken dere har depositum konto hos. Anonymkode: 9777b...268
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 Men vi bodde der jo og brukte dusjen når den ble falt ned. Er ikke dette bevis nok? Altså den falt ned av seg selv pga var litt gammel og slitt men det var jo imens vi var der. Banken tar vel litt hensyn til dette eller? Må kanskje legge til at vi ikke har snakket noe særlig med han før vi fikk en melding fra han idag om hvor mye det ville koste og at han ville vi skulle diskutere dette. Vet ikke hva det betyr. Men alle vi har snakket med mener det er urimelig at vi må betale noe som var slitasje... men jeg vil ikke begynne å krangle/diskutere noe hvis vi faltisk ikke har loven på vår side.... var jo vår første gang, så ganske uerfarne vi også😅 Anonymkode: 517b1...669
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 Vi har faktisk avsluttet depositumskontoen for 3 uker(ca) siden. Vi får ikke pengene før han også gjør det. Så det er vel da kanskje 2 uker igjen. Ts Anonymkode: 517b1...669
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men vi bodde der jo og brukte dusjen når den ble falt ned. Er ikke dette bevis nok? Altså den falt ned av seg selv pga var litt gammel og slitt men det var jo imens vi var der. Banken tar vel litt hensyn til dette eller? Må kanskje legge til at vi ikke har snakket noe særlig med han før vi fikk en melding fra han idag om hvor mye det ville koste og at han ville vi skulle diskutere dette. Vet ikke hva det betyr. Men alle vi har snakket med mener det er urimelig at vi må betale noe som var slitasje... men jeg vil ikke begynne å krangle/diskutere noe hvis vi faltisk ikke har loven på vår side.... var jo vår første gang, så ganske uerfarne vi også😅 Anonymkode: 517b1...669 Jeg synes det høres ut som dusjdøra var ødelagt fra før. Da er det ikke deres skyld. Banken legger seg uansett ikke oppi det, be om å få depositumet og se om huseier velger å sette seg på bakbeina. Om han gjør det får dere ta det derifra. Og hva slags dusj dør koster 5000,-???? Jeg kjøpte meg helt nytt dusj kabinett for noen uker siden, hele greia kostet 2000,-. Anonymkode: 9777b...268 11
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 Jeg er utleier. Jeg tenker at når dere sa i fra om dusjdøra med en gang det skjedde, burde han inn umiddelbart og sjekke om dette var slitasje eller noe dere hadde ødelagt, for så å ta en avgjørelse raskt på om dette kunne repareres eller måtte erstattes og selvfølgelig avgjøre hvem som står for utgiftene. Har han ikke tatt tak i det før, mener jeg kostnaden får stå på han. Anonymkode: 98686...c52 8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres ut som dusjdøra var ødelagt fra før. Da er det ikke deres skyld. Banken legger seg uansett ikke oppi det, be om å få depositumet og se om huseier velger å sette seg på bakbeina. Om han gjør det får dere ta det derifra. Og hva slags dusj dør koster 5000,-???? Jeg kjøpte meg helt nytt dusj kabinett for noen uker siden, hele greia kostet 2000,-. Anonymkode: 9777b...268 Det er nettopp det. Den var litt ødelagt fra før, og hadde falt ned uansett. Men vi sa ikke fra om dette når vi flyttet inn (han må ha visst det selv siden han bodde der rett før vi kom) - men kan ikke dette være dumt for oss? Vi ville bare ikke klage siden vi tenke vi holder jo ut med en dør som er litt vrien å lukke. 😅 Det høres VELDIG dyrt ut ja! Den var jo ikke akkurat helt ny eller noe spesielt fancy. En helt vanlig dusj... Anonymkode: 517b1...669
