AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #1 Skrevet 29. juli 2018 Hei søkte litt om do/potte trening på nette. Og da leser jeg at i enkelte land starter folk med do trening da barnet er bare noen måneder gammel. Lurer på om det er noen norske foreldre som også har prøvd dette da barnet var ganske liten? Anonymkode: 235e7...4ed
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #2 Skrevet 29. juli 2018 Ja jeg kjenner flere som setter sine barn på toalettet allerede fra 5-6 mnd alder. Anonymkode: 3e94c...502 3
sadia Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg kjenner flere som setter sine barn på toalettet allerede fra 5-6 mnd alder. Anonymkode: 3e94c...502 Et så lite barn klarer ikke å snakke en gang...hvordan forklarer disse barna om at de må tisse/bæsje? Og går dem rundt uten bleie? Endret 29. juli 2018 av sadia
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 Dotrening! Alle har prøvd do og trening. Anonymkode: c28de...29a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 2 minutter siden, sadia skrev: Et så lite barn klarer ikke å snakke en gang...hvordan forklarer disse barna om at de må tisse/bæsje? Og går dem rundt uten bleie? Man ser jo på barnet om de må på do, altså om noe er pågang. Da er man rask med å ta av bleie og sette barnet på do. Og et barn på rundt 6 mnd må selvfølgelig holdes av mor eller far mens de sitter. Disse barna har ihvertfall mindre sjanse for å utvikle frykt for toalettet ved fylte 2-3 år. Anonymkode: 3e94c...502 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 Man lærer seg fort å se hvilke tegn barnet gjør rett før det bæsjer f.eks. Har hatt barna mine på potte eller do siden de var rundt seks måneder. Av med bleia på morgenen og rett på do, samme før kveldsbad og legging. Og når jeg så tegn til at de ville bæsje var det rett på do, var vanskeligere å fange opp tegn til å ville tisse synes jeg. Brukte bleie ellers på dagen da. Les om Elimination Communication. Anonymkode: 10a2c...d7a 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man lærer seg fort å se hvilke tegn barnet gjør rett før det bæsjer f.eks. Har hatt barna mine på potte eller do siden de var rundt seks måneder. Av med bleia på morgenen og rett på do, samme før kveldsbad og legging. Og når jeg så tegn til at de ville bæsje var det rett på do, var vanskeligere å fange opp tegn til å ville tisse synes jeg. Brukte bleie ellers på dagen da. Les om Elimination Communication. Anonymkode: 10a2c...d7a Høres interessant ut! Når slutter de helt med å bruke bleier og lærte å gå på do? er bare nysgjerrig. Anonymkode: 15159...855
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 Trist at man ikke engang lar babyer få følge naturens gang i eget tempo, i stedet for å starte forventningspress og det som etterhvert vil utvikle seg til prestasjonsangst... Anonymkode: 11cbf...0a2 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #9 Skrevet 29. juli 2018 Syntes det var veldig greit å sette min forrige baby på do ifb bleieskift og når jeg kunne se det var bæsj i anmarsj. (Kunne se det på ansiktet/kroppspråket). Snakket om bæsj og tiss "Oi, nå tror jeg du snart må bæsje/tisse. Skal vi se om det kommer noe i do?". Sang do-sangen på do, laget tisselyder om det kom tiss, og bæsjelyder om det var bæsj. Passet på at do bare var kos og ikke stress. Hadde nesten ikke bæsjebleier når vi var hjemme. Syntes det var vanskeligere å forutse tiss, men passet på å skifte bleie så fort jeg kunne kjenne den var våt. Helt fra nyfødt tisset h*n gjerne ifb med stell/bleieskift så fort bleia kom av, så vil tro barnet allerede da foretrakk å tisse uten bleie framfor med. Nå er barnet to og som regel bleiefri på dag (unntatt lange bilturer/flyreiser o.l). Knytter hverken mye forventing eller prestasjon opp til det å gå på do. Er ingen applaus eller belønning å få. (Utover å få lov til å spyle ned. Det er kjempegøy!) Heller ingen skuffelse om det blir bom-tur, bare "Oi, det kommer ikke nå" og tilbake til det vi drev på med. Og kjefter aldri om det blir uhell! Anonymkode: cfa78...631 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #10 Skrevet 29. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trist at man ikke engang lar babyer få følge naturens gang i eget tempo, i stedet for å starte forventningspress og det som etterhvert vil utvikle seg til prestasjonsangst... Anonymkode: 11cbf...0a2 Trist at man som forelder leser barnas signaler og tilbyr dem et alternativ til å være våt eller bæsje på seg? De fleste levende vesener liker å være rene. Og det er da ikke noe som helst press bak å forsøke innføre en rutine med å gå på do. Leser alt for mange tråder om relativt store barn som nekter å slutte med bleie, typisk hver sommer at disse florerer. Synes det er fint å la barna bli kjent med kroppen sin og de signalene den gir. Det er lettvint med bleier, for all del, og jeg har ingen planer om en bleiefri ti mnd baby, men de fatter fort interesse om man legger til rette for det på en Ok måte. Eldste min var så godt som bleiefri ved to års alder, helt til et uhell i barnehagen hvor han nærmest ble kjefta på fordi han tissa seg ut. Etter det ble han kjempelei seg og ville ikke slutte. Gikk uten hjemme, men hadde på i bhg til han ble tre. Yngste er to og vi tar vekk bleia nå som vi tar ferie og kan følge opp i fire uker uten «forstyrrelse». Et barn på samme avdeling i barnehagen er 1,5 og har slutta, full kontroll. Er aldri for tidlig å prøve. Anonymkode: 10a2c...d7a 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trist at man ikke engang lar babyer få følge naturens gang i eget tempo, i stedet for å starte forventningspress og det som etterhvert vil utvikle seg til prestasjonsangst... Anonymkode: 11cbf...0a2 Så.. Du mener altså at det naturlige for en baby er å bæsje i bleia? 😂 Babyer kommuniserer sine behov helt fra de kommer ut. De kommuniserer sult, tørst, trøtthet, overstimuli, nærhet, smette, og også behovet for å eliminere. Hvis man lytter til barnets signaler kan man la baby eliminere over en vask eller do helt fra første time. I urbefolkninger og hos stammefolk, som lever mye nærmere naturen enn vi her i vesten, bærer moren babyen på kroppen, i bæretøy eller armer, hele tiden, og leser hun barnets signal for å eliminere, holder hun barnet ut fra kroppen og lar det tisse/bæsje, før hun putter det tilbake i sjalet. Det vi gjør her i vesten er å lære barn å bæsje i bleier, ved å ignorere signalene dems (av mangel på kunnskap). Vi begynte med EC/EK (Eliminasjonskommunikasjon) da baby var 8 mnd, begynte å sette henne på do (vi satt bak henne, hun satt mellom beina våre). Vi startet med å sette henne der til faste tider, som etter søvn/måltider, når vi visste at det pleide å komme bæsj, hun begynte å si fra selv ("dododo") da hun var 12 mnd. Hun var helt bleiefri på dag og natt 18 mnd gammel. Siste halvåret hadde vi kanskje 5 - 10 bæsjebleier. Vi brukte tøybleier. Anonymkode: 3c84c...39a 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #12 Skrevet 30. juli 2018 Satt mini på potte fra han var ca 5 mnd. Hadde ganske faste tidspunkt for bæsjing, og begynte tidlig med bæsjing i potte. Har nesten ikke hatt en bæsjebleie hjemme siden han har 1. Bleiefri hjemme fra 1.5, nå er han bleiefri utenom på natt, blir til 2 til høsten. Har tatt det helt stille og rolig, ingen stress og ingen belønning. Men bok eller singsangkort på potten så han satt i ro og prøvde. Anonymkode: 4d190...b64 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #13 Skrevet 30. juli 2018 Barn har ikke viljestyrt kontroll over det før de er over året, så her er det foreldrene som bruker rutiner og reaksjoner som indikator når barnet skal settes på do. Det er med andre ord mye jobb å følge med hele tiden og bortsett fra at barna vennes til doen tidlig har det ingen effekt. Anonymkode: 6d9c7...9b4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå