AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #1 Skrevet 29. juli 2018 Kan dere nevne hunderaser som har minst mulig jaktinstinkt? Anonymkode: 1a357...4eb
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #2 Skrevet 29. juli 2018 Golden Retriever. Ikke mange som har mindre jaktinnstinkt og er mer sosial enn den !! Trodde ikke det var mulig å bli så glad i den, - den som vi hadde i barndommen!! Like sterke følelser som til et menneske. Savnet han veldig i mange år, tenker faktisk fortsatt på han av og til, - selv nå etpar tiår etterpå. Fant seg i alt oss unger kunne finne på. Var alltid en av oss i gjengen. Anbefales varmt ☺ Anonymkode: 07489...042
Julie Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 Styr unna tradisjonelle jakthundraser,polarhunder/huskymixer og mynder. Innen selskapshundkategorien er det vel flere raser med lite jakt i seg.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 Gjeterhunder har vel ikke så mye jaktinstinkt ? Anonymkode: 21846...00c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 Tibetansk Terrier, en mellomstor hund som er en "varsler". Dvs. dens oppgave var opprinnelig å sitte høyt utenfor templene i Tibet og varsle ned til Tibetanske Mastiffer som sto på bakken når noen nærmet seg templet. En Tibetansk Terrier varsler dermed når noen nærmer seg huset, ikke mye, ofte bare et "boff" eller et par bjeff. En flott familiehund med null jaktinstinkt. Av utseende ligner den en mindre utgave av Old English Sheepdog. Anonymkode: f253e...c91
Julie Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gjeterhunder har vel ikke så mye jaktinstinkt ? Anonymkode: 21846...00c Er vel ymse i den gruppa også. Tar da utg.punkt i FCI sin kategorisering av gjeterhunder. Schæfer og belgisk fårehund (tervueren,malinois m.m) er vel i den gruppa, de har jaktlyst er min erfaring.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Golden Retriever. Ikke mange som har mindre jaktinnstinkt og er mer sosial enn den !! Trodde ikke det var mulig å bli så glad i den, - den som vi hadde i barndommen!! Like sterke følelser som til et menneske. Savnet han veldig i mange år, tenker faktisk fortsatt på han av og til, - selv nå etpar tiår etterpå. Fant seg i alt oss unger kunne finne på. Var alltid en av oss i gjengen. Anbefales varmt ☺ Anonymkode: 07489...042 Retrivere er da hunder med jaktinnstinkt. er apporterende fuglehunder. Anonymkode: b1a56...da3 12
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #9 Skrevet 29. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Golden Retriever. Ikke mange som har mindre jaktinnstinkt og er mer sosial enn den !! Trodde ikke det var mulig å bli så glad i den, - den som vi hadde i barndommen!! Like sterke følelser som til et menneske. Savnet han veldig i mange år, tenker faktisk fortsatt på han av og til, - selv nå etpar tiår etterpå. Fant seg i alt oss unger kunne finne på. Var alltid en av oss i gjengen. Anbefales varmt ☺ Anonymkode: 07489...042 Eh nei... Golden retriever er en apporterende jakthund. Jeg har selv en golden, og hun har endel jaktinnstinkt. Anonymkode: ff7f2...ad3 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 keeshond har ikke jaktinnstinkt. Anonymkode: b1a56...da3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #12 Skrevet 29. juli 2018 Dvergschnauzer. Jeg vet de er opprinnelig rottehunder og skal jakte på dem, men jeg har hatt to hunder av samme rase og de blir redd av å se en mus. En av dem så en råtte en gang og ble så redd at han gjemte seg bak beina mine og lagde grinelyder. Anonymkode: 66bf9...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #13 Skrevet 29. juli 2018 Jeg har en malteser som har absolutt null jaktinstinkt Anonymkode: 3334e...6ca
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #14 Skrevet 29. juli 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan dere nevne hunderaser som har minst mulig jaktinstinkt? Anonymkode: 1a357...4eb Shetland sheepdog. De gjeter istedenfor å jage. Min sheltie jager ingenting, bortsett fra en og annen skjære, men får aldri tak i noe og jager ellers aldri. Tror skjærene har ertet henne og plaget henne før, derfor vil hun jage dem. Collie er også en gjeterhund som heller gjeter og prøver å samle andre enn å jage dem, av rent instinkt. Anonymkode: 0f156...c25 1
nurcos Skrevet 29. juli 2018 #15 Skrevet 29. juli 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Dvergschnauzer. Jeg vet de er opprinnelig rottehunder og skal jakte på dem, men jeg har hatt to hunder av samme rase og de blir redd av å se en mus. En av dem så en råtte en gang og ble så redd at han gjemte seg bak beina mine og lagde grinelyder. Anonymkode: 66bf9...0e7 Jeg har også dvergschnauzer uten noe jaktinnstinkt, men kjenner til to andre dvergschnauzere med VELDIG jaktinnstinkt, på alt fra fugler og gnagere til katter, så jeg tror nok det er litt varierende. 1
nattsvermer Skrevet 30. juli 2018 #16 Skrevet 30. juli 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Shetland sheepdog. De gjeter istedenfor å jage. Min sheltie jager ingenting, bortsett fra en og annen skjære, men får aldri tak i noe og jager ellers aldri. Tror skjærene har ertet henne og plaget henne før, derfor vil hun jage dem. Collie er også en gjeterhund som heller gjeter og prøver å samle andre enn å jage dem, av rent instinkt. Anonymkode: 0f156...c25 Vår sheltie fanget og spiste jordrotter og ekorn, så virker som om dette er veldig individuelt. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #17 Skrevet 30. juli 2018 På 29.7.2018 den 13.40, AnonymBruker skrev: Eh nei... Golden retriever er en apporterende jakthund. Jeg har selv en golden, og hun har endel jaktinnstinkt. Anonymkode: ff7f2...ad3 Du (og du andre) har antagelig helt rett, når jeg tenker meg om! ☺☺ Vi prøvde alltid å få den til å apportere, men fikk det aldri til (og var SÅ skuffa), han ville bare leke og være sosial!! Og det er nok ikke særlig sammenheng mellom det å være sosial og jaktinnstinkt (?) Husker bare ett tilfelle, - en gang det var lemen-år, og han gikk helt bananas, typisk dumme som vi var oppmuntret vi jo han (stakkars lemen), - han spiste så mange at han faktisk kastet opp. Fikk han til å gå på smale planker og faktisk stiger (men vi måtte jo bære han ned igjen da ) Men mer SOSIAL hund (og avlastning for stakkars mor og far) går det ihvertfall IKKE an å få!! Vi tok maten mens han spiste, satt oppå, dro i ørene, alt. (Sorry, kan du tilgi meg kjære venn, var så ung) Han var også alt for sterk for oss noen ganger, sterkere enn labradoren til naboen... Ble skral til beins, - og kjærlighetssorg når han forsvant! 😭 Skal slutte før jeg sporer av helt her nå... ☺☺ Anonymkode: 07489...042 1
Julie Skrevet 30. juli 2018 #18 Skrevet 30. juli 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du (og du andre) har antagelig helt rett, når jeg tenker meg om! ☺☺ Vi prøvde alltid å få den til å apportere, men fikk det aldri til (og var SÅ skuffa), han ville bare leke og være sosial!! Og det er nok ikke særlig sammenheng mellom det å være sosial og jaktinnstinkt (?) Husker bare ett tilfelle, - en gang det var lemen-år, og han gikk helt bananas, typisk dumme som vi var oppmuntret vi jo han (stakkars lemen), - han spiste så mange at han faktisk kastet opp. Fikk han til å gå på smale planker og faktisk stiger (men vi måtte jo bære han ned igjen da ) Men mer SOSIAL hund (og avlastning for stakkars mor og far) går det ihvertfall IKKE an å få!! Vi tok maten mens han spiste, satt oppå, dro i ørene, alt. (Sorry, kan du tilgi meg kjære venn, var så ung) Han var også alt for sterk for oss noen ganger, sterkere enn labradoren til naboen... Ble skral til beins, - og kjærlighetssorg når han forsvant! 😭 Skal slutte før jeg sporer av helt her nå... ☺☺ Anonymkode: 07489...042 Golden er vel per definisjon jakthund,men inntrykket mitt er vel at det finnes ulike linjer innen rasen. Noen avler bevisst på jaktlinjer,andre er mer reindyrka utstillingslinjer. Majorieten er familiehunder har jeg inntrykk av. 2
Onkel barnløs Skrevet 30. juli 2018 #19 Skrevet 30. juli 2018 På 29.7.2018 den 5.17, AnonymBruker skrev: Kan dere nevne hunderaser som har minst mulig jaktinstinkt? Anonymkode: 1a357...4eb Hei TS. Kan jeg tolke dette som at du vil ha hund? hvis så ville det vært flott med litt mer info. Alle hunder har nok litt jaktinstinkt i seg dessverre, men noen har jo tradisjonelt mer. Jeg vil også påpeke at det er forskjeller innad i selve rasen også. Noen har bare interesse for slikt, så man må alltid følge med uansett. Likevel er det raser som har mindre skadepotensiell ift størrelse, men kanskje du kunne skrive litt mer hva du vil gjøre med den(agility, kosehund etc ) så kan vi jo forsøke å hjelpe mer. Videre legger jeg ved en link her. Måtte bare ta med min egen rase skjønner du https://dyrebar.no/raser/hund/eurasier/
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #20 Skrevet 30. juli 2018 9 minutter siden, Onkel barnløs skrev: Hei TS. Kan jeg tolke dette som at du vil ha hund? hvis så ville det vært flott med litt mer info. Alle hunder har nok litt jaktinstinkt i seg dessverre, men noen har jo tradisjonelt mer. Jeg vil også påpeke at det er forskjeller innad i selve rasen også. Noen har bare interesse for slikt, så man må alltid følge med uansett. Likevel er det raser som har mindre skadepotensiell ift størrelse, men kanskje du kunne skrive litt mer hva du vil gjøre med den(agility, kosehund etc ) så kan vi jo forsøke å hjelpe mer. Videre legger jeg ved en link her. Måtte bare ta med min egen rase skjønner du https://dyrebar.no/raser/hund/eurasier/ Takk!! (Og med klem fra en annen onkel barnløs! 😁😁) Anonymkode: 07489...042
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå