AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #1 Skrevet 29. juli 2018 Inspirert av de mange trådene om vegansk kosthold den sere tiden, lurer jeg egentlig på hvor varige slike kostholdsendringer er. Gjennom snart 5 ti-år har jeg sett mange starte på ulike kosthold, glutenfritt, laktosefritt, lavkarbo, LCHF, vegetarisk, vegansk, og det som overrasker meg, er at selv om mange går inn i kostholdsendringene med liv og lyst i starten,de har de reneste vervekampanjene for å få andre til å følge etter, men etter en stund, (måneder eller år) er de fleste tilbake til det jeg vil betegne som "normalkost". De som fortsetter med kostholdsendringene, og som gjør disse varige, er de som har spesielle grunner til å endre kosthold. (eks cøliakere som spiser glutenfritt, laktoseintolernate som spiser laktosefritt, idealistiske veganere osv) Jeg har sett mange vegetarianere være rene vegetarianere i mange år, men så begynner de så smått med melkeprodukter (lakto-vegetarianer), etterhvert også egg (lakto-ovo-vegetarianer), for så å bli pescetarianer, og til slutt være tilbake til "normalkost" igjen. Hvis jeg skal ta for meg de med vegetarisk og vegansk kost, vil jeg tippe at kun 20 % av de jeg kjenner har beholdt dette kostholdet over tid, resterende har gått tilbake. Hva kan være årsaken til dette? Anonymkode: 68591...a10
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #2 Skrevet 29. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Inspirert av de mange trådene om vegansk kosthold den sere tiden, lurer jeg egentlig på hvor varige slike kostholdsendringer er. Gjennom snart 5 ti-år har jeg sett mange starte på ulike kosthold, glutenfritt, laktosefritt, lavkarbo, LCHF, vegetarisk, vegansk, og det som overrasker meg, er at selv om mange går inn i kostholdsendringene med liv og lyst i starten,de har de reneste vervekampanjene for å få andre til å følge etter, men etter en stund, (måneder eller år) er de fleste tilbake til det jeg vil betegne som "normalkost". De som fortsetter med kostholdsendringene, og som gjør disse varige, er de som har spesielle grunner til å endre kosthold. (eks cøliakere som spiser glutenfritt, laktoseintolernate som spiser laktosefritt, idealistiske veganere osv) Jeg har sett mange vegetarianere være rene vegetarianere i mange år, men så begynner de så smått med melkeprodukter (lakto-vegetarianer), etterhvert også egg (lakto-ovo-vegetarianer), for så å bli pescetarianer, og til slutt være tilbake til "normalkost" igjen. Hvis jeg skal ta for meg de med vegetarisk og vegansk kost, vil jeg tippe at kun 20 % av de jeg kjenner har beholdt dette kostholdet over tid, resterende har gått tilbake. Hva kan være årsaken til dette? Anonymkode: 68591...a10 Plantebasert kosthold kalles det. Veganisme er et livssyn som omhandler mye mer enn hva man spiser. Jeg er selv veganer og vil aldri gå tilbake Anonymkode: 95c55...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 Jeg sliter med hudproblemer som er direkte forbundet med det jeg spiser. Det vil si at jeg er nødt til å ha et kosthold uten blant annet karbohydrater og meieriprodukter. Det er til tider veldig tøft. Kan aldri kose meg som alle andre. Gjør jeg det så får jeg utbrudd med en gang. Så jeg er nødt til å ha et strengt kosthold, men hadde aldri klart å opprettholde det uten at det lå noe medisinsk bak. Anonymkode: bda81...b76
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med hudproblemer som er direkte forbundet med det jeg spiser. Det vil si at jeg er nødt til å ha et kosthold uten blant annet karbohydrater og meieriprodukter. Det er til tider veldig tøft. Kan aldri kose meg som alle andre. Gjør jeg det så får jeg utbrudd med en gang. Så jeg er nødt til å ha et strengt kosthold, men hadde aldri klart å opprettholde det uten at det lå noe medisinsk bak. Anonymkode: bda81...b76 Kroppen trenger jo et visst antall karbo for å klare å fungere. Er du på en heftig lavkarbo diett da eller? Aldri hørt om denne medisinske årsaken til å ikke kunne spise karbohydrater. Da er du vel ganske enestående 🤣 Anonymkode: 9d78f...12b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #5 Skrevet 30. juli 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Plantebasert kosthold kalles det. Veganisme er et livssyn som omhandler mye mer enn hva man spiser. Jeg er selv veganer og vil aldri gå tilbake Anonymkode: 95c55...7dc Jeg skrev bevisst "vegansk kosthold" for ikke å blande inn ideologien veganisme. Jeg vet at man kan ha et vegansk kosthold uten å være veganer. Men du bekrefter altså at det er ideologiske grunner til at du spiser som du gjør. Har du inntrykk av at det er mer sannsynlig at de som har et vegansk kosthold uten å være veganere etterhvert beveger seg mot et mer moderat vegetarisk kosthold, eller også mot "normalkost"? 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med hudproblemer som er direkte forbundet med det jeg spiser. Det vil si at jeg er nødt til å ha et kosthold uten blant annet karbohydrater og meieriprodukter. Det er til tider veldig tøft. Kan aldri kose meg som alle andre. Gjør jeg det så får jeg utbrudd med en gang. Så jeg er nødt til å ha et strengt kosthold, men hadde aldri klart å opprettholde det uten at det lå noe medisinsk bak. Anonymkode: bda81...b76 Det er dette som er mitt inntrykk også, at de som holder seg til et spesifikt kosthold over tid er de som har helsemessige eller ideologiske grunner til å spise som de gjør. Anonymkode: 68591...a10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #6 Skrevet 30. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev bevisst "vegansk kosthold" for ikke å blande inn ideologien veganisme. Jeg vet at man kan ha et vegansk kosthold uten å være veganer. Men du bekrefter altså at det er ideologiske grunner til at du spiser som du gjør. Har du inntrykk av at det er mer sannsynlig at de som har et vegansk kosthold uten å være veganere etterhvert beveger seg mot et mer moderat vegetarisk kosthold, eller også mot "normalkost"? Det er dette som er mitt inntrykk også, at de som holder seg til et spesifikt kosthold over tid er de som har helsemessige eller ideologiske grunner til å spise som de gjør. Anonymkode: 68591...a10 Men det heter ikke vegansk kosthold. Det heter plantebasert Men med det sagt så er du nok inne på noe. Så lenge man ikke har etikken i bunn,men gjør det av egen vining er det nok ikke uvanlig at mange switcher tilbake igjen Anonymkode: 95c55...7dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå