Gå til innhold

Hva er en oppusset leilighet for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Vi har leilighet på ca 100 kvm. Og tenker å pusse opp. Kjøkkenet er fra 2004 og bad og toalett er fra 2007. Parketten er også fra 2007.

Jeg mener det holder med at vi bytter ut bare fronter i kjøkkenet. Selve skapet er fortsatt brukbar. Kan kjøpe nytt kjøleskap, komfyr, micro osv. Og så bytte ut til nytt bad og toalett.  Parketten kan vi bytte ut med laminat. Burde jeg kun bytte ut fronter eller burde vi rive ned hele kjøkkenet ?

Jeg lurer på hvordan vi skal det med vegger i stua og soverommet? Er det inn nå for tiden å ha tapet på veggene? Eller går det bra å male alle veggene i helt hvitt farge? 

Vi venter barn og ønsker ikke veldig mye av møbler i stua utenom sofa tv og spisebord. Slik at det skal være masse plass til å leke.

Jeg trenger råd. 

Screenshot_20180729-145029.jpg

Screenshot_20180729-145039.jpg

Screenshot_20180729-145047.jpg

Endret av sadia
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lakker skapdørene og sidene hvite/grå. Få en lakkerer til å gjøre det så det blir skikkelig. Bytt benkeplate. Hadde lagt nye fliser utenpå de gamle hvis grunnlaget er greit. Be noen måle fuktigheten på badet, da ser man om man kan legge nye fliser oppe på, eller om det må helt nytt til

Ville aldrimlagt laminat over en parkett, hva med å slipe ned parketten å lakke på nytt, laminat er veldig sårbar for fukt, og små barn kan fort søle vann.

Ville nok ha malt vegger.

Anonymkode: 7feb3...30c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ville ikke rørt kjøkkenet, det ser jo helt greit ut? Ville bare kanskje malt de flisene mellom benkeplate og overskap lysere.

Men fliser på bad takler jeg ikke, så der hadde jeg nok revet ut alt selvom badet egentlig er helt greit ut det også i standard. Det ser ut som om det er veldig dårlig planløsning på badet utifra de to bildene, så det er vel derfor dere tenker å pusse det opp?

Anonymkode: b54bc...2b3

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lakker skapdørene og sidene hvite/grå. Få en lakkerer til å gjøre det så det blir skikkelig. Bytt benkeplate. Hadde lagt nye fliser utenpå de gamle hvis grunnlaget er greit. Be noen måle fuktigheten på badet, da ser man om man kan legge nye fliser oppe på, eller om det må helt nytt til

Ville aldrimlagt laminat over en parkett, hva med å slipe ned parketten å lakke på nytt, laminat er veldig sårbar for fukt, og små barn kan fort søle vann.

Ville nok ha malt vegger.

Kan man legge nye fliser på badet over de gamle? Det visste jeg ikke. Det hadde kanskje vært billigere hvis det var mulig.

Jeg hadde alltid hørt at småbarns familier anbefaler laminat...men kanskje j har hørt feil

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville skiftet fronter på kjøkkenet, jeg skiftet på mitt da jeg kjøpte leilighet fra 2007, kjøkkenet ble da som nytt, og akkurat som jeg ønsket utseende på det. 

Ang laminat, så er det anbefalt hundeeiere og sikkert også småbarnsforeldre da laminat er så mye hardere. Etter 10 år med hund i forrige bolig, var laminaten like fin, mens i stua var det parkett, og den så ikke ut, skrapet og fæl. 

Anonymkode: 40fda...b94

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville skiftet fronter på kjøkkenet, jeg skiftet på mitt da jeg kjøpte leilighet fra 2007, kjøkkenet ble da som nytt, og akkurat som jeg ønsket utseende på det. 

Ang laminat, så er det anbefalt hundeeiere og sikkert også småbarnsforeldre da laminat er så mye hardere. Etter 10 år med hund i forrige bolig, var laminaten like fin, mens i stua var det parkett, og den så ikke ut, skrapet og fæl. 

Hvor mye kostet det å skikfte fronter? og jeg ønsker innebygde hvitevarer noe vi ikke har akkurat nå. Går det også?

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, sadia skrev:

Kan man legge nye fliser på badet over de gamle? Det visste jeg ikke. Det hadde kanskje vært billigere hvis det var mulig.

Jeg hadde alltid hørt at småbarns familier anbefaler laminat...men kanskje j har hørt feil

Ts

Så lenge membran er tett er det fult mulig å legge fliser over fliser.

Valgte laminat pga hunder og klør som riper opp parketten, men det er mye verre fordi hunder jo også går inn uten å ta av seg skoene og har da fått bulker i laminaten grunnet vann. Må ha tepper med plastbelegg der hundene går ut og inn. Så mindre iper, men større sjanse for stygge skjøter grunnet vannsøl du ikke ser å får tørketnopp med en gang.

Selv synes jeg det er rålekkert med malt gulvplanker.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, sadia said:

Hvor mye kostet det å skikfte fronter? og jeg ønsker innebygde hvitevarer noe vi ikke har akkurat nå. Går det også?

Det kommer an på hvor mange skaper og skuffer kjøkkenet ditt har, og hvilken prisklasse frontene du velger ligger i. Hos meg har jeg 8 skapdører og 3 skuffer og jeg betalte nesten 7000 og monterte frontene selv. Det er et Norema kjøkken, så jeg kjøpte nye fronter hos Norema. Sjekk nettsiden til fabrikanten av ditt kjøkken, så får du priser der antar jeg.

Ja, klart du kan få innebygde hvitevarer. Er du villig til å betale, så kan du få hva som helst :) 

AnonymBruker
Skrevet

En i familien fikk lakkert kjøkkenet sitt hos en profesjonell lakkerer. Ser ut til at kjøkkenet er på samme størrelse som ditt og de betalte rundt 20000 for det. Da blir hele kjøkkenet lakkert i den fargen og glansgrad du selv ønsker.

Om det er membran på badet og det er tett, er det ingen problem å legge fliser over de gamle. Men du bør være sikker på at det ikke en noe bakenforliggende problemer før du gjør det. 

Vi har parkett i stua og laminet i resten av rommene. Laminat er definitivt mere vedlikeholdsfritt enn parkett. Parkett er mere utsatt for hakk, men om du ikke kjøper laminat med kvalitet, så kan du risikere at de ikke tåler vann så godt og dermed kan ese i skjøtene ved vannsøl. Vi har lagt laminat fra Byggmax og den var absolutt ikke dyr, men overraskende god kvalitet. Det har vært endel vannsøl på gulvet på barnerommene når de har lekt med vann uten at mor vet det (rampeunger), men gulvet har ikke slått seg. Vi har hatt det i syv år nå og det er like fint. Det samme gjelder laminatgulvet i yttergangen fra Pergo. Syv år - myye vannsøl i gangen og like fint :) Parkett gir gjerne en varmere og mykere følelse å gå på enn laminat, og laminat er ofte et glattere gulv enn parkett. Avhengig av hva slags laminatgulv du ser på, så vil det koste ca like mye å få noen til å slipe det ned og lakkere/olje det i en farge du ønsker, kontra det å kjøpe nytt. Jeg har vurdert å få noen til å gjøre det hos meg, og da mener jeg å huske at kvm prisen på en pusse ned og lakkeringsjobb lå på rundt 300-400 kr per kvm. 

Mal stua i den fargen du selv liker. Hva som er in eller ikke trenger du ikke å bry deg om :) her går det stort sett i gråtoner. Med tanke på barn og møkkete barnehender, ville jeg ikke valgt helt hvitt. Pass på at listene kan bli seende gule ut om du velger en kald farge, da ferdigmalte lister har mye gult i seg. Om du er som meg som blir lei farger og maler stua annethvert år, så ville jeg kanskje ikke valgt tapet, men det vet jo du best selv :) 

Anonymkode: 1671e...955

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, sadia skrev:

Ts

Hvorfor vil du ha nye fliser? Er de slitte og stygge? 
Hvis dere legger nye fliser nå, så må dere uansett rive opp igjen om noen år når det er tid for å bytte ut membranen. Det blir ikke som et nytt bad om dere legger nytt oppå det gamle. Totalt sett blir det sikkert dyrere.

Laminat tåler mer, men ser stygg ut om den først får skader. Det blir veldig fort hakk og riper i parkett om du mister noe i gulvet f.eks. Hvorfor vil du bytte til laminat? Det kan hende fremtidige kjøpere ser på det som et minus. 
Man kan bruke et slags lim i skjøtene på laminaten slik at den ikke svulmer eller sprekker opp om man skulle søle vann. 

Hvorfor bryr du deg om hva som er trendy akkurat nå? Det virker som om du vil pusse opp bare for å pusse opp og ikke fordi du vil ha det slik du liker det? 

Hvis du skal kjøpe nye hvitevarer ville jeg gått for integrerte. Hvis du ikke kjøper integrerte så skjønner jeg ikke hvorfor du skal bytte dem ut om de fungerer. 

Endret av penny_
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En i familien fikk lakkert kjøkkenet sitt hos en profesjonell lakkerer. Ser ut til at kjøkkenet er på samme størrelse som ditt og de betalte rundt 20000 for det. Da blir hele kjøkkenet lakkert i den fargen og glansgrad du selv ønsker.

Om det er membran på badet og det er tett, er det ingen problem å legge fliser over de gamle. Men du bør være sikker på at det ikke en noe bakenforliggende problemer før du gjør det. 

Vi har parkett i stua og laminet i resten av rommene. Laminat er definitivt mere vedlikeholdsfritt enn parkett. Parkett er mere utsatt for hakk, men om du ikke kjøper laminat med kvalitet, så kan du risikere at de ikke tåler vann så godt og dermed kan ese i skjøtene ved vannsøl. Vi har lagt laminat fra Byggmax og den var absolutt ikke dyr, men overraskende god kvalitet. Det har vært endel vannsøl på gulvet på barnerommene når de har lekt med vann uten at mor vet det (rampeunger), men gulvet har ikke slått seg. Vi har hatt det i syv år nå og det er like fint. Det samme gjelder laminatgulvet i yttergangen fra Pergo. Syv år - myye vannsøl i gangen og like fint :) Parkett gir gjerne en varmere og mykere følelse å gå på enn laminat, og laminat er ofte et glattere gulv enn parkett. Avhengig av hva slags laminatgulv du ser på, så vil det koste ca like mye å få noen til å slipe det ned og lakkere/olje det i en farge du ønsker, kontra det å kjøpe nytt. Jeg har vurdert å få noen til å gjøre det hos meg, og da mener jeg å huske at kvm prisen på en pusse ned og lakkeringsjobb lå på rundt 300-400 kr per kvm. 

Mal stua i den fargen du selv liker. Hva som er in eller ikke trenger du ikke å bry deg om :) her går det stort sett i gråtoner. Med tanke på barn og møkkete barnehender, ville jeg ikke valgt helt hvitt. Pass på at listene kan bli seende gule ut om du velger en kald farge, da ferdigmalte lister har mye gult i seg. Om du er som meg som blir lei farger og maler stua annethvert år, så ville jeg kanskje ikke valgt tapet, men det vet jo du best selv :) 

Anonymkode: 1671e...955

Takk for at du skrev. Hva vil det egentlig si å lakkere alle fronter? Vil de si å skifte farge og utseende?  Har du link der jeg kan bilder eller video? Og hva slags folk er det som tar den type jobben? Hvem skal jeg kontakte? Jeg har 14 skap og 5 skuffer. 4 av skapdørene er av glass. Kan jeg få til integrerte hvite varer også? 

Og ja jeg må sjekke det med å legge fliser over gamle fliser på badet. Det høres ut som det blir billigere ☺ vil egentlig ikke bruke alt for mye penger

Ts

Anonymkode: b84a8...ca5

Skrevet

Jeg ville latt det være og ventet til et passende tidspunkt å pusse opp.
Når flere ting virker falmende. De bildene er for pent enda. Ville tenkt det var bortkastet å endre noe, når det ser så bra ut.

P.S...
Går du naken? ser litt vel mye hud i speilet.……… 🤔

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvilken pris du ser for deg at dere kan gjøre alt i? 

Jeg syntes kjøkkenet ser ut som et standard kjøkken, umoderne og billig . No offence, but it does.

Det holder å bytte frontene på kjøkkenet, hvis det er det dere vil. 

Laminat på gulvene høres bra ut, det er slitesterkt og man får mange typer laminat nå i dag som er virkelig kule! 

Det er inn med tapet ja, hvis man har 3 hvite vegger og 1 vegg med en kul tapet (Y) . Ellers burde du jo gå inn på jotun.no osv, der ser du årets farger til vegger. Veldig mange lekre farge i år :) 

Anonymkode: 5c51e...dad

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri i verden fjernet parkett, ekte tre, for å erstatte det med laminat som er et kunstig produkt. Parkett er bare så mye deiligere å gå på, og er heller ikke så kaldt som laminatgulv er. Noe å tenke på når du har småbarn. 

Anonymkode: 8ec86...d56

• Liker 5
Skrevet

La oss si jeg ønsker å kjøpe fronter fra ikea. https://m2.ikea.com/no/no/kjokken/kjokkenfront-tingsryd-pubd75134b0 det er bare et eksempel.

Er det disse frontene jeg skal se etter ut ifra str på skapdøra til kjøkkenet mitt?  Jeg har null peiling  på slike oppussings greier. Så vet ikke helt hva jeg skal se etter når det gjelder å bytte fronter...

Ts

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, sadia skrev:

La oss si jeg ønsker å kjøpe fronter fra ikea. https://m2.ikea.com/no/no/kjokken/kjokkenfront-tingsryd-pubd75134b0 det er bare et eksempel.

Er det disse frontene jeg skal se etter ut ifra str på skapdøra til kjøkkenet mitt?  Jeg har null peiling  på slike oppussings greier. Så vet ikke helt hva jeg skal se etter når det gjelder å bytte fronter...

Ts

Er det et Ikea-kjøkken du har da? Det står ofte inni skapene hvilken produsent det er. Evt ta bilde med åpen skapdør slik at vi får se skaphengsler og sidevegger inni skap.

Anonymkode: 897a3...e02

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det et Ikea-kjøkken du har da? Det står ofte inni skapene hvilken produsent det er. Evt ta bilde med åpen skapdør slik at vi får se skaphengsler og sidevegger inni skap.

Ja kjøkkenet jeg har nå er fra ikea. Men den linken jeg la ut var bare et eksempel. Ville bare vite om det er riktige fronter jeg ser etter? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, sadia skrev:

Ja kjøkkenet jeg har nå er fra ikea. Men den linken jeg la ut var bare et eksempel. Ville bare vite om det er riktige fronter jeg ser etter? 

Sjekk med Ikea om det skroget du har passer med de dørene. Husker ikke om den gamle typen Ikea-skrog passer med nye dører.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk med Ikea om det skroget du har passer med de dørene. Husker ikke om den gamle typen Ikea-skrog passer med nye dører.

Takk...hva betyr skrog?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...