Diamant20 Skrevet 29. juli 2018 #1 Skrevet 29. juli 2018 Hei! Vi har en katt på 10 måneder som nå plutselig har begynt å tisse inne. Hun er sterilisert og hun har alltid brukt dokasse siden vi fikk hun. Noen som har erfaringer eller tips til å få hun til å slutte?
Gjest Springfjær Skrevet 29. juli 2018 #2 Skrevet 29. juli 2018 Tissing inne kan skyldes sykdom. Ta dere en tur til dyrlegen
Gjest Stella Rose Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 Ta den med til dyrelege, det kan være tegn på sukkersyke, nyresykdommer, blæreproblemer og andre problemer som kan forårsake at katten ikke klarer å kontrollere urineringen.
Minya Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 Tissing andre steder enn i dokassen helt utav det blå, er som regel nesten alltid sykdomsfremkalt. Be om time hos veterinær med en gang de åpner i morgen (evt ring dem nå om de har åpent i dag). Første bekymring når katten tisser inne er UVI, som er et symptom på nyresvikt. Har noe endret seg i området, har pus blitt skremt, eller noe annet traumatisk har skjedd, kan pus være redd og usikker og prøver å gi beskjed om det. Vanligvis velger de ofte å bæsje utenfor kassen heller, da det er den sterkeste måten de kan markere på. Gamlepus tisser noen ganger rett utenfor dokassen, det er ingen årsak til at hun skal gjøre det. Hun har nyresvikt, men er medisinert. Siden det heller ikke er noe mønster til når hun gjør det (for skitten do, for lite sand, for mye sand, helt ren kasse) så har vi kommet frem til at pus sannsynligvis er litt senil dement. Den teorien styrkes også av at hun noen ganger kommer ruslende ut i stua uten å se oss, og da stiller seg opp og gauler helt til vi tar i henne sånn at hun ser oss likevel. Da lyser hun opp som om hun sier "Å, HEI! Der er du jo!" og så er alt helt fint igjen. 2
Vampen Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 Er det noen spesielle steder hun tisser? Jeg er helt enig med de andre i at det er lurt å ta en tur til dyrlegen. Så det er lurt å gjøre det først, for å finne/utelukke fysisk sykdom. Tissing kan også være et tegn på stress, de bruker lukten av egen urin til markere og roe seg ned. 1
Vampen Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 Det er forresten også viktig at du passer på å få vasket lukta ordentlig vekk, eller så kan lukta få henne til å gå der flere ganger. Jeg bruker en spesiell såpe med enzymer, som skal fjerne lukta. Men det funker også med edikk. Jeg har nemlig en gammel katt som stresstisser inne om han er misfornøyd med noe. Og for min del har to ting vært viktige, å fjerne lukta ordentlig (sånn at han ikke finner lukt av gammel moro, ikke bare sånn at jeg ikke lukter noe. Kattene har bedre luktesans enn oss) og å sette en sånn Feliway diffuser i stikkontakta, for å få han til å roe nøtta litt.
Diamant20 Skrevet 29. juli 2018 Forfatter #8 Skrevet 29. juli 2018 2 timer siden, Springfjær skrev: Tissing inne kan skyldes sykdom. Ta dere en tur til dyrlegen 2 timer siden, Stella Rose skrev: Ta den med til dyrelege, det kan være tegn på sukkersyke, nyresykdommer, blæreproblemer og andre problemer som kan forårsake at katten ikke klarer å kontrollere urineringen. 2 timer siden, hetia96 skrev: Ta henne til dyrelegen! Ok takk for svar skal bestille time når de åpner i morgen
Diamant20 Skrevet 29. juli 2018 Forfatter #9 Skrevet 29. juli 2018 45 minutter siden, Vampen skrev: Er det noen spesielle steder hun tisser? Jeg er helt enig med de andre i at det er lurt å ta en tur til dyrlegen. Så det er lurt å gjøre det først, for å finne/utelukke fysisk sykdom. Tissing kan også være et tegn på stress, de bruker lukten av egen urin til markere og roe seg ned. Forløbig har hun bare tisset på steder der gamlefar liker å sove. Skal bestille time til dyrlegen i morgen 26 minutter siden, Vampen skrev: Det er forresten også viktig at du passer på å få vasket lukta ordentlig vekk, eller så kan lukta få henne til å gå der flere ganger. Jeg bruker en spesiell såpe med enzymer, som skal fjerne lukta. Men det funker også med edikk. Jeg har nemlig en gammel katt som stresstisser inne om han er misfornøyd med noe. Og for min del har to ting vært viktige, å fjerne lukta ordentlig (sånn at han ikke finner lukt av gammel moro, ikke bare sånn at jeg ikke lukter noe. Kattene har bedre luktesans enn oss) og å sette en sånn Feliway diffuser i stikkontakta, for å få han til å roe nøtta litt. Ja har vasket med eddik allerede. Men tror du at det kan hende hun tisser siden hun måtte være med til mamma (ingen av naboene kunne passe hun) og da fikk hun ikke vært like mye ute som hun pleier? Det var nemlig der hun tisset 3/4 ganger. Takk for tips om feliway
