Gå til innhold

Den sykliske økonomien og angsten for stupet, en mors bekymring for sparepengene sine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med fare for å virke helt idiot : jeg sparer til barnet i fond, det har blitt en pen sum nå gjennom mange år, mange ganger mer enn om jeg hadde spart i bank. Når jeg leser finansnyheter ser jeg at noen mener vi er i ferd med å nærme oss en syklisk topp/høykonjunktur, deretter vil nedgangen uunngåelig komme. Jeg har ikke bekymret meg for dette tidligere, pga såpass lang sparehorisont at jeg har stolt på at markedet ville svinge seg opp igjen før det er aktuelt for barnet mitt å bruke av sparepengene (er ment som egenkapital til bolig, har spart barnetrygda pluss pluss). Men hva om alt går i null - kan det gå i minus ? Er det mulig? Tape alt, flere hundre tusen ? Og hvis så skulle skje - ville det da vært annerledes om jeg hadde hatt pengene på vanlig bank konto? For bankene ville vel også brutt sammen i en slik situasjon ? Føler at dette er et idiotisk spørsmål, men blir urolig hver gang jeg leser at vi nærmer oss toppen og så skal det liksom gå over stupet ...? Hva innebærer det konkret for småsparere som meg som ikke har kløkt og tid til å spekulere i aksjer eller kjøpe gullbarrer å gjemme under senga? Burde jeg heller investere pengene i en større bolig og satse på at eiendom er en tryggere spareform når nedgangstidene kommer ? 

Anonymkode: b62d0...d41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare pass deg for at du ikke blir en typisk småsparer som selger seg ut i nedgangstider (etter stor reduksjon av gevinst eller tap). Tenk gjennom dette og finn ut hva som er best for deg ut fra ditt handlingsmønster .

Det er INGEN som kan fortelle deg hva som er smartest økonomisk å gjøre, da hadde alle gjort det. Som du har lest, har vi mye data på hva som historisk har skjedd, samtidig gir det ingen garantier om fremtiden. Du må bestemme deg ut fra egen psyke, kunnskap og horisont. 

Personlig ser jeg nedgang som kjøpsmulighet, jeg sover godt når porteføljen går ned i markedsverdi. Jeg kommer også til å ha min pensjon i 100% aksjer helt til dagen jeg dør. Det virker som dette ikke ville vært noe for deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv heller å ikke være så opptatt av at mye skal bli mer. Aksepter svingningene og godta at det også går nedover. Da er alt så mye lettere:-)

Anonymkode: 12f3b...9c8

AnonymBruker
Skrevet

Har lest at man ofte anbefaler både å sette inn og ta ut penger fra fond over tid, slik at man skal være mindre sårbar for svingninger i markedet. Så om du regner med at pengene skal brukes snart, kan du begynne å overføre deler av det til konto. 

Hvis ikke ville jeg bare ventet. Det er alltid en eller annen «ekspert» som sier at markedet snart kræsjer. Som oftest tar de feil. Og som regel er det mindre fall som blir hentet inn igjen i løpet av ikke altfor lang tid.

Anonymkode: e7f21...7fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For at alle verdiene skulle gå tapt, må alle selskapene fondet investerer i gå konkurs. Samtidig. Du kan heller ikke gå i minus (bli skyldig penger).

Anonymkode: e7f21...7fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ALLTID noe å bekymre seg for. Media lever av å få lesere. De har ingen ambisjoner om å være saklige. Trolig ikke mer usikkert nå enn i fortiden.

Anonymkode: 98a6d...38a

Skrevet

Aksjer går opp og de går ned, og det er vel ingen som kan si sikkert om du vil tjene eller tape på aksjesparing. Men dersom dette bekymrer deg, bør du kanskje selge aksjene og sette pengene i banken i stedet. Banksparing har tradisjonelt vært sikrere enn aksjesparing.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Med fare for å virke helt idiot : jeg sparer til barnet i fond, det har blitt en pen sum nå gjennom mange år, mange ganger mer enn om jeg hadde spart i bank. Når jeg leser finansnyheter ser jeg at noen mener vi er i ferd med å nærme oss en syklisk topp/høykonjunktur, deretter vil nedgangen uunngåelig komme. Jeg har ikke bekymret meg for dette tidligere, pga såpass lang sparehorisont at jeg har stolt på at markedet ville svinge seg opp igjen før det er aktuelt for barnet mitt å bruke av sparepengene (er ment som egenkapital til bolig, har spart barnetrygda pluss pluss). Men hva om alt går i null - kan det gå i minus ? Er det mulig? Tape alt, flere hundre tusen ? Og hvis så skulle skje - ville det da vært annerledes om jeg hadde hatt pengene på vanlig bank konto? For bankene ville vel også brutt sammen i en slik situasjon ? Føler at dette er et idiotisk spørsmål, men blir urolig hver gang jeg leser at vi nærmer oss toppen og så skal det liksom gå over stupet ...? Hva innebærer det konkret for småsparere som meg som ikke har kløkt og tid til å spekulere i aksjer eller kjøpe gullbarrer å gjemme under senga? Burde jeg heller investere pengene i en større bolig og satse på at eiendom er en tryggere spareform når nedgangstidene kommer ? 

Du verden!

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sier seg jo selv at du kan tape alt du har tjent, så lenge du er i aksjemarkedet.

Men for å snu på det.. Noen trodde man var på en boligtopp for en del år siden også, og solgte boligen. De ventet på et krakk, men dette går i sykluser, men for boligmarkedet sin del så har man vel hittil gått opp til slutt uansett. 
Jeg har ikke like god kontroll på aksjemarkedet, men også der snakker man om all time high, så jeg regner med at man går i syklus og kræsj der også, for så å nå en ny all time high i andre enden.

Slik er kapitalismen skrudd sammen.. Helt til eventuelt hele det kapitalistiske systemet skulle gå i stykker - men da vil jo alle sitte i samme båt uansett.

Anonymkode: f932b...5dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...