Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en nydelig sønn som er tidlig ute på alt kroppslig/motorisk. Han sier mange ord, og enkle setninger som "mamma mi", "mamma sitte der", "nei pappa", "mer mat" og sånt. Han viser god forståelse for beskjeder han får, og kommunikasjonen er forsåvidt god. Dette er vårt første barn så vi vet jo ikke helt hva vi driver med. ;) Vi vil gjerne støtte opp under språkutviklingen så godt vi kan og jeg lurer derfor på om dere har noen råd til alderstilpassede aktiviteter og ting som har fungertb ra for dere. Det vi allerede gjør er å snakke mye med han, peke og forklare. Vi leser bøker hver dag, også pekebøker. Vi leker med han i gulvet og setter mye navn på ting rundt oss.

Alle innspil mottas med takk! :) (Og ja, vi har det ikke travelt, men syns det er fint å bidra med det man kan)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å synge for barnet stimulerer språkutviklingen

Å rime og tyse med ord stimulerer språkutviklingen

Å snakke/peke benevne stimulerer språkutviklingen

Å lese bøker sammen stimulerer språkutviklingen

Å ha fokus på lyder ( R lyd, KJ osv ) stimulerer språkutviklingen. Lag magi, lat som dere er slanger..se bilder og herme lydene : sssssssssssss / syng lydene / rrrrrrrrrrrrrrrrrr som en løve………….

Å trene tungen kan være fint, blåse såpebobler, ha tungegymnastikk sammen ( når den opp til nesen ) male med sugerør ( pust ) og la fargene flyte…. HVilke farger har en regnbue? lage en sammen?

Å lager en egen språkbok til barnet stimulerer, ta bilder sammen, fremkall bildene og lag en egen "språkbok"- på forsiden er det gjerne bildet av barnet-navn med STORE bokstaver :)

Sjekk barnets språkforståelse ved å gi korte klare beskjeder, se om de blir fulgt: "Lars, kan du hente boken til mamma"?

Lag en språkkoffert til barnet, med spennende innhold, se hva han interesserer seg for og lag deretter, gjør det litt magisk.

Anonymkode: 1158f...ea6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å synge for barnet stimulerer språkutviklingen

Å rime og tyse med ord stimulerer språkutviklingen

Å snakke/peke benevne stimulerer språkutviklingen

Å lese bøker sammen stimulerer språkutviklingen

Å ha fokus på lyder ( R lyd, KJ osv ) stimulerer språkutviklingen. Lag magi, lat som dere er slanger..se bilder og herme lydene : sssssssssssss / syng lydene / rrrrrrrrrrrrrrrrrr som en løve………….

Å trene tungen kan være fint, blåse såpebobler, ha tungegymnastikk sammen ( når den opp til nesen ) male med sugerør ( pust ) og la fargene flyte…. HVilke farger har en regnbue? lage en sammen?

Å lager en egen språkbok til barnet stimulerer, ta bilder sammen, fremkall bildene og lag en egen "språkbok"- på forsiden er det gjerne bildet av barnet-navn med STORE bokstaver :)

Sjekk barnets språkforståelse ved å gi korte klare beskjeder, se om de blir fulgt: "Lars, kan du hente boken til mamma"?

Lag en språkkoffert til barnet, med spennende innhold, se hva han interesserer seg for og lag deretter, gjør det litt magisk.

Vil legge til : "syng ordene sammen", det og språkbok har gitt fortest resultater her :)

AnonymBruker
Skrevet

Lese bøker, bøker, bøker og atter bøker

Anonymkode: e23a2...fdb

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Puffin skrev:

Vi har en nydelig sønn som er tidlig ute på alt kroppslig/motorisk. Han sier mange ord, og enkle setninger som "mamma mi", "mamma sitte der", "nei pappa", "mer mat" og sånt. Han viser god forståelse for beskjeder han får, og kommunikasjonen er forsåvidt god. Dette er vårt første barn så vi vet jo ikke helt hva vi driver med. ;) Vi vil gjerne støtte opp under språkutviklingen så godt vi kan og jeg lurer derfor på om dere har noen råd til alderstilpassede aktiviteter og ting som har fungertb ra for dere. Det vi allerede gjør er å snakke mye med han, peke og forklare. Vi leser bøker hver dag, også pekebøker. Vi leker med han i gulvet og setter mye navn på ting rundt oss.

Alle innspil mottas med takk! :) (Og ja, vi har det ikke travelt, men syns det er fint å bidra med det man kan)

Høres ut som om dere gjør mye rett. Vår sønn på samme alder er likedan og vi har sjekket ørene i tillegg og han må trolig ha dren, og da håper jeg språket løsner mer. Vi stimulerer alt etter boka vi og, ikke la deg ble hysterisk av KG her 😉

Anonymkode: 7e16d...0f8

Skrevet

Benevning av alt dere gjør og bruker. Oppmuntre ungen til å gjøre det samme. 

I tillegg til lesing og annet som er nevnt. 

Men det fine med benevning er at man trenger ikke sette av tid til det, men kan gjøre det hele tiden. 

Dere bør snakke med barnehagen så dere kan forsterke hverandre. Kanskje barnet kan få litt ekstra oppfølging. 

Ungen vår fikk det, og vi merker stor forskjell. 

Skrevet

Takk for gode innspill.

En ting jeg har lagt merke til i det siste er at han gjentar ord han føler han mestrer, men hvis jeg skal ha han til å si noe som er litt vanskelig (eller bare nytt) så sier han ja. Han merker seg hva ordet betyr, så hvis jeg spør litt senere etter den tingen eller hva det nå enn var, så vet han hva det er. Det er vel bare å gjenta og gjenta helt til han prøver`?

Skrevet

Her har det hjulpet å beskrive ALT. "Se det STORE, RØDE helikopteret". "Der går en HVIT katt. Hva sier katten?" 

Ellers har du fått mange gode tips. Språket kommer plutselig når han er klar for å snakke :) har også hørt at gutter er litt senere i språkutviklingen enn jenter. 

• Liker 2
Skrevet

Bøker som alle sier! Og stopp gjerne ved ord og spør om barnet vet hva det betyr. Hvis nei, så gir du en definisjon/forklaring som kan hjelpe barnet å huske/lære ordet.

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
1 time siden, Puffin skrev:

Takk for gode innspill.

En ting jeg har lagt merke til i det siste er at han gjentar ord han føler han mestrer, men hvis jeg skal ha han til å si noe som er litt vanskelig (eller bare nytt) så sier han ja. Han merker seg hva ordet betyr, så hvis jeg spør litt senere etter den tingen eller hva det nå enn var, så vet han hva det er. Det er vel bare å gjenta og gjenta helt til han prøver`?

Gjenta og gjenta. Mange barn er ordsamlere og forstår full ut hva som blir sagt, men de er ikke klar for å bryte språkbarrieren. En venninne av meg sin unge sa ikke et ord før han ble nesten 4 år og da snakker han helt flytende og perfekt!

Men jeg har erfaring med at sang er den enkleste måten å bryte barrieren på. Min synger alt for norske til engelske sanger for full hals 😂

Skrevet

Høres ut som at vi er på rett vei da. :) Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...