Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en person er snill, er det da en selvfølge at snillheten er en uendelig ressurs?

Jeg lurer litt på det, for jeg var opprinnelig en ‘snill’ person, men det snille var også av begrenset mengde. Jeg hadde planer om å fordele snillheten min over et helt liv. 

Helt til jeg møtte en som likte snillhet på steroider, som slukte alt av snillhet.

Hvis jeg har 10 millioner trenger jeg ikke å bruke det opp på 1 år bare fordi jeg ‘må’, men helst fordele det utover tidsperspektiv som gjelder flere stadier i livet. 

Er litt sånn skuffet, det blir veldig kjedelig liv av slikt. 

Og hvis en må sløse noe vekk, er det ikke lurest å sløse seg selv vekk fremfor andre?

Anonymkode: 2bc68...f8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt begrenser det seg hvor snill man kan være. 

Hvis du bruker opp kvoten din på et år så er du dømt til å være slem til dine dagers ende... 

Anonymkode: 79d27...bf9

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en person er snill, er det da en selvfølge at snillheten er en uendelig ressurs?

Jeg lurer litt på det, for jeg var opprinnelig en ‘snill’ person, men det snille var også av begrenset mengde. Jeg hadde planer om å fordele snillheten min over et helt liv. 

Helt til jeg møtte en som likte snillhet på steroider, som slukte alt av snillhet.

Hvis jeg har 10 millioner trenger jeg ikke å bruke det opp på 1 år bare fordi jeg ‘må’, men helst fordele det utover tidsperspektiv som gjelder flere stadier i livet. 

Er litt sånn skuffet, det blir veldig kjedelig liv av slikt. 

Og hvis en må sløse noe vekk, er det ikke lurest å sløse seg selv vekk fremfor andre?

Anonymkode: 2bc68...f8a

Bruker han anabole steorider?

Det er dumt å være så snill at det går ut  over deg selv.  Om du er skuffet over han, og han ikke gjør noe for å endre seg, gjør det slutt med han og du vil få det mye bedre :klem:

Anonymkode: 5a429...a34

• Liker 2
Skrevet

Greit å være snill, men ikke dumsnill. Tror det er lett å havne i den siste kategorien.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres selvutslettende ut, og det vet du at det er. Ta hensyn til deg selv først  og frest.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst *

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har uendelig med snillhet. Men jeg er ikke dumsnill, og har jo mine grenser for hva jeg aksepterer.

Men det er ikke sånn, at hvis jeg har vært veldig snill mot noen, og de har behandlet meg dårlig, så har jeg ikke mer snillhet igjen. Det har jeg jo fortsatt. Neste person skal jo ikke straffes, for personen før seg.

Anonymkode: b125c...0c7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir også sett på som en snill person. Men jeg slår hardt ned på de som tror jeg er dumsnill og tar meg for gitt. Litt ego må man være. Har ikke uendelig med snillhet jeg heller, venter på den dagen alt er brukt opp og jeg kan føle meg fri.

Anonymkode: 68c30...9c6

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir også sett på som en snill person. Men jeg slår hardt ned på de som tror jeg er dumsnill og tar meg for gitt. Litt ego må man være. Har ikke uendelig med snillhet jeg heller, venter på den dagen alt er brukt opp og jeg kan føle meg fri.

Anonymkode: 68c30...9c6

Den kan erstattes av en annen følelse/egenskap. For 25 år siden var jeg åpen, snill, godtroende, feminist... Det er lite igjen av det. Og det er en direkte årsak av å ha blitt knust flere ganger. Jeg er nok snill ennå med de som er nær meg (foreldre, barn), men jeg er mistroisk og kynisk, og jeg vet nøyaktig hva som er årsaken til det. Snillhet og åpenhet har ikke gitt meg noe annet enn hjertesorg.  

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som ihvertfall selv tror at det er snille, mens egentlig er de helt normale hva snillhet angår. Det er jo helt vanlig å være sånn noenlunde grei mot andre folk, særlig noen en er nær. 

De snilleste blant oss, skryter aldri av det selv, selv ikke en gang anonymt. De tenker ikke på den måten. I høyden blir de litt sure hvis de opplever at andre utnytter dem eller ikke er så snille, men de ser ikke på seg selv som snille, for dem er deres holdninger helt selvfølgelige og de ser ikke selv hvor snille de faktisk er. 

Anonymkode: 4157c...1db

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som ihvertfall selv tror at det er snille, mens egentlig er de helt normale hva snillhet angår. Det er jo helt vanlig å være sånn noenlunde grei mot andre folk, særlig noen en er nær. 

De snilleste blant oss, skryter aldri av det selv, selv ikke en gang anonymt. De tenker ikke på den måten. I høyden blir de litt sure hvis de opplever at andre utnytter dem eller ikke er så snille, men de ser ikke på seg selv som snille, for dem er deres holdninger helt selvfølgelige og de ser ikke selv hvor snille de faktisk er. 

Å være snill, krever en bevissthet om det. Hvis man bare er god uten å tenke over det, men lar alle få det de vil ha, er man selvutslettende, ikke snill. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Cronosgjesten skrev:

Å være snill, krever en bevissthet om det. Hvis man bare er god uten å tenke over det, men lar alle få det de vil ha, er man selvutslettende, ikke snill. 

Å la alle få det de vil ha, er å være selvutslettende, ikke snill. Stemmer det. Men det er altså ikke det jeg snakker om. 

Jeg vil si det helt motsatt, at å være genuint snill krever at en ikke har en bevissthet om denne egenskapen. Det blir som om man skal gå rundt og skryte "jeg er den mest ydmyke mannen i verden". Det høres jo bare dumt og gjennomsiktig ut. Folk som er eksepsjonelt snille, snakker ikke om det - de blir bare overraska når andre ikke er sånn. Fordi for dem er det jo helt normalt. 

Jeg er ikke eksepsjonelt snill selv heller, jeg er vanlig snill og grei som de fleste er. Gjør jeg noe usedvanlig, håper jeg ofte å få noe igjen for det på en eller annen måte, så det er ikke uselvisk av meg selv om jeg er gavmild osv. Men det vet jeg om meg selv, og kaller meg heller aldri snill, ikke noe mer enn andre ihvertfall. 

Typen min er derimot utsedvanlig snill av seg. Han er sånn snill som jeg ikke visste at det gikk an å være. Tenk å virkelig bry seg så mye om andre folk, og få alle til å føle seg sett. Jeg tror nesten ikke jeg tar for hardt i når jeg sier at han får en liten orgasme av å være til nytte. Det er en egen glede for ham, og ikke noe han gjør for å oppnå noe ut over det. Hans kjærlighetsspråk er komplimenter, og de får han jo mange av fordi alle kan merke hvor usedvanlig god han er.  God er kanskje et bedre ord enn snill? Han er som om Jesus hadde vendt tilbake og fått et kjærlighetsbarn med Hjartet på rette staden. 

Men det er egentlig interessant det du sier om å "la alle få det de vil ha". Han gjør ofte ikke egentlig det. Det er mer at han definerer hva de trenger, og så gir han dem det istedet for det de kanskje ba om, haha. Han er god på å lese folk. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å la alle få det de vil ha, er å være selvutslettende, ikke snill. Stemmer det. Men det er altså ikke det jeg snakker om. 

Jeg vil si det helt motsatt, at å være genuint snill krever at en ikke har en bevissthet om denne egenskapen. Det blir som om man skal gå rundt og skryte "jeg er den mest ydmyke mannen i verden". Det høres jo bare dumt og gjennomsiktig ut. Folk som er eksepsjonelt snille, snakker ikke om det - de blir bare overraska når andre ikke er sånn. Fordi for dem er det jo helt normalt. 

Jeg er ikke eksepsjonelt snill selv heller, jeg er vanlig snill og grei som de fleste er. Gjør jeg noe usedvanlig, håper jeg ofte å få noe igjen for det på en eller annen måte, så det er ikke uselvisk av meg selv om jeg er gavmild osv. Men det vet jeg om meg selv, og kaller meg heller aldri snill, ikke noe mer enn andre ihvertfall. 

Typen min er derimot utsedvanlig snill av seg. Han er sånn snill som jeg ikke visste at det gikk an å være. Tenk å virkelig bry seg så mye om andre folk, og få alle til å føle seg sett. Jeg tror nesten ikke jeg tar for hardt i når jeg sier at han får en liten orgasme av å være til nytte. Det er en egen glede for ham, og ikke noe han gjør for å oppnå noe ut over det. Hans kjærlighetsspråk er komplimenter, og de får han jo mange av fordi alle kan merke hvor usedvanlig god han er.  God er kanskje et bedre ord enn snill? Han er som om Jesus hadde vendt tilbake og fått et kjærlighetsbarn med Hjartet på rette staden. 

Men det er egentlig interessant det du sier om å "la alle få det de vil ha". Han gjør ofte ikke egentlig det. Det er mer at han definerer hva de trenger, og så gir han dem det istedet for det de kanskje ba om, haha. Han er god på å lese folk. 

Det er gjerne i etterkant at man oppdager at man var det. Det kan gjerne starte med at man bare genuint ønsker å gjøre det beste for noen, for så å bli oppspist av det. Enig i at det å definere hva folk trenger først, er litt snodig. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Cronosgjesten skrev:

Enig i at det å definere hva folk trenger først, er litt snodig. 

Det er ikke snodig, det er fantastisk. Jeg trodde han var frekk, inntil jeg skjønte at han er for snill til å la meg gjøre dumme ting. Eller, da jeg hørte historier om ham, at han var påtrengende, inntil jeg forsto hvor intutivt han tenker. Det er sånn han gjør på jobb også - han jobber selvfølgelig innen service - hvis noen bestiller noe han er uenig i, så sier han "nei, da dette istedet, det blir du mer fornøyd med". Og han har alltid rett. 

Det er gjerne i etterkant at man oppdager at man var det. 

Altså, han vet godt at folk sier det om ham. Det er bare ikke sånn han tenker selv. Han tenker jo mer sånn: "han/hun er IKKE særlig snill/bra person", altså luker vekk de som er for langt unna det han ser på som normal oppførsel. 

Det er gjerne i etterkant at man oppdager at man var det. 

Hvis man oppdager at man var en pushover, kan det være første dagen i et liv hvor man slutter å være pushover.

Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man oppdager at man var en pushover, kan det være første dagen i et liv hvor man slutter å være pushover.

Det er jo det jeg begynte denne tråden med🙂

Endret av Cronosgjesten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...