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #9 Skrevet 29. juli 2018 Ser ikke hvorfor dere skal betale 5000kr for en gammel dusjdør Sånn på siden synes jeg husvertene burde la slitasje gå når de vet at de vil pusse opp senere fordi de aldri ville brukt det slitte interiøret selv. Når de kommer til å pusse opp uansett, og visste at det var dårlig stand når de leier ut, så burde de ta den kostnaden på egen kappe Anonymkode: 03a10...b6a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #10 Skrevet 29. juli 2018 Nei det hørtes veldig dyrt ut utifra det han skrev. Jeg har ikke svart enda, så jeg vet jo ikke helt om han skal kreve pengene eller ikke, men siden han opplyste om hvor mye det ville koste regner jeg med st han vil vi skal betale eller eventuelt dele dette. Jeg synes det også blir feil i og med at det føles urettferdig når dette er noe som absolutt ikke skjedde pga vi var uforsiktige / hardhendte... Men jeg kan sende en melding og prøve å forklare vår sak og se hva han skriver tilbake eller vil gjøre. Er det lurt å kontakte forbrukerombudet eller noe lignende før vi skriver sånn at man vet litt mer om hva som er rett? Tusen takk for alle svar hittil, det settes veldig stor pris på Anonymkode: 517b1...669
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 Jeg hadde sagt til huseieren at dette er kostnader dere ikke skal betale for, dusjdøren hadde slitasje fra før av, og falt av hengslene sine pga dette. Dere sa ifra om det samme dag, men han kom aldri for å se etter. Dette får ligge på huseier sin kappe! Det fungerer ikke å være konfliktsky i slike situasjoner, her må man bare stå på sitt, være direkte om meningene og være litt hard. I situasjoner som dette nytter det ikke å være konfliksky, dessverre.. Anonymkode: af7d0...dcb 10
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #12 Skrevet 29. juli 2018 Dere skal ikke betale for slitasjedeler. Stå på deres, og gi beskjed om at døren var så gammel at den ble ødelagt på grunn av slitasje, ikke fordi dere ikke var gode på å ta vare på tingene. Anonymkode: be5d4...e26 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #13 Skrevet 29. juli 2018 Slutt å være så konfliktskye! Herlighet ikke rart folk blir tråkka på gjennom hele livet Anonymkode: c3c07...2c0 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #14 Skrevet 29. juli 2018 Depositumet er deres penger og ikke noe utleier "gir" dere. Dette er 100% deres penger som står på en spesiell konto, som sikkerhet (garanti for at dere kan betale) for eventuelle kontraktsbrudd. Hvis utleier mener dere har brutt kontrakten, for eksempel at boligen ikke er levert tilbake i den standen som er avtalt. Må ha først få deres aksept for det. Dersom han ikke får deres aksept fordi dere er uenig så må han opprette sak hos forliksrådet/husleietvistutvalget. Husk at ha ner like uerfaren som dere og vet neppe hva som menes med "normal bruk og slitasje" samt "fradrag for standardforhøyelse". Han må altså bevise at at dusjsøren er ødelagt av dere. Prinsippet er alltid at den som krever noe må bevise det. Og med ødelagt menes altså bruk som ikke omfattes av slitasje. Enten det gjelder slitasje på grunn av dårlig håndtverk eller gnerell slitasje. Mange utleiere bruker leietakere til å pusse opp leilighetene sine før salg. Det er derfor de gjerne vil ha uerfarne leietakere som ikke kjenner reglene. Anonymkode: 5cfd9...521 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #15 Skrevet 29. juli 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Depositumet er deres penger og ikke noe utleier "gir" dere. Dette er 100% deres penger som står på en spesiell konto, som sikkerhet (garanti for at dere kan betale) for eventuelle kontraktsbrudd. Hvis utleier mener dere har brutt kontrakten, for eksempel at boligen ikke er levert tilbake i den standen som er avtalt. Må ha først få deres aksept for det. Dersom han ikke får deres aksept fordi dere er uenig så må han opprette sak hos forliksrådet/husleietvistutvalget. Husk at ha ner like uerfaren som dere og vet neppe hva som menes med "normal bruk og slitasje" samt "fradrag for standardforhøyelse". Han må altså bevise at at dusjsøren er ødelagt av dere. Prinsippet er alltid at den som krever noe må bevise det. Og med ødelagt menes altså bruk som ikke omfattes av slitasje. Enten det gjelder slitasje på grunn av dårlig håndtverk eller gnerell slitasje. Mange utleiere bruker leietakere til å pusse opp leilighetene sine før salg. Det er derfor de gjerne vil ha uerfarne leietakere som ikke kjenner reglene. Anonymkode: 5cfd9...521 Tusen takk for utfyllende svar. Det var jo rust o.l på denne dusjen før vi flyttet inn så det kan vel være bevis nok for at denne er en del år og ikke noe vi kunne gjort på så kort tid? 😅 Vi skal prøve å sende en hyggelig melding nå og se hva han svarer. Han er ikke fra Norge, og har sagt fra starten at det er litt andre regler i landet sitt så kan hende han virkelig ikke kan reglene og ikke prøver å bruke oss. ( jeg har egentlig aldri hatt inntrykk av dette, fordi han har vært veldig hyggelig hele tiden via meldinger og samtaler). Anonymkode: 517b1...669
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #16 Skrevet 29. juli 2018 Dere skal ikke betale for det. Jeg ville svart tilbake; "Hei! Jeg ser du har nevnt kostnader relatert til dusjdøren og antar da at du mener vi skal betale for dette? Dusjen er tydelig gammel og dette skjedde helt spontant mens vi brukte dusjen, uten noen skade påført fra vår side. Nettopp derfor var vi også raske med å varsle deg, dersom du ville se på det eller ta tak i det umiddelbart. Mest sannsynlig hadde dette skjedd uavhengig av hvem som brukte leiligheten - som sagt er det ikke noe vi har forårsaket. Håper du forstår dette. God sommer". Anonymkode: 243aa...373 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #17 Skrevet 29. juli 2018 Vi sendte noe lignende det dere over har skrevet. Fikk svar tilbake nå, og det var at han forsto vi ikke ville betale hele beløpet, men ville vi skulle dele det på to, altså 2500.. Er det helt urimelig og si nei til det også? Fordi han var jo helt enig at det ikke var vår feil tydligvis, men vil likevel dele? Så skrev han igjen at han har sjekket at det blir over 5000 (noe som igjen høres VELDIG dyrt ut). Står litt fast i hva vi skal gjøre uten å virke frekke... Eller mener dere vi skal gå med på å betale halvparten? 🙄 Anonymkode: 517b1...669
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #18 Skrevet 29. juli 2018 Nei, jeg ville ikke betalt halvparten heller dersom jeg var uten skyld. Anonymkode: 243aa...373 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #19 Skrevet 29. juli 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi sendte noe lignende det dere over har skrevet. Fikk svar tilbake nå, og det var at han forsto vi ikke ville betale hele beløpet, men ville vi skulle dele det på to, altså 2500.. Er det helt urimelig og si nei til det også? Fordi han var jo helt enig at det ikke var vår feil tydligvis, men vil likevel dele? Så skrev han igjen at han har sjekket at det blir over 5000 (noe som igjen høres VELDIG dyrt ut). Står litt fast i hva vi skal gjøre uten å virke frekke... Eller mener dere vi skal gå med på å betale halvparten? 🙄 Anonymkode: 517b1...669 Hadde ikke betalt ei krone. Det er utleier som er frekk her. Anonymkode: c3c07...2c0 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #20 Skrevet 29. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi sendte noe lignende det dere over har skrevet. Fikk svar tilbake nå, og det var at han forsto vi ikke ville betale hele beløpet, men ville vi skulle dele det på to, altså 2500.. Er det helt urimelig og si nei til det også? Fordi han var jo helt enig at det ikke var vår feil tydligvis, men vil likevel dele? Så skrev han igjen at han har sjekket at det blir over 5000 (noe som igjen høres VELDIG dyrt ut). Står litt fast i hva vi skal gjøre uten å virke frekke... Eller mener dere vi skal gå med på å betale halvparten? 🙄 Anonymkode: 517b1...669 Herregud for en useriøs fjomp... Dere kan ta kontakt med leieboerforening og be dem hjelpe dere, og så vise til husleieloven. Eventuelt kan dere prøve å få hjelp av noen dere kjenner som er flink med denne loven som dere kan vise til. Anonymkode: 0ed59...63b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå