Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo gifter oss til sommeren. Vi bor på gård og foreløpig har vi hatt kårleiligheten. Svigermor bor "i andre enden", hovedleiligheten. TIl sommeren skal vi bytte leilighet, og mye skal pusses opp m.m.

Men det er ikke bare enkelt å komme som ny (og yngst av alle) å skulle begynne å si sin mening og sette ned foten, sånn som jeg nå antakelig må gjøre. (Hittil har jeg gått litt stilt i dørene og holdt meg mye i vår leilighet.)

Har fin kontakt med svigermor, men unngår å snakke om sånne ting som blir veldig personlige, a la hvordan jeg vil ha det ovenfor henne, hvor grensa går for å bo i samme hus, hva jeg syns om div ting. Hun sier bla att hun ikke bryr seg om å gjøre noe med badet på kårsiden, hun kan jo bare gå over loftet til oss og bruke vår dusj... NÅr hun sier sånne ting til meg uten at sambo, hennes sønn, er der, får jeg meg ikke til å si at "nei, svigermor, det syns jeg ikke du kan og bør gjøre."

Vet jeg må skjerpe meg, men det er ikke så greit... :sjenert: :-(

HVa syns dere? Noen som har vært i en lignende situasjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Prøv å tenk positivt og lysere på alt. Selv om det ikke er lett.. Snakk med kjæresten din. Ikke hold alt inne, for da eksploderer du kanskje en dag..

Har ikke kjæresten lyst på privatliv?

Skrevet

Har ikke vært i samme situasjon, men har en venninne som hadde det sånn. Hun sa ingenting i begynnelsen, men ting utviklet seg til det negative. Forholdet til mannen ble verre og verre, for han stod mellom barken og veden.

Svigermor tok seg veldig til rette i huset hennes, både når det passet og ikke. Det ble tilslutt en så uholdbar situasjon for henne at hun måtte ta det opp. Svigermor ble mutt og vanskelig, men det har ordnet seg nå, etter de tok en diskusjon på det.

Du kan jo kanskje snakke med henne under koselige omstendigheter. Forstår at det vanskelig, men tror det er lurt at du tar fatt på ting nå, før det blir et problem.

Lykke til!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde aldri godtatt at svigermor skulle ha tilgang på vår dusj når det måtte passe henne. Ikke på vilkår. Jeg hadde nok ikke godtatt å bo på samme gård som henne heller tror jeg. Nei forrestem, vet jeg.

Som ny husfrue er det du som har styringa, svigermor blir kårkjerring og må finne seg i dine endringer. Det er slik det har fungert i arhundrer.

Skrevet

Her du alliere deg med mannen din.

Diskuter med ham først hva slags besøksregler dere ønsker at skal gjelde på gården slik at dere sammen kan diskutere det med svigermor. Hvis ikke blir det fort deg mot henne.

Og vær forberedt på å gi litt også, for det er jo egentlig forhandlinger dere skal igjennom.

Forslaget om å ta denne diskusjonen (eller forhandlingen) så fort som mulig og i en god atmosfære er også viktig.

Kanskje det også er en ide å spørre svigermor om hvordan det var for henne å flytte inn på gården? Kanskje hun selv har vært igjennom samme problem, men ikke tenker på det lengre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror jeg ville snakket med kjæresten din og bedt om at dere tok et "møte" alle tre NÅ. Gjør det hyggelig med kaffe og kaker og si til svigermor at siden dere nå skal bytte husvære syns dere det er litt greit å snakke om hvordan dere ønsker det skal være til beste for alle tre. Foreslå å hjelpe henne å pusse opp badet, sett grenser for hennes og deres.

Kanskje går det an å skille leilighetene helt? Å sette opp en vegg i en gang er ikke mye arbeid?

Pass på å hør på hva hun sier og hvilke fordeler det har for henne å ha eget bad og egen leilighet!

Foreldrene mine hadde samme problem. det resulterte i at ting ble verre og verre helt til det ble uholbart og de flyttet - full klinsj og min far har nå ikke snakket med sin mor på flere år.

Bedre å forebygge at problem oppstår enn å la det gå sin stadig skjevere gang til man ikke er på talefot. Det kan du jo også si til henne: Har hørt at det lett kan bli utrivelig når man bor i samme hus og kanskje har ulike forventninger til hvordan det skal være. Si at du syns det er veldig hyggelig å ha henne så nære og at dette kan bli riktig trivelig, men at du gjerne vil at deres del av huset skal være deres og hennes skal være hennes. At det er bedre for alle parter å vite hvor man har hverandre og hva man har å forholde seg til så derfor syns du det kan være lurt å snakke gjennom det nå for å forebygge eventuelle problemer.

Pass på å ordvalget og pass på å spør hva hun mener og hør på hva hun sier: Målet er jo å finne en løsning alle kan trives med!

Du må være tøff for å ta det opp, men enda tøffere om du bor et sted du føler deg som en gjest som ikke har noe å si over eget hjem...

Lykke til! :klem:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.

GJØR NOE MED DETTE NÅ!

Jeg er ikke i samme situasjon, men jeg har en masekjerring av en svigermor som tar seg til rette når det passer henne. Hun sier til sambo at hun har respekt for andres privatliv osv og at hun ikke vil trenge seg på oss når hun er på besøk.

Men når sambo ikke er hjemme osv så tar hun seg til rette alikevel. Hun setter oss opp mot hverandre noen ganger.

Jeg har tatt opp dette med sambo. Først gikk jeg stille i dørene selv og sa ikke mye. Så eksploderte jeg en dag og nå sier jeg ifra, akuratt hva jeg mener til han.

Han forstår, og prater med moren sin innimellom så hun forstår.

Så du må si ifra til mannen din NÅ om dette. Og se hva han sie rtil det. Be han ta det opp med henne, så slipper hun å bli sur på deg..

Grøss, får frysninger bare tanken på svigermoren min...

Gjest Anonymous
Skrevet

Har dere barn? bare VENT til barna kommer og hun kommer og "har krav på for de ER jo hennes barnebarn..."

:roll:

Du må få mannen til å snakke med henne, eller dere snakker begge to og blir enige. Jeg tipper dama blir pissesur...*dårlig erfaring ja*

Gjest Anonymous
Skrevet

Har svigermor i kjelleren (heldigvis HELT adskilt, men...) Det går på et vis, men det er veldig viktig at du og mannen din finner ut hvilke "husregler" dere vil ha, og at dere setter dere ned sammen med svigermor og prøver å komme til enighet. Veldig viktig!!!

Det kan også være lurt å ha hver sitt. Ikke bare bad/dusj, men kanskje også hver sin inngang (om det lar seg gjøre). Hos oss må vi ut for å komme inn til den andre, og dørklokken brukes! Synes det er greit at svigermor ikke bare kommer dumpende inn i stua! Og respekterer det samme den andre veien, ringer alltid på før jeg går inn hos henne.

Og når/hvis barna kommer kan hun være til god hjelp og til stor irritasjon!!!! Belive me!! (sliter litt der, gitt...) Men det er greit at det kanskje er litt enklere med barnepass i og med at hun er så nær, samtidig kan du/dere risikere å få kommentert alt fra barneoppdragelse til påkledning og pålegg på skivene... Viktig også her å sette seg ned og forklare hvordan dere vil ha ting slik at hun ikke "motarbeider" dere...

Uff!! Føler meg kjempe-negativ her, men det er ikke bare bare å bo i samme hus med svigermor (hadde ikke klart mine egne foreldre heller, for den saks skyld...) Men det kommer selvsagt mye an på svigermor/mor!!! Og uansett hvilke kjernemennesker det er, så er det ikke enkelt å bo så tett sammen.

Uansett: Lykke til!!! Håper dere kommer godt ut av det med hverandre, og at dere får det fint sammen!!!

Gjest Anonymous
Skrevet
Hun sier bla att hun ikke bryr seg om å gjøre noe med badet på kårsiden' date=' hun kan jo bare gå over loftet til oss og bruke vår dusj... NÅr hun sier sånne ting til meg uten at sambo, hennes sønn, er der, får jeg meg ikke til å si at "nei, svigermor, det syns jeg ikke du kan og bør gjøre."[/quote']

Min umiddelbare tanke er selvsagt at du tar dette opp med mannen din.

Rent praktisk kan han f.eks. få ordnet dusj for henne, uten at hun trenger å få inntrykk av at hun er uønsket.

Hvis han ikke fatter at hennes holdning blir et problem, så kan du belage deg på noen jævlig slitsomme år.

Selv med bare noen korte forhold på samvittigheten har jeg skjønt én ting: svigers holder man på trygg avstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...