Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi ser generelt på folkeslagene, så har nordmenn enormt dårlig selvtillit og er svært selvkritiske. Vi retter oss fort etter andres meninger og verdier. Vi skal ikke skryte av oss selv og vi må ikke rope for høyt. 

Se også på hvordan folk svarer dersom man diskuterer utlandet og kultur, er alltid noen som må nevne "de ser på norske jenter som horer"... ser dere ikke hvor selvkritisk dette er? Det nevnes ikke at de i utlandet gjør noe galt, det fokuseres på at vi blir sett på som ditt og datt. 

Det sies også at norske mennesker har dårlig selvtillit, men mulig det bare er en myte? Det finnes jo nordmenn med selvtillit. 

I såfall, hva er årsaken til denne dårlige selvtilliten?

Anonymkode: bf408...e38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert janteloven..... 

Hater den som pesten! 

Anonymkode: 8414d...e5e

AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, dette er da SVÆRT individuelt. Man kan ikke si at en nasjonalitet har dårlig selvtillit.

Selv om jeg er norsk, er det mye norsk jeg ikke kjenner meg igjen i...

Tipper det er sånn for andre etnisiteter også. Noen i Iran er fundamentalister, andre frie sjeler osv...

Anonymkode: 20243...c7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert janteloven..... 

Hater den som pesten! 

Anonymkode: 8414d...e5e

Var faktisk noen her inne som påpekte at den egentlig ikke eksisterer? Og at den bare er en unnskyldning fra folk som ikke tåler kritikk og motgang? 

AnonymBruker
Skrevet

P.s: Mennesker er mennesker uansett...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var faktisk noen her inne som påpekte at den egentlig ikke eksisterer? Og at den bare er en unnskyldning fra folk som ikke tåler kritikk og motgang? 

Hvis en person mener janteloven eksisterer, er det vedkommenes "sannhet".

Hvis en person mener janteloven ikke eksisterer, er det vedkommendes "sannhet"‘. 

Alle mennesker ser ting utifra sitt eget perspektiv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde heller skrive at "du opplever at vi har så dårlig selvtillit i Norge", ikke oppgi det som en definert "sannhet" som du her har gjort...

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Janteloven = bygdetrollet, et forsøk på sosial kontroll på småsteder hvor folk stort sett vet hvem alle andre er, der finnes den fortsatt. Denne sosiale kontrollen har aldri eksistert i byer der folk stort sett ikke kjenner hverandre, det er heller ikke byer Sandemose skriver om 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Janteloven

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, blaamandag skrev:

Janteloven = bygdetrollet, et forsøk på sosial kontroll på småsteder hvor folk stort sett vet hvem alle andre er, der finnes den fortsatt. Denne sosiale kontrollen har aldri eksistert i byer der folk stort sett ikke kjenner hverandre, det er heller ikke byer Sandemose skriver om 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Janteloven

Det har du rett i, men hvis en person tenker mye på at det finnes en jantelov, kan det jo også bli en selvoppfyllende profeti etterhvert, fremfor en som gir f... i janteloven og lever mer "fri". 

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi ser generelt på folkeslagene, så har nordmenn enormt dårlig selvtillit og er svært selvkritiske. Vi retter oss fort etter andres meninger og verdier. Vi skal ikke skryte av oss selv og vi må ikke rope for høyt. 

Se også på hvordan folk svarer dersom man diskuterer utlandet og kultur, er alltid noen som må nevne "de ser på norske jenter som horer"... ser dere ikke hvor selvkritisk dette er? Det nevnes ikke at de i utlandet gjør noe galt, det fokuseres på at vi blir sett på som ditt og datt. 

Det sies også at norske mennesker har dårlig selvtillit, men mulig det bare er en myte? Det finnes jo nordmenn med selvtillit. 

I såfall, hva er årsaken til denne dårlige selvtilliten?

Hæ? Hva? Er det noen som er flinke til å skryte av seg selv så er det nordmenn, og ofte til forlegenhet for både andre nordmenn og de andre som måtte høre på. Sies det at "norske mennesker" (forresten, skriv nordmenn du)  har dårlig selvtillit? Aldri hørt. Jeg har derimot hørt at nordmenn er introverte, og det stemmer nok sett i forhold til mange andre folkeslag. 

AnonymBruker
Skrevet

Det begynner tidlig 

Det begynner med at posørene liker å posere. 

Du tenker at det er en grunn til at de poserer. De poserer fordi de beskytter noe som er klar for eksepsjonell utvikling. 

Posørene liker å ha oversikt og pekefingeren sitter løst. 

De pleier også å ha venner, for posørene liker hverandre og synes de er kule. 

Og så finner du ut at norske posører er noe av det minst verdifulle som finnes. 

Det er bare tom luft som hevder seg. 

Og når tom luft hevder seg straffer de alle andre med det lave nivået sitt. 

Mens de selvfølgelig har hovne miner da og står der med null forståelse at det er de som står for det elendige nivået. 

Men det viktigste er jo at de føler seg bra? Prestasjoner betyr ikke noe. 

Anonymkode: 3db63...b63

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, HalldirV2 skrev:

Hæ? Hva? Er det noen som er flinke til å skryte av seg selv så er det nordmenn, og ofte til forlegenhet for både andre nordmenn og de andre som måtte høre på. Sies det at "norske mennesker" (forresten, skriv nordmenn du)  har dårlig selvtillit? Aldri hørt. Jeg har derimot hørt at nordmenn er introverte, og det stemmer nok sett i forhold til mange andre folkeslag. 

Selvtillit + nordmann med (ufortjente) storhetstanker = noe som er stygt å se på

resultatet blir narsissisme. Det er ikke en type selvtillit som gavner noen. Kun invidivet selv. 

Anonymkode: 3db63...b63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok å anse som mer sårbar enn snittet, men kritikk som er relevant, er velkommen. Kritikk jeg ikke har bedt om, som ikke er relevant for verken meg eller den som kritiserer, og som er direkte feil, er jo ikke et tegn på noe annet enn at kritikeren har mye å lære om takt og tone. Hvorfor SKAL man finne noe negativt, og tråkke det i trynet til andre. Spesielt om det ikke endrer noe til noe positivt. Da er det janteloven. Hvis sjefen forteller meg at min metode ikke gir det nødvendige sluttresultatet, må jeg gjøre noe med metoden. Hvis en tilfeldig person forteller meg at engelsken min er skikkelig dårlig, hva er det som er ønsket resultat av det? Eller at jeg ser rar ut når jeg går på ski? For det er mennesker som ubedt ville kritisert både engelsk og skiferdigheter, kun for å spre edder og galle. Ikke for å hjelpe i riktig retning. Og det, mine damer og herrer.. Er janteloven. 

Anonymkode: d8130...6a0

AnonymBruker
Skrevet

Norge er ikke et konkurransedrevet samfunn. Vi konkurrerer ikke for tilværelsen slik andre må i andre land. Der du enten vinner eller så dør du.

Det norske samfunnet er skapt ut fra tanken om at alle skal med og alle samarbeider. Når nordmenn møter utlendinger, så møter vi de som har vunnet (taperene er jo døde), møtet med hyperaggresivitet og kamp-for-livet-holdning gjør at nordmenn oppfattes som et folkeslag med liten selvtillit. Akkurat som asiatere med sin kultur også oppfattes som med liten selvtillit. Men det er altså ikke dårlig selvtillit. Det er bare en tro på at livet handler om annet enn å vinne og for asiateres del, en kultur hvor det sett ned på å konkurere gjennom aggressivitet og testosteron.

Det er mange fordeler og ulemper med vår kultur, ulempene er at nordmenn sjelden lykkes i hyper-konkurrasne-drevede mijøer som aksjehandler. Og norske ledere som prøver seg i utlandet mister fort respekt fordi de ikke forfekter dette ovenfra og ned-synet som kjennetegner utlendinger.

Anonymkode: ee52a...dca

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er ganske introverte og relativt lite sosiale i forhold til andre. Vi har større krav til at andre skal følge sosiale normer og oppføre seg "riktig". Vi snakker ikke så mye om veldig personlig temaer, og mange føler seg dømt om de tar opp problemene sine. Vårt sosiale nettverk fungerer altså dårlig mtp å ta vare på oss og gi oss selvtillit. Vi føler at vi må begrense oss, gjemme problemene våre og vi er mye alene med egne tanker. 

Det er også større krav til hva du *skal* oppnå i livet, fordi "alle kan klare alt bare de prøver". Det er ikke lenger stas å være hardtarbeidende om du ikke har en statusjobb med fet lønn. 

Anonymkode: 8adca...965

AnonymBruker
Skrevet

Jeg møter da mange med et oppblåst syn på seg selv så jeg er nok ikke helt enig i konklusjonen.

Anonymkode: ddc6b...085

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...