Gå til innhold

Kan TV'n slå seg på av seg selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller... spørsmålet er vel heller hvordan kan TV'n slå seg på av seg selv?

Jeg har stasjonær pc og sitter ved den og på bordet bak meg ligger fjernkontrollen til TV'n. TV'n er avslått og jeg er den eneste i stua.

Så sitter jeg og aner fred og ingen fare mens jeg driver og leker meg litt inne på Second Life... og mens jeg driver og skriver noe på PC'n så stoppet alt opp et par sekunder og så ser jeg at TV'n ved siden av meg plutselig er på. Det er som sagt ingen i nærheten som kunne tulle med meg for å slå på TV'n.

Jeg kan velge om jeg skal streame via PC'n direkte eller bruke Chromecast og sist jeg så på noe på TV'n - en serie for et par kvelder siden - så brukte jeg direkte streaming via PC'n, ikke Chromecast. Allikevel er det Chromecast som er valgt på TV'n min.

Og da lurer jeg på - er det mulig at det har vært en Chromecast oppdatering som gjorde at TV'n ble slått på av seg selv, altså signaler fra Chromecast, enten utvidelsen på TV eller fra appen som er tilkoblet eller noe sånt?

Bør jeg sjekke om noen har hacket Chromecast'en min og evt hvordan gjør jeg det? Går det an at en app eller Chromecast kan slå på TV'n uten å trykke på påknappen på fjernkontrollen til TV'n eller på TV'n fysisk?

Anonymkode: 91fde...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alt det er strøm i kan slå seg på. Regner med den ikke var helt slått av, men slått av på fjernkontrollen og derfor i "ventemodus". Virker jo som du har hatt en stopp i strømnettet.

Anonymkode: 9e85f...c35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt det er strøm i kan slå seg på. Regner med den ikke var helt slått av, men slått av på fjernkontrollen og derfor i "ventemodus". Virker jo som du har hatt en stopp i strømnettet.

Anonymkode: 9e85f...c35

Takk for svar :) 

Ja, den var slått av bare vha fjernkontroll, så det kan nok hende at det var noe som skjedde i strømnettet. 

Det var ikke noe annet som slo seg av de sekundene, bare stoppet opp litt i spillet fordi det gjør pc'n når jeg slår på tv'n pga koblingen mellom tv'n og pc'n. 

Bare litt rart at den slo seg rett på Chromecast og ikke stillbildet fra pc'n som hadde vært det jeg trodde var det mest naturlige siden jeg så på film via pc'n sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u

Vi lever i et teknologisk samfunn hvor alt skal være enkelt, derfor har også produsentene laget løsninger for å forenkle hverdagen, f.eks. "one tuch"-funksjoner, altså når at man slår på ett produkt (f.eks. DVD-spiller) så trenger man ikke røre fjernkontrollen til Surround-reciveren, TV m.m. da disse slår seg på automatisk i stedet for at man skal måtte fomle med mange fjernkontroller som er tungvint.

Så ja, en komponent kan starte en annen avhengig av hvilken produkter man har tilkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som en demon. Vær forsiktig...

Anonymkode: 6f1f2...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du som også så en finger i en skuff ? 

Anonymkode: 74d6f...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du som også så en finger i en skuff ? 

Anonymkode: 74d6f...d2d

:fnise: Jeg tenkte faktisk på det da jeg skrev innlegget at det kunne virke som dette var i samme gate og at noen ville tro at det var samme person. Men, neida. Jeg har heldigvis aldri sett noen finger i noen skuff. 

Det er jo en smule flaut å komme med løsningen her... For da tenåringen kom ned fra rommet sitt så kunne hun fortelle at det var hun som hadde trykket feil på et bilde på mobilen sin, og så hadde hun vel trykket på stream til chromecast for å få bildet over på TV'n... 

Jeg burde sjekket med henne først. :rodme:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært ute for at TVer som skrur seg på av seg selv når strømmen har gått og kommer tilbake. Ganske irriterende. Det kan også være at en nabo har samme merke og kan skru på din ved en feiltakelse.

Anonymkode: 111e3...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært ute for at TVer som skrur seg på av seg selv når strømmen har gått og kommer tilbake. Ganske irriterende. Det kan også være at en nabo har samme merke og kan skru på din ved en feiltakelse.

Anonymkode: 111e3...832

Jeg har ikke opplevd dette før og nå vet jeg jo at det var tenåringen oppe. :fnise:

Men jeg har opplevd at det har ringt på døra her og når jeg kommer ut er det ingen utenfor. Dette var på vinteren med mye snø utenfor, men ikke noe spor i snøen heller. Så der er det nok noe med samme signaler i nærheten eller noe sånt. 

Og for mange, mange år siden da ene sønnen min var liten og fikk flaske på morgenen i 4-5-tiden en gang så startet stereoanlegget å spille musikk av seg selv. Jeg ble superskremt (var litt mer lettskremt den gangen), for vi satt på soverommet langt unna stua og det var bare oss der. Det var skikkelig guffent å plutselig høre lav musikk som ble høyere og høyere på stereoen. Det var "The Final Countdown" på CD som ble startet. Av ett eller annet. Og det var minst 500 meter til nærmeste nabo, så jeg vet ikke hva som kan ha startet stereoen den gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...