Diamant20 Skrevet 29. juli 2018 Forfatter #10 Skrevet 29. juli 2018 55 minutter siden, Minya skrev: Tissing andre steder enn i dokassen helt utav det blå, er som regel nesten alltid sykdomsfremkalt. Be om time hos veterinær med en gang de åpner i morgen (evt ring dem nå om de har åpent i dag). Første bekymring når katten tisser inne er UVI, som er et symptom på nyresvikt. Har noe endret seg i området, har pus blitt skremt, eller noe annet traumatisk har skjedd, kan pus være redd og usikker og prøver å gi beskjed om det. Vanligvis velger de ofte å bæsje utenfor kassen heller, da det er den sterkeste måten de kan markere på. Gamlepus tisser noen ganger rett utenfor dokassen, det er ingen årsak til at hun skal gjøre det. Hun har nyresvikt, men er medisinert. Siden det heller ikke er noe mønster til når hun gjør det (for skitten do, for lite sand, for mye sand, helt ren kasse) så har vi kommet frem til at pus sannsynligvis er litt senil dement. Den teorien styrkes også av at hun noen ganger kommer ruslende ut i stua uten å se oss, og da stiller seg opp og gauler helt til vi tar i henne sånn at hun ser oss likevel. Da lyser hun opp som om hun sier "Å, HEI! Der er du jo!" og så er alt helt fint igjen. Skal snakke med veterinær i morgen. Har ikke vært noen endringer utenom at hun har vært med til mammaen min, det var også der hun startet å la være å tisse i kassa. 3/4 ganger hun har tisset på utsiden av kassen var hos mamma. Kan det være det tror du?
Vampen Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 Akkurat nå, Diamant20 skrev: Forløbig har hun bare tisset på steder der gamlefar liker å sove. Skal bestille time til dyrlegen i morgen Ja har vasket med eddik allerede. Men tror du at det kan hende hun tisser siden hun måtte være med til mamma (ingen av naboene kunne passe hun) og da fikk hun ikke vært like mye ute som hun pleier? Det var nemlig der hun tisset 3/4 ganger. Takk for tips om feliway Det høres lurt ut. Om dyrlegen ikke finner noe galt, så kan det være at hun reagerer på oppholdet hos moren din ja. At det å være på et nytt sted, uten deg og kjente rutiner med å få gå ut, har gjort at hun markerer for å føle seg trygg og understreke at dette er hennes hjem. Sånne stressere setter typisk i gang min stresstisser. Er gamlefar en annen katt? Jeg ser nå at du skriver at det startet hos moren din. Da kan det nok definitivt handle om stress, ja. Men jeg anbefaler fortsatt en tur til dyrlegen for å utelukke noe fysisk.
Diamant20 Skrevet 29. juli 2018 Forfatter #12 Skrevet 29. juli 2018 1 minutt siden, Vampen skrev: Det høres lurt ut. Om dyrlegen ikke finner noe galt, så kan det være at hun reagerer på oppholdet hos moren din ja. At det å være på et nytt sted, uten deg og kjente rutiner med å få gå ut, har gjort at hun markerer for å føle seg trygg og understreke at dette er hennes hjem. Sånne stressere setter typisk i gang min stresstisser. Er gamlefar en annen katt? Jeg ser nå at du skriver at det startet hos moren din. Da kan det nok definitivt handle om stress, ja. Men jeg anbefaler fortsatt en tur til dyrlegen for å utelukke noe fysisk. Gamlefar er annen katt på 8 år som syntes det er helt greit å være hos mamma ja. Skal kun ut å tisse og så inn igjen, men hun på ti måneder skulle helst vært ute hele tiden
Vampen Skrevet 29. juli 2018 #13 Skrevet 29. juli 2018 2 minutter siden, Diamant20 skrev: Gamlefar er annen katt på 8 år som syntes det er helt greit å være hos mamma ja. Skal kun ut å tisse og så inn igjen, men hun på ti måneder skulle helst vært ute hele tiden Det høres ut som oppholdet hos moren din kan ha stresset henne, ja. Katter er veldig individuelle når det gjelder hvordan de takler endringer i hverdagen. Høres ut som du kanskje har en som takler det helt fint og en som ikke gjør det. Isåfall kan Feliway fungere. Den gjør jo det de prøver å oppnå ved å tisse, nemlig lage en duft som gjør at de oppfatter hjemmet som trygt. Siden du har to katter, har du forresten flere kasser?
Diamant20 Skrevet 29. juli 2018 Forfatter #14 Skrevet 29. juli 2018 11 timer siden, Vampen skrev: Det høres ut som oppholdet hos moren din kan ha stresset henne, ja. Katter er veldig individuelle når det gjelder hvordan de takler endringer i hverdagen. Høres ut som du kanskje har en som takler det helt fint og en som ikke gjør det. Isåfall kan Feliway fungere. Den gjør jo det de prøver å oppnå ved å tisse, nemlig lage en duft som gjør at de oppfatter hjemmet som trygt. Siden du har to katter, har du forresten flere kasser? Ja, bør vel ikke ta henne med til mamma mer med mindre det er høyest nødvendig. Skal sjekke ut feliway! Har tre kasserer er vel riktig i forhold til antall katter
Minya Skrevet 30. juli 2018 #15 Skrevet 30. juli 2018 On 7/29/2018 at 12:01 PM, Diamant20 said: Skal snakke med veterinær i morgen. Har ikke vært noen endringer utenom at hun har vært med til mammaen min, det var også der hun startet å la være å tisse i kassa. 3/4 ganger hun har tisset på utsiden av kassen var hos mamma. Kan det være det tror du? Ja, det er en helt klar potensiell årsak til tissingen. For deg er det ikke noen spesiell endring, men for katten er det som å være på et helt nytt sted, uten noen som helst grunn til det, helt ut av det blå, og alle dagrutinene blir fullstendig opp-ned. Det er nok for hvem som helst å bli noe stressa av sånt. Så lenge hun får en skikkelig helsesjekk og får stjerne i boka av veterinæren, og tissingen slutter når hun får vært hjemme en stund, kan du være ganske sikker på at det var den plutselige flyttingen som var årsaken. Vask skikkelig der hun har tisset, eddikk har blitt nevnt, du kan også bruke en blanding av 1dl Omo color pulver til 5dl varmt vann. Bruk svamp eller skrubb og tørk det godt opp etterpå. Enzymene i Omo'en hjelper til å bryte ned de enzymene som ligger igjen og lager duftspor som sier "TISS HER".
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #16 Skrevet 30. juli 2018 Sykdom eller forandringer. Katter er ufattelig sære dyr. De kan klikke vinkel av at du kjøper ny sofa. Noe som de da vil reagere med å tisse på andre plasser enn i kassen for å protestere mot forandringen. Anonymkode: ece92...537
Vampen Skrevet 30. juli 2018 #17 Skrevet 30. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykdom eller forandringer. Katter er ufattelig sære dyr. De kan klikke vinkel av at du kjøper ny sofa. Noe som de da vil reagere med å tisse på andre plasser enn i kassen for å protestere mot forandringen. Anonymkode: ece92...537 Hahaha, høres kjent ut. Jeg holder på å pusse opp, og gamlepus går konsekvent inn og tisser en gang pr rom som pusses opp, bare for å få fram et budskap a la «Hva i all verden er det du gjør med hjemmet mitt?!» Og ja, jeg har vurdert å legge ham ut på Finn et par ganger.
Diamant20 Skrevet 30. juli 2018 Forfatter #18 Skrevet 30. juli 2018 5 timer siden, Minya skrev: Ja, det er en helt klar potensiell årsak til tissingen. For deg er det ikke noen spesiell endring, men for katten er det som å være på et helt nytt sted, uten noen som helst grunn til det, helt ut av det blå, og alle dagrutinene blir fullstendig opp-ned. Det er nok for hvem som helst å bli noe stressa av sånt. Så lenge hun får en skikkelig helsesjekk og får stjerne i boka av veterinæren, og tissingen slutter når hun får vært hjemme en stund, kan du være ganske sikker på at det var den plutselige flyttingen som var årsaken. Vask skikkelig der hun har tisset, eddikk har blitt nevnt, du kan også bruke en blanding av 1dl Omo color pulver til 5dl varmt vann. Bruk svamp eller skrubb og tørk det godt opp etterpå. Enzymene i Omo'en hjelper til å bryte ned de enzymene som ligger igjen og lager duftspor som sier "TISS HER". At pus blir litt stressa er jeg ikke kjempe overrasket over, syntes bare det er litt rart at hun tisser først siste dagen vi er der. Hun har vært der to ganger før, men det var før hunden til mamma døde (hun spionerte litt på den, men var ikke bestevenn med den). Hun har ikke tisset noe mer heller etter at vil om hjem. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykdom eller forandringer. Katter er ufattelig sære dyr. De kan klikke vinkel av at du kjøper ny sofa. Noe som de da vil reagere med å tisse på andre plasser enn i kassen for å protestere mot forandringen. Anonymkode: ece92...537 Det er nok det at vi var hos mamma som er årsaken til tissingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå