tussi84 Skrevet 29. juli 2018 #1 Skrevet 29. juli 2018 Jeg har 3 katter, men problem stillingen gjelder kun den ene katten. Dette er en kastrert hannkatt på 9 år som er veldig rolig og vennlig av seg. Viser aldri noen form for aggressivitet hjemme. Aldri klort, eller bitt noen. Problemet dukker opp så fort katten er hos dyrlegen. Da er han sint og han er aggresiv. Han prøver å slå til dyrlegen med potene, eller klore de. Det er som regel ved rutine undersøkelser hvor de sjekker blandt annet hjerte, lunger, øyer, tenner osv. Han har vært sånn de siste årene, men i år var han så ille at de ikke fikk lyttet på lunger og hjerte engang. Det er også vanskelig å gi han årlig vaksine utenat han blir sint. Skal han feks ta blod prøver eller barberes for å ta blodprøven så må han få noe beroligende først. Dyrlegen spurte meg om han var slik hjemme, men det er han jo ikke i det hele tatt. Det er kun hos dyrlegen han oppfører seg aggresivt. De finner heller ikke noe feil med han, da prøve verdier er fine osv. Så jeg har begynt å lure på hvorfor det skjer kun hos dyrlegen, og om det er noe jeg kan gjøre for å bidra til at katten ikke blir sånn hos dyrlegen. Det er nesten flaut å ta han med til dyrlegen, da han oppfører seg sånn. Har begynt å lure på om hans aggressivitet ovenfor dyrlegen skyldes at han får 6 år siden var alvorlig syk med urinveisinfeksjon. Han lå på sykehuset i 3 uker, og ville ikke spise selv. Det virket som han mistrives der for et par dager etter han kom hjem spiste han selv igjen. De behandlet han sikkert bra, men om han mistrives så kanskje han forbinder noe av besøket hos dyrlegen med det, og derfor blir aggresiv. Er det noen som har vært borte i samme problem, eller kan forklare meg hvorfor han oppfører seg sånn? Er det noe jeg kan gjøre?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 Det man kan gjøre er å råfore og å unngå vaksiner så får man friske katter. Anonymkode: 5d07c...905
tussi84 Skrevet 29. juli 2018 Forfatter #4 Skrevet 29. juli 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det man kan gjøre er å råfore og å unngå vaksiner så får man friske katter. Anonymkode: 5d07c...905 Kommer ikke til å skje. Det er en grunn til at det anbefales at katter får vaksiner mot sykdommer som kan være dødelig for katt som feks katte pest. Det anbefales også årlig sjekk for å kunne oppdage evt sykdommer og problemer tidlig. Katten min er heller ikke overvektig. 2
Brimi Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 Jeg og har en katt som er aggressiv hos dyrlegen. Det gikk bort da vi var der en gang i måneden for behandling, men nå er behandlingen avsluttet og hun er mer aggressiv enn før. Hun er det fordi hun har fått masse sprøyter opp gjennom årene ++, spesielt i to av årene. Skjønner henne godt jeg!
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 Har duvet alltid vært slik? Har hatt med noen av de andre kattene på undersøkelse med han? Jeg hadde verdens snilleste katt hos dyrlegen, de pleide å rose han for at han aldri måtte bedøves hvor andre katter måtte, og han var så medgjørlig at de fikk i han kontrastvæske på null og niks. Det var inntil vi fikk et tilskudd til kattefamilien. Da begynte vi å ta med begge til dyrlegen sammen og de fikk timer sammen. Og da begynte gamlepus å merke at lillepus var redd. Han begynte å knurre og hvese, og jeg var så flau for de kunne knapt ta på han for å sette vaksine. Etter to ganger har vi begynt å ta med begge til dyrlegen, men gamlepus er inne alene først. Det har fungert bedre, men han er fremdeles mer skeptisk enn før. Anonymkode: 0a104...ade
emilie123 Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 17 minutter siden, Brimi skrev: Jeg og har en katt som er aggressiv hos dyrlegen. Det gikk bort da vi var der en gang i måneden for behandling, men nå er behandlingen avsluttet og hun er mer aggressiv enn før. Hun er det fordi hun har fått masse sprøyter opp gjennom årene ++, spesielt i to av årene. Skjønner henne godt jeg! De skal vel bare forsvare seg. Skjønner godt at de blir redde 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 Han er bare redd. Ikke aggressiv. De gjør det de må for å forsvare seg mot det de syns er skummelt. Anonymkode: af36e...4ca 1
Vampen Skrevet 29. juli 2018 #9 Skrevet 29. juli 2018 Jeg har også en katt som er slik. Han har vært sånn hele veien, men det ble verre etter at han var hos dyrlegen for å bli kastrert, for mange år siden. Jeg tror også det handler om dårlige erfaringer og frykt. Jeg har prøvd å spraye litt av en sånn beroligende spray fra Feliway i reiseburet. Han er fortsatt ikke overdrevent begeistret, men litt roligere. 1
Tvist Skrevet 29. juli 2018 #10 Skrevet 29. juli 2018 Ikke uvanlig. På min katt hjelper det om dyrlegen ikke er redd (noen er det) og om jeg holder henne fast i bunnen på buret hennes. Hun må bedøves for blodprøve. Tenkte å prøve en dyrlege som kommer hjem til meg neste gang.
tussi84 Skrevet 29. juli 2018 Forfatter #11 Skrevet 29. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har duvet alltid vært slik? Har hatt med noen av de andre kattene på undersøkelse med han? Jeg hadde verdens snilleste katt hos dyrlegen, de pleide å rose han for at han aldri måtte bedøves hvor andre katter måtte, og han var så medgjørlig at de fikk i han kontrastvæske på null og niks. Det var inntil vi fikk et tilskudd til kattefamilien. Da begynte vi å ta med begge til dyrlegen sammen og de fikk timer sammen. Og da begynte gamlepus å merke at lillepus var redd. Han begynte å knurre og hvese, og jeg var så flau for de kunne knapt ta på han for å sette vaksine. Etter to ganger har vi begynt å ta med begge til dyrlegen, men gamlepus er inne alene først. Det har fungert bedre, men han er fremdeles mer skeptisk enn før. Anonymkode: 0a104...ade Jeg tar alle kattene med samtidig. Men det de to andre er helt rolig. De kan fint gjøre alle undersøkelser inkl blod prøver uten noe problem. Det er kun han som oppfører seg sånn.
_popcorn_ Skrevet 1. august 2018 #12 Skrevet 1. august 2018 Prøv finn en annen veterinær som er vant til å håndtere villkatter. Det er ikke alle som er like flinke til å håndtere redde katter, og jo bedre veterinæren er til å håndtere ville katter jo bedre vil nok opplevelsen for katten være